חפש רק בנושא זה






קפיצת מספרת: השלב הראשון

סגנון מספרת בקפיצה לגובה שכיח בקרב תלמידי בתי הספר היסודיים למרות ה"ארכאיות" שלו. ד"ר אלי אהרון מנתח ומסביר את שלבי הקפיצה ומציע הצעות לייעול הלימוד ולתרגול הסגנון
  01/04/05
מאמרים נוספים בתחום
כוח שריר – לא רק המסה קובעת
הערכה כמותית של אימון סבולת ועומסים תחרותיים
שעוני דופק – אפשר לסמוך עליהם?
על אימון, מאמנים ומתאמנים
מאמרים נוספים בתחום
מתים לנצח – מחשבות על מוות משפרות ביצועים
The Rollover and Jacknife
שחקן, אתלט ומה שביניהם
תנו לשריר לגדול בשקט
מוטיבציה פנימית: המנוע בהכשרת מאמנים
תרגיל ה-Boomerang: פירוק לאלמנטים פשוטים
התכנון המודרני במשחקי הכדור לאן?
אימוני HIT: תגובות עצביות שריריות ותכנון אימונים שבועי
מדריך לתקופת הפגרה במשחקי הכדור – עשה ואל תעשה
אימון קואורדינציה מודרני במשחקי כדור ובאומנויות לחימה
פיתוח יכולות גופניות בכדורגל – שגיאות נפוצות
תורת האימון החדשה – תכנון מול מקריות
בין מדע ושטח באימון במשחקי הכדור
הכשרת מאמנים – הליבה של הצלחה וכישלון בספורט
הורי ספורטאים – מהפרעה לתרומה
חידושים בניתוח המידע והמדידה בכדורגל
עכשיו באים? DOMS, כאבי שרירים מאוחרים
מודאגים מהיקף המותניים? מה עדיף משקולות או ריצה
מה הכי קשה – שחייה, ריצה או רכיבה?
תרגילים עם רצועות אימון וריוסלינג
פילאטיס הוליסטי
מה באמת נדרש משחקני כדורגל?
שחקני כדורגל רצים לא רק אחרי הכסף
אפליקציות לניטור פעילות גופנית – עכשיו יותר מדויק
תרגילים לחיזוק כללי עם רצועות Variosling
אימון התשתית הגופנית לביצוע Euro Step
מתי שחקני כדורגל נפצעים יותר?
זהירות קיר לפניך!
לעלות בסולם הכושר
על הקצה – תגובת הלב במהירות של 320 קמ"ש
היהפוך אצן למרתוניסט?
התמחות בענף ספורט בגיל צעיר מגדילה את הסיכון לפציעות
עולים מדרגה! אימון Outdoor פונקציונלי
אורח חיים בריא: טיפים לניהול זמן
כוח המוח – מדוע אנו מתעייפים במהלך פעילות גופנית ממושכת?
חרם: לא ספורטיבי, אבל קיים גם בספורט
המתכון הבטוח "לשרפת" שחקני כדור צעירים
מסי, רונאלדו, אינייסטה וקסיאס – מצא את ההבדלים
אימון יתר - אבחנה וטיפול
המלצות לאימון פונקציונלי בענפי הכדור
המלצות לחימום פונקציונלי
תבעט או תבעטי?
טניס בזווית פונקציונלית – חלק ב'
אימון בהפרעות קשב וריכוז
היבטים של משחק הטניס בזווית פונקציונלית
רציתי לדעת...
פיתוח יכולות גופניות לשחקני כדור – איפה שגינו?
ילדים וספורט – שאלות מהשטח
חלון הזדמנוית בתהליך ההכשרה של הספורטאי הצעיר
טכניקה לנטרול הרגשות והמחשבות שמרחיקים אותנו מהמטרה
תחרותיות בריאה
ירידה לצורך עלייה
הצבת מטרות – כך תגשימו את החלום שלכם
מה עדיף? אימון משקולות חופשיות או אימון מכשירים?
הצלחה כהזדמנות למינוף המוטיבציה
רטובות ולא מזיעה
אחרי המרוץ: ניתוח התוצאות עם הפנים קדימה
תפקיד המאמן כשהלחץ עולה במהלך תחרות
מכורים לספנינג?
מצננים את ההתלהבות: טיפול באמבט קור לכאבי שרירים
אימון מנטאלי ככלי להצלחה בספורט תחרותי
נאמנות ומחויבות להצלחה
שביתה? תתחילו לעבוד! וכנראה גם להיפצע
בעיות בחימום
נופלים מהרגליים
"דופק שרפת שומנים" – עובדות ומיתוסים
כוחה של קבוצה
יחסי הגומלין בספורט בין היחיד ובין הקבוצה
מרמים את המוח
"מבחן הדיבור" – ממצאים חדשים
הפיזיולוגיה של משחק הטניס
שינוי לטובה
הפרופיל הפיזיולוגי בכדורגל
פציעה בגוף – מחיר נפשי
פציעה והחלמה – היבטים פסיכולוגיים
אפקט הסטרופ וחכמת הכישלון
ילדים שמתמקדים בסוג ספורט אחד, עלולים להיפצע יותר
ביטחון עצמי או מסוגלות עצמית?
אימון משקולות במהלך ההיריון – מומלץ ואף בטוח!
חיזוק שרירי הליבה עם רצועות sling exercise training
קטנות על מתיחות...
ביצוע מתיחות לפני ריצה עלול לפגום בביצועי סבולת
עלייה דרמטית במספר פציעות הריצה אצל ילדים ומתבגרים
אספקטים מנטאליים בריצת המרתון
איזהו החכם? הלומד מכל אדם
יאללה, בלאגן – חשיבות הסגנון הכאוטי בספורט
מתי די? מניעת פציעות בריצה
לתת לגוף לעבוד
ספורט בילדות משול לעבודה בבגרות
בחוץ או בפנים? מסילה נעה OUT, ריצה בחוץ IN
כאבי שרירים – כמה זה כואב?
כיצד ניתן להעלות את מספר הילדים שנהנים מספורט?
הבינוניים תמיד נמצאים "במיטבם"
חוויית ההצלחה של ספורטאי
העתיד כבר כאן – GPS ומד תאוצה בשירות הכדורגל
חיזוק או עונש?
סוד הצלחתה של קבוצה
איך תתכוננו למרוץ הבא שלכם?
סוויטש בגישה לאימוני הכושר
מה מניע בנות להתמיד בספורט?
מה השתנה ברכיבת אופניים – אימוני ואטים
כרוניקה של הפרעה באימון – מה עושים?
עשה היסטוריה – אצן לבן מתחת ל־10 שניות ב־100 מטר
לקלוע למטרה: הצבת מטרות לפני תחרות
ספורט ככלי להתמודדות עם סמכות
כדורגל משחקים 90 דקות
הפיזיולוגיה של הכדורגל – המסלול האירובי
כדורגל מזווית אחרת
הצבת מטרות לפני תחרות
בית-ספר לחיים
צוחק מי שצוחק אחרון: חשיבות ההומור בספורט
שגיאות נפוצות באימון של רצי מרתון
מסע חזרה אל הגוף: גילה ברנט סוגרת מעגל במכון וינגייט
סודם של האצנים
יותר מהר, יותר גבוה
סוד ההצלחה של שושלת הרצים האתיופים
בלי כדור: שיעורי בית לחופש הגדול
פסיכולוגיית ספורט לנשים: 10 הדיברות באימון
שליטה בשני כדורים
כדורסל: מיומנות השליטה בכדור
נגמרו התירוצים: פעילות גופנית אינה מסוכנת למפרקים
חימום מובנה עשוי למנוע 50% מהפציעות החמורות בספורט
אימון סבולת ייחודי לכדורגל
הקשר בין שיפור הכוח בנשים מבוגרות ובין הסיכון ליפול
לרוץ מהר, לרוץ מהר
זה טוב ללב שלכם – פרוטוקול
עקרונות בסיסיים באימון התנגדות בחדר כושר
טריאתלון קיסריה – הכינו את עצמכם
הטניסאי המעופף – עולמם התובעני של שחקני הטניס המקצוענים
מולי אפשטיין – הבחירה שלכם
פורום המומחים – החיים על פי מולי אפשטיין
קו פתוח – אתם שואלים המומחים עונים
תכנית אימונים של 8 שבועות מסייעת לסובלים מדלקת פרקים
הדובדבן שבקצפת הבוץ – מחנה חנוכה לאופניים
חבטת פתיחה – שחר פאר מודל 2008
אימון שבועי בטריאתלון – מחזור הזוטא
תוכנית חודשית לרצים בגילאי 15 – 18
תוכנית שנתית לרצים בגילאי 18-15
תוכנית רב-שנתית לרצים צעירים
שיטת זולאץ' לאימון ריצה יעיל יותר
פעילות גופנית עממית: גם בריאות, גם הנאה
כאבי גדילה
צעד אחד קדימה
הכדור שגורם כאבי ראש לשוערים
שיפוט מהיר - הפיזיולוגיה של האנשים עם המשרוקית
בכושר משחק: על הפרופיל הפיזיולוגי של שחקני הכדורגל
מדעי הכדורגל: מה קורה בשעה וחצי של משחק
בדרך אל הכושר, בדרך של המקצוענים
פעילות גופנית בחורף: טיפים ממולי
לא צד בעניין: על הכאבים בצד במהלך ריצה
סבולת: מלחמת ההתשה של השרירים
על הקרח - במהירות הרוח
הספורט הלבן: גולשים, מחליקים ועפים באוויר
אופניים: רכיבה, סביבה ובריאות
הטור השביעי
מטרות ואמצעים באימון המעשי
פצצת אנרגיה
הפיזיולוגיה שמאחורי הטור דה-פראנס
פרקים בתורת האימון: האימון הבסיסי
ריו גדולה עלינו: רשמים מתחרות אקסטרים
פיתוח הכושר הגופני הבריאותי: האימון המשולב
הכל אגדות: מיתוסים בנושא אימוני כוח ופעילות גופנית
נעליים קונים מהר? לא מומלץ
אופנה דו-גלגלית
הכן גופך לחורף: ההכנה הנכונה לעונת הסקי
על מהימנות השקילה התת-מימית
עם היד על הדופק
תחרות התעמלות בביה"ס: מודל לארגון
בריאות בעירבון מוגבל
הכושר וכושר השיפוט של שופטי היורו
עומס מצטבר: מתי זה יותר מדי?
הגדרת עוצמת האימון: שיטות שונות - מטרה אחת
ויסות משקל קצר-טווח: סיכונים ופתרונות
ויסות משקל קצר-טווח
העלות האנרגטית במעבר בין הליכה לריצה
מקשיבים לגוף - מתאמנים חכם
על הצדדים השונים של דירוג הנבחרות בג'ודו
אימון כוח מתקדם: שיטות עיקריות
אימון כוח בגיל השלישי
מינון באימוני כוח: עוצמה, מספר חזרות, הפוגות וסגנון
על הקשר שבין ריצת 5,000 מטר ואימון כוח
בין שרירים לעצבים: הצד הפיזיקלי של הכוח
השאיפה לפיצוי יתר: היבטים מעשיים באימון
פיצוי יתר: הציר המרכזי של תורת האימון
ישיבה ויציבה בספינינג: הטעויות הנפוצות והדרך הנכונה
קינזיולוגיה וניתוח תנועתי בחדר הכושר
יסודות האימון: תקופות ההכשרה הראשונות בחיי ספורטאי
תכנון ארוך טווח: עקרונות עבודה עם ספורטאים צעירים
הסתיימה עוד שנה עמוסה של שחייה; מיקי חליקה מסכם
אימוני גמישות: כיצד מבחינים בגבול שבין היעיל למזיק
התמודדות עם כישלון: המאמן כדמות מפתח
סודה לשתייה בשירות המלחמה בחומצת החלב
אימון בחדר כושר: פיתוח הכוח המתפרץ
עבודה בחדר כושר: עקרונות, קצב וביצוע בפועל
חוק הספורט, המורים לחינוך גופני ומה שביניהם
אנרגיה באימון כוח: כמה מוציאים באמת
על ההשקעה, הגנטיקה, התזונה – ועל המאמן הישראלי
הפילוסופיה והפרקטיקה של השפיץ של הנעל
האם שחקני הכדור הישראלים אכן נחותים פיזית?
הידע הספורטיבי, המדע - והבנת הנקרא
אימון כוח בספורט התחרותי: עקרונות ומעשה
מהות הסבולת: האימון ויכולת השיפור
סבולת: הגדרות, מרכיבים ושיטות אימון
חידושים בפיתוח הכוח: תורת השלבים
הכנה בלתי-אמצעית: מחזור הביניים בדרך לשיא היכולת
המרכז לטיפוח מחוננים: מטרות, אורח חיים, דילמות וערכים
נשים וגברים: ההבדלים בכוח השרירים ובתגובתם לאימון
הדופק: הגורמים הקובעים אותו ומגבלותיו ככלי אימוני
מהירות בספורט: מאיצים באמצעות אימוני כוח
בטיחות המתקנים: מי נושא באחריות במקרה של פציעה?
פציעות ספורט: שאלת אחריות המורים, המאמנים והמדריכים
גבול היכולת: המסלול, הנעליים, הסמים, הגנטיקה
יכולתו של האדם: היכן עובר הגבול האחרון
חינוך צעירים לכדורגל - השיטה הצרפתית
פריודיזציה: בניית תקופות לשיפור היכולת הגופנית
מחזורי האימון: יסודות תכנון הפעילות הגופנית
מבחני סבולת בסיסיים: עשה זאת בעצמך
"המשקל הנכון": שאלת מיליון הקילוגרמים
על מרכיבי הכושר הגופני: מושגי יסוד
העולם (הספורטיבי) אינו שייך עוד רק לצעירים
על הכישרון בספורט: מיון, מדדים ומבחנים
עקרונות אימון כוח: כוח מתפרץ, כוח מרבי וסבולת
מין לפני ספורט: השאלה העתיקה בעולם
תקני כושר לספורטאיות: 70% עד 85% מהגברים
על נשים, אירובי ורקמת שרירי הזרוע
אימון ספורטאים: סיווג אימוני סבולת על פי המטרה
חום יולי-אוגוסט: שתייה, הזעה וצינון מוקדם
יתרון ביתי בכדורגל: עכשיו גם המחקר מוכיח
חוברת עבודה לחופש: גם לספורטאים מקצוענים
גבהים: בין אמצעי אימון טבעיים למלאכותיים
אימוני גבהים: על ההכנה הבלתי אמצעית
אימון גבהים: להגביר את העומס, להתחשב בסכנות
גבהים: אימון בתנאי לחץ חמצן מופחת
אימונים בגובה רב: פרק חובה לספורטאי הצמרת
המבנה המומלץ של יחידת אימון
מלכי הכביש רוכבים כל הדרך לפריז
כחום היום: ספורט תחרותי במזג אוויר חם
אימוני כוח למתבגרים: המיתוס והמציאות
חדרי כושר: כיצד להתאמן - וגם לשמור על הבריאות
מאמרים נוספים בתחום


במשחקים האולימפיים במקסיקו (1968) קפץ אתלט בשם דיק פוסברי קפיצה משונה לגובה, שמאז מכונה מאז על שמו. סגנון פוסברי שולט כיום בקפיצה לגובה בקרב אתלטים בכירים וכן בקרב תלמידי בתי-הספר התיכוניים וחטיבות הביניים.

לעומתם, בבתי-הספר היסודיים מקובל דווקא סגנון המספרת (או "מספריים", כפי שהוא מכונה בטעות). סגנון המספרת יעיל פחות מהסגנונות האחרים כי מרכז הכובד של הגוף נמצא מעל לרף, בעוד שבגלילת בטן או צד הוא קרוב יותר לרף ואילו בסגנון פוסברי הוא עשוי להימצא מתחת לרף בזמן ההקשתה. שכיחות סגנון המספרת נובעת מכך שרוב בתי הספר אינם מצוידים במזרנים שמתאימים לקפיצת פוסברי. כמו כן, סגנון המספרת נוח וטבעי לתלמידים.

קפיצה לגובה בסגנון מספרת מהווה הכנה טובה לסגנונות האחרים (דוידוביץ 1987, פארסונס 1987), כיוון שהיא מנצלת באופן מקסימלי את כוח הניתור, ולכן מומלצת בביה"ס היסודי (עד כיתה ו'). מטרת מאמר זה לסייע לאותם מורים "הנאלצים" ללמד סגנון מספרת ולבחון את הדידקטיקה המתאימה.

מהלך הקפיצה:

הקופץ יעמוד בצִדו הימני של משטח ההרצה אם רגל הניתור היא השמאלית (מאחר שזה המצב הנפוץ, נתייחס לאורך המאמר לרגל שמאל כאל רגל הניתור. כמובן שבמצב ההפוך יש להחליף את הצדדים). רגל הניתור (שמאל) היא הרגל הרחוקה מהרף ורגל ההנפה (ימין) היא הקרובה אליו. רגל ימין עוברת ראשונה את הרף ומייד אחריה עוברת רגל הניתור - רגל שמאל.

שלבי הקפיצה

1. ההרצה

זווית ההרצה:

בפני הקופץ עומדות שלוש אפשרויות:

א.זווית חדה, כמעט מקבילה לרף

הריצה לעבר הרף בזווית חדה היא טבעית, כיוון שהיא מקלה על תנועת הרגליים בשיטת המספריים. אך לא תמיד הנוח הוא הרצוי. שני כוחות משפיעים על מרכז הכובד בזמן הניתור: האופקי (ההרצה) והאנכי (הניתור). האופקי "יעיף" את התלמיד לאורך הרף (בהמשך לכיוון ההרצה) וגם אם יעבור את הרף הוא עלול לנחות עליו או להיתקל בעמוד הנגדי. כמובן שהדבר יביא לנפילת הרף ולפסילה, וחמור יותר - התלמיד עלול להיפצע.

ב. זווית ישרה, °90 לרף

כדי לא לפגוע ברף עומדות בפני הקופץ שתי אפשרויות:

1. לכופף את רגל ההנפה כדי שלא תפגע ברף בזמן הניתור. לשם כך עליו להעלות את מרכז הכובד גבוה יותר, כדי לעבור את אותו הגובה, והתוצאה הסופית תהיה נמוכה יותר.

2. לנתר במרחק מהרף, ואז המעוף לא יספיק כדי לעבור אותו. התוצאה - נחיתה על הרף וכמובן פסילה.

ג. זווית של כ-°45 לרף

הרצה בזווית של °40 - °45 היא המועדפת. רכיב הניתור יביא את הקופץ לגובה הרצוי, ורכיב ההרצה יעביר את הקופץ מעבר לרף, ברגליים ישרות, וכך יבצע את סגנון המספרת בלי לנחות על הרף ובלי להפילו. חשוב לציין שההרצה אינה מהירה כי רכיב הניתור גדול מרכיב ההרצה.

סימון זווית ההרצה

כדי למצוא את מסלול ההרצה ב- °45 נציע לתלמיד להסתכל על בסיס העמוד לקפיצה לגובה, הבנוי בדרך כלל בצורת T, בזווית ישרה. אמצע הזווית הוא °45. כך גם האלכסון שנעביר בין קו דמיוני הנמתח בין הקופץ לאמצע הרף. אפשר לסמן את מסלול ההרצה בזווית היעילה והרצויה באמצעות קווים, דלגיות או אפילו ספסלים שוודיים.

2. הניתור

הצעד שלפני הניתור ארוך יותר מקודמיו ומרכז הכובד נמוך יותר. זאת כדי שנוכל לדחוף את מרכז הכובד למרחק גדול יותר וכלפי מעלה עם הרכיב האנכי. בתחילת הניתור הגוף נטוי לאחור ושוק רגל הניתור לפנים, תוך גלגול כף הרגל מהעקב לאצבעות עד לניתוק מהקרקע. הניתור יהיה בזווית °70-°80.

3. המעוף

א. פעולת הידיים:

קפיצה היא העלאת מרכז הכובד, ולפיכך קפיצה מוצלחת לגובה מצריכה הרמה מרבית של מרכז הכובד לפני הניתור. אחת הדרכים להשגת מטרה זו היא הרמת הידיים.

בזמן גלגול כף הרגל הידיים מונפות מעלה בחוזקה בשלב הלחיצה של רגל הניתור. חשוב להבין שהידיים נעות כלפי מעלה במהלך כל הניתור כדי להשיג העלאהמרבית של מרכז הכובד. אחרי ניתוק המגע עם הקרקע ינוע מרכז הכובד של הקופץ במסלול פראבולי קבוע, שאינו ניתן לשינוי, אך החזרת הידיים מטה תגרום לדחיפת הגֵו מעלה בעוד מספר סנטימטרים לאורך המסלול הפראבולי, ביחס למרכז הכובד, כפיצוי על הורדת הידיים. התוצאה - קירוב הגוף משמעותית למעבר הרף, וזוהי בדיוק מטרת הקפיצה (Bashian 1977).

ב. פעולת הרגליים:

במעבר הרף בסגנון מספרת מרכז הכובד צריך להיות לפחות 25-20 ס"מ מעל לרף; זהו המרחק בין מרכז הכובד לקצה האגן. כך יתאפשר מעבר הרגליים והאגן מעל לרף. זו למעשה הסיבה העיקרית לחוסר יעילותו של סגנון זה.

על הקופץ להקפיד על יישור הרגליים, שכן רגליים כפופות מחייבות את הרמת מרכז הכובד עוד יותר. לא רצוי למתוח את רגל ההנפה - בעקבות המתיחה יימתחו גם שרירי הירך של רגל הניתור, מצב שיפגום בניצול הכוח המקסימלי של הניתור.

ג. האגן

בזמן הניתור יש לדאוג שהאגן יובא קדימה ולמעלה עם הרגליים.

4. הנחיתה

כמו במעבר מעל לרף, גם הנחיתה בסגנון מספרת מתבצעת רגל אחר רגל, לא על שתי הרגליים יחד ולא על חלקי גוף אחרים כמו הגב, הידיים או הישבן.

הערות לשיפור ההוראה: ארגון והפעלה

א. תרגול בגובה נמוך

כדי לשפר את סגנון הקופץ יתבצע התרגול בגובה שאותו עבר הקופץ בקלות. כך יוכל להתרכז בשיפור הסגנון ללא חשש לפסילה ותוך תחושת ביטחון. רק לאחר מספר רב של ניסיונות מוצלחים יש להעלות את הרף.

ב. ריכוז

יש להרגיל את הקופצים להתרכז ולקפוץ גם כאשר שאר חבריהם עוסקים בפעילות אחרת ולא לדרוש מכל האחרים לחדול מפעילות.

הדבר נכון גם בתחרויות, ועל הקופץ לקחת בחשבון רעשים ופעילויות אחרות מסביבו, מצד הקהל או המתחרים האחרים. הקופץ צריך לדעת "לנתק" עצמו מהסביבה, להתרכז ולקפוץ.

ג. הספק בשיעור

אחת הבעיות המרכזיות בשיעור קפיצה לגובה היא ההספק. לא פעם מתברר בתום השיעור שתלמידים רבים הספיקו לקפוץ מספר מועט של קפיצות. במיוחד הדברים נכונים לגבי התלמיד החלש שצריך לתרגל ולהתאמן אך נפסל ראשוןויושב בצד, בעוד זה שמצליח ממשיך בקפיצותיו.

הפתרונות לבעיה

1.חלוקת הכיתה לשתי קבוצות (או יותר) כשקבוצה אחת קופצת לגובה והשנייה עוסקת בפעילות בטוחה שאינה דורשת נוכחות מורה. הקבוצות תתחלפנה ביניהן.

2.מתיחת גומייה במקום רף בין שני העמודים, וזו תאפשר הגדלת המרחק ביניהם ותיצור שני מתקני קפיצה. מטעמי בטיחות, נציב שני תלמידים שיחזיקו את עמודי הקפיצה לגובה בזמן הקפיצות.

3.כאשר הרף בגובה נמוך יש לזרז את התלמידים שיקפצו אחד אחרי השני ברצף. ככל שהרף יורם, הזמן בין הקפיצות ילך ויגדל. יש להדגיש שזירוז התלמידים לא ייעשה על חשבון הצלחת התלמיד לעבור את הרף.

4.שני תלמידים (רצוי כאלה שאינם משתתפים פעילים בשיעור) יעמדו במרחק סביר מעמודי הקפיצה ותפקידם יהיה להרים את הרף במהירות כאשר הוא נופל. בתום כל סיבוב יהיה עליהם להגביה את הרף בהתאם למה שנקבע.

5.אם לביה"ס יש שני מתקנים לקפיצה לגובה ומספיק מזרונים ניתן להשתמש בשניהם בו זמנית. הם יוצבו בפינות מנוגדות (ראה איור 2). באופן זה האולם (או המגרש) ינוצל טוב יותר והתלמידים ייהנו ממסלול הרצה ארוך מספיק ובזווית הרצויה. יצוין שלמורה חייב להיות קשר עין בו זמנית עם שני המתקנים.

6. רצוי לחלק את תלמידי הכיתה לשתי קבוצות בהתאם לרמה. רצוי גם שהקבוצות תהיינה שוות מבחינת מספר התלמידים.

תרגול לחיזוק רגל הניתור והמספרת עם מכשירי עזר:

* בעמידה ישרה - ניתורים במקום על שתי הרגליים.

* בהליכה - תוך גלגול כף הרגל מהעקב לאצבעות.

* דילוגים במקום.

* דילוגים תוך כדי ריצה.

* מספר צעדי הרצה ודילוג (בהחלפת רגליים).

* בעמידה - הנפת רגל ימין מעלה.

* בעמידה ליד קיר - הרמת רגל ו"סימון" בכף הרגל על הקיר, כמה שיותר גבוה.

* בעמידה -תנועת "מספריים" באוויר.

* בעמידת נר - ביצוע תנועת מספריים.

* עמידה במקביל לספסל שוודי - רגל אחת על הספסל והשנייה על הקרקע, רגל עליונה דוחפת למעלה תוך כדי התקדמות (כנ"ל ברגל השנייה).

* כנ"ל לסירוגין (החלפת מצב הרגליים תיעשה כשהגוף בשיא הניתור מעל לספסל).

* זריקת כדור גומי לגובה, ניתור ברגל אחת ותפיסת הכדור באוויר.

* תופסת על רגל אחת.

* מספר צעדי ריצה, ניתור ונגיחה בכדור המוחזק על ידי המורה.

* הקבוצה עומדת בטור. שניים אוחזים בחבל בגובה הברכיים ומעבירים אותו מתחת לרגלי התלמידים העומדים בטור ובמרחק מתאים אחד מהשני. כל תלמיד צריך לנתר מעל החבל המגיע אליו.

* ניתורים בדלגית בצורות שונות.

* תרגיל הקוזקים - בזוגות, פנים אל פנים, הרמת רגל ימין על ידי שני בני הזוג, החזקת רגל ימין של החבר והיד השנייה על כתפו של החבר וניתורים במקום או תוך כדי סיבוב במקום. כנ"ל ברגל שמאל.

* דלגיות מונחות באלכסון, במרחק מתאים כדי שנוכל לבצע שלושה צעדים למעבר הדלגית הבאה.

על התלמידים לעבור מעל לדלגיות המונחות על הקרקע בסגנון מספרת.

* כנ"ל על ספסלים שוודיים (זהירות! בהתאם ליכולתם של התלמידים).

* כנ"ל על דלגיות המוחזקות על-ידי תלמידים בגובה הברכיים.

* קפיצה מעל מתקן רגיל.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
* ד"ר אלי אהרון - המפקח על החינוך הגופני במחוז ירושלים ומנח"י

 

מקורות:

ג'ף פארסונס (מאת יהודה מור), 1987. "יש להתפתח בהדרגה". עולם הריצה, 29, ספטמבר- אוקטובר 1987.סוטווי כריס (מאת יהודה מור), 1987. "היא אוהבת את הקפיצה" עולם הריצה, 28, יולי - אוגוסט 1987.דוידוביץ פטר, (1987)."קפיצה לגובה לתלמידים". עולם הריצה, 27, מאי -יוני 1987.

Bashian, A.Arm action in Flop. TrackTechnique, 69, Sept.1977, pp. 2206 – 2208



תגובות הוסף תגובה
1.מעולהעוז24/12/07
2.מצוייןאהוד 04/05/08
3.החומר עזרלי הרבה.חוסיין11/05/08
4.נהדרמעריץ21/11/09
5.יסודי מאוד -יישר כוח! (לת)משה24/03/11
6.תגובהמישמיש08/02/16
משתלם להשתלם

מבדק הזהב
הדרך לבריאות טובה הנשמרת לאורך זמן