חפש רק בנושא זה






Superfood ים תיכוני

הם בעלי יכולות ריפוי והזנה ומקור מצוין לנוגדי חמצון, חומצות אמינו, אנזימים וקו-אנזימים, אבל למה לרכוש מוצרים מיובאים במחירים מרקיעי שחקים, כאשר ניתן לקבל את אותם ערכים מירקות ומפירות ים תיכוניים? על קצה המזלג, "סופר פוד" מתוצרת הארץ – מאת מירה כהן שטרקמן, ראש תחום לימודי נטורופתיה, מכון וינגייט
  22/10/15

מנהלת פורום נטורופתיה

מחירי המזונות המכונים "סופר-פוד" (מזון על) המגיעים לישראל באמצעות יבואני מזון, מרקיעי שחקים. סל המזון הבריא מתייקר מאוד רק בגלל הוספת המזונות המכונים "סופר פוד כמו הגוג'י ברי, מנגוסטין, פירות יער, אבקת מאקה, אגוז קקאו ולדעתי, ללא הצדקה ממשית. כל עוד הפירות האקזוטיים והמזונות המיוחדים אינם "עולים" לישראל בדרך המלך, על ידי חקלאים, וגידולם נעשה כאן בהתאם לתנאי הארץ והם נמכרים במחיר שווה לכל נפש – אין כל סיבה להעמיס הוצאות לסל המזונות הבריאים. אגן הים התיכון משופע במזונות מעולים, כבר אלפי שנים.

המונח "סופר-פוד" מתחבר מטאפורית עם "סופרמן". כביכול, המזון כל יכול. המוצרים האלה מגיעים מן החשיבה האמריקאית המקדשת את "הדבר החדש", ה"סופר" המנצח את הבלתי אפשרי.. 
חשוב להבין שכל מזון, גם מה שנקרא "סופר-פוד", יתרום לבריאות רק במצב של ספיגה מיטבית במעיים ובפעילות טובה של הכבד. אין מזון "כל יכול". על כך כבר הסברתי במאמר על אודות ספיגת החלבון - לקריאת המאמר הקליקו כאן

בנוסף, ניתן לקבל כמות מיטבית של מינרלים וויטמינים מן ה"סופר-פוד" המזרח תיכוני. חלק גדול מן המזונות הים תיכוניים הנם בעלי יכולת נוגדת חמצון טובה מאוד. ההמלצה היומית הינה לצרוך מדי יום לפחות 3,500 יחידות ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity| ). לדוגמה ב-100 גר' תות שדה יש 1,540 יח' ORAC, בתרד 1,260 יח', בתפוחי אדמה 313 יח', בפלפל אדום 713 יח' ובנבטים 903 יח'.
כלומר, סלט אחד ביום של 100 גר' נבטים וכן פלפל אדום גדול נותנים כמחצית יחידות ORCA המומלצת היומית. כאשר תוסיפו לסלט הזה לימון סחוט, תקבלו כמות טובה של ויטמין C, הנחשב כשלעצמו אנטיאוקסידנט וגם תועילו לאיזון החומציות. סלט כזה הוא "סופר פוד". מחירם של 200 גר' הנבטים והפלפל אדום האלה אינו עולה על 5-4 ₪, לעומת מחיר 100 גר' גוג'י ברי (טרי) העולים כ-25 ₪. לא עלה בידי לאתר נתונים על כמות יחידות ה- ORAC בגו'גי ברי.
ומה אפשר להוסיף למנה היומית כדי להשלים את כמות ה-ORAC היומית המומלצת?
הנה כמה המלצות: 100 גרם ברוקולי (890 יח) 100 גר' סלק (840 יח'), 100 גר' גרגר נחלים (2223 יח'), 100 גר' תות שדה (1540 יח'), 100 גר' שעועית ירוקה טרייה (460 יח').

אחרון חביב, "סופר-פוד" מזרח תיכוני הנלמד במקרא ובתלמוד, הפך לצערי ל"רפואה מסורתית", כי "הדבר החדש" המגיע מרחוק נחשב תמיד בעיני הציבור כ"הדבר הבא" בבריאות. במאמר הזה ארצה להראות שניתן להתקיים בבריאות מיטבית, בחיסכון בהוצאות, על ידי סל מזונות ים תיכוניים שיש עליהם "קבלות" כמזונות מרפאים כבר מתקופת המקרא, הפפירוסים של מצרים וספרות הרמב"ם, דהיינו אלפי שנים.

אמנה כאן חלק קטן מן המזונות אותם אכנה "מזונות על" להשגת בריאות מיטבית.

ירקות עליים ותבלינים
אלו הם הירקות העליים הידועים כמרפאים בספרות הרפואית מאז העת העתיקה:
פטרוזיליה וכוסברה – גדלים בכל רחבי הארץ. ידועים כחומר משתן. הפטרוזיליה מעוררת תיאבון, מכילה ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים. הכוסברה טובה לשיכוך כאבי בטן, הקאות, כאבי ראש, הפגת גזים וגם מגבירה את תנובת החלב אצל אישה מינקת.
סלרי – (כרפס) נדד לישראל מאירופה. כבר בימי הביניים שימש לטיפול בעצירות, בהפרעות וסת ובליקויים בכבד, במרה ובכליות. ב-100 גר' עלי סלרי טריים יש 260 מ"ג אשלגן ו-36 מ"ג ויטמין C.
אזוב – צמח מרפא מתקופת המשנה והתלמוד. משפר פעולת מערכת העיכול, מגביר תיאבון ויעיל נגד כאבי בטן.
חרדל – ידוע כצמח מרפא מתקופת התלמוד. חז"ל אמרו: הרגיל בחרדל אחת לשלושים יום מונע חלאים מתוך ביתו, אבל לא בכל יום מפני שהוא מחליש את הלב (ברכות מ.). גרגרי חרדל מחזקים את הזיכרון, יעילים לניקוי אבני כליות ומעיים וכן לניקוי דרכי השתן.
כמון – צמח תבלין מתקופת המקרא. בספר ירמיהו (כח, כה) נאמר: "והפיץ קצח וכמן יזרק". מחזק את אברי העיכול, טוב לטיפול בכאבי בטן, גזים, צרבת, והפרעות בלב הנובעות מליקויים במערכת העיכול.

פירות
אבטיח
– פרי קדום מאוד בארץ ישראל שהגיע לכאן מאפריקה. נחשב למנקה חול ואבנים המצטברות בגוף. ב- 100 גר' אבטיח יש 112 מ"ג ברזל ו-28 מק"ג ויטמין A ו-100 יח' ORAC.
אפרסק – יובא לישראל לפני כששים שנה וגדל בצפון ההררי. מוזכר כמזון מרפא במשנה. 100 גר' אפרסק יש 190 מ"גאשלגן והוא מצוין לאיזון לחץ דם. גלעיני האפרסק משמים לטיפול בנגעי עור. בישול עלי אפרסק מתאים לטיפול בדלקות ובקיבה עצבנית.
בוטנים – פרי קדום באגן הים התיכון ובתלמוד הוא נקרא: "פיסתקא" (גיטין נט, א). עשיר בחלבון ושומן איכותי ומתאים למצבי חולשה. יעיל לטיפול בכיב קיבה. ב-100 גר בוטנים יש 658 מק"ג אשלגן, 176 מ"ג מגנזיום ו-145 מק"ג פולאצין (חומצה פולית).
בננה – בשפות עתיקות נקראת "מוז". יש לה מזג חם והיא טובה למערכת העיכול. מתאימה כפרי ראשון לתינוקות. ב-100 גר' בננה יש 358 מ"ג אשלגן ו-27 מ"ג מגנזיום.
ענבים – בעלי מדד גליקמי נמוך (66), מסייעים לטיפול באנמיה. ב-100 גר' ענבים יש 191 מ"ג אשלגן ו-11 מ"ג ויטמין C.

ירקות
בצל
– אקרא לו "מלך המרפאים" בזכות תרכובות הגופרית שבו, מכיל כמות טובה של קוורציטין המנטרל רדיקלים חופשיים, אנטיספטי ומפחית סיכון למחלות לב וסרטן. בתורת הרמב"ם נחשב למחזק כוח גברא. בפפירוס עתיק ממצרים מצאו שהבצל שימש לטיפול באסטמה. מתאים לטיפול בעצירות. לגישת הרמב"ם, אכילת יתר של בצל מחלישה את פעולה המח וגורמת לכאבי ראש.

רשימת המזונות המעולים הים תיכוניים ארוכה מאוד והיריעה קצרה. המלצתי היא לפקוח עיניים והמחשבה, לאכול את המוכר והטוב ולקרוא בזהירות את הפרסומים על אודות "מזונות על" המגיעים מחו"ל, לגוון ולהתחדש בכל יום בכל צבעי הירקות והפירות.

למידע על קורס עקרונות התזונה הטבעית הקליקו כאן

מירה כהן שטרקמן
– נטורופתית N.D ,R.Na.
מתמחה בטיפול בצמחי מרפא מערביים, בתזונה טבעית, מנחת קבוצות בתחומי הרפואה הטבעית וההתפתחות האישית. ראש תחום לימודי נטורופתיה במכון וינגייט האתר של מירה כהן שטרקמן.


היכנסו לפורום נטורופתיה בניהולה של מירה כהן שטרקמן.

ללימודי נטורופתיה במכון וינגייט, הקליקו על הקישור למילוי טופס לפגישת ייעוץ אישית.


 



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
הכנס הלאומי למדעי האימון התחרותי: מכירת הכרטיסים וההרשמה לסדנאות בעיצומה

טניס שולחן: טל ישראלי, חניך אקדמיית וינגייט למצוינות בספורט, זכה במדליית ארד קבוצתית באליפות הונגריה הפתוחה

נבחרת הנשים בג'ודו מארחת במכון וינגייט מחנה אימון בין-לאומי בהשתתפות נבחרות מבריטניה ומאוזבקיסטן

מדליית ארד לאנסטסיה גורבנקו במשחה ה-200 מ' מ.א בתוצאה 2:13:52 דקות בתחרות סבב ה-Pro Swim בגרינסברו ארה"ב

מקום ראשון למטפסים הפראלימפיים, מיכאל שפייזר ומור ספיר, באליפות הולנד הפתוחה לטיפוס פראלימפי

מדליית כסף לשחיין מרקוס שלזינגר ב-50 מ' פרפר בתוצאה 23.35 שניות (בבריכות קצרות) בגביע "ניקו סאפיו" בגנואה