חפש רק בנושא זה






תורת האימון החדשה – תכנון מול מקריות

למידה, תרגול ואימון הנם אבני הדרך של הספורטאי ושל המאמן, אולם יש לשמור מקום גם למקריות ולספונטניות. תורת האימון מושפעת יותר ויותר ממצאים ממדעי המוח, המדברים על קידוד תנועות במוח בכדי לאפשר גמישות תנועתית, במיוחד במצבים של לחץ, מקריות וספונטניות – מאת ד"ר מרק ורטהיים חבר מערכת הספורט ההישגי הגרמני, יועץ מדעי ומאמן באקדמיית וינגייט למצוינות בספורט
  08/07/15

ד"ר מרק ורטהיים בכל אינטראקציה בין מאמן ומתאמן באימון, במשחק, בתחרות יש לתכנן ראשית, אבל יש חובה להתייחס למתאמן באופן שתהיה לו אפשרות לבטא יכולות אישיות ולהשפיע על האימון. להלן דוגמה להמחשה שמתרחשת כמעט בכל אימון בוקר של בנות הנבחרת של אקדמיית וינגייט למצוינות בכדורגל, מתוך תכנית מובנית על בסיס שנתי/דו שנתי ולוח אימונים שממוקד לאליפות אירופה שתפתח ב-15 ליולי בישראל.

דוגמה מאימון בשיטת OCO
התמצאות במרחב – שתי בנות מתבקשות לבצע תרגיל התמצאות במרחב עם כדור, כאשר במרחב מונחות כיפות בצבעים שונים. ההוראה ניתנת רק לבנות שמדגימות, כאשר הבנות האחרות מנסות לדמיין את הצורה ואת הדרך שהבנות האחרות נעות במרחב. בתרגיל אחר הבנות נעות מצבע לצבע ולאחר מכן שתי בנות שנמצאות בחוץ מנסות לחזור על המסלולים בצבעים שנעשו על יד הבנות כהדגמה. ואז באופן ספונטני, שחקנית אחרת מבקשת ביוזמתה לעשות תרגיל דומה עם אפשרויות נוספות – ואני כמאמן מאפשר לה לעשות ושאר הבנות מתלהבות ועושות את התרגיל עם חיוך רחב ומודות על האפשרות שניתנה להם.
מצבים כאלו שבהם המאמן מאתגר את המתאמנים לביצוע שדורש ראייה מרחבית, זיכרון מוטורי, ריכוז ועוד, חייב ומביא לחשיבה ולרצון לקדם את המתאמנים גופנית, רגשית וחשיבתית, כאשר המאמן מחכה לאתגר שתציב השחקנית לחברתה וגם למאמן.
סיפור זה הוא דוגמה אחת קטנה של תורת האימון המודרנית מהיבט הבנת המוח, זיכרון מוטורי והבנה לפדגוגיה העכשווית הדוגלת בתכנון, אך גם במתן מענה לדחף, ליצירתיות ולהתמודדות עם מקריות.

תורת האימון המודרנית מעודדת אלתור ויצירתיות
תורת האימון הישנה צמחה בענפים אישיים, שבהם התכנון מרכזי וחייב להיות הבסיס (יכולת אישית כמטרה ראשונה וסופית), כאשר מקורות האנרגיה ברורים בהתאם לפרופיל המובהק של הענף.
אך ראו זה פלא גם קופץ הגובה (פוסברי) וגם בהדיפת כדור ברזל יש את הודפי כדור הברזל בסיבוב ולא בגלישה, כלומר טכניקה אחרת ששלהורן קורא לה בספרו "הטכניקה האישית".
במשחקי הכדור ובאומנויות הלחימה מופיעים יותר ויותר ממצאים ממדעי המוח המדברים על "קידוד תנועות במוח בכדי לאפשר גמישות תנועתית, במיוחד במצבים של לחץ, מקריות וספונטניות", כלומר חייבים להבין ראשית את השלכות הידע במדעי המוח על דרכי הלמידה, התרגול והאימון ולאחר מכן להבין את הדרכים והעקרונות עוד לפני ההיבטים הפיזיולוגיים בתחום הנוירו-פיזיולוגי בהיבט עומס והתאוששות ומכאן להסתגלות, כאשר זה לצד זה יש תכנון ואימון שמטרתו פיתוח אלתור לעידוד יצירתיות כבסיס להתמודדות עם מקריות ומהירות פעולות מורכבות.



דוגמה מהכדורגל (ניתוח מלא מופיע ב-LSP)
משחק הכדורגל מתאפיין כיום במהירות. מיפוי שינויי הכיוון של השחקן/הכדור מצביע על מגוון דרכים של שינויי הכיוון והשלכותיהם על מהירות המשחק. אבל האובייקט המהיר ביותר במגרש הוא לא השחקן אלא הכדור!
שחקנים ברמות הגבוהות ביותר מייצרים במשחק בממוצע 727 שינויי כיוון וריצות (לא בקו ישר). מרבית שינויי הכיוון הם בין 180-0 מעלות ומבוצעים בסיבוב. מידת היעילות נמדדת בפתרון של הביצוע.
כיום ברור כי לא ניתן לתפקד ללא ביצוע יעיל של שינויי כיוון בזמן תנועה. יכולת זו הינה פרי של שליטה ברכיבי הקואורדינציה המודרניים, המלווה בתהליך אימון לשיפור האינטליגנציה (שיטת OCO החדשה).
בעבר היו במשחק בממוצע כ-400 שינויי כיוון, כיום יש גם משחקים עם 900 שינויי כיוון ומעלה.

הממצאים וההשלכות המעשיות לאימון המודרני
באימון:
פיתוח שחקנים בעלי קואורדינציה נרחבת (כל הרכיבים בהתאם למידע חדשני), על בסיס גופני ואינטליגנציה גופנית בתרגילים ייעודיים במגרש (ראייה מופשטת, פתרון מיידי של בעיות ועוד).
בשטח: אימונים בשיטת OCO (בשילוב האינטליגנציה הגופנית NOCO) מפתחים מהירות קואורדינטיבית, מהירות קבלת החלטות בתנועה על בסיס קואורדינטיבי ומהירות שינויי כיוון על בסיס יציבה ותחושה.
בצד המדעי: ממצאים אלה מהווים בסיס לתורת האימון החדשה, שכבר מיושמת בשנים האחרונות באירופה וכל מאמן חייב להיות בעל ידע עדכני בתחום וליישם את עקרונות התורה בעבודתו.
בניית מועדון/מערכת: מועדון כדורגל צריך להיות בעל תכנית עבודה אורכית רב גילאית ורוחבית הנותנת מענה לשינויים בתחום הכדורגל.
לסיכום: אין צורך להגדיל את שעות האימון אלא לשנות את המיקוד במטרות ובתכני האימונים בהתאם לגיל.

מרק ורטהיים – ד"ר במדעי הספורט, מרצה בתורת האימון, חבר מערכת הספורט ההישגי בגרמניה. היועץ המדעי של אקדמיית וינגייט למצוינות בספורט בענף הכדורגל בנות, מרצה נלווה בתכנית ה-MBA, הפקולטה להנדסה, תעשיה וניהול – הטכניון.
למקורות על שיטת oco הקליקו כאן



תגובות הוסף תגובה
1.אז מה אתה אומר כאן בעצם?רענן גוראל16/07/15
2.שיש תורת אימון לכדור רחל 26/04/18
נקבע מועד חדש: טקס הפתיחה של המשחקים האולימפיים בטוקיו יתקיים ב-23.7.21. בהצלחה!

אתכם גם בימי קורונה: אל תחמיצו את סדרת ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים

נלחמים על הכושר: נבחרת השחייה הפראלימפית מתאמנת בבריכה הלאומית במכון וינגייט

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג המגיעים למכון

שחקן הבדמינטון האולימפי, מישה זילברמן יתאמן בתקופה הקרובה במכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט