חפש רק בנושא זה






חוסר בפעילות גופנית קטלני פי 2 בהשוואה להשמנת יתר

מחקר חדש שפורסם לאחרונה, קובע שדי ב-20 דקות הליכה נמרצת מדי יום על מנת לשנות את הסטטוס שלך מבלתי פעיל לפעיל חלקית ולהפחית את סיכוייך למות בטרם עת ב-30%-16% באופן בלתי תלוי בהיותך שמן או בעל משקל עודף – מאת מולי אפשטיין, פיזיולוג ויועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר במכון וינגייט
  10/02/15

 

 

מולי אפשטיין  מנהל פורום "פיזיולוגיה וספורט" 

צוות המחקר הגיע למסקנה שהסיכון למוות מוקדם כתוצאה מהיעדר פעילות גופנית הוא כפול מזה המיוחס להשמנה בלבד והוא אינו תלוי בהכרח בהיותך שמן או בעל משקל עודף, לאחר שבחן כ-334,000 גברים ונשים שהשתתפו בפרויקט מחקרי גדול שבחן את הקשר שבין מחלת הסרטן ובין הרגלי התזונה ובנוסף בדק עוד משתנים, כמו מדד מסת הגוף (BMI) והרגלי פעילות גופנית.
כאשר החוקרים ניתחו את הנתונים, הם נוכחו לגלות שבהשוואה למספר מקרי המוות שהיו קשורים להשמנה, פי 2 ויותר היו קשורים לחוסר בפעילות גופנית ויתרה מכך, די בתוספת יומית קטנה של פעילות גופנית כדי לחולל שינוי משמעותי, במיוחד בקרב האנשים הלא פעילים.
צוות המחקר בראשותו של פרופסור Ulf Ekelund, מומחה ברפואת ספורט מאוניברסיטת קמברידג' שבאנגליה, פרסם את ממצאי המחקר במגזין American Journal of Clinical Nutrition.
לדברי פרופסור Ekelundלממצאי המחקר יש מסר אחד פשוט: "די בתוספת קטנה של פעילות גופנית יומית על מנת לזכות ביתרונות בריאותיים משמעותיים, במיוחד עבור אנשים שאינם פעילים גופנית".

בלתי פעילים לעומת פעילים חלקית
במטרה לאמוד את מידת הקשר בין העדר פעילות גופנית ובין הסיכון למוות מוקדם – וכיצד ניתן להתייחס לכך גם בהקשר להשמנה – צוות המחקר הסתייע במדגם של 334,161 גברים ונשים וניתח את הנתונים שנאספו במסגרת מחקר שעסק בתזונה ובמלחמה בסרטן בקרב האוכלוסייה האירופאית (2000-1992).
בין המדדים שנאספו, גובה, משקל, היקף מותניים ודיווח עצמי על מידת העיסוק בפעילות גופנית. משתתפי המחקר היו במעקב במשך 12.4 שנים (4,154,915 שנות חיים), במהלכן מתו 21,438 אנשים.
החוקרים מצאו שהירידה המשמעותית ביותר בסיכוי למוות מוקדם הייתה בהשוואה בין קבוצת האנשים שלא הייתה פעילה כלל ובין קבוצת האנשים שהייתה פעילה באופן חלקי. החוקרים החשיבו את הפעילות הגופנית שבוצעה באופן יזום בשעות הפנאי, ואת הפעילות הגופנית שנבעה כתוצאה מעבודה.

הקשר בין היעדר פעילות גופנית ובין הסיכוי למוות מוקדם נצפה לאורך כל רמות ההשמנה הן מבחינת מדד מסת הגוף (BMI) והן מבחינת מדדי ההשמנה הכוללת או הבטנית.
המחקר סיווג 22.7% מן המשתתפים כבלתי פעילים כלל משום שהם דיווחו כי אינם מבצעים שום פעילות פנאי ואופי עבודתם הוא יושבני (סדנטרי).
מן הממצאים עולה שדי בביצוע פעילות גופנית שתגרום להוצאה של 110-90 קלוריות מדי יום – פעילות השקולה ל-20 דקות של הליכה נמרצת – על מנת להסיט אדם שהוגדר כלא פעיל כלל, לסטטוס של 'לא פעיל חלקית', ולהפחית את הסיכוי שלו למוות מוקדם ב-30%-16%.
החוקרים ציינו שבעוד שבעלי המשקל התקין נהנו מהשפעת הפעילות הגופנית באופן הגדול ביותר, ניתוח הממצאים הראה שגם בעלי המשקל העודף וגם הנבדקים שהוגדרו כשמנים, נהנו מהשפעתה החיובית של הפעילות.

