חפש רק בנושא זה






מניעת פציעות בספורטאים צעירים

ספורטאים מבטיחים רבים עלולים למצוא את עצמם "מחוץ למגרש" עקב פציעות מיותרות אם לא תינקט גישה נכונה. מהן הפציעות השכיחות, מהם הגורמים המרכזיים ורשימת טיפים שיעזרו לספורטאי הצעיר ולצוות האימון שלו למזער את התופעה – מאת מולי אפשטיין, פיזיולוג במרכז לרפואת ספורט ולמחקר, מכון וינגייט
  07/05/15

 


מ
ולי אפשטיין  מנהל פורום "פיזיולוגיה וספורט"

ספורטאי העל שמככבים בזירות הספורט השונות ועל גבי האקרנים בבתיהם של רבים, משלהבים ומציתים את דמיונם של צעירים רבים. הכמיהה להישגיות, לניצחון, לזוהר ולתהילה מדרבנת ילדים רבים לנסות ולממש את החלום. אבל למרבה הצער, אם לא תינקט גישה נכונה, ספורטאים מבטיחים רבים עלולים למצוא את עצמם "מחוץ למגרש" עקב פציעות מיותרות, שעלולות לפלוט אותם מתוסכלים מן הספורט.
לדברי James R. Andrews, נשיאה לשעבר של החברה האמריקאית לרפואת ספורט, חל גידול עצום במספרם של הספורטאים הצעירים בארה"ב. על פי אומדן רשמי 3.5 מיליון ספורטאים צעירים, מגיל 14 ומטה, מקבלים טיפול רפואי שקשור לפציעות ספורט. אליהם יש להוסיף עוד 2 מיליון ספורטאים בשנה מבתי הספר התיכוניים בארה"ב.
"זה הופך את הספורט לגורם הפציעות מספר אחת בקרב מתבגרים בארה"ב. מעבר לעובדה שפציעות אלה מרחיקות את הילדים מהלימודים ומהעיסוק בספורט, יתכן שיש להן השלכות מרחיקות לכת עתידיות", סבור Andrews.

פציעות ספורט נפוצות
על פי המכון הלאומי למחלות מפרקיות, מחלות שריר-שלד ומחלות עור, פציעות הספורט הנפוצות ביותר נובעות כתוצאה מתאונות, כתוצאה מהכנה לקויה או כתוצאה משימוש בציוד לא מתאים. ספורטאים צעירים יכולים להיפצע גם משום שאינם בכושר גופני מתאים. מומחים מציינים שבשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בכמות הפציעות שנגרמות כתוצאה משימוש יתר, מהעמסה רבה מדי ומשחיקה גופנית. בעוד שהפציעות בצעירים דומות לאלה הנצפות בספורטאים בוגרים, הספורטאים הצעירים אינם יכולים להיות מטופלים כמו עמיתיהם הבוגרים משום שגופם עדיין לא מפותח באופן מלא. פציעות אלה הן הגורם העיקרי לנשירה מן הספורט בסיום בית הספר התיכון.


צילום: ססילייה קורן, פיזיותרפסטית

 פציעות הספורט הנפוצות הן:
• פציעות ברכיים – פציעות ברכיים, בכללן כמות הולכת וגדלה של קרע ברצועה הצולבת הקדמית
• נקעים ומתיחות
• פגיעה בגיד אכילס
• כאבים בקדמת השוק
• פריקות ושברים
• פציעות גב וצוואר, בעיקר מתיחה של שרירים ושל רצועות. פציעות גב חמורות יותר כוללות:
ספונדילוליזיס וספונדילוליסתזיס (שבר מאמץ בחוליה והחלקה של חוליה ביחס לאחרת, בהתאמה)
• Stinger או burner – צביטה של עצב צווארי תוך תחושת כאב וצריבה
• פגיעות בדיסק הבין-חולייתי שגורמות לכאב מוקרן במורד הרגל, פחות שכיח בצעירים

פרויקט מעקב פציעות אחר ספורטאים אולימפיים
למרות שלא ניתן למנוע לחלוטין פציעות ומחלות, יש צורך לבחון את הדרכים להקטנת שיעורן. זוהי מטרתו של מחקר רב-ענפי שאפתני בארה"ב שנקרא  the Injury and Illness Performance (Project (IIPP.
המשחקים האולימפיים בבייג'ין 2008 היו הראשונים שבוצע בהם תיעוד מפורט של כמות הפציעות וסוגי הפציעות בקרב כל הספורטאים האולימפיים. על פי הנתונים המשלחת הבריטית הפגינה את המוכנות הגבוהה ביותר, וזאת על פי מספר הפציעות המתועדות הנמוך ביותר. מייד לאחר סיום המשחקים החלו הבריטים בפרויקט מחקרי אפידמיולוגי רחב היקף ראשון מסוגו שתיעד את כל פציעות הספורט במגוון רחב של ענפים. הפרויקט החל בשנת 2009 ונמשך עד היום. אנשי רפואה ומאמנים מחויבים לשלוח דיווחי פציעות ומחלות של ספורטאי העלית ואת מידת חשיפתם לסיכון באימונים ובתחרויות. 14 ענפים אולימפיים משתתפים בפרויקט המחקרי שמנוהל על ידי ה-EIS  English Institute of Sport.
התוצאות מראות כי מאז 2009:
• 67% מהסיבות להיעדרות/הפרעה לאימונים היו עקב פציעות
• 43% מן הספורטאים סובלים מפציעה אחת לפחות בעונה, חלקם אף יותר
• בממוצע, כל פציעה גורמת להפסד של 17 ימי אימונים ולהיעדרות מתחרות אחת
• שיעורי הפגיעה וחומרתה נמוכים יותר באימונים בהשוואה לאלה המתרחשות בתחרויות
• בסך הכול, פציעות ברך, כתף, ירך ועמוד השדרה המותני מייצגות את האזורים המועדים ביותר לפגיעה, והן גם הגורם להיעדרות הרבה ביותר מאימונים.


מבדקים לחיזוי הסיכון לפציעות באקדמיית וינגייט למצוינות בספורט

חוסר איזון גופני הוא הזמנה לפציעות ספורט
לדברי אנשי מקצוע בתחום, אחת הסיבות להיווצרותן של פציעות ספורט היא חוסר איזון גופני. האזורים בגוף המועדים לחוסר איזון הם:
• בטן לעומת הגב התחתון – מרבית המתאמנים מתמקדים באזור הבטן ומזניחים את אזור הגב.
• חזה וגב עליון לעומת החלק האחורי של הכתף – מרבית המתאמנים מתמקדים באימון שרירי החזה אולם מזניחים את הגב העליון ואת החלק האחורי של הכתף.
• שרירי הירך הקדמית לעומת שרירי הירך האחוריים – מתאמנים רבים נותנים דגש רב לשרירים הקדמיים של הירך אולם מזניחים את שרירי ההמסטרינגס (פושטי הירך וכופפי הברך). חוסר האיזון גורם לפציעות מרובות בהמסטרינגס, במיוחד במאוצים ובקפיצות.

טיפים למניעת פציעות בספורטאים צעירים
האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים ממליצה על הדברים הבאים:
• ימי מנוחה – יש לקחת יום מנוחה אחד לפחות בשבוע על מנת לאפשר לגוף להתאושש
• הפסקות – יש לקחת הפסקות במהלך האימון במטרה להפחית את מידת העייפות ובמטרה להימנע מעומס חום (בתנאי מזג אוויר קשים).
• ציוד מתאים – מגנים, קסדה, רפידות, מגני שיניים, משקפי מגן – זה שאתה מוגן אין זה אומר שאתה יכול לשחק פרוע.
• שתיית מים – לפני, תוך כדי ואחרי הפעילות הגופנית. עצירת האימון להפסקות שתייה ולקירור הגוף בתנאי מזג אוויר קשים.
• פיתוח כוח – בצע תרגילי כוח לפני תחילת האימון על מנת לגייס את השרירים לקראת הפעילות המאומצת. הקפד על אימון כוח מובנה ועקבי.
• גמישות וטווחי תנועה – שמירה על טווחי תנועה במפרקים השונים עשויה להפחית עומס מוגזם בעת ביצוע מיומנויות ייחודיות.
• טכניקה נכונה ודיוק! מאמנים חייבים להקפיד על ביצוע נכון של המיומנויות השונות.
• שחקו בטוח – הקפדה על החוקים ושמירה על משחק מבוקר ולא פרוע!

למאמר על פציעות גב בספורטאים צעירים הקליקו כאן
כלי הערכה מתאימים לחיזוי הסיכון לפציעות באקדמיית וינגייט למצוינות בספורט 
הקליקו כאן

מקור

British Journal of Sports Medicine 2011; 45:367 doi:10.1136/bjsm.2011.084038.161
IOC World Conference on Prevention of Injury & Illness in Sport
Posters
Methods for epidemiological study of injury and illness in great britain olympic sport: the injury/illness performance project (IIPP)
D Palmer-Green, G Hunter, R Jaques, C Fuller, C Price 
 

מולי אפשטייןפיזיולוג מאמץ, מאמן ופרשן אתלטיקה, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, רכז קורס מאמנים לפיתוח יכולות גופניות במשחקי כדור
מנהל הפורום: "פיזיולוגיה וספורט".
  



תגובות הוסף תגובה
1.שוב תודה לך מוליעודד נצר15/05/15
אליפות העולם בג'ודו: ברוך שמאילוב וטל פליקר (66 ק"ג) הודחו בשלב שמינית הגמר. גפן פרימו (52 ק"ג) נוצחה ע"י יריבתה הבריטית בקרב הראשון

"גביע האתגר": מדליות זהב בתרגילי החישוק והסרט ומדליית כסף בתרגיל האלות ללינוי אשרם. מדליות ארד לניקול זליקמן בתרגילי החישוק, הכדור והסרט. מדליית כסף בתרגיל המעורב וארד בכדור לנבחרת הקבוצתית

אליפות העולם בג'ודו: דניאל בן דוד (60 ק"ג) הודח בסיבוב השלישי לאחר הפסד ליריבו האוסטרלי. שירה ראשוני (48 ק"ג) הודחה בתום הקרב הראשון

הבוקר (ראשון) החלה ביפן אליפות העולם בג'ודו. התחרות מתקיימת בטוקיו באולם "ניפון בודוקאן" בו יתקיימו המשחקים האולימפיים בעוד כשנה

מדליית זהב ללינוי אשרם ומדליית ארד לניקול זליקמן בקרב רב ב"גביע האתגר" ברומניה. מדליית זהב בקרב רב גם לנבחרת ההתעמלות האומנותית

"ליגת היהלום": שיא ישראל חדש לנבחרת השליחות (דיאנה ויסמן, אולגה לנסקי, גל קדמון ואילנה דורפמן) בריצת 100*4 מ' בתוצאה 44:79 שניות

מדליית ארד לגולשת הרוח קטי ספיצ'קוב (הפועל אילת) בתחרות הקדם אולימפית באינושימה יפן. יואב כהן (הפועל שדות ים) ניצח בשיוט המדליות וסיים במקום ה-8 הכללי

שיא ישראל חדש לאביב ברזילי ב-200 מ' גב בתוצאה 2:11:91 ד' באליפות העולם לנוער בבודפשט. סיימה במקום ה-8 הכללי