חפש רק בנושא זה






שומן עולה, טסטוסטרון יורד, אולם יש תרופה!

מחקר חדש מצא שגברים שסובלים מעודף משקל או מהשמנת יתר, יכולים להגביר באופן משמעותי את ריכוזי הטסטוסטרון בדם בתכנית אימונים אירוביים בת 12 שבועות – מאת מולי אפשטיין, פיזיולוג מאמץ, מנהל מקצועי בקורסים להכשרת מאמנים, מכון וינגייט
  07/11/16

מולי אפשטיין  מנהל פורום "פיזיולוגיה וספורט"

תוצאות המחקר שבוצע על ידי קבוצת חוקרים מאוניברסיטת Tsukuba שביפן, הוצגו לאחרונה בפיניקס, אריזונה בכנס של החברה האמריקאית לפיזיולוגיה.

טסטוסטרון – שחקן מפתח במין הגברי
לטסטוסטרון תפקיד מרכזי בהתפתחות אברי הרבייה הגבריים, דוגמת האשכים ובלוטת הערמונית כבר בשלב העוברי, בייצור תאי זרע וכן יש לו תפקיד אנבולי חשוב בהתפתחותם של סימני המין המשניים - מסת השרירים והעצם, שינוי הקול ושׂעירוּת. רמת טסטוסטרון בדמו של גבר גבוהה פי-10 בממוצע מזו שבדם האישה, אך לנשים רגישות גבוהה יותר לפעילותו של ההורמון.

על פי Mayo Clinic ריכוזי הטסטוסטרון בגברים מתחילים לרדת סביב גילאי 40-30 וממשיכים לרדת בכ-1% מדי שנה. ירידה בריכוזי ההורמון גורמת לכמה שינויים פיזיולוגיים ורגשיים שכוללים עלייה במשקל, איבוד מסת עצם, דיכאון וירידה מתמדת בדחף המיני.
ריכוזי הטסטוסטרון בדם עולים בתגובה לאימון גופני הן אצל גברים והן אצל נשים. העלייה בריכוזו של ההורמון מתחילה לאחר כ-20 דקות של אימון והיא נשארת גבוהה למשך שעה עד שלוש שעות לאחר סיומו.

טסטוסטרון הוא ההורמון הסטרואידי העיקרי במשפחת האנדרוגנים (הורמונים זכריים), כאשר עיקר ייצורו בגברים מתבצע באשכים (95%) ואילו אצל הנשים בשחלות. כמות קטנה של ההורמון מופרשת בשני המינים משכבת ה-zona reticularis בקליפת יותרת הכליה (אדרנל), ובנשים גם מהשליה ומהכבד על ידי המרת ההורמון אסטרדיול. למרות שהוא מופרש בשני המינים, הפרשתו בגבר גדולה לאין ערוך.
השפעת הטסטוסטרון בשלב העוברי מורגשת כבר בשבועות ה-6-4 של ההיריון. מייד עם לידתו של תינוק זכר רמת הטסטוסטרון שבגופו עולה באופן תלול, אך דועכת בסביבות גיל 6-4 חודשים. התחלת העלייה ברמות הטסטוסטרון בבנים מתחילה בשנות העֶשרֶה שלהם והיא מקבילה למעבר משנות "הילדוּת" לשנות "הנערוּת". העלייה הדרמטית בריכוזי ההורמון מלווה בשינויים בריח הגוף, בהגברת שמנוניות העור והשיער, בהיווצרותם של פצעי בגרות, בהופעת שיער הבושת, בהתפתחות שיער השפם והלחיים, בהאצה בהתפתחות העצם ובגדילה.
שלב ההבשלה המינית (puberty) תואם את הגעת הטסטוסטרון לרמתו במבוגרים. שלב זה מתאפיין בהגדלת בלוטות החֶלביות (sebaceous glands) , בהגדלת הפין והדגדגן, בהגברת הליבידו, בהתפתחות שיער הפנים, שיער החזה, המבושים, הגפיים ובית השחי ובהופעת סימנים ראשונים של התקרחות אנדרוגנית בגברים צעירים. בנוסף מגיעה לשיאה התפתחות המסה השרירית ועוצמתה בגבר הצעיר, העמקת הקול, הגדלת הגרוגרת ("תפוח אדם"), הקשחת תווי הפנים, התרחבות הכתפיים, וכמובן יצירת הזרע.

השמנה וריכוזי טסטוסטרון
לדברי ד"ר Hiroshi Kumagai, מדען שעמד בראש צוות המחקר, ההשמנה היא הגורם מספר אחת לירידה בריכוזי הטסטוסטרון בגופו של הגבר. מחקר קודם שבוצע על ידי צוות המחקר ופורסם בשנה שעברה, מצא קשר בין התזונה ובין מידת הפעילות הגופנית לבין עלייה בריכוזי ההורמון בגברים שמנים או בגברים בעלי עודף משקל.
במחקר החדש שתוצאותיו הוצגו לאחרונה בדקו החוקרים מהי ההשפעה של תכנית התערבות של פעילות גופנית אירובית על ערכי הטסטוסטרון בגברים שמנים או בבעלי עודף משקל.

