חפש רק בנושא זה






סוכרת וניהול סטרס

להימנע מסטרס כמעט בלתי אפשרי, אולם ניתן לאזן אותו באמצעות איתור מזונות שגורמים לסטרס גופני, צמחי מרפא, אוויר צח, פעילות גופנית ועוד. מאמר שני בסדרה על הכלים הנטורופתיים בהתמודדות עם מחלת הסוכרת – מאת מירה כהן שטרקמן, ראש תחום לימודי נטורופתיה במכון וינגייט
  13/01/15

 

 

מנהלת פורום נטורופתיה

הגישה הנטורופתית הברורה היא שסטרס מחולל מחלות, לרבות מחלות כרוניות, כגון סוכרת ולכן חלק בלתי נפרד מן הלימודים בנטורופתיה מוקדש לנושא והנטורופתים רוכשים כלים מגוונים לטיפול בסטרס.
במאמר זה אדון בסטרס (עקה) ובדרכים להתמודדות אתו. הנס סלייה, ביוכימאי ואנדוקרינולוג קנדי (1907-1982) העלה את נושא הדחק על סדר היום במחקר הרפואי כמקור להשפעה על הומאוסטזיס ההורמונלי של האדם. בעיקרון, מדד הסטרס הוא מדד ההסתגלות, כלומר יכולתו של האדם להסתגל לשינויים – פתאומיים או הדרגתיים. מהו שינוי המעורר סטרס? למשל, החלפת מקום עבודה, התחלת לימודים, מעבר במקום מגורים או מעבר למדינה אחרת, נישואין או גירושין, אבל, לידה, מלחמה, תאונה, מחלה כרונית, חסרים תזונתיים, חוסר איזון הורמונלי וגורמים נוספים.

האם סטרס גורם לסוכרת?
תשובה חד משמעית של כן ולא אפשר להביא רק מעולם המשפט. בעולם הרפואה בדרך כלל הנושא נדון במסגרת ה"אפשרויות" ה"סיכונים" וכיו"ב. כעורכת דין שעסקה שנים ארוכות בליטיגציה, המוחלטות של עולם המשפט הטרידה אותי, בפרט במצבים הנוגעים לשאלת הצדק. לא עסקתי ברפואה משפטית, אבל מעניין לבדוק איך בית המשפט מתייחס אל הסטרס כמחולל סוכרת. ובכן, בפסק דין שניתן בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים על ידי השופט נויגבורן ב-21.6.14 בית הדין הכיר בכך שכתוצאה מחשיפתו של התובע למצב של סטרס קיצוני הוא חלה בסוכרת מסוג 2. קביעתו של השופט התבססה על ממצאים עובדתיים ברפואה וחוות דעת של רופאים. אם כך, אפשר לומר שסטרס מוכר כגורם סיבתי המחולל סוכרת.
כמובן שלא לא ניתן להימנע מסטרס. החיים מזמנים לנו אירועים יוצאי דופן המסיטים אותנו מן השגרה. לעתים השגרה היא כזו של סטרס – מודע או לא מודע. וכאן מן הראוי לשאול ארבע שאלות:
• האם אני מודע לסטרס בו אני נמצא?
• מה מתרחש אצלי בגוף במצב של סטרס?
• האם יש לי את הכלים לנהל את הסטרס?
• מה אני מוכן לעשות כדי לשנות את המצב?

המדריך לניהול סטרס
מתח הנובע מחוסר הסתגלות גופנית: אי סבילות למזון
מתח יכול להיגרם מאי סבילות למזון, המכניסה את הגוף למצב של חוסר אונים שעלול להתבטא בבחילות, בשלשול/עצירות, באקנה, בכאבי ראש, בנפיחות, בגזים, בעייפות ועוד. בנטורופתיה אנחנו בודקים אי סבילות למזון באמצעות תפריט אלימינציה: עוברים לתזונה של מזון אחד בלבד למשך 72 שעות ולאחר מכן מוסיפים בהדרגה מזונות נוספים. בנוסף ניתן לגשת לבדיקות אלרגיה ואי סבילות.

צמחי מרפא:
צמחי מרפא להרגעה, כמו הפסיפלורה והוולריאן אינם מנהלים סטרס – אלו צמחים שנועדו להרגעה ולעתים נטילתם גורמת לפעולה הפוכה, לעוררות יתר.
עבודת ניהול נכונה אינה עניין של "זבנג וגמרנו" אלא יצירת פלטפורמה קבועה, סדורה ומאוזנת של התנהלות. צמחים היכולים להביא את הגוף והנפש למצב הסתגלותי יכולים להיות: אסטרגלוס, שיבולת שועל, ג'ינסנג סיבירי, שוש קרח (ליקריץ), חסת המצפן, קערורית ואחרים. כמובן שבהתאמת צמחי מרפא יש חובה ללמוד היטב את הפרופיל הרפואי של האדם, תרופות, רגישויות וכיו"ב.

מחסור בוויטמינים ובמינרלים:
חסרים תזונתיים של ויטמינים ומינרלים, כמו ויטמיני B ו-C ומינרלים, כמו אבץ, מגנזיום, סידן ומנגן עלולים לגרור מצבים נפשיים של דיכאון, מצבי רוח משתנים וכן מצבים פיזיולוגיים המעיקים על הגוף והאדם.

הגשמה עצמית:
לכל אדם יש שביל ועל כך נעשו מחקרים רבים ודי אם פנה למחקריה של ד"ר אורניה ינאי. איתור השביל אינו דבר של מה בכך. העולם המודרני עמוס באפשרויות והבחירה אינה פשוטה. כנטורופתית אוכל להמליץ כאן על תהליך רגשי-רוחני באמצעות פרחי באך ותרגול מודעות עצמית. כמי שעשתה שינוי של 180 מעלות, מעולם המשפט אל עולם הטיפול ברפואה טבעית ובנטורופתיה אוכל להמליץ על עבודת מודעות עצמית. בהיעדר מודעות, העננות מסתירה את השביל. פרחי באך סייעו לי להגיע אל השביל הטבעי שלי בחיים ולגייס מתוכי את האומץ ללכת בו.

מינון – שיטת האיזונים והבלמים:
בתי המשפט משתמשים בביטוי "איזונים ובלמים" כדי לאזן את משקולות הצדק והחוק כאשר החוק משמש כמצפן. בנטורופתיה אנחנו משתמשים במונחים איזון והרמוניה. אלו  מונחים לשוניים רכים יותר, המתאימים לחשיבה הטיפולית אבל הכוונה זהה – לבחור בין ה"צריך" ובין ה"נכון" ולאזן ביניהם לפי מצבי החיים המשתנים. לחיות באיזון ובמינון נכון של הטוב. גם אדם שאוהב את מה שהוא עושה בחיים ונמצא על "המסלול של חייו", אם יעשה זאת 24 שעות 7 ימים בשבוע, יתיש את עצמו. מציאת נקודת האיזון אינה עניין של מה בכך ושמירה עליה היא "התעמלות" מצוינת לכל החיים.

שיטות הרפיה:
הנטורופתיה מציעה מגוון שיטות לאיזון והרפיה: מודעות עצמית בדמיון מודרך, מדיטציה, טיפולי מגע: רפקלסולוגיה, שיאצו, עיסוי ועוד. מומלץ לשלב את השיטה המתאימה כחלק בלתי נפרד מאורח החיים.

פעילות גופנית:
לא ניתן לדבר על חיים מאוזנים ללא פעילות גופנית. כל אחד לפי יכולתו. אין צורך להתאמץ יתר על המידה אלא אם כן הנכם עוסקים בספורט תחרותי. הספורט נועד לתחזק בריאות טובה ויש להתאימו למצב הגופני, לגיל, למין, לאורח החיים, למשיכה לענף ספורטיבי וכיו"ב פרמטרים חשובים. אני מאוד ממליצה על "מבדק הזהב" של מכון וינגייט, שנעשה על ידי מיטב אנשי המקצוע ומסייע לאמץ אורח חיים פעיל בהתאמה אישית. מבדק הזהב מאוד תרם לי באופן אישי להרגיע את ה"צורך לרוץ מהר" ולהתאים את התרגול האירובי לפרופיל האישי שלי. 

אוויר צח וטבע:
מטופלים שמגיעים אליי לקליניקה ומקבלים המלצה של "אוויר צח" חושבים שאני הוזה. התשובה הראשונה והאוטומטית שאני מקבלת היא: כיצד אפשר לצאת מהמשרד או המפעל באמצע העבודה לנשום אוויר צח? אין אוויר צח בעיר. ובכן, אפשר גם אפשר. שדרת עצים במרכז תל אביב מייצרת רגיעה גם אם האוויר ספוג בזיהום המכוניות. לגוף יש מנגנוני טיהור מצוינים. אם נסיר את הסטרס הם יעבדו היטב. ובסופי שבוע אפשר לצאת אל הטבע ולנשום אוויר פסגות.

יצירתיות:
כל דבר הוא מצוין: כתיבה, עבודת יד, שירה, הלחנה, נגינה וכל מה שמביא את האדם לחלום גבוה.

תפילה/צ'אנטינג:
לאדם מאמין המקשיב למילות התפילה היומית יש כדור זהב של בריאות. החשוב הוא להקשיב למילות התפילה  בכל דת. האתאיסטים בינינו  יוכלו לאמץ מנטרות שמעוררות את התדרים הרוחניים הגבוהים – מהתרבות היהודית/עברית/ישראלית, הערבית, ההודית, היפנית, הצוענית, האינדיאנית וכל תרבות אחרת המשלבת זמרה עם אמרות לב.

מים:
כדור הארץ עשוי מכ-70 אחוז מים והאדם עשוי מכ-70 אחוז מים. כל תא בגוף עשוי מרכיבים מימיים. המוח עשוי ממים, הלב עשוי ממים ויש להזין אותם במים מטוהרים. חשוב לתרגל שתייה נכונה לבריאות מיטבית, לזרימת דם טובה ולשחרור רעלים מן הגוף והנפש.

חשיבה:
להיות ברווח שבין המחשבות – זאת ההרפיה. להיות ברווח הוא עניין של תרגול, תרגול ועוד תרגול. ככל שמתרגלים יותר ניתן להביא את המוח למצב של השתקה זמנית. השתקה מבורכת, בפרט לאלו שעיסוקם בניהול ובחשיבה. וכאשר נמצאים במחשבות – להיות במצב של מודעות ערנית ובחירה. נועדנו לבחור. בהיעדר בחירה המחשבות "מדברות ג'יבריש ". גם כאן – תרגול הוא מילת המפתח.

אין מושלמות:
אנשים נוהגים לשאול אותי: האם את חיה בהתאם לכל ההמלצות שלך? השאלה באה ממקום מאוד אמיתי. יש אנשים ויש מצבים המבקשים לעצמם "מודל" כדי לעשות שינוי ולנוע לכיוון הבריאות. מאוד נוח ומרומם נפש להתבונן כשמישהו אחר שיושב "גבוה"  ומשמש מודל העתקה. ובכן לצערי הרב, אנחנו לא מושלמים. ההכרה הזאת מצערת אותי כי מטבעי אני שייכת לזרם הפרפקציוניסטי – אלה השואפים לשלמות בכל מצב, תחרותיים ומדברים "תוצאות". את הטבע הזה למדתי לאזן  בתרגול יומיומי. החכמה היא לנוע בתוך האיזון: היין והיאנג, החושך והאור. תנועת האיזון היא התנועה של הבריאות.
מאחלת לכולם חורף קסום ובריאות מאוזנת.

במאמר השלישי אתייחס לגישה התזונתית בנטורופתיה למחלת הסוכרת.

מירה כהן שטרקמן – נטורופתית N.D ,R.Na. מתמחה בטיפול בצמחי מרפא מערביים, בתזונה טבעית, מנחת קבוצות בתחומי הרפואה הטבעית וההתפתחות האישית. ראש תחום לימודי נטורופתיה במכון וינגייט האתר של מירה.

היכנסו לפורום נטורופתיה בניהולה של מירה כהן שטרקמן.

ללימודי נטורופתיה במכון וינגייט, הקליקו על הקישור למילוי טופס לפגישת ייעוץ אישית. 



תגובות הוסף תגובה
1.מאמרים מעניינים בסגנון מזמין וקולח, כיף לקרוא (לת)Yael Karo22/01/15
שי קקון (הפועל שדות ים) ומאור בן הרוש (הפועל נהריה) אלופי ישראל בסירת לייזר אולימפית

מדליית כסף ושיא ישראל למארק מיליאר (איל"ן חיפה) ב-200 מ' מ.א בתוצאה 2:33:83 דקות באליפות העולם בשחייה פראלימפית בלונדון

נבחרת הבייסבול של ישראל הפסידה 7:6 לנבחרת איטליה ותתמודד על מדליית הארד באליפות אירופה

מדליית ארד לעמי דדאון (איל"ן חיפה) ב-200 מ' חתירה בתוצאה 2:59:55 דקות באליפות העולם בשחייה פראלימפית בלונדון

שיא ישראל, מדליית כסף וקריטריון לטוקיו לעמי דדאון ב-150 מ' מ.א בתוצאה 2:31:17 דקות באליפות העולם בשחייה פראלימפית

שיא עולם, מדליית זהב וקריטריון לטוקיו למארק מליאר ב-400 מ' חופשי בתוצאה 4:33:64 ד' באליפות העולם לשחייה פראלימפית

נבחרת ישראל בכדורמים נשים עד גיל 17 סיימה במקום ה-10 באליפות אירופה

גולשת הגלים, ענת לליאור, קבעה את הקריטריון האולימפי לאולימפיאדת טוקיו 2020, בה ישתתף לראשונה ענף גלישת הגלים