חפש רק בנושא זה






הורי ספורטאים – מהפרעה לתרומה

הגבול בין מעורבות הורים באימוני הספורט של ילדיהם ובין התערבות גסה, המהווה מטרד למאמנים ומכשלה לילדים הספורטאים – הצעות לפתרון, מאת ד"ר מרק ורטהיים חבר מערכת הספורט ההישגי הגרמני, יועץ מדעי ומאמן באקדמיית וינגייט למצוינות בספורט
  03/05/15

 

 

ד"ר מרק ורטהייםמאמנים רבים מתלוננים כיום על התופעה של הורים אשר מתערבים יתר על המידה באימוני הילדים, מעמידים דרישות למאמנים ולעתים קרובות אף משמיעים טענות נגד מאמנים על החלטות שהן בתחום המקצועי של המאמן.
מצד אחד, ההורים הם לקוחות חשובים, שבלעדיהם לא ניתן לקיים מערכת מתפקדת ובטח לא להבטיח המשכיות, שהיא הגורם המשמעותי בהתפתחות כל ילד בתהליך אימון. ומצד שני, כפי שתואר לעיל, ההורים יכולים להוות גורם מפריע ומכשיל בעבודת המאמן ומכאן גם בהתפתחות הילד כספורטאי.

הבעיה אינה חדשה אך היא מתעצמת ומחייבת פתרון, במיוחד כאשר אנו רואים שמעורבות ההורים הולכת וגדלה – רבים מהם נמצאים במגרשי האימון בזמן האימון, רבים מגיעים לתחרויות ולמשחקים וקולם נשמע וחייב להישמע. כיצד נהפוך את קולם לתרומה מערכתית ואולי אף מקצועית? כיצד ניתן לקרב את המאמנים להורים ואת ההורים למאמנים? כאן יש לנסות ולבדוק מודלים שונים הקיימים בעולם, שמטרתם להתמודד עם בעיה זו.

מודלים במדינות מתקדמות בעולם האימון בספורט המודרני
יש מקומות בעולם שבהם ההורים מקבלים "הדרכה כיצד להיות הורה של ספורטאי", כלומר ההורה מתחייב להיות במספר הרצאות והדגמות, שבהן הוא לומד כיצד להתמודד עם הילד, עם המערכת שהילד מתאמן בה וגם מול המאמן.

מודל נוסף, הוא של הרצאות קבועות להורים, למשל פעם בחודש, שבהן המערכת, כולל ההנהלה והמאמן, נפתחת לשאלות הורים, מפני שכל הורה בא מעולם אחר וזה עלול ליצור חוסר הבנה או ציפיות שונות שלעתים אינן מציאותיות. מודל זה לוקח בחשבון שלעתים יידרשו פגישות אישיות נוספות כדי לגשר על הפערים.

המודל המעניין כיום, המתחזק למשל במועדונים רבים בגרמנייה, הוא שרבים מההורים של הספורטאים עוברים הכשרה בסיסית שבה הם מקבלים ידע ושפה משותפת לעולם האימון ובכך מאפשרים להורה להיות שותף בהבנה הבסיסית. ההורה לומד להיות "עוזר מאמן", כאשר המשימות שלו מוגדרות ומאפשרות לקיים דו שיח מקצועי בשפה משותפת בין ההורים והמאמן, כאשר ההורה הוא המתווך אבל גם פעיל בעזרה באימון. ראוי לציין שההורה שלעתים הוא "מפריע" הופך להיות תורם, ולא פחות חשוב, הוא מקל מבחינה כלכלית על הוצאות המועדון ויכול לעזור למאמן שאחראי לקבוצות גדולות, הדורשות יותר הכנה וארגון לפני האימון.

במכון וינגייט
בית הספר למדריכים ולמאמנים במכון וינגייט, המוביל חדשנות וקדמה במקצוע האימון ואשר מעמיד במרכז העשייה את ההכשרה לאימון המודרני – רואה לעצמו אתגר להוביל הכשרה ייחודית של קורס עוזרי מאמנים.
בית הספר רואה את ההורה כבעל פוטנציאל "תומך ספורט" ומכאן שם לו למטרה לפתח מודעות גבוהה יותר אצל ההורה לתהליך האימון באופן כללי, ובעיקר לפתח הבנה רחבה לאימון המודרני של ילדים, וזאת על ידי בניית גשר בין הילדים, ההורים והמאמנים בעזרת קורס משמעותי וממוקד.

הכותב: ד"ר מרק ורטהיים חבר מערכת ספורט הישגי בגרמנייה, מומחה בתורת האימון החדשה, ממציא שיטת  oco, מרצה אורח בבית הספר למאמנים ולמדרכים ע"ש נט הולמן, מכון וינגייט.



תגובות הוסף תגובה
1.קורס עוזרי מאמנים?יקי קופ07/05/15
2.הורה בארצנואשר סנדל07/05/15
3.תשובה ליקי: הקורס הוא קצר (נמשך סוף שבוע) וחשוב בתכניו הייחודיים (לת)ד"ר מרק ורטהיים26/05/15
4.תשובה לאשר: הורים ומאמנים נמצאים באותה עגלהד"ר מרק ורטהיים26/05/15
אביב של בריאות וחג פסח שמח ממכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

אתכם גם בימי הקורונה: אל תחמיצו את סדרת ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג שזכו להיתר מיוחד

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט