חפש רק בנושא זה






בין מדע ושטח באימון במשחקי הכדור

המאמן המודרני יושב שעות מול מחשב לפני כל עונה, לפני כל אימון ולפני כל משחק ואוסף נתונים, אולם מהו איסוף נתונים שיטתי ומבוקר שיתרום לאימון הלכה למעשה – מאת ד"ר מרק ורטהיים חבר מערכת הספורט ההישגי הגרמני, יועץ מדעי ומאמן באקדמיית וינגייט למצוינות בספורט, ואילן ברונקש, תלמיד בתכנית ה-MBA בטכניון
  24/06/15

ד"ר מרק ורטהייםבמאמרים רבים מוצגות תיאוריות שונות לגבי האימון, אשר  יש להתייחס אליהן בכובד ראש, אולם הבעיה היא ביישום התיאוריה ע"י המאמן, במיוחד במשחקי הכדור (הקבוצה והפרט והניגודים).
המאמן המודרני צריך לדעת לתפקד בניתוב בין חזיתות רבות: כמומחה באימון בעיני חבריו לעבודה ומול שחקניו עליו לתת מענה מקצועי לכל שאלה ולדעת לתת משוב אמתי ואפקטיבי לשחקניו במהלך האימון ובעיקר במשחק. במקביל עליו לדאוג ליחסי עבודה תקינים בצוות העובדים במועדון ועם שחקניו, לזהות חולשות וחוזקות אישיות כדי ליצור תנאי אימון, מטרות, תכנים ואמצעים המשרתים מטרה.

בין תיאוריה ויישום – "חקר טעויות"
על המנהל להיות בקיא ולהבין את התיאוריות השונות ואז לנתח את הביצועים לעומת התיאוריות. הוא צריך לדעת מה הידע התיאורטי שיש לשחקנים, אלו דברים ניתן לפתור דרך הצגת בעיות ואלו לפתור דרך אימונים ייעודיים במקביל. המאמן צריך לדעת לבחור נושאים ולתת להם סדרי עדיפות במהלך האימון על פי ניתוח גורמי הישג תוך כדי התחשבות ביכולת ובידע המוקדם של השחקנים.
הומאן הגדיר את המאמן כמי שעוסק בחקר טעויות ואת המאמן המשובח כמי שעושה כל טעות רק פעם אחת. המאמן עוסק ב"חקר טעויות" והוא צריך להקדיש את מרב הזמן לתכנון בתהליך ניתוב וויסות כדי להימנע מטעויות משמעותיות, אך בפועל תמיד יהיו טעויות ומאמן עם רקע תיאורטי טוב צריך לדעת לצאת מהן בצורה הטובה ביותר ולהפיק לקחים תוך שיתוף השחקנים.

שלהורן ואחרים טוענים כיום כי ניתוח היכולת האישית וביצועים לקידום הפרט עומדים בראש מטרות האימון המודרני בכל משחק קבוצתי על בסיס עקרונות תורת האימון החדשה.
ורטהיים הציג מודל שלפיו לתיאום בין תחומי מדע שונים וראייה מורכבת תוך התקרבות של המדע לשטח באמצעות היכרות טובה יותר של המציאות, יש משמעות גדולה בהתפתחות השחקן-קבוצה.
מאמן חייב לזהות כשלים אפשריים שהוא לא חזה אותם מפני שבמציאות ישנם משתני סביבה רבים שאי אפשר להתייחס אליהם בתיאוריה והם יכולים להכשיל את ה"פרויקט".
מאמן מתקדם נעזר במידע מהימן ובדוק, אך חייב גם לקבל פידבקים מהשחקנים שהם למעשה "השטח" שממנו הוא צריך לראות את התמונה האמתית. בכל כשל שהמאמן מזהה, הוא חייב לבדוק ולוודא מה מקור הכשל, למשל האם לשחקן חסרה חוליה בגורמי ההישג, האם התיאוריה נותנת מענה לבעיה?
למעשה,,שני הצרכים של המאמן (הידע והניסיון) חייבים לבוא משולבים זה בזה על בסיס מידע שאינו מאפשר הרבה מקריות בתכנון! מאמן טוב לא יכול להגיע רק עם ידע תיאורטי שבד"כ "נקי" מהבעיות האמתיות בשטח (בעיות שקשה עד בלתי אפשרי לצפות מראש).
תיאוריה הופכת למדעית ומעשית ברגע שיש תהליך הפקת לקחים על בסיס ידע נצבר ומתועד
על המאמן ליצור תכנון מדויק של התנהלות הפרויקט-הקבוצה תוך כדי קביעת מדדי בקרה שעליהם הוא צריך לפקח במהלך העונה ותוך כדי התבססות על עקרונות אימון כפי שמופיעה בתורת האימון החדשה.
המאמן "צריך תכנון שמבוסס על עקרונות ביצוע, על מעקב, על בקרה ועל הערכה נכונה בהתאם למטרות אופרטיביות, כדי ליצור יעילות במסגרת הניתוב וויסות של האימון" (ורטהיים).

תכנון הפרויקט – האגודה, חלוקתו לתתי מטרות/נושאים ("פרויקטים קטנים") וביצוע מדידות והערכות, אם ע"י מבחנים כללים וספציפיים, למשל בכדורסל בתהליכים השונים, אם ע"י פגישות עם השחקנים ו/או שיחות חתך לקבלת תמונת המצב של התקדמות.

"מומחה ליחסים בין אישיים" – המאמן חייב להקפיד לראות את הצד האנושי של כל אחד משחקניו. הוא צריך להבחין במשברים שיש לשחקן כי גם משבר אישי וגם משבר מקצועי ישפיעו ישירות על תפקודו במשחק ויוכלו להשפיע גם על חבריו. כמו כן, חשוב להיות ער לחיכוכים לבעיות בין השחקנים, שפוגעים מצד אחד בשיתוף הפעולה ומצד שני פוגעים במוטיבציה של כל שחקן בפני עצמו

"
מומחה למערכת תפקוד בהתייחס ליכולת השחקנים"
– המאמן אחראי על ניתוח נכון של יכולות בתפקידים מסוימים בזמנים מסוימים של המשחק למשל הפרויקט, על תכנון הפרויקט עצמו, על הביצוע של הפרויקט וכמובן על המעקב אחר התקדמות הפרויקט. כפי שנאמר: "מה שאי אפשר לבקר אי אפשר לנהל" וכמו ש "האסה" כתב: "ללא תכנון ומעקב יש למידה מועטה לעתיד או שאין למידה כזו כלל והשחקן איננו מאומן ראשית ביכולת".

המאמן כמנהל של "מערכת הישגית" – המאמן צריך לאתגר את השחקנים ברמה האישית. מחקרים מראים שכיום שאחד המדדים החשובים ביותר לשביעות הרצון של השחקן מקבוצתו היא האתגר. השחקנים אמנם רוצים תנאי שכר טובים, שייתנו להם ביטחון כלכלי ופיצוי על השעות הרבות שהם משקיעים באימון אך מתאמן/שחקן שלא יראה את המועדון/קבוצה והאימון עצמו כשטח מאתגר שבעזרתו הוא יכול להגיע להישגים, לא ירגיש שזה "הבית" שלו ולמעשה בכל רגע נתון הוא עשוי לאבד אתגר ולהתפתות לתנאי שכר טובים יותר שבהם אולי הוא ימצא את האתגר. המאמן צריך, כאמור, ליצור לשחקן סביבת אימון ואימון מאתגרים ברמה האישית, אך גם ברמה הקבוצתית כדי שהשחקן ירגיש את התחרותיות מחד אחד ואת תוצאות השיתוף הפעולה.

סיכום
המאמן המודרני במשחקי הכדור חייב הבנה תיאורטית מחד בנושאים רבים ונעזר בצוותים תורמים כל אחד בתחומו אך חייב להיות קשר משמעותי בין מדע ושטח בין מדע-ניהול ומקצועיות וללא תכנון-ביצוע ובקרה בצורה מתועדת לא ניתן להפעיל שחקנים תחרותיים, צוות מגובש, ליצור יכולת אישית גבוהה שתבוא ליד ביטוי בקבוצה הומוגנית, קבוצה הישגית
בק טוען שהמאמן חייב לשלב את התיאוריה והמדע עם תהליך האימון והרי זו תמצית עבודתו של מאמן מודרני כפי שעובד המנהל בהיי־טק.
 
מרק ורטהיים – ד"ר במדעי הספורט, מרצה בתורת האימון, חבר מערכת הספורט ההישגי בגרמניה. היועץ המדעי של אקדמיית וינגייט למצוינות בספורט בענף הכדורגל בנות, מרצה נלווה בתכנית ה-MBA, הפקולטה להנדסה, תעשיה וניהול – הטכניון.
אילן ברונקש – תלמיד בתכנית ה־MBA בקורס של ורטהיים בטכניון.

צילום: אבי שי



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
אביב של בריאות וחג פסח שמח ממכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

אתכם גם בימי הקורונה: אל תחמיצו את סדרת ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג שזכו להיתר מיוחד

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט