חפש רק בנושא זה






מזון עתיר ויטמין D

באופן פרדוקסלי מחקרים מראים שאוכלוסיות במדינות שטופות שמש סובלות יותר מחסר בוויטמין D לעומת אוכלוסיות המדינות הקרות. מה כדאי לאכול כדי לקבל ויטמין D, מהו המינון הרצוי לנטילתו כתוסף במצבי חסר ומה ניתן לעשות כדי לשפר את ספיגתו – מאת מירה כהן שטרקמן, ראש תחום לימודי נטורופתיה במכון וינגייט
  29/04/15

 

 

מנהלת פורום נטורופתיה

הפעילות המטבולית של ויטמין D, תלויה במצבן הפיזי הכללי של מערכות הגוף, יכולת הספיגה, יכולת השינוע של החלבונים יכולת תפקודית של הכבד, המרה והכליות. ויטמין D קשור בפעילותם היעילה של שלושה מינרלים: סידן, זרחן ומגנזיום.
הספיגה של ויטמין D2 נעשית במעי הדק באמצעות מיצי מרה. לפיכך מערכת עמוסה ברעלים וליקויים במערכת כבד-מרה – בהכרח תפגע בספיגתו.
לכן, מבחינת הנטורופתיה, ספיגה טובה של ויטמין D הולכת ביחד עם תזונה טבעית ובריאה ובמקרה הצורך גם עם תהליך של ניקוי רעלים נטורופתי.
הגוף מייצר D3 בתאי העור באמצעות פוטוסינתזה עם תאי השמש וספיגתו יעילה יותר מהספיגה של D2. עם זאת, בעיות עוריות, השמנת יתר, מחלות הפוגעות ביכולת הספיגה של מערכת העיכול (לדוגמה: צליאק, קרוהן, דלקות במעי, שלשול כרוני, הפרעות אכילה המתבטאות בהקאות יזומות) – כל אלו יגרמו למצבי חסר.
יש מזונות ותרופות הפוגעים בספיגתו של הוויטמין, למשל קפאין, סטרואידים, תרופות הקושרות חומצות מרה המשמשות להורדת כולסטרול ושומנים בדם, תרופות נוגדות פרכוסים הניתנות לאפילפסיה, תרופות לטיפול בהפרעות לב וכלי דם באמצעות חסימת תעלות סידן ואחרות.

ויטמין D מן המזון
מן החי:
(D3) שמן דגים, חלמון ביצה ושומן החלב.
מן הצומח: (D2) נבטים ירוקים שגדלו בשמש, פטריות שיטאקי וזרעי חמניות.

הצעה לארוחת צהריים עתירת ויטמין D
פרוסת דג סלמון טרי אפויה בתנור – מנקים את הדג, מניחים בתבנית אפייה קטנה, מפזרים עלי רוזמרין טרי וגרגרי פלפל שחור טחונים ומעט מלח ים אטלנטי גס. אופים בתנור במשך 25-20 דקות ב-200 מעלות צלזיוס.
מגישים עם סלט עלים ירוקים: רוקט, חסה, נבטי צנון, נבטי חמניות, עגבניות שרי, רצועות גזר וסלק. לרוטב: 1 לימון סחוט, כפית שמן זית.
להגיש עם אורז אדום או פסטה מקמח מלא.

הצעה לארוחת בוקר עתירת ויטמין D
ביצה עלומה על טוסט מלחם שיפון מלא
סלט ירקות טרי
יוגורט איכותי 3% שומן

מהו המינון הנכון?
השאלה מורכבת מאוד ואינדיבידואלית בהתאם למצבו הבריאותי של האדם. נטילת הוויטמין במינונים גבוהים עלולה לגרור תחלואה, לדוגמה: עודף סידן בדם והיווצרות של אבנים בכליות מאחר וויטמין D מגביר ספיגתו של הסידן. לכן הוספת ויטמין D למוצרי חלב חייבת להיעשות בפיקוח, כדי למנוע תחלואה כלייתית. עם זאת, נטילת ויטמין D באופן מבוקר, ביחד עם סידן יכולה למנוע אוסטאופורוזיס. המינון המומלץ בישראל נובע מההנחיות של ה-FDA (U.S. Food and Drug Administration) לפיהן מינון טיפולי יהיה בשיעור של 400-2,000 יח'.
לטיפול בסוכרת ועידוד פעילותו של הלבלב בהפרשת אינסולין ניתן לטפל באמצעות מתן ויטמין D, אבל אין להעלות מעל למינון של 1,300 יח' מחשש לרעילות.
 
תסמיני חסר ותסמיני רעילות
תסמיני חסר יכולים להתבטא בירידה במסת העצם (רככת, אוסטאופורוזיס), עיוות בעצמות, עיוותי שרירים, הפרעות בתפקודי מערכת לב וכלי דם והיווצרות תאים סרטניים, בעיקר סרטן ערמונית וסרטן השד.
רעילות יכולה להתבטא בחוסר תיאבון, בחילות, הקאות, צמא מוגבר, עצירות, תשישות, סחרחורות, יתר לחץ דם, אי ספיקה כלייתית, היפרקלצמיה וצבירה של מתכות רעילות המחוללות מחלות נוספות.

ולסיכום, בכל מה שקשור לוויטמין D, מומלץ להיחשף לשמש במידה ראויה ונכונה ולאכול מזונות המכילים אותו מדי יום. פעילות גופנית לצד תזונה טבעית ונכונה ונבונה תייעל ספיגתו בגוף.

מירה כהן שטרקמן – נטורופתית N.D ,R.Na. מתמחה בטיפול בצמחי מרפא מערביים, בתזונה טבעית, מנחת קבוצות בתחומי הרפואה הטבעית וההתפתחות האישית. ראש תחום לימודי נטורופתיה במכון וינגייט האתר של מירה כהן שטרקמן.

היכנסו לפורום נטורופתיה בניהולה של מירה כהן שטרקמן.

ללימודי נטורופתיה במכון וינגייט, הקליקו על הקישור למילוי טופס לפגישת ייעוץ אישית. 
 



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
הכנס הלאומי למדעי האימון התחרותי: מכירת הכרטיסים וההרשמה לסדנאות בעיצומה

טניס שולחן: טל ישראלי, חניך אקדמיית וינגייט למצוינות בספורט, זכה במדליית ארד קבוצתית באליפות הונגריה הפתוחה

נבחרת הנשים בג'ודו מארחת במכון וינגייט מחנה אימון בין-לאומי בהשתתפות נבחרות מבריטניה ומאוזבקיסטן

מדליית ארד לאנסטסיה גורבנקו במשחה ה-200 מ' מ.א בתוצאה 2:13:52 דקות בתחרות סבב ה-Pro Swim בגרינסברו ארה"ב

מקום ראשון למטפסים הפראלימפיים, מיכאל שפייזר ומור ספיר, באליפות הולנד הפתוחה לטיפוס פראלימפי

מדליית כסף לשחיין מרקוס שלזינגר ב-50 מ' פרפר בתוצאה 23.35 שניות (בבריכות קצרות) בגביע "ניקו סאפיו" בגנואה