פעילות גופנית תורמת לעלייה בריכוז הטסטוסטרון בגברים בעלי עודף משקל
במחקר השתתפו 44 גברים, 28 מהם הוגדרו כבעלי עודף משקל או כשמנים ו-16 היו בעלי משקל תקין. אף לא אחד מן הנבדקים עסק בפעילות גופנית קבועה.
כל משתתפי המחקר התבקשו לבצע תכנית פעילות גופנית במשך 12 שבועות. התכנית כללה הליכה או ריצה קלה למשך 60-40 דקות בכל פעם ובתדירות של 3-1 פעמים בשבוע. ריכוזי הטסטוסטרון נמדדו בתחילת המחקר ולאחר תקופת האימונים.
בעוד שתכנית האימונים לא השפיעה כלל על ריכוזי ההורמון של הגברים בעלי המשקל התקין, אצל הגברים השמנים או בעלי עודף המשקל נצפתה עלייה מובהקת בריכוזי ההורמון בתום 12 השבועות.
ערכי הטסטוסטרון של הגברים בעלי המשקל העודף עלו מ-15.4 ננומול/ליטר בתחילת המחקר ל-18.1 ננומול/ליטר בסוף המחקר.
הגברים השמנים או אלה שסווגו כבעלי עודף משקל, שהתאמנו בעצימות הגבוהה יותר במהלך 12 השבועות של התכנית, הפגינו את העלייה הגבוהה יותר בריכוזי הטסטוסטרון, בהשוואה לאלה שהתאמנו בעצימות נמוכה.

המפתח לעלייה בטסטוסטרון - פעילות גופנית ולא הפחתה במשקל
לדברי החוקרים ריכוזי הטסטוסטרון של הגברים שסווגו כשמנים או כבעלי משקל עודף עדיין נמצאים מתחת לרמות ריכוזו של ההורמון בגברים בעלי המשקל התקין, אבל הממצאים נשארים מבטיחים.
הגברים השמנים ואלה בעלי המשקל העודף הפגינו במהלך תכנית ההתערבות ירידה קלה במשקל, נתון שתרם כנראה לעלייה בריכוזי ההורמון.
"חשוב להדגיש שמידת הירידה במשקל היתה קטנה ולכן מה שתרם יותר לעלייה בריכוזי ההורמון בסרום הייתה מידת הפעילות העצימה שביצעו הנבדקים", סיכם החוקר.
"לכן, נראה שהגברת העיסוק בפעילות גופנית, במיוחד פעילות גופנית עצימה, היא הגורם העיקרי להעלאת ריכוז הטסטוסטרון בסרום".

כתבות נוספות שעוסקות בטסטוסטרון ובפעילות גופנית וספורט:
• המפתח לניצחון – טסטוסטרון, לקריאה הקליקו כאן 
• הורמונים - סוכנים בשירות המכונה האנושית, לקריאה הקליקו כאן 
• נלחמת על זכותה להתחרות בגוף אתו נולדה, לקריאה הקליקו כאן

מולי אפשטיין – פיזיולוג מאמץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר במכון וינגייט ומנהל קורסי פרימיום בבית הספר למאמנים, מכון וינגייט. חבר הסוכנות הלאומית למניעת סימום בספורט, אתלט עבר, מאמן אתלטיקה ופרשן אתלטיקה של ערוץ הספורט. קורס מאמנים לפיתוח יכולות גופניות במשחקי כדור ומנהלו המקצועי של הקורס להכשרת עתודת המאמנים הלאומיים. מנהל הפורום: "פיזיולוגיה וספורט". 
 

 
 



תגובות הוסף תגובה
1.בדיקת דםאבי 09/11/16
2.יש גם חסרונות - עלייה בטסטוסטרון מעלה הסיכון לסרטן הערמוניתאריק13/11/16
3.תשובה לאבימולי אפשטיין13/11/16
הכנס הלאומי למדעי האימון התחרותי: מכירת הכרטיסים וההרשמה לסדנאות בעיצומה

אליפות אירופה בבריכות קצרות: אנסטסיה גורבנקו סיימה במקום ה-7 בגמר משחה ה-400 מ' מ.א בתוצאה 4:37:92 ד'

מקום 8 ליעקב טומרקין בגמר ה-200 מ' גב בתוצאה 1:53:00 דקות באליפות אירופה בבריכות קצרות

במרוץ לטוקיו: גילי כהן, גפן פרימו, שירה ראשוני, גילי שריר, תמנע נלסון לוי, ענבל שמש ורז הרשקו תשתתפנה בטורניר המסטארס בסין שייפתח ב-12.12.19

שיא ישראל לרביעיית השליחים: מירון חירותי, מרקוס שלזינגר, תומר פרנקל וגל גרומי כהן ב-50*4 חופשי בתוצאה 1:26:90 דקות באליפות אירופה בבריכות קצרות בגלאזגו

רץ המרתון איימרו עלמיה, קבע את הקריטריון האולימפי לטוקיו 2020 כשסיים את מרתון ולנסיה בתוצאה 2:11:02 שעות