חפש רק בנושא זה






חלופה אנרגטית לספורטאי סבולת? משקה קטונים

משקה המבוסס על הפקת אנרגיה מקטונים (Ketones) שפותח במיוחד עבור חיילים בשדה הקרב, מאפשר לרוכבי אופניים מאומנים היטב להוסיף עד 2% לביצוע שלהם, כך עולה ממחקר שפורסם לאחרונה בעיתון המדעי Cell Metabolism – מאת מולי אפשטיין, פיזיולוג מאמץ, מנהל מקצועי בקורסים להכשרת מאמנים, מכון וינגייט
  31/08/16

מולי אפשטיין  מנהל פורום "פיזיולוגיה וספורט"

התוסף, שיהפוך למסחרי רק בתוך כשנה, משפיע באופן זמני על הסבת מקורות האנרגיה התאיים העיקריים במאמץ,גלוקוז או שומן, לקטונים, מולקולות שנגזרות משומן שריכוזן בדם עולה בתגובה לדיאטה דלה בפחמימות.
"זה ממש מעניין, באמצעות צריכה חד פעמית של משקה שמכיל קטונים, אתה יכול לבצע את אותה הפעילות עם מטבוליזם שונה לחלוטין", הסביר ד"ר Pete Cox, קלינאי באוניברסיטת אוקספורד והחוקר הראשי. "נוכח ממצאי מחקר זה אשר קוראים תיגר על ההבנה הבסיסית שלנו בפיזיולוגיה של גוף האדם, נוצר כאן אפיק מחקרי חדש שיוכל לשפוך אור על תהליכי אספקת האנרגיה בזמן מאמצי סבולת. חשוב שחוקרים נוספים יחקרו את הבסיס המטבולי שחשפנו בעבודה זו", הוסיף החוקר.

מהם הקטונים ומה תפקידם כמקור אנרגיה
הקטונים הם תרכובות אורגניות שמיוצרות בכבד. במצבים ללא מקורות זמינים של סוכר עולה קצב פירוק השומן ועמו גם ייצור הקטונים בגוף. בין המצבים האופייניים: תת-תזונה, מיעוט באכילת פחמימות, צריכה גדולה של אלכוהול ללא צריכה מספקת של מזון ובמצבי סוכרת שאינה מאוזנת. ריבוי קטונים בשתן גורם לריח אופייני שניתן להריחו בנשימה. במזון ניתן למצוא אותם בבשר, בגבינות ובפירות, דוגמת פטל. כמו כן, ניתן לייצר אותם מתירס.

קטוזיס היא דרכם של בני האדם להתמודד עם רעב. הקטונים מיוצרים בכבד משומן שמוסע אליו באמצעות מחזור הדם. כאשר הגוף אינו מקבל מספיק 'דלק' מן המזון, מאגרי השומן הפנימיים שלנו מתחילים לשחרר שומן שמוסע אל הכבד, הופך לקטונים והללו משמשים להזנה של המוח. חילוף חומרים תקין מאופיין בדרך כלל על ידי שרפה של שומן ושל פחמימות שנצרכו באמצעות תזונה מאוזנת.
הרעיון לפתח קבוצת מזונות קטוניים הגיע מהסוכנות הממשלתית לביצוע מחקרים צבאיים בארה"ב (DARPA) שהקציבה 10 מיליון דולרים לפיתוח המזון היעיל ביותר עבור חיילים בשדה הקרב. מי שהרימו את הכפפה, היו קבוצת חוקרים מה-NIH - National Institutes of Health, שפיתחו משקה שעשוי מאסטר של קטונים. המחקר הנוכחי הוא הראשון להראות כיצד קטונים חיצוניים יכולים לשפר סוגים שונים של פעילויות ספורטיביות. מחקרים באשר לבטיחותו של המשקה כבר בוצעו ועד כה לא נמצאו שום תופעות לוואי.

השפעת משקה קטונים על ספורטאי סבולת
במחקר הנוכחי השתתפו 39 רוכבי אופניים, חלקם ספורטאים אולימפיים בעברם. הרוכבים למדו ששריריהם משתמשים בקטונים שמסופקים באמצעות התזונה וככל שעולה עצימות המאמץ כך עולה גם קצב ניצולם. הנבדקים קיבלו 3 'משקאות אנרגיה' כאשר כל אחד מהם מכיל מקור אחר של אנרגיה – פחמימות, שומנים או קטונים. החוקרים מצאו שהרוכבים שצרכו את המשקה שהכיל קטונים הפגינו את ריכוזי חומצת החלב הנמוכים ביותר, תוצר נלווה שמתקבל בגוף כתוצאה מפירוק של גלוקוז וקשור בדרך כלל לסטרס שרירי או לתחושת הכאב והעייפות שמתלווה לביצוע של מאמץ עצים. התוצאות שהתקבלו, יכולות להסביר מדוע רוכבי האופניים שצרכו את משקה הקטונים, הפגינו רמה גבוהה יותר של ביצועים. הרוכבים עברו בממוצע 400 מטר יותר במהלך מבחן שנמשך 30 דקות וזאת בהשוואה לרוכבים שצרכו משקאות שהכילו פחמימות או שומנים.
"הקטון כשלעצמו מדכא את הגליקוליזה כך שעבור אותה דרגת מאמץ אתה משמר יותר גליקוגן ומייצר פחות חומצת חלב – דבר שלא נצפה קודם לכן", הסבירה אחת החוקרות. "מה שעשוי לקרות הוא שאם אתה מבצע מאמץ גופני שאינו מאוץ, למשל ריצה למרחק מרתון, אתה לא תפגוש 'בקיר' כל כך מהר. לא זאת בלבד אלא שיגרום לך לפחות כאבים לאחר מכן".

מי שעשוי ליהנות מהתרומה של משקה שמכיל קטונים הם רצי המרתון, אולם עבור ספורטאים אולימפיים אחרים, במיוחד כאלה שהביצוע שלהם מושתת על מקורות אנרגיה אנאאירוביים, התרומה לא תבוא לידי ביטוי. הסיבה הפיזיולוגית לכך נעוצה בעובדה שלצורך שרפת הקטונים וניצולם כמקור אנרגיה, הגוף זקוק לחמצן. החוקרת מזהירה מפני צריכה עודפת של משקאות המכילים קטונים משום שכאשר הקטונים הופכים למטבוליטים העיקריים, נגרם דיכוי של הגליקוליזה, מצב שאינו מומלץ לאורך זמן.
עד אשר המשקה ייצא לשוק באופן מסחרי, ימשיכו חוקרי אוניברסיטת אוקספורד לחקור את הבסיס הביולוגי של חלופה מטבולית זו בבני אדם.

מקור:
Cox et al. Nutritional Ketosis Alters Fuel Preference and Thereby Endurance Performance in Athletes. Cell Metabolism, Vol. 24, Issue 2 August 2016

מולי אפשטיין – פיזיולוג מאמץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר במכון וינגייט ומנהל קורסי פרימיום בבית הספר למאמנים, מכון וינגייט. חבר הסוכנות הלאומית למניעת סימום בספורט, אתלט עבר, מאמן אתלטיקה ופרשן אתלטיקה של ערוץ הספורט. קורס מאמנים לפיתוח יכולות גופניות במשחקי כדור ומנהלו המקצועי של הקורס להכשרת עתודת המאמנים הלאומיים. מנהל הפורום: "פיזיולוגיה וספורט". 



תגובות הוסף תגובה
1.היכן משיגים את המשקה הזהאיציק בראיר14/09/16
2.אתה מאלה שמגיבים בלי לקרוא הא, איפה משיגים... :( (לת)יוסי14/09/16
יום פתוח ללימודי נטורופתיה עם ראשת המסלול, ד"ר מירה כהן שטרקמן, יתקיים ביום שישי, ה-14.8.20, בשעה 10:00

חודש ביצוען של בדיקות הארגומטריה במרכז לרפואת ספורט ולמחקר

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן