חפש רק בנושא זה






"וירוס בטן" – מניעה וטיפול

הקאה, שלשול, חום, הזעה, צמרמורת, תשישות, חוסר תיאבון, טעם רע בפה, כאבי בטן, כאבי ראש, סחרחורת ועייפות גדולה – כבר הייתם באופרה הזאת? המלצות חשובות כיצד להימנע ממחלות ובמקרה שלקינו, איך מטפלים בגישה הנטורופתית – מאת מירה כהן שטרקמן, ראש תחום לימודי נטורופתיה בווינגייט
  04/06/15

מנהלת פורום נטורופתיה

המושג הפופולרי "וירוס בטן" כולל סדרת סימפטומים אקוטיים המשלבים פעילות דרמטית של מערכות הגוף – בעיקר מערכות הפינוי: הקאה, שלשול, חום, הזעה, צמרמורת, תשישות, חוסר תיאבון, טעם רע בפה, כאבי בטן, כאבי ראש, סחרחורת ועייפות גדולה. הסימפטומים מגיעים כולם יחד או רק חלק מהם כתופעה המכונה בקיץ בשם חיבה: "וירוס בטן". אין ספק שבימי הקיץ החמים עולה הפופולריות של מכלול הסימפטומים האלה ולכן ראוי להתייחס אל אמצעי המניעה ואל אמצעי הטיפול העצמי.
מכלול הסימפטומים האלה יכול להצביע או להוביל לפתולוגיה אחרת שאינה 'וירוס בטן' ולכן כדבר ראשון אנחה שאם התסמינים נמשכים מעבר ל-24 שעות – ראוי לגשת לבדיקה רפואית.
בהיותי נטורופתית, אביא כאן את הגישה הנטורופתית.

עיקרון בסיסי בנטורופתיה הוא החובה להימנע ממחלות. כמי שעסקה במשפטים במשך יותר מעשרים שנה אגדיר את החובה הזאת כ"חובה מוחלטת" – אין ממנה פטור. לדוגמה: חציית צומת באור אדום היא הפרה של חובה מוחלטת. גם בנטורופתיה – ההימנעות ממחלות היא חובה מוחלטת החלה על האדם.

אמצעי מניעה:
הגיינה:
רחצה קבועה של כפות הידיים ובפרט לפני ארוחה או טיפול במזון ובמשקה וכן רחצה יומיומית של הגוף והציפורניים. 
מוצרים מן החי: ביצים, חלב ומוצריו ומוצרי עוף ובקר – לרכוש אך ורק במקומות מסודרים ומורשים, אשר מחזיקים את המוצרים האלה בקירור טוב. להקפיד על תאריך התפוגה של המוצרים האלה. אין לעשות שימוש בביצים סדוקות ואין צורך לשטוף ביצים כי שטיפתן מחדירה חיידקים פנימה אל תוך הביצה.
טריות המזון: לאכול ולשתות אך ורק מזונות ומשקאות שהוחזקו במקום נקי וקריר.
שמירה על מערכת "החיידקים הטובים" שבגופנו: בתוך חול ומים מצויים יצורים קטנים מעבירי חיידקים ומחלות. לא ניתן להיפטר מהם ולמעשה במפגש שבין הגוף ובין מחוללי המחלה מתקיימת "מלחמת חיידקים" – בסופו של דבר ינצחו אחד משניים, החיידקים הרעים מבחוץ או החיידקים הטובים ומערכת החיסון של גוף האדם. ניתן לשמור על מערכת טובה של "החיידקים הטובים" באמצעות אכילה של ירקות ופירות טריים וכן דגנים מלאים וקטניות שעברו השרייה.
יתושים, זבובים ופשפשים – אלו זמינים לנו בכל מקום: בבית, בגינה, בטיולים, בצבא וכיוצ"ב. הפשפשים נצמדים אל האריגים: בגדים, שמיכות, שקי שינה וכיוצ"ב. כל בעלי הכנף האלה – מחוללי מחלות וגורמים להתפשטותן של מגפות מדבקות. בטיולי הקיץ חשוב ללבוש בגדים נקיים ולהחליפם מדי יום ולעתים גם במהלך היום. לכבס שמיכות, שקי שינה וכריות ולמרוח חומרים טבעיים למניעת עקיצות ול"הברחת" כל בעלי הכנף האלה.
מים – שתיית מים מטוהרים שומרת על איזון הגוף ועל היכולת שלו לייצר תנועה פנימית בנוזל הדם והלימפה ותנועה חיצונית של השלד והשרירים. לכן לשתות מים בכמות נאותה.
תזונה טבעית – צריכת מזונות ללא חומרים משמרים מחזקת את הגוף ומעניקה לו את הכלים להתמודד עם הפתוגנים החיצוניים. תזונה טבעית כוללת ירקות, עלים, נבטים, פירות טריים, אגוזים, שקדים, זרעים, דגנים מלאים, קטניות, ביצים אורגניות, שמנים מכבישה קרה, מוצרי חלב ללא חומרי שימור ומוצרי עוף ובשר ללא אנטיביוטיקה. הימנעות ממזונות מעובדים, סוכר לבן, שמרים, קמח לבן, מזונות מטוגנים ומזונות משומרים.
פעילות גופנית מתונה ומבוקרת – אין להתיש את הגוף בחום השמש. לבצע את הפעילות הגופנית outdoor עד השעה 08:00 או אחרי השעה 19:00.  גוף מוחלש מזמין אורחים מזיקים. 

אוכל לשתף אתכם קוראים יקרים, כמי שעושה את מיטב המאמצים כדי לשמור על כללי ההמנעות  האלה, אוכל להעיד שאין הגנה מלאה. גם אצלי התארח 'וירוס בטן' וחולל אופרה רעשנית של כמה ימים. כדי להתמודד עם המצב נתתי לגוף לעשות את עבודת הריפוי והקפדתי על שלושת הכללים שאמנה להלן.
לאחר שלושה ימים חזרתי לפעילות כמעט מלאה. את החזרה לפעילות הגופנית דחיתי בשלושה ימים נוספים. 
לכן, לאחר שמילאנו את חובתנו במניעה, עלינו לקיים את החובה המשלימה – היא החובה לתת לגוף את ההזדמנות לרפא את עצמו.
הפעלתן של מערכות הפינוי של הגוף: הקאה, שתן, שלשול, הזעה – מעידה שהגוף בשל לעשות את עבודת הניקוי וההתחדשות כדי לרפא את עצמו. כמובן הכול כפוף לכך שהמצב שוכך אחרי 24 שעות. אם מערכות הפינוי ממשיכות לעבוד בצורה  חזקה – יש לגשת לרופא לבדיקה.

מהם דרכי הטיפול הנטורופתיות?
שלושה כללים חשובים:
מנוחה טוטלית של הגוף והנפש
– המטרה היא לתת למערכות הפינוי לעבוד בצורה טובה, לנוח, לשתות מים במשורה ובלגימות קטנות ואם אין תחושת רעב, לא לאכול לחלוטין. הגוף יכול להחזיק מעמד ללא מזון בצורה טובה וללא פיקוח רופא גם 36 שעות. מנוחה למערכת העיכול תאפשר התחזקות טובה לאחר מכן. כמובן שאם התסמינים נמשכים – יש לפנות אל הרופא.
למנף את תהליך הניקוי הטבעי שהגוף עבר – לחזור לאכילה של מזון קל בלבד: יוגורט איכותי עם שיבולת שועל או אורז מלא עם מעט אפונה ירוקה או טוסט מלחם מלא עם יוגורט איכותי. אפשר להמשיך עם התפריט המצומצם הזה במשך יומיים-שלושה.
חזרה מתונה לפעילות רגילה – לאחר סיום תרועת מערכות הפינוי, הגוף עדיין תשוש ואמור להחזיר לעצמו נוזלים ולהתחזק. לכן אין לחזור לפעילות גופנית מלאה מייד לאחר ירידת החום או הפסקת ההקאות והשלשול אלא להזין את הגוף במנוחה נוספת, באכילה מאוזנת של מזון טבעי, מאודה ומבושל – קל לעיכול. אפשר להוסיף פירות ניטרליים כגון תפוח עץ ואגס או ירקות מאודים, כמו תפוח אדמה וגזר. לא מומלץ לאכול יותר משני סוגי ירקות או פירות במשך שלושה ימים שלאחר סיום השלב הקודם. ככל שנקל על מערכת העיכול – כך הגוף יודה לנו.

מירה כהן שטרקמן – נטורופתית N.D ,R.Na. מתמחה בטיפול בצמחי מרפא מערביים, בתזונה טבעית, מנחת קבוצות בתחומי הרפואה הטבעית וההתפתחות האישית. ראש תחום לימודי נטורופתיה במכון וינגייט האתר של מירה כהן שטרקמן.

היכנסו לפורום נטורופתיה בניהולה של מירה כהן שטרקמן.

ללימודי נטורופתיה במכון וינגייט, הקליקו על הקישור למילוי טופס לפגישת ייעוץ אישית. 
 



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
הכנס הלאומי למדעי האימון התחרותי: מכירת הכרטיסים וההרשמה לסדנאות בעיצומה

טניס שולחן: טל ישראלי, חניך אקדמיית וינגייט למצוינות בספורט, זכה במדליית ארד קבוצתית באליפות הונגריה הפתוחה

נבחרת הנשים בג'ודו מארחת במכון וינגייט מחנה אימון בין-לאומי בהשתתפות נבחרות מבריטניה ומאוזבקיסטן

מדליית ארד לאנסטסיה גורבנקו במשחה ה-200 מ' מ.א בתוצאה 2:13:52 דקות בתחרות סבב ה-Pro Swim בגרינסברו ארה"ב

מקום ראשון למטפסים הפראלימפיים, מיכאל שפייזר ומור ספיר, באליפות הולנד הפתוחה לטיפוס פראלימפי

מדליית כסף לשחיין מרקוס שלזינגר ב-50 מ' פרפר בתוצאה 23.35 שניות (בבריכות קצרות) בגביע "ניקו סאפיו" בגנואה