מומלץ לעשות פעילות גופנית יותר מ-20 דקות ביום
עם זאת, לדברי פרופסור Ekelund, בעוד ש-20 דקות של הליכה נמרצת אכן יכולות להוות הבדל משמעותי, עלינו לשאוף לעשות יותר משום שעיסוק בפעילות גופנית הוכח זה מכבר כבעל תועלות בריאותיות רבות ולכן הוא חייב להיות חלק בלתי נפרד מחיי היום יום שלנו. עוד הוסיפו החוקרים כי יש לעודד את הציבור להיות יותר פעיל ולא רק פחות שמן. על האנשים לשאול את עצמם כיצד הם יכולים להיות יותר פעילים ולא רק כיצד ניתן להיות יותר רזים (או פחות שמנים). לדבריהם קל יותר לבצע פעילות גופנית מתונה ולהתמיד בה, ויש לכך תועלות בריאותיות משמעותיות.

למקור הקליקו כאן 

ההמלצות של ארגון הבריאות העולמי
בקישור הבא תוכלו למצוא את ההמלצות של ארגון הבריאות העולמי באשר לחשיבותה של הפעילות הגופנית במעגל החיים. ההמלצות מתייחסות לקבוצות גילים שונות – 5-17, 18-64 ו-65 ומעלה. בקובץ ניתן למצוא המלצות באשר למינון ולעצימות של העיסוק בפעילות גופנית בגילאים השונים ובאשר לתרומתה של הפעילות הגופנית לבריאות. להמשך קריאה הקליקו כאן

מולי אפשטייןפיזיולוג מאמץ, מאמן ופרשן אתלטיקה, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, רכז קורס מאמנים לפיתוח יכולות גופניות במשחקי כדור
מנהל הפורום: "פיזיולוגיה וספורט".

צילום: רפי כחלון
 



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
אליפות העולם בהתעמלות אומנותית בבאקו יצאה לדרך: בהצלחה ללינוי אשרם, ניקול זליקמן, יוליאנה טלגינה וניקול וורנקוב

אליפות ישראל בטיפוס הובלה: נמרוד מרכוס אלוף ישראל לבוגרים. יובל שמלא סיים במקום השני, אלכס חזנוב במקום השלישי. בנשים - נועה שירן אלופת ישראל

מדליית כסף לארטיום דולגופיאט בתרגיל הקרקע ב"גביע האתגר" בפריז

שי קקון (הפועל שדות ים) ומאור בן הרוש (הפועל נהריה) אלופי ישראל בסירת לייזר אולימפית

מדליית כסף ושיא ישראל למארק מיליאר (איל"ן חיפה) ב-200 מ' מ.א בתוצאה 2:33:83 דקות באליפות העולם בשחייה פראלימפית בלונדון

נבחרת הבייסבול של ישראל הפסידה 7:6 לנבחרת איטליה ותתמודד על מדליית הארד באליפות אירופה

מדליית ארד לעמי דדאון (איל"ן חיפה) ב-200 מ' חתירה בתוצאה 2:59:55 דקות באליפות העולם בשחייה פראלימפית בלונדון

שיא ישראל, מדליית כסף וקריטריון לטוקיו לעמי דדאון ב-150 מ' מ.א בתוצאה 2:31:17 דקות באליפות העולם בשחייה פראלימפית

שיא עולם, מדליית זהב וקריטריון לטוקיו למארק מליאר ב-400 מ' חופשי בתוצאה 4:33:64 ד' באליפות העולם לשחייה פראלימפית

נבחרת ישראל בכדורמים נשים עד גיל 17 סיימה במקום ה-10 באליפות אירופה

גולשת הגלים, ענת לליאור, קבעה את הקריטריון האולימפי לאולימפיאדת טוקיו 2020, בה ישתתף לראשונה ענף גלישת הגלים