חפש רק בנושא זה






ספיגת חלבון

נניח שאכלתם 100 גרם חלבון – כמה מזה הגוף שלכם באמת מקבל? מהו מקדם ההתעכלות של החלבון במזונות מן החי ומן הצומח? ומדוע חיוני לטפח את מערכות הפינוי והספיגה של הגוף באמצעות תזונה לא מתועשת, "ניקוי כבד" בעונות המעבר וניקוי רעלים מנטליים ורגשיים – מאת מירה כהן שטרקמן, ראש תחום לימודי נטורופתיה, מכון וינגייט
  07/10/15

מנהלת פורום נטורופתיה

החלבונים, לצד הפחמימות והשומנים, הנם אחד משלושת אבות המזון החשובים לאדם. גוף של אדם בוגר מכיל כ-11 ק"ג חלבון, בנוסף להרכבי חנקן אחרים. חלבוני המזון ממלאים שני תפקידים חשובים. האחד, היותם מקור אנרגיה והשני, היותם אבני בניין לגוף. פחמימות ושומנים יכולים גם הם לשמש כמקור אנרגיה, אבל לצורך בנייה הגוף חייב לקבל חלבון מן המזון.

חלבוני המזון מצויים במקורות מן החי ומן הצומח: עוף בשר, דגים, ביצים, חלב ומוצריו, קטניות, דגנים, ירקות, פירות, זרעים ואגוזים. בנטורופתיה אנחנו מקפידים להוציא מן התפריט חלבון מעובד הכולל חומרים שאכנה אותם 'מודרניים', כאלה שהאדם הקדמון לא אכל.

בחמישים השנים האחרונות נעשו מחקרים רבים על אודות הכמות היומית המומלצת של חלבון מן המזון וכמויות אלה משתנות בהתאם למטרות המחקר ומגמותיו. כמו כן, ההמלצות לצריכת חלבון ישתנו בהתאם לנתוני גיל, מין, מקצוע, פעילות גופנית ומצב בריאותי. במאמר הזה לא ארצה לעסוק בכמות החלבון הנדרשת מן המזון אלא באיכותו ובשיפור ספיגתו בגוף בגישה נטורופתית.

הקשר בין ספיגת חלבון ובין פעילות תקינה של המעיים והכבד
הבריאות בנטורופתיה נמדדת בשלושה מישורים עקרוניים: הזנה, ספיגה ופינוי. שלושת הפעולות האלה אמורות לעבוד באיזון ובסנכרון בכל רבדי האדם: הגוף, המחשבות, הרגשות, האנרגיה והרוח.
מן הבחינה הפיזית, מולקולות החלבון בנויות מחומצות אמיניות, הקשורות זו בזו בקשר פפטידי. כיום ידועות 22 חומצות אמינו המרכיבות את החלבון. כל חלבון מורכב מחומצות אמיניות רבות, ביחסים שונים ובסדר שונה. תהליך הספיגה של חלבון מערב פעילות של המעי הדק והכבד. חלק מן החלבון שאינו נקלט במעיים, מופרש בצואה. לכן, לספיגה מיטבית של החלבון דרושה פעילת תקינה של המעיים ושל הכבד.

מדד ההתעכלות של חלבון מן החי ומן הצומח
מהבחינה המדעית-כימית נבדקה יכולת ההתעכלות של החלבון מן המזון בגוף כדי לבנות תפריט המכיל כמות ראויה של חלבון. מכאן, בדרך כלל מי שעוסק בספורט ובפיתוח הגוף, יהיה מעוניין במזונות חלבוניים בעלי שיעור התעכלות גבוה כדי לספק לגוף את מירב החלבון. שיעור ההתעכלות של חלבוני המזון נמדד באמצעות 'מדד החנקן': מכיוון שהן מזון חסר חלבון והן מזון המכיל חלבון, מפרישים חנקן בצואה, אוספים צואה במשך כמה ימים. בחלק מן הימים התפריט כולל מזון חסר חלבון ובחלק האחר מזון המכיל חלבון. ההפרש בין ההפרשה בתקופת התפריט המכיל חלבון לבין זה שאינו מכיל חלבון הוא שיעור החלבון שלא התעכל ולא נקלט. אחוז החנקן הזה נקרא 'מקדם ההתעכלות של החלבון'. לחלבונים מן החי יש מקדם התעכלות גבוה: 100%-95%, כלומר ההפסד בצואה אינו גבוה – רק 5%. לכן, 'חלבון טוב' יחשב זה המגיע מן החי: בשר, עוף, דגים, חלב ומוצריו וביצים. מקדמי ההתעכלות של חלבונים מן הצומח נמוכים יותר ולמעשה תלויים בכמות התאית שבמזון, המונעים התעכלות. מקדם ההתעכלות של פולי סויה הוא 90% ושל שעועית 74%. אבל, המדד הזה מטיבו וטבעו אינו לוקח בחשבון נתונים אישיים של כל אדם ואדם: מצב ספיגה, פינוי, תרופות, גיל, מין וכו' אלא מתייחס אל המזון נטו.
לכן, ארצה לטעון שזאת טעות לחשוב שככל שהתפריט כולל מזונות חלבוניים בעלי יכולת התעכלות גבוהה, הגוף מקבל/סופג, חלבון טוב, איכותי ובכמות נאותה. זה שאדם צורך ביום 100 גרם חלבון מן המזון לא מהווה מדד לבריאות טובה או לכך הגוף אכן קיבל, כלומר ספג, את כמות החלבון הדרושה לו. המדדים האמתיים נמצאים ביכולת התפקודית של אזורי הספיגה של החלבון דהיינו המעי והכבד. מרכז משק החלבון הוא הכבד. שם נקלטות ומתפרקות חומצות האמינו, שם נוצרים רוב חלבוני הפלסמה (אלבומין, פיברינוגן, טראנספרין ופרותרומבין) שהדם מובילם אל הרקמות.

צריכת חלבון בגישה נטורופתית
בגישה נטורופתית נבדוק שני קריטריונים חשובים: הראשון הוא איכות החלבון שבתפריט וקריטריון השני הוא הפעילות התקינה של ספיגה ופינוי. התפריט הנטורופתי נעדר חלבון מעובד ממנו מתפרקים חומרים בלתי רצויים לגוף, העלולים ליצור אלרגיה, מחלות ואף סרטן. למשל, הניטריטים והניטרטים המצויים בבשר מעובד, נקניק ופסטרמה.
בנטורופתיה נמליץ בעיקר חלבון מן הצומח: שילוב של דגנים, קטניות אגוזים וזרעים וכן חלבון בריא מן החי, כמו דגים, יוגורט איכותי וביצים אורגניות.

יכולת הספיגה של הגוף נמדדת על ידי הנטורופת בשלושה אמצעים עיקריים: הראשון הוא בדיקות מעבדה, ממצאים רפואיים-מעבדתיים אחרים ודיאגנוזה רפואית, השני הוא תשאול מקיף והשלישי הוא התבוננות.
באמצעות התשאול וההתבוננות הנטורופת בוחן את אורח החיים של האדם, התפריט, הפעילות הגופנית, העיסוק, התחביבים, התלונות ועוד. סימפטומים כמו כאבי ראש, מיגרנה, פצעים בעור, נשירת שיער, עור דהוי, חוסר חיוניות כללית, יכולת ריכוז, מחלות חוזרות ונשנות (שפעת, צינון, דלקות), כעסנות כרונית, דאגנות כרונית ותחושות של מירמור ונקמנות – כל אלה יכולים להעיד על תזונה לקויה, עיכול לקוי, פינוי לקוי וספיגה לקויה.

'ניקוי כבד'
אחד מן הכלים החשובים שיש לנטורופת בעבודתו הטיפולית לשיפור ספיגת החלבון היא תהליך המכונה בלשון העממית 'ניקוי כבד'. התהליך הזה מערב תזונה מוקפדת, בדרך כלל טבעונית, צמחי מרפא, הברשות הגוף, שמנים, אמבטיות ועבודת איזון גוף נפש. במצבי מחלה, התהליך הזה נעשה לאחר הפעלת שיקול דעת מעמיק ובזהירות רבה וזאת מכמה סיבות. הסיבה הראשונה היא מציאות נטילת תרופות. בדרך כלל אנשים חולים נוטלים תרופות ויש להיזהר שלא לפגוע בפעילותן. לכן, דרך האמצע להבראה נעשית במסלול מקביל לתרופות. הסיבה השנייה היא ש'ניקוי כבד' מערב פעילות יתר של מערכות ההפרשה (שתן, זיעה, צואה, עור, מחשבות, רגשות). כאשר הגוף אינו במיטבו, פעילות יתר של המערכות האלה תהיה יכולה להגיע עם סימפטומים של חולשה, פצעים, גירוד וחוסר נעימות. יש לבחון מתי 'חוסר הנעימות' הוא פתולוגי ומתי הוא חלק מתהליך ההבראה. לכן, מטעמי זהירות, לא מומלץ להתחיל בשתיית 'שייקים לניקוי כבד', תופעה שהפכה ל'ספורט לאומי', אלא בנקיטת תהליך זהיר של הבראה, תהליך שדורש התייעצות מקצועית ולעתים גם ליווי של רופא.

"ניקוי כבד": עשה זאת בעצמך
ועצה קטנה, כעת, בתקופת הסתיו הקצרה, מומלץ לשלב בתפריט השבועי שלושה ימים של 'צמחונות משובחת' וביתר הימים להוסיף דגים, ביצים ויוגורט. הכוונה היא לדגנים מלאים, קטניות, ירקות (עלים, פרחים, שורש), פירות, זרעים, אגוזים, שקדים ומים, כך יהיה לכם 'ניקוי כבד לייט'. כמובן שמי שנוטל תרופות או סובל מאלרגיה, חוסר סבילות או מחלה כרונית כלשהי, רצוי להיוועץ.
למאמר ניקוי כבד גדוש – עכשיו הזמן! הקליקו כאן

סיכום:
1. לא כמות החלבון בתפריט היא זאת שקובעת את קבלתו בגוף אלא איכות החלבון וספיגתו הם החשובים לבריאות מיטבית.
2. יש להיות עם אצבע על הדופק ולקחת אחריות אישית על שלושה מאפייני בריאות: הזנה, ספיגה ופינוי בכל הרבדים: פיזי, רגשי, מחשבתי, אנרגטי ורוחני.
3. בריאות טובה מושגת באמצעים זהירים ובגישה 'אינטגרטיבית' של מסורתי ומדעי.

למידע על קורס עקרונות התזונה הטבעית הקליקו כאן

מירה כהן שטרקמן
– נטורופתית N.D ,R.Na.
מתמחה בטיפול בצמחי מרפא מערביים, בתזונה טבעית, מנחת קבוצות בתחומי הרפואה הטבעית וההתפתחות האישית. ראש תחום לימודי נטורופתיה במכון וינגייט האתר של מירה כהן שטרקמן.


היכנסו לפורום נטורופתיה בניהולה של מירה כהן שטרקמן.

ללימודי נטורופתיה במכון וינגייט, הקליקו על הקישור למילוי טופס לפגישת ייעוץ אישית.

  



תגובות הוסף תגובה
1.מידע חיונילורן15/10/15
הכנס הלאומי למדעי האימון התחרותי: מכירת הכרטיסים וההרשמה לסדנאות בעיצומה

טניס שולחן: טל ישראלי, חניך אקדמיית וינגייט למצוינות בספורט, זכה במדליית ארד קבוצתית באליפות הונגריה הפתוחה

נבחרת הנשים בג'ודו מארחת במכון וינגייט מחנה אימון בין-לאומי בהשתתפות נבחרות מבריטניה ומאוזבקיסטן

מדליית ארד לאנסטסיה גורבנקו במשחה ה-200 מ' מ.א בתוצאה 2:13:52 דקות בתחרות סבב ה-Pro Swim בגרינסברו ארה"ב

מקום ראשון למטפסים הפראלימפיים, מיכאל שפייזר ומור ספיר, באליפות הולנד הפתוחה לטיפוס פראלימפי

מדליית כסף לשחיין מרקוס שלזינגר ב-50 מ' פרפר בתוצאה 23.35 שניות (בבריכות קצרות) בגביע "ניקו סאפיו" בגנואה