חפש רק בנושא זה






כללי אכילה שכדאי לאמץ לפסח

מה נרצה להעמיס על צלחת החג כדי שלא נשלם לאחר מכן במשקל עודף ובמערכת עיכול עצבנית, כללים פשוטים ליישום לאכילה במידה, חומר למחשבה, מחקר עדכני ולמה צרפתיות לא משמינות? מאת מירה כהן שטרקמן, ראש תחום לימודי נטורופתיה במכון וינגייט
  01/04/15

מנהלת פורום נטורופתיה

בישראל המזרח תיכונית אמנם לא הגענו לגודל המנות האמריקאיות, אבל התכונה של "צלחת מלאה" מושרשת היטב בכל העדות. וכעת, כשפסח בדלת וההכנות בעיצומן, כולם חושבים על צמצום האכילה, אבל במערכת היחסים בין המחשבה ובין הרצון, בדרך כלל הרצון מנצח כשמדובר במאכלי חגים. אז איך נערכים מבחינת המודעות ומבחינת המעשה לאתגר של אכילה במידה בחגים.

למה צרפתיות לא משמינות? מסתורי ה-BMI של הצרפתיות, אלו שאוכלות גבינות שמנות בבגט חמים מקמח לבן, מסקרנת את עולם המדע שנים רבות. הצרפתייה מיריי ג'וליאנו כתבה על כך ספר בשם: "נשים צרפתיות לא משמינות", שראה אור בהוצאת מטר. הספר כתוב בלשון קולחת ומביא חשיבה מדעית בשפת היומיום. שווה קריאה. המחברת החיננית מספרת שבצעירותה שמרה על משקל תקין ומידת החצאית הייתה לה למבחן. משנשלחה לארה"ב ללימודים, אימצה הרגלים אמריקאים לתזונה, "תזונה אקסטרה לארג'", ומידות הבגדים שלה השתנו בהתאם. כשנחתה בחזרה בצרפת, אביה "חטף שוק" לראות את בתו החיננית במידות אמריקאיות. הצרפתייה פנתה אל רופא המשפחה ושאלה "מה עושים?" אמר לה הרופא: "תחזרי לאכול כמו צרפתייה". לאחר תקופה לא ארוכה המחברת חזרה למידות החצאית הצרפתית – ללא פיקוח של משקל.

המידות האמריקאיות בתזונה בשיטת "הכול כלול" ו-"מנה כפולה בחצי מחיר", זכורות לי כבדיחה טובה מביקורי הראשון בדיסנילנד לפני עשרות שנים. בהפסקה שבין מתקן למתקן, ביקשתי לקנות כריך עם טונה וקיבלתי לחמנייה XL מרוקנת מתוכנה הפנימי ומלאה בלפחות 400 גרם של סלט טונה עסיסי. בן זוגי ואני פרצנו בצחוק היסטרי כשראינו את "כריך הטונה" והסיטואציה נחרתה בזיכרוננו כסמל ל"מנה גדולה".

2 כללים שכדאי לאמץ כדי להימנע מהשמנה בחג הפסח:
מודעות עצמית: Being
– יש להתבונן במערכת היחסים המעניינת הקיימת בין המחשבה ובין הרצון.
מעולם המעשה: Doing – להתארגן על מידתיות באכילה, גיוון מוגבל בסוגי המזונות ובתבלינים המפעילים את מערכת העיכול.

מידתיות באכילה:
משחר ההיסטוריה אנשי הרפואה מחנכים למידתיות באכילה. מבחינה אבולוציונית הרצון הטבעי לשרוד לצד השפע המודרני, מקבלים תרגום לאכילה מעל המידה הדרושה. מחקר חדש שפורסם השנה, בדק את הקשר בין תכיפות הארוחות ובין מדד ה-BMI ונמצא שארוחות קטנות ותכופות משפיעות לטובה על מדד תקין. לעיון נוסף הקליקו כאן
אם כך, כדאי לאמץ את כלל הארוחות הקטנות וליישמו באמצעות שיטת הצלחת.

מהי שיטת הצלחת?
צבע:
בהיר באופן שניתן לראות את המזון המונח בצלחת. הרמב"ם ממליץ שראיית  המזון מביאה לשובע.
גודל: בינוני
תכולה: המזון אמור להיות מונח בצלחת בנחת. אין צורך ליצור "ערימה עצבנית". חשוב שמחצית מן הצלחת תכיל ירקות ממשפחת הפרחים (כרובית, ברוקולי, ארטישוק), גבעולים (אספרגוס, סלרי) והעלים (תרד, פטרוזיליה, כוסברה, כרוב, בצל ירוק, חסה, כרפס, שומר, סלק). יתרת שטח הצלחת אמור להכיל דוגמיות מכל המאכלים המיוחדים המוגשים בחג: חלבונים ופחמימות.

הגבלה בגיוון המזונות מאפשרת למערכת העיכול לפעול בצורה סבירה ולהפעיל את המערכת האינזימטית ביעילות. ערב-רב של מזונות מכביד על מערכת העיכול. לכן מומלץ לפזר את המאכלים המסורתיים של החג על פני שבעת הימים ולהכין בכל פעם מאכל אחד או שניים. בארוחת ליל סדר מומלץ לשלב ירקות עליים מרים, למשל עולש, בייבי קייל וגרגיר נחלים.צמחים אלו מעודדים את התנועתיות של צינורות  העיכול.
מהם צמחי התבלין המקלים על מערכת העיכול? למשל, קינמון, קליפת מנדרינה, כורכום, טימין, רוזמרין,
כמו כן, ניתן להכין חליטות של קמומיל, ג'ינג'ר, שוש קרח ונענע.

מאחלת לכולם חג שמח ואביב נפלא.

מירה כהן שטרקמן – נטורופתית N.D ,R.Na. מתמחה בטיפול בצמחי מרפא מערביים, בתזונה טבעית, מנחת קבוצות בתחומי הרפואה הטבעית וההתפתחות האישית. ראש תחום לימודי נטורופתיה במכון וינגייט האתר של מירה כהן שטרקמן.

היכנסו לפורום נטורופתיה בניהולה של מירה כהן שטרקמן.

ללימודי נטורופתיה במכון וינגייט, הקליקו על הקישור למילוי טופס לפגישת ייעוץ אישית. 
 



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
הכנס הלאומי למדעי האימון התחרותי: מכירת הכרטיסים וההרשמה לסדנאות בעיצומה

טניס שולחן: טל ישראלי, חניך אקדמיית וינגייט למצוינות בספורט, זכה במדליית ארד קבוצתית באליפות הונגריה הפתוחה

נבחרת הנשים בג'ודו מארחת במכון וינגייט מחנה אימון בין-לאומי בהשתתפות נבחרות מבריטניה ומאוזבקיסטן

מדליית ארד לאנסטסיה גורבנקו במשחה ה-200 מ' מ.א בתוצאה 2:13:52 דקות בתחרות סבב ה-Pro Swim בגרינסברו ארה"ב

מקום ראשון למטפסים הפראלימפיים, מיכאל שפייזר ומור ספיר, באליפות הולנד הפתוחה לטיפוס פראלימפי

מדליית כסף לשחיין מרקוס שלזינגר ב-50 מ' פרפר בתוצאה 23.35 שניות (בבריכות קצרות) בגביע "ניקו סאפיו" בגנואה