חפש רק בנושא זה






אנקת גבהים – נעלי עקב מחלישות את מפרק הקרסול

כשאת בוחרת בנעל אלגנטית עם עקבים גבוהים, אינך בוחרת רק בין יופי ובין נוחות אלא בין יופי ובין בריאות – כך יעידו ממצאי מחקר חדש שנעשה על אוכלוסיית דיילות אוויר, אשר נעלי עקב גבוהות הן חלק מקוד הלבוש שלהן. על התופעה ועל הדרכים לצמצם את הנזק – מאת מולי אפשטיין, פיזיולוג במרכז לרפואת ספורט ולמחקר, מכון וינגייט
  19/07/15

מולי אפשטיין  מנהל פורום "פיזיולוגיה וספורט"

מחקר חדש שפורסם החודש במגזין International Journal of Clinical, מדווח שהליכה בנעליים בעלות עקבים גבוהים עשויה תחילה לחזק את הקרסול, אולם במרוצת הזמן לגרום להיחלשות השרירים שמסביב למפרק ולחוסר יציבות בקרסול. "הדבר אינו מפתיע" אומרת ד"ר Tricia Turner, קיניזיולוגית ומתאמת פעולות הספורט בקולג' לבריאות ולשירותים מדעיים באוניברסיטת צפון קרוליינה שבארה"ב.
"בתחילה כאשר נועלים נעליים בעלות עקבים גבוהים, השרירים מסביב למפרק הקרסול צריכים להתכווץ במשך כל הזמן בכדי לשמור אותך זקופה בעת העמידה וההליכה. במשך הזמן את נזקקת להפעלה פחותה של שרירי השוק מאחר שהשרירים הסתגלו למנח החדש. ברגע שחלה ההסתגלות, אין צורך במעורבות שרירית גבוהה ועוצמת הכיווץ ומשכו יורדת", הסבירה החוקרת.

"הליכה לאורך זמן רב בנעלי עקב תגרום לקיצור השרירים שבחלקה האחורי של השוק ולהארכת השרירים בחלקה הקדמי של השוק. השינויים באורך השרירים עשויים להשפיע גם על כוחם".
דו"ח המחקר שפורסם ב-IJCP מתאר את כוח השרירים שמסביב למפרק הקרסול ואת שיווי המשקל של נשים בקורס דיילות אוויר. צוות המחקר אסף נתונים מכל מחזור, קדטיות ודיילות ותיקות, במטרה להעריך את השפעת ההליכה בנעלי עקב לאורך זמן. החוקרת ציינה שהליכה בנעלי עקב לאורך זמן עלולה לגרום לבעיות משום שכף הרגל נמצאת במצב לא יציב במהלך היומיום. "בסניקרס או בנעליים שטוחות כף הרגל נמצאת במצב ניטרלי כאשר עצמות העקב נמצאות מתחת לעצמות השוק, דבר שיוצר מפרק יציב יותר ומפחית את הסיכון לפציעה".

"נעליים בעלות עקבים גבוהים משנות אף את דפוס ההליכה הנורמלי או את מחזור ההליכה, כאשר התוצאה הסופית היא מחזור הליכה פחות שוטף", הוסיפה החוקרת. לדבריה נזק בעצבים וברצועות עלול לגרום לבעיות גב ורגליים בהמשך.
"שינויים בקרסול עלולים לגרום לשרירים שנמצאים מעליו, בחלקה האחורי של השוק, לאבד מיעילותם ומחוזקם. בנוסף, זה משנה את העומס שמופעל על עצמות הברך, דבר שכשלעצמו עלול לגרום לפציעה".
למרות הנזק הפוטנציאלי קיימות דרכים להפחית את מידת הסיכון לפציעה. הדרך העיקרית לעשות זאת היא לשלב בין תרגילי מתיחה, תרגילי חיזוק ותרגילים לפיתוח שיווי המשקל.

תרגילים שיפחיתו את מידת הסיכון לפציעה לחובבות נעלי עקב
• מתיחות – מתיחות של שרירי הרגל התחתונה. ניתן להשתמש באמצעי עזר, כמו מדרגה, רצועה, מגבת.
 חיזוקים – שימוש בגומיית טרהבנד לחיזוק שרירי מפרק הקרסול ולחיזוק שרירי השוק. יש לבצע תנועות של כפיפה ופשיטה ותנועות של סיבוב פנימה והחוצה.
• עמידה כאשר הבהונות מורמים באוויר – תרגול השרירים הקטנים של כף הרגל ע"י איסוף חפצים קטנים מן הרצפה באמצעות אצבעות הרגליים.
• שיווי משקל – עמידה על רגל אחת, החזקה למשך 30 שניות. לדרגת קושי גבוהה יותר בצעי זאת בעיניים עצומות או בעמידה על גבי משטח לא יציב.

מולי אפשטייןפיזיולוג מאמץ, מאמן ופרשן אתלטיקה, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, רכז קורס מאמנים לפיתוח יכולות גופניות במשחקי כדור
מנהל הפורום: "פיזיולוגיה וספורט".
 

צילום: אילייה לייקין



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
נקבע מועד חדש: טקס הפתיחה של המשחקים האולימפיים בטוקיו יתקיים ב-23.7.21. בהצלחה!

אתכם גם בימי קורונה: אל תחמיצו את סדרת ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים

נלחמים על הכושר: נבחרת השחייה הפראלימפית מתאמנת בבריכה הלאומית במכון וינגייט

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג המגיעים למכון

שחקן הבדמינטון האולימפי, מישה זילברמן יתאמן בתקופה הקרובה במכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט