חפש רק בנושא זה






סלמונלה – מה עושים

כל אחד יכול להידבק! למעשה הסלמונלה כמעט חסינה לכל סוגי האנטיביוטיקה, אולם מערכת חיסונית חזקה יכולה להתמודד עמה. הדרך לחזק את המערכת החיסונית באמצעות צמחי מרפא, תזונה, כללי היגיינה והימנעות מכעס, מטינה, מדאגה ומ"מזון זבל" – מאת מירה כהן שטרקמן, ראש תחום לימודי נטורופתיה, מכון וינגייט
  24/12/15

מנהלת פורום נטורופתיה

בחצי השנה האחרונה אנו עדים לכותרות עיתונות המתריעות מפני התפרצות מחודשת של חיידק הסלמונלה מזן חדש ואלים בכל רחבי הארץ. בחודש יולי 2015 דווח על גילוי מאות אלפי עופות הנגועים בסלמונלה ובחודש נובמבר 2015 דווח על עלייה חדה במקרי הסלמונלה בבני אדם ובעיקר בתינוקות. בדצמבר 2015 הסלמונלה הגיעה גם אל המלפפונים. המצב מעורר חרדה ציבורית ומשרד הבריאות מיהר להוציא הנחיות המזהירות לנקוט בהיגיינה אישית וכן בהיגיינה בטיפול במזון, במטבח ובכלים, לבשל היטב את הביצים, העופות והבשר, לנקוט במשנה זהירות בתינוקות וילדים המגלים סימפטומים של חום ושלשול ולבצע בדיקות מעבדה לשלילת הימצאותו של החיידק.
אבל מה עושים עם הירקות? הרי מלפפונים רתוחים אינם טעימים וההרתחה גורמת לאבדן חיוניות אינזימטית של המלפפון הטרי. בעיקר לא מומלץ לחדול מלאכול ירקות.
הבקטריולוגיה שהיא מדע צעיר יחסית שהחל להתפתח בתחילת המאה העשרים ועדיין תחום הידע הזה לא נותן זיהוי מלא של כל הזנים ותתי הזנים של הסלמונלה ולכן האדם צריך לנקוט באמצעי זהירות מיוחדים.

כיצד מתייחסת הנטורופתיה אל גורמי מחלה?
הנטורופתיה שיסודה ברפואה הטבעית חוזרת על מה שאמרו חכמי הרפואה מאז ומעולם: "במלחמה כמו במלחמה: החזק מנצח". כלומר, אם המערכות החיסוניות של הגוף חזקות, הן אמורות להתמודד גם עם הסלמונלה. אבל אם מערכות הגוף רוויות אנטיביוטיקה כימית, כעס, טינה, דאגה, זיהום סביבתי ומזון-זבל, אין לגוף את היכולת להתמודד מול פתוגנים חיצוניים. כל התקפה מבחוץ תבוא לידי ביטוי בתסמינים לא נעימים. אולי תחשבו שזו גישה אופטימית מדי, אבל היא מגובה בניסיון קליני של שנים, שמוכיח את אמיתותה.


תמונה חופשית לשימוש ויקיפדיה

מהי הסלמונלה?
הסלמונלה נפוצה כחיידק המתיישב במערכת העיכול של בני האדם ושל בעלי החיים והוא נקרא סלמונלה טיפי S.typhi מאחר שהוא אחד מגורמי מחלת הטיפוס. ההידבקות בחיידק היא פומית, כלומר דרך אכילה של מזון מזוהם, בדרך כלל ביצים, עופות ובשר. להיגיינה החיצונית של קליפת הביצה אין משמעות מאחר וההדבקה נעשית דרך השחלות של התרנגולת וניתן לומר שהחיידק מצוי בתוך הביצה ולא על הקליפה.
לא כל מי שנושא את החיידק מבטא תסמינים. לעתים נשא חיידק הסלמונלה אינו מגלה תסמינים, אבל החיידק עצמו מופרש בצואתו וכך הוא מדביק אחרים. כל אחד יכול להידבק ולמעשה הסלמונלה היום כמעט עמידה בפני אנטיביוטיקה.
בסלמונלה מסוג טיפי, האדם יגלה תסמינים קשים במערכת העיכול עד למחלת טיפוס הבטן. בסלמונלה שאינה מסוג טיפי, תיגרם דלקת מעיים שתתבטא בשלשול, בכאב בטן ובחולשה והמצב יחלוף בהדרגה.

הנטורופתיה מציעה: מסלול הימנעות ומסלול חיזוק
ההימנעות מן ההידבקות תהייה בשתי דרכים עיקריות. האחת היגיינה והשנייה הימנעות ממזונות מסוימים או טיפול מיוחד במזונות האלה.
היגיינה:
• היגיינה אישית – באמצעות שטיפת ידיים לפני הטיפול באוכל, לאחר יציאה מהשירותים או ממוקמות ציבוריים, כמו חדרי כושר ולאחר נגיעה בחפצים ציבוריים כמו כסף (שטרות ומטבעות).
• היגיינה של הבית ואזור המטבח – יתכן ואחד מבני הבית הוא נשא של החיידק, וללא ידיעתו ידביק את בני המשפחה. לכן יש להקפיד לאכול רק ליד שולחן נקי, על גבי כלים נקיים, והכנת המזון במשטחים נקיים.
• היגיינה של המזון – ניתן להרוג את החיידקים המצויים במזונות מהחי באמצעות בישול או אפייה ב-100 מעלות צלזיוס. נסו להרתיח עוף שלם בסיר מלא מים. התוצאה העכורה שמתקבלת, הריח והקצף החום-שחור, הוא התמונה הטובה ביותר כדי להבין שכל החיסונים שמקבל העוף, האנטיביוטיקה וה"חופש" של גידולו אינם מטפלים בצואה שנדבקת לעור ומחוללת מחלות.

הימנעות:
הביצים האורגניות מכילות בתוכן כוח חיים אדיר ממנו נוצר אפרוח. לכן ההמלצה הנטורופתית היא לבשל את הביצה בישול קל, כדי שלא לפגוע ברכיבי המזון הנפלאים המצויים בחלמון, כמו ויטמין B9 (חומצה פולית), B12, A וכרום. מומלץ לרכוש את הביצים האורגניות ממקום מוכר וידוע, כאשר הביצים מוחזקות בקירור נאות ומקורן ידוע ומאושר. למנה זהירות מומלץ להרתיח את הביצים כ-5-7 דקות, עד שהחלמון חצי קרוש.
לגבי עוף, דגים ובשר "על האש"– אם אתם חסידי המזון הזה (שאינו מומלץ בנטורופתיה), לפחות דאגו לצלייה טובה של המוצר, כולל בחלק הפנימי שלו. כדאי להיעזר במד חום שחודר אל תוך המוצר. אם החלק הפנימי מראה על 60 מעלות צלייה, עדיין המוצר "חי" וכדאי לצלות אותו למצב של עשייה טובה (well done).

איך מחזקים את מערכות החיסון של הגוף?
השיטה הטובה ביותר להילחם בחיידקים ובבקטריות אחרות היא לחזק את הגוף. היום גם המדע יודע שיש מערכת חיסון ספציפית השייכת למערכת העיכול. המערכת הזאת אחראית על קבלת המזון, עיכולו, ספיגתו ופינוי החלקים הבלתי רצויים. מערכת עיכול חזקה אמורה להפעיל את מערכות הפינוי כאשר חודר פתוגן או לייצר דלקת שאמורה להילחם בפתוגן (דלקת אקוטית) ולהירפא מעצמה. המצבים האלה יכולים להתבטא בשלשול, בהקאה, בכאב בטן, בחום ובתשישות ולחלוף בתוך כמה שעות.
התזונה צריכה לכלול באופן קבוע רכיבים אנטי דלקתיים ורכיבים שמטפחים את מערכת החיידקים ה"טובה" של המעיים.

המזונות שמטפחים מערכת חיידקים טובה:
יוגורט ביו, כרוב כבוש ביתי, סיבים תזונתיים, ירקות ופירות. מי שלא "אוהב" את המזונות האלה, מומלץ לו שיעבור תהליך של "התאהבות" באמצעות הנחייה נטורופתית. המזונות האנטי דלקתיים הם המזונות הטריים הכוללים, עלים, קטניות, דגנים מלאים ומזונות "לבנים" כמו שום, בצל, צנון, כרוב לבן, כרוב סיני ועוד.
כמובן שיש להימנע ממזונות מעובדים, מטוגנים וכאלה שמכילים חומרים מוספים בלתי מזוהים ולא טבעיים.
התורה הנטורופתית והיישום שלה מאוד פשוטים – צריך רק להתחיל ללכת בדרך והדברים זורמים. וכמו בספורט – כשמתאמנים כל יום, האימונים הופכים לכיף ולא למעמסה.

צמחי מרפא:
כלי מרכזי בנטורופתיה לטיפול בטפילי מעיים ובחיידקים הם צמחי המרפא. ניתן ליטול צמחי מרפא להגנה מפני טפילים ולטיפול במצב אקוטי של הידבקות. במצבים אקוטיים מכירים בשימוש באמצעות אכילאה אלף העלה, שרף מור, ריחן קדוש ועוד. לחיזוק מערכת העיכול מומלץ להשתמש בשורש זנגביל אותו ניתן להוסיף לתבשילים, לסלטים ולחלוט במים בתוספת לימון. כמו כן, קנה שורש הריבס, פרחי הקחוון ועוד.

ומה לגבי המחשבות?
דאגה, טינה, כעס, קנאה – כל אלו מכלים את הבריאות. גם בזמנים לא פשוטים עלינו לחייך לכל אחד מן האיברים הפנימיים. לשחרר את הרגשות האלה לקרקע, לים, לדשא ולשורשי העצים. הם יעברו התמרה בחלקים אחרים של היקום.

למידע על קורס עקרונות התזונה הטבעית הקליקו כאן

מירה כהן שטרקמן
– נטורופתית N.D ,R.Na.
מתמחה בטיפול בצמחי מרפא מערביים, בתזונה טבעית, מנחת קבוצות בתחומי הרפואה הטבעית וההתפתחות האישית. ראש תחום לימודי נטורופתיה במכון וינגייט האתר של מירה כהן שטרקמן.


היכנסו לפורום נטורופתיה בניהולה של מירה כהן שטרקמן.

ללימודי נטורופתיה במכון וינגייט, הקליקו על הקישור למילוי טופס לפגישת ייעוץ אישית. 



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
הכנס הלאומי למדעי האימון התחרותי: מכירת הכרטיסים וההרשמה לסדנאות בעיצומה

טניס שולחן: טל ישראלי, חניך אקדמיית וינגייט למצוינות בספורט, זכה במדליית ארד קבוצתית באליפות הונגריה הפתוחה

נבחרת הנשים בג'ודו מארחת במכון וינגייט מחנה אימון בין-לאומי בהשתתפות נבחרות מבריטניה ומאוזבקיסטן

מדליית ארד לאנסטסיה גורבנקו במשחה ה-200 מ' מ.א בתוצאה 2:13:52 דקות בתחרות סבב ה-Pro Swim בגרינסברו ארה"ב

מקום ראשון למטפסים הפראלימפיים, מיכאל שפייזר ומור ספיר, באליפות הולנד הפתוחה לטיפוס פראלימפי

מדליית כסף לשחיין מרקוס שלזינגר ב-50 מ' פרפר בתוצאה 23.35 שניות (בבריכות קצרות) בגביע "ניקו סאפיו" בגנואה