חפש רק בנושא זה






אופנה דו-גלגלית

אפשר לראות אותם בצידי הכביש ועל שבילי העפר, רכובים על מיטב הטכנולוגיה, לבושים בלייקרה צבעונית אופנתית, חבושים בקסדות היי-טק, יונקים מים ממימיות-גב. קבלו אותם - רוכבי האופניים החדשים. כך תתחילו לרכוב, כך תבחרו נכון את הגלגלים שלכם, כך תלמדו ליהנות מהדיווש
  15/01/05

באחרונה אנחנו עדים למבול של אופניים ששוטף את המדינה. מדי שנה גואה ועולה הפופולריות של הטור דה-פראנס, מרוץ האופניים הכי מפורסם והכי אופנתי, שבמשך שלושה שבועות של קיץ משודר בטלוויזיה במשך שעות ארוכות בשידור ישיר. ובאותם ימים של הטור, במקביל להתפתחות המרוץ, אפשר לראות עשרות רוכבי אופניים על הכבישים בארץ, רוכבים על מיטב הציוד, לבושים במדים הרשמיים של הקבוצות השונות המשתתפות במרוץ. חנויות אופניים מקצועיות נפתחות בכל פינה, מפורסמים ומפורסמות מצטלמים על אופניים יוקרתיים, ילדים ובני נוער דורשים מההורים רק את הטוב ביותר, ובכלל - לכל כיוון שאליו מביטים, רואים אופניים.

בעידן שבו איכות חיינו הופכת להיות שאלה מרכזית, האופניים הם כלי רכב נקי שאיננו מזהם את האוויר ואיננו מלכלך את הסביבה. באמצעות זוג אופניים ניתן להגיע, בקלות יחסית, לכל מקום בעיר ובכפר. בשנים האחרונות, צברה הרכיבה פופולריות רבה. בישראל, ארץ שבה השמש תמיד זורחת והמדינה מישורית יחסית - רכיבה על אופניים היא שילוב אופטימלי של ספורט, פעילות גופנית ובריאות וגם גישה מתקדמת לנושאי איכות הסביבה.

המבוגרים של היום נזכרים בילדותם בשנות ה- 60 וה- 70, ומתגעגעים לכלי התחבורה הזול והזמין, וגם היחיד שעמד לרשותו של כל אחד ואחת. חלקו גם מתגעגע לשנות הילדות הראשונות של ילדינו, כשרכשנו עבורם את זוג האופניים הראשון (ולא רק לקראת יום כיפור), עם גלגלי העזר והאימונים המפרכים, בריצה אחרי הזאטוט שמנסה ללא הצלחה לשמור על שיווי משקל. אין כמו אהבה ישנה.

אז נניח שהחלטנו לחזור לימים שבהם דיוושנו; איך עושים את זה? היכן וכיצד מתחילים? לא מעט שאלות עומדות על הפרק: מהו סדר הפעולות הנכון להתחיל לרכוב על אופניים? איזה סוג של אופניים לקנות - אופני הרים או אופני כביש? ואיך בכלל נדע האם אנחנו, בגילנו, במשקלנו, במצב בריאותנו, בכלל מתאימים לסוג הפעילות הזה? להלן רשימה של טיפים להתחלה בטוחה (לאו דווקא לפי סדר החשיבות):

בדיקה רפואית, תרגול, מיומנויות

קודם כל - הבריאות. לפני כל התחלה של פעילות גופנית, בעיקר למי שכבר חצה את ה- 35, כדאי ורצוי לבקר אצל הרופא ולהיבדק. בדיקת כשירות גופנית צריכה לכלול בדיקה ארגומטרית במאמץ ואישור של רופא מוסמך לכך שאת/ה בריאים ומוכנים להתחיל להזיע.

דבר שני, כדאי לוודא שאנחנו באמת יודעים לרכוב. זה אולי נשמע מצחיק, אבל יש לא מעט רוכבים שמגלים שלמרות שהמיומנות הבסיסית אמנם קיימת אצלם, כלומר - הם לא נופלים מהאופניים - העניינים מסתבכים מאוד כשהם מנסים להשתלט על ירידה תלולה או לבצע פנייה חדה.

לאלה שמזמן לא רכבו, מומלץ לקחת זוג אופניים בסיסי ופשוט לתרגל טכניקה נכונה של רכיבה. הרכיבה מתאימה לכל אדם – צעיר וקשיש, גם לאלה שסובלים מבעיות בברכיים (הרכיבה אינה מעמיסה על המפרקים) וגם לאנשים הסובלים ממשקל יתר. והכי חשוב: חייבים להתחיל לאט. בהדרגה, תוך רכישת מיומנויות בסיסיות באמצעות אימונים קצרים והגברה הדרגתית של דרגות הקושי. רבים מרימים ידיים רק מכיוון שניסו לקפוץ גבוה מדי, מהר מדי.

בחירת האופניים בדיוק כשם שנעליים חייבים להתאים לכף רגלו של הנועל אותם, כך גם האופניים חייבים להתאים למידותיו של הרוכב עליהם. וזו הנקודה החשובה ביותר בעלייה על אופניים - התאמת האופניים למבנה גופו ומשקלו של הרוכב. חובה לזכור שרכישת זוג אופניים היא תהליך יקר, ואופניים לא מחליפים בתדירות גבוהה. מידה לא נכונה של הכלי עלולה לגרום לאי נוחות, כאבים ופציעות - ולנטישת הרכיבה בתוך זמן קצר. ברוב המקרים, המוכר בחנות האופניים יידע להתאים לרוכב את מידת האופניים שמתאימה לו בדיוק, ובעיקר אמורים הדברים ברוכבים מתחילים. ישנן שיטות שבעזרתן ניתן לחשב בדיוק את גודל השלדה, את גובה הכיסא ואת המרחק הנכון מהכידון (ידיות האחיזה). ישנן חברות וחנויות שבהן ניתן למצוא את המידה המושלמת של הרוכב/ת, ולבנות עבורם את השלדה הייחודית - אבל כאן מדובר בתהליך יקר ולא שווה לכל נפש ולכל כיס. רוכבי אופניים מקצועיים מעדיפים לרכוש שלדות קטנות מעט יותר, ולהאריך באמצעים מלאכותיים את שאר האביזרים, במטרה להקנות יתר יציבות לאופניים בפניות.

אופני הרים או אופני כביש?

בשנים האחרונות, אופניים זו גם אופנה ואמירה חברתית. רוכבים חובבים רבים משקיעים כסף רב באופניים אופנתיים, שלא תמיד ברור האם הם אכן מתאימים להם ולצרכים שלהם. בראש ובראשונה חייב הרוכב להגדיר לעצמו את השימוש שהוא מבקש לעשות באופניים שירכוש. אם התשובה היא טיולים בחיק הטבע - הבחירה טבעית ומובנת: אופני הרים.

ובכלל, ההמלצה לרוכב המתחיל היא רכישה של אופני הרים. מדובר באופניים מסיביים, בעלי צמיגים רחבים שמקנים לרוכב שליטה טובה. לגבי אופני כביש, הדעות חלוקות. בארץ הכבישים מאוד מסוכנים, וכבר היו לא מעט תאונות דרכים שבהם נפגעו עשרות רבות של רוכבי אופניים. במהלך שבוע עבודה, כמעט שאין מקום בטוח לרכיבת כביש. ובכלל, רכיבה על אופני כביש שונה לגמרי מרכיבת על אופני הרים ומחייבת טכניקה אחרת. כאן מדובר בעיקר על מהירויות שונות: אופני הכביש מהירים הרבה יותר; מדובר בכלים קלים בהרבה, בעלי צמיגים דקים שמגיעים למהירויות גבוהות.

לרוב, הרכיבה על אופני כביש נעשית בקבוצות, שבהם הרוכבים שוברים אחד לשני את הרוח ומתקדמים במהירות רבה מאוד, כאשר הדגש ברכיבה הוא על כושר גופני, מהירות וסבולת; מאידך, רכיבה על אופני הרים מתבצעת בחיק הטבע, בקצב נינוח יותר, ומשמשת בעיקר כבילוי חברתי.

המחיר: השמיים הם הגבול

מחיר האופניים הוא ביחס הפוך למשקלם. כלומר, ככל שהאופניים שוקלים פחות - הם עולים יותר כסף. לא בכדי נהפכו האופניים היוקרתיים לפריט חביב על בני העשירון העליון. מחיר האופניים (הרים או כביש) מתחיל ב- 1,500 ₪ ועשוי להגיע עד ל- 50,000 ₪. אופני העל עשויים מחומרים מתקדמים וקלים במיוחד - סגסוגות של פלדה, אלומיניום, קרבון וטיטניום - חומרים שמקנים לאופניים גמישות וחוזק. בעיקרון, מדובר על אופניים מקצועיים שמתאימים לרוכבים מקצוענים. לרוכבים מתחילים, ההמלצה היא לא להיסחף. רוכבים חובבים בהחלט עשויים ליהנות מאופניים לא יקרים מדי. בטווח מחירים שבין 1,500 ל- 4,000 ₪ אפשר למצוא אופניים באיכות משביעת רצון, שיתנו את התמורה הטובה ביותר לכסף. בעיקר כשמדובר בזוג האופניים הראשון של הרוכב החובב. כדאי לשקול רכישת אופניים משומשים. בלוחות המודעות באינטרנט ניתן למצוא כיום מציאות רבות מיד שנייה. לפני ההחלטה על הרכישה, חשוב כמובן לבדוק ממי קונים. היתרון שבקנייה מחנות מקצועית הוא השירות שנלווה לרכישה. ועוד לפני שמחליטים מה לקנות, חשוב להגדיר מראש את הצרכים ואת התקציב הכולל שיוקצב למטרה זו. צריך להביא בחשבון שבנוסף לאופניים עצמם, תיאלצו להוציא כסף נוסף על אמצעים ואביזרים כמו ביגוד מתאים, מד מרחק, קסדה, נעלי רכיבה, מד דופק, בקבוקי מים ועוד.

תוכניות אימונים ובטיחות ברכיבה

לרוכבים מתחילים ההמלצה היא לרכוב בשביל ליהנות. השנים הראשונות ברכיבה צריכות להיות מוקדשות לשיפור טכניקת הרכיבה, ובעיקר להנאה. עם הזמן והעניין, כאשר התחביב הופך להיות רציני ורמת הרכיבה והכושר הגופני עולים - כדאי להצטרף לקבוצה ולעבוד עם מאמן על תוכנית אימונים אישית, שמותאמת לכל רוכב. תוכנית האימונים השנתית חייבת להתאים למטרות הרוכב, כושרו הגופני, גילו, מגבלותיו הרפואיות ועברו הספורטיבי. ואסור לשכוח את הבטיחות: כל רוכב אופניים שיוצא לרכיבה חייב לחבוש קסדה. האופניים היא כלי רכב דו גלגלי, ומסיבה זו חובה לנקוט משנה זהירות. ביציאה לרכיבה מומלץ להצטייד בטלפון נייד, בערכה לתיקון נקרים וגם בערכת עזרה ראשונה. רכיבה נעימה ובטוחה.

-------------------------------------------------------------------------------

אייבי גילת - תלמיד לתואר שני במכללה לחינוך גופני ולספורט ע"ש זינמן במכון וינגייט; רוכב אופניים ותיק, בין יוזמי מרוץ 'חוצה ישראל'



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
אביב של בריאות וחג פסח שמח ממכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

אתכם גם בימי הקורונה: אל תחמיצו את סדרת ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג שזכו להיתר מיוחד

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט