חפש רק בנושא זה






מודאגים מהיקף המותניים? מה עדיף משקולות או ריצה

הדבר הראשון שאנשים עושים ברגע שהם נכנסים לחדר הכושר, הוא לחפש מסילה פנויה ואז להתנחל עליה כמה עשרות דקות. מחקר חדש שפורסם במגזין Obesity, מצביע על יתרון לאימוני כוח בהפחתת השומן הבטני – מאת מולי אפשטיין, פיזיולוג מאמץ, מנהל מקצועי בקורסים להכשרת מאמנים, מכון וינגייט
 

 

 

מולי אפשטיין  מנהל פורום "פיזיולוגיה וספורט"

המרכז לבקרת מחלות ולמניעתן (CDC) מדגיש כי גורמים רבים משחקים תפקיד בהשמנת יתר, מה שהופך את העניין לסוגיה בריאותית מורכבת לטיפול.
למרות שמשקל גופנו תלוי בין היתר בפרופיל הגנטי שלנו, בקצב חילוף החומרים, בתרבות ובסביבה בה אנו חיים, ההשמנה נגרמת בעיקרה מהפרה של המאזן האנרגטי, פשוט כך – אכילה של יותר מדי קלוריות וביצוע מועט מדי של פעילות גופנית. עם זאת, מאחר שההתנהגות והסביבה משחקות תפקיד מרכזי בסיבות להשמנה, המרכז לבקרת מחלות ולמניעתן רואה בהן יעד מרכזי לטיפול ולמניעה.

חשיבות היקף מותניים תקין
לדברי Rania Mekary מהמחלקה לתזונה בבית הספר לבריאות הציבור בהארוורד, קיימת חשיבות רבה להיקף מותניים תקין: "מאחר שעם העלייה בגיל חלה ירידה משמעותית במסת שרירי השלד שלנו, הסתמכות על מדידת משקל הגוף בלבד אין בה די כדי לחקור ולעקוב אחר הזדקנות בריאה. מדידת היקף המותניים הוא מאבחן טוב יותר להרכב גוף בריא בקרב האוכלוסייה המבוגרת".
מאחר שמחקרים קודמים התמקדו באוכלוסיות מיוחדות, למשל בבעלי עודף משקל או בכאלה שפיתחו סוכרת מסוג 2, ובוצעו לפרקי זמן קצרים שהניבו תוצאות מעורבות, צוות המחקר הנוכחי השתמש בקבוצות מדגם גדולות של אנשים בריאים עם טווח רחב של מדד מסת הגוף (BMI) ולמשך תקופה מאוד ארוכה.

אימוני כוח המשולבים בתרגול אירובי הם עדיין האופציה הטובה מכולן
צוות המחקר עקב אחר 10,500 אנשים בריאים בארה"ב מגיל 40 ומעלה. קבוצת המחקר היוותה חלק ממדגם שעקב אחר אנשים שעובדים במקצועות הבריאות בין השנים 2008-1996. לאחר הערכת רמת הפעילות הגופנית, היקף המותניים ומשקלם של הגברים ניתח צוות המחקר את השינויים במידת פעילותם הגופנית של הנבדקים לאורך 12 השנים וכיצד הדבר השפיע על קו המותניים שלהם.
התוצאות הראו שהגברים שהגדילו ב-20 דקות את משך הזמן היומי שהקדישו להרמת משקולות, היו אלה שעלו בהיקף מותניהם בשיעור הנמוך ביותר (0.67-ס"מ), בהשוואה לאלה שהגדילו את הפעילות האירובית היומית שלהם ב-20 דקות (0.33-ס"מ) או לאלה שהגדילו את העבודה היומית בחצר או את השימוש במדרגות (0.16-ס"מ).
באופן לא מפתיע, מי שהגדיל את הפעילות היושבנית שלו, כולל שעות צפייה רבות יותר בטלוויזיה, עלה יותר במשקל באזור הבטן.
החוקרים ציינו שלמרות שהפעילות האירובית כשלעצמה הייתה קשורה לעלייה מופחתת במשקל בהשוואה למי שעסק אך ורק בהרמת משקולות, היקף המותניים הוא מנבא טוב יותר כאשר מדובר באוכלוסייה מבוגרת. בנוסף, שילוב בין פעילות אירובית ובין אימוני כוח הניב את התוצאות הטובות ביותר.
"מעורבות באימוני כוח (אימוני התנגדות) או באופן אידיאלי, שילובם באימון אירובי עשוי לעזור לאנשים מבוגרים להפחית מכמות השומן הבטני תוך הגדלת מסת השריר או שימורה ", הוסיף החוקר.
"המחקר הנוכחי מדגיש את חשיבותם של אימוני הכוח בהפחתת השומן הבטני, במיוחד בקרב אנשים מבוגרים. על מנת לשמור על משקל בריא ועל קו מותניים תקין יש חשיבות גדולה מאוד לשילוב אימון משקולות יחד עם אימון אירובי", סיכם פרופסור Frank Hu, חבר בכיר בצוות המחקר.

למאמר בנושא היקף המותניים והיחס בין היקף המותניים להיקף האגן הקליקו כאן 

נורמות (יחס בין היקף המותן להיקף האגן)

מקור:

 
Weight training, aerobic physical activities, and long-term waist circumference change in men
OBESITY
Rania A. Mekary, Anders Grøntved, Jean-Pierre Despres, Leandro Pereira De Moura, Morteza Asgarzadeh, Walter C. Willett, Eric B. Rimm, Edward Giovannucci and Frank B. Hu
Article first published online : 19 DEC 2014, DOI: 10.1002/oby.20949

מולי אפשטיין פיזיולוג מאמץ, מאמן ופרשן אתלטיקה, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, רכז קורס מאמנים לפיתוח יכולות גופניות במשחקי כדור
מנהל הפורום: "פיזיולוגיה וספורט".
 



תגובות הוסף תגובה
1.מידע חשוב שעושה סדר בראשעודד נצר02/12/16
אביב של בריאות וחג פסח שמח ממכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

אתכם גם בימי הקורונה: אל תחמיצו את סדרת ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג שזכו להיתר מיוחד

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט