חפש רק בנושא זה






נעליים קונים מהר? לא מומלץ

תעשיית נעלי הריצה המקצועיות - גם לחובבים - מציגה מבחר אינסופי של נעליים משובחות, לכל מטרה ולכל רגל. רכישת נעליים מתאימות צריכה להיעשות בתשומת לב; ריצה שמתבצעת בנעליים לא מתאימות היא מרשם בדוק לפציעות ספורט. מולי אפשטיין וקח אתכם יד ביד לחנות הנעליים
  05/02/05

"כי נעליים קונים מהר, וגרביים לא חסר, אך מגפיים ומכנסיים שתמיד קונים קומפלט, קשה מאוד להשיג אותם כעת".זוכרים?? השיר "המגפיים של ברוך", להקת כוורת כמובן, היה בתחילת שנות ה- 70 להיט היסטרי שכבש בסערה את ראשות מצעדי הפזמונים. קשה לדעת לאילו נעליים התכוון אז המשורר, אולם בהתחשב בהיצע הדל של נעלי הספורט באותה תקופה, ייתכן שהוא צדק. לגבי המגפיים, זה כבר סיפור אחר לגמרי.

כברת דרך ארוכה עשתה תעשיית נעלי הספורט מאז ימי המגפיים של ברוך. נעלי הבד או העור, השטוחות והלא אורתופדיות בעליל, פינו את מקומן לנעלי הדור החדש. מי שאינו יודע בדיוק מה הוא רוצה בבואו לקנות נעלי ריצה, עלול ללקות בהתקף אפילפטי בהיכנסו היום למגה-חנויות שמציעות מגוון עצום של דגמים וסוגים שונים של נעלי ריצה. במאמר הזה אנסה לעשות קצת סדר בבלגן ולעזור למתלבטים שביניכם להגיע קצת יותר מוכנים, בדרך לרכישת הזוג הבא.

פציעות הנגרמות מריצה

פציעות הספורט השכיחות ביותר אצל מרבית העוסקים בפעילות גופנית קשורות בריצה. כאשר שואלים את אותם אנשים כיצד הם בוחרים את נעלי הריצה שלהם, מתקבלות תשובות מפתיעות ביותר. במרבית המקרים הלקוח נכנע לתכתיבי האופנה ולאמצעי השיווק המסיביים של החברות הגדולות, ואין לו את היכולת לבחור את נעל הריצה המתאימה לו באמת.בהיעדר המלצת מומחה, נוטה הקונה המבולבל לקנות את נעלי הריצה שלו על סמך דבריו של סלבריטי כזה או אחר, נאמנות למותג מסוים, סגנון, פטנט עיצובי מרשים וכמובן - המחיר.בחירת נעלי הריצה בדרך זו עלולה לתרום באופן לא מודע לפציעות הריצה של אותם אנשים.

בנוסף למבנה כף הרגל ולמנח שלה, מצביעים מחקרים רבים על סוגי נעלי הריצה ועל אופן הנעילה שלהם כגורמי סיכון להתפתחותן של פציעות כתוצאה משימוש-יתר (Over Use). בחירה נכונה של נעלי ריצה עשויה לפצות לעיתים על ליקוי ביו-מכני ולהקטין את ההיתכנות לפציעות. נעלי ריצה טובות שמותאמות לצרכיו של הרץ עשויות להפחית במידה משמעותית את הפציעות כתוצאה משימוש יתר, אולם עדיין 37%-56% מ- 30 מיליון אמריקאים שרצים, מפתחים פציעות מדי שנה.20%-70% מאותן פציעות מחייבות טיפול רפואי.

מבנה נעל הריצה

נעל ריצה בנויה מארבעה חלקים מרכזיים: החלק העליון של הנעל (Upper), החלק המרכזי (Midsole), אימום (Last) והסוליה (Outsole). החלקים המרכזיים של חלקה העליון של הנעל כוללים את: תיבת הבהונות, לשון הנעל, המדרס הפנימי, מערכת השריכה ואת תומך העקב. חלקה העליון של הנעל בנוי בדרך-כלל משילוב בין רשת ניילון קלת משקל לבין חומרים סינתטיים, שמקנים לנעל גמישות ואפשרות לנשום. החומרים בדרך-כלל יציבים דיים על מנת לאפשר נעילה יומיומית למטרת הליכה.

ה- Midsole הוא החלק החשוב ביותר בנעל הריצה. אזור זה מקנה לנעל את תכונות הרכות, היציבות ובקרת התנועה. החומרים העיקריים המשמשים לבניית חלק זה של הנעל כולליםEthyl-vinyl acetate (EVA) ו- Polyurethane.

אימום הנעל קובע את מידת הקימור של הנעל: מעוקלת, מעוקלת למחצה או ישרה. מידת הקימור של הנעל קובעת את מידת הגמישות והיציבות של נעל הריצה. רצים כבדים או כאלה שהם בעלי רגל שטוחה (קריסת הקשת האורכית של כף הרגל), יזדקקו לנעל בעלת אימום ישר על מנת להבטיח יציבות ותמיכה מלאה. רצים בעלי קשת גבוהה יוכלו ליהנות מנעל ריצה בעלת אימום מקומר בזוית של בערך 25 מעלות. נעל כזו תבטיח גמישות מרבית והיא מותאמת במיוחד לרצים בעלי קשת נוקשה.

סוליית הנעל היא החלק הפוגש את הקרקע במהלך הריצה או ההליכה. הסוליה בנויה מגומי עם פחמן, גומי מנופח או משילוב בין שניהם. מבנה הסוליות של נעלי הריצה המתקדמות דומה למבנה צמיגיהם של מכוניות מירוץ.

סוגי נעלי ריצה

קיימות ארבע קטגוריות מרכזיות המאפיינות את נעלי הריצה: יציבות, בקרת תנועה, רכות וקלות משקל.

יציבות. נעליים שמאופיינות בשילוב של הגנה על כף הרגל, תמיכה אורכית ועמידות. נעליים אלה מעניקות יציבות לחלקה האחורי של כף הרגל וחופשיות וגמישות לחלקה הקדמי של כף הרגל. חלקה הפנימי של הנעל מבטיח מניעת קריסה פנימה של כף הרגל (פרונציה). נעליים מסוג זה מתאימות לרץ בעל משקל ממוצע המתאפיין בפרונציה טבעית קלה ובקשת שטוחה עד בינונית.

בקרת תנועה. נעליים קשיחות שמונעות את הקריסה של כף הרגל פנימה (פרונציה). אימום הנעל ישר כמעט לחלוטין, מה שמבטיח תמיכה מלאה ויציבות לכף הרגל. נעליים מסוג זה יהיו כבדות, בעלות עמידות גבוהה ומאוד יקרות. נעליים אלה מותאמות בעיקר לרצים כבדי-משקל בעל פרונציה מוגזמת של כף הרגל.

רכות. נעליים אלה מתאפיינות בגמישות גבוהה ביותר, במדרס רך ובתמיכה פנימית נמוכה יחסית. חלקה הפנימי של הנעל מצויד באמצעים לבלימת זעזועים כמו כריות אויר או פדים עשויים מסיליקון. נעליים מסוג זה מתאימות במיוחד לרצים קלי-משקל עד משקל בינוני בעלי קשת גבוהה של כף הרגל.

קלות. נעליים המתוכננות לריצה בקצבים מהירים באימון או בתחרות. הנעל מתאימה במיוחד לאתלטים מקצועיים המתמחים בריצות למרחקים ארוכים.

מה כל רץ צריך לדעת על נעלי ריצה?

התאמת נעל הריצה:

* הגדר מהן נעלי הריצה המתאימות ביותר לכפות הרגליים שלך;
* קנה את נעלי הריצה בחנות המתמחה בכך או מספק אינטרנט מוכר וידוע;
* קנה נעליים שיתאימו במיוחד למבנה כף הרגל שלך ולנפח האימונים השבועי שלך. אל תערב שיקולי עלות, פרסום או אופנה;
* לעולם עליך למדוד את נעלי הריצה בשעת הערב. בסוף היום כף הרגל גדולה יותר בהשוואה לתחילתו של היום;
* מדוד את הנעל עם גרב ריצה;
* אם אתה משתמש במדרסים, עליך להביאם לחנות ולמדוד את הנעליים יחד איתם. בדרך כלל יש צורך לשלוף את המדרס של נעל הריצה בטרם תכניס את המדרס האישי;
* נעל את נעלי הריצה ונסה לרוץ איתן בתוך החנות;
*אם אינך חש נוחות מרבית בזמן שאתה נועל אותן בחנות - אל תקנה אותן. נעלי ריצה צריכות להיות מותאמות מיידית ואינן צריכות לעבור תהליכי הסתגלות מיוחדים.

שמירה על נעל ריצה

*
נעל את נעלי הריצה רק לצורך ריצה. הקפד לא ללכת איתן ביומיום ולא לשחק איתן במשחקי כדור. שימוש בנעליים שלא למטרה הייעודית עלול להרוס אותן לפגום בתכונותיה כנעל ריצה;
* אל תרוץ עם נעליים רטובות. נעליים רטובות מקטינות את יכולת בלימת הזעזועים ב- 40%-50%.
* אל תכבס את נעלי הריצה במכונת כביסה. פעולה זו עלולה לפגום בצורתן של הנעליים;
* חשיפת הנעליים לחום מוגזם עלולה לפרק את רכיבי הנעל. הקפד לייבש את הנעליים באופן טבעי באמצעות חשיפה לאוויר.

החלפת נעלי ריצה

*
שימוש מוגזם בנעלי ריצה שחוקות עלול להגביר את הסבירות לפציעות. נמצא קשר ישיר בין אי החלפת נעלי הריצה באופן תדיר לבין הופעתן של פציעות;
* החלף את נעלי הריצה שלך כל 650-950 ק"מ או כל חצי שנה. הערך את הקילומטראז' השבועי שלך וסמן לעצמך ביומן מתי העת להחליף את נעלי הריצה;
* סוליית הנעל עשויה מחומרים עמידים ולכן אינה משקפת בהכרח את מצבה של הנעל. חלקה הפנימי של הנעל מתבלה בקצב מהיר יותר בהשוואה לסוליה, במיוחד אצל רצים כבדי משקל;
* אורך חייה של הנעל הפנימית הוא בין 6-12 חודשים או בין 650-950 ק"מ, תלוי כמובן בנפח האימונים השבועי ובתדירות האימון;
* נעלי ריצה מאבדות בדרך-כלל 30%-50% מיכולת ספיגת הזעזועים שלהן לאחר כ- 400 ק"מ של ריצה. נעל ריצה שמונחת על המדף תאבד את יכולת בלימת הזעזועים שלה לאחר שנה עד שנתיים;
* שימוש לסירוגין בשני זוגות נעלי ריצה יאריך את משך החיים שלהן בהשוואה לשימוש רצוף בזוג אחד.

מי שמעוניין להרחיב יותר בנושא נעלי הריצה ובחירת הזוג המתאים ביותר עבורו יוכל לעשות זאת באמצעות אתרי האינטרנט האלה:

http://www.runnersworld.com/shoeadvisor
 
http://www.roadrunnersports.com/rrs/womensshoes/womensrunning/
 
 
http://www.shoeguide.co.uk/
 
http://running.about.com/od/runningshoereviews/Running_Shoe_Reviews_and_Recommendations.htm
 



תגובות הוסף תגובה
1.טוב לדעתeli elfassy16/09/06
2.איפה מומלץ לרכוש נעליים מותאמות???ליאת13/12/07
נקבע מועד חדש: טקס הפתיחה של המשחקים האולימפיים בטוקיו יתקיים ב-23.7.21. בהצלחה!

אתכם גם בימי קורונה: אל תחמיצו את סדרת ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים

נלחמים על הכושר: נבחרת השחייה הפראלימפית מתאמנת בבריכה הלאומית במכון וינגייט

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג המגיעים למכון

שחקן הבדמינטון האולימפי, מישה זילברמן יתאמן בתקופה הקרובה במכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט