חפש רק בנושא זה






איזה ספורט תבחרו כדי להאריך ימים?

מחקר שהתפרסם לאחרונה, ניסה לדרג את פעילויות הספורט השונות ולבחון מי מהן היא בעלת התרומה הגבוהה ביותר בהיבט הבריאותי. אז מה תבחרו? שחייה, טניס, אירובי או אופניים – התשובה בגוף המאמר. מאת מולי אפשטיין, פיזיולוג מאמץ, מנהל מקצועי בקורסים להכשרת מאמנים, מכון וינגייט
  06/12/16

מולי אפשטיין  מנהל פורום "פיזיולוגיה וספורט"

מספר רב של מחקרים שפורסמו בעשורים האחרונים הראו באופן חד משמעי שפעילות גופנית תורמת לבריאות.
השתתפות פעילה בספורט ובפעילות גופנית קבועה נמצאה כתורמת להפחתת התמותה אצל אנשים בגיל העמידה ובגילאים מבוגרים יותר. התרומה הגדולה ביותר מיוחסת לפעילות גופנית שמבוצעת בעצימות גבוהה. יחד עם זאת, טרם נחקר באופן יסודי מה הן הפעילויות הטובות ביותר להשגת תוחלת חיים גבוהה יותר. מחקרים קודמים שניסו להתייחס לסוגיה הזו, לא היו חזקים דיים כדי לקבוע מהי הפעילות הגופנית העדיפה בהיבט זה.

מחקר שפורסם לאחרונה במגזין British Journal of Sports Medicine, בחן את הקשר שבין ספורט ותמותה (תוך שימוש בנתוני תמותה ממחלות לב וכלי דם). צוות החוקרים ניסה לבחון את השאלה מהן הפעילויות הספורטיביות שמספקות את ההשפעה החיובית החזקה ביותר.

קבוצת המחקר
צוות המחקר ריכז נתונים שנאספו מ-11 סקרי בריאות לאומיים בין השנים 2008-1994 באנגליה ובסקוטלנד, מתוכם דלה נתונים לגבי 80,306 מבוגרים בעלי גיל ממוצע של 52 שנה. כל אחד ממשתתפי המחקר נשאל איזו פעילות גופנית הוא ביצע במהלך 4 השבועות האחרונים והאם הפעילות היתה עצימה דיה בכדי לגרום להם להזיע ולהרגיש בהתנשפות.
סוגי הפעילויות שנאספו כללו מטלות יומיומיות, כמו עבודות של 'עשה זאת בעצמך' ועבודות גינון. החוקרים אספו גם מידע לגבי סוגי פעילויות הספורט בהם היו מעורבים המשתתפים. שש הפעילויות הפופולריות ביותר היו: רכיבה על גבי אופניים, שחייה, אירובי/שיעורי כושר/התעמלות/ריקוד, ריצה/רצרוץ (ג'וגינג), כדורגל/רוגבי ומשחקי מחבט כמו טניס, בדמינטון וסקוואש.
באופן כללי, רק 44% מבין המשיבים עמדו ברמות המומלצות לעיסוק בפעילות גופנית. בממוצע, כל אחד מן הנבדקים היה במעקב לאורך 9 שנים. במהלך תקופת איסוף הנתונים מתו 8,790 אנשים כאשר 1,909 מהם מתו כתוצאה ממחלות לב או משבץ מוחי.

נתונים על פי סוגי ספורט, לא מה שחשבתם...
לאחר שהנתונים "נוקו" מגורמים שעלולים היו להשפיע על התוצאות, ניתן היה לאמוד את ההבדלים בין פעילויות הספורט השונות. כאשר הושוו הנתונים לאלה של הנבדקים שלא עסקו בפעילות גופנית כלל, התקבלו המספרים הבאים באשר לסיכון לתמותה:
• 47% נמוך יותר אצל אלה שעסקו במשחקי מחבט
• 28% נמוך יותר בקרב השחייינים
• 27% נמוך יותר אצל העוסקים בפעילויות אירוביות
• 15% נמוך יותר בקרב רוכבי האופניים

באופן מפתיע, רכיבה על גבי אופניים, ריצה/רצרוץ וכדורגל/רוגבי לא היו קשורים בהגנה כלשהי מפני מחלות לב וכלי דם.
כאשר הושוו הרצים לאלה שלא רצו, חלה ירידה של 43% בסיכון למוות מכל הסיבות וירידה של 45% בסיכון למחלות לב וכלי דם; עם זאת, כאשר בוצעה התאמה למשתנים/גורמים מתערבים (משתנה חיצוני המשפיע הן על המשתנה התלוי והן על המשתנה הבלתי תלוי באופן דומה, ולפיכך עלול להוביל למסקנה מוטעית על הקשר הסיבתי ביניהם. השפעה כזו יכולה להיות חלקית או מלאה), אפקט זה נעלם.
כמה מן הנבדקים אמרו כי הם שיחקו כדורגל או רוגבי באופן תדיר, זה עשוי להסביר את היעדר ההשפעה הנראית לעין על התוצאות הבריאותיות. בנוסף, בגלל שענפי הספורט האלה נוטים להיות עונתיים, אפילו שחקני כדורגל או רוגבי מושבעים מוצאים עצמם תקופות ארוכות בהן הם לא משחקים.

השפעתה של העצימות
כאשר בחנו את עצימותה של הפעילות הגופנית בסוגי הספורט השונים, עבור חלק מהם, ככל שעצימות האימון היתה גבוהה יותר כך ההשפעה החיובית על תוחלת החיים היתה גבוהה יותר. אולם, עבור פעילויות אחרות, התקבלה עקומה בצורת האות האנגלית U – פעילות גופנית בעצימות נמוכה יותר היתה בעלת תועלת גבוהה יותר בהשוואה לפעילות עצימה יותר או לחוסר פעילות כלל.
למרות שממצאי העצימות מסקרנים, המחברים מזהירים שחלק זה של הניתוח כלל רק מספר קטן של מקרי מוות מה שהופך את הממצאים למעט 'מהוססים'. לדברי החוקרים נדרש מחקר נוסף בכדי לבסס את הממצאים שהתקבלו בחלק זה של הניתוח.
כמו כן, הממצאים מבוססים על מחקר תצפיתי, כלומר שלא ניתן להסיק מכך לגבי סיבה ותוצאה. חרף זאת, ממצאי המחקר מספקים תמיכה נוספת להנחה הקיימת שפעילות גופנית מפחיתה תמותה ושעיסוק בספורט כלשהו עדיף על היעדר עיסוק בפעילות גופנית כלל.


אינפוגרפיה שמסכמת את ממצאי המחקר

מקור:
Associations of specific types of sports and exercise with all-cause and cardiovascular-disease mortality: a cohort study of 80 306 British adults
Pekka Oja, Paul Kelly, Zeljko Pedisic, Sylvia Titze, Adrian Bauman, Charlie Foster, Mark Hamer, Melvyn Hillsdon, Emmanuel Stamatakis
British Journal of Sports Medicine, doi: 10.1136/bjsports-2016-096822, published online 29 November 2016

מולי אפשטייןפיזיולוג מאמץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר במכון וינגייט ומנהל קורסי פרימיום בבית הספר למאמנים, מכון וינגייט. חבר הסוכנות הלאומית למניעת סימום בספורט, אתלט עבר, מאמן אתלטיקה ופרשן אתלטיקה של ערוץ הספורט. קורס מאמנים לפיתוח יכולות גופניות במשחקי כדור ומנהלו המקצועי של הקורס להכשרת עתודת המאמנים הלאומיים. מנהל הפורום: "פיזיולוגיה וספורט". 
 



תגובות הוסף תגובה
1.אם יש לך זמן לשחק טניסאיציק18/12/16
2.טניס הוא גם כייףהילה רוז׳נסקי22/12/16
נבחרת ההתעמלות האומנותית של ישראל סיימה במקום ה-4 בגמר הכדורים עם הציון 26.950 נקודות באליפות העולם בבאקו

לראשונה: נבחרת הבייסבול של ישראל העפילה למשחקי טוקיו 2020 לאחר שהביסה את נבחרת דרום אפריקה 1:11

מדליית ארד לענבל שמש (63 ק"ג) בגרנד פרי טשקנט, אוזבקיסטן לאחר שגברה על גילי שריר בדרבי ישראלי

נבחרת ישראל בהתעמלות אומנותית סיימה במקום ה-6 בקרב רב באליפות העולם ובכך קבעה את הקריטריון לטוקיו 2020

מדליית ארד לגפן פרימו (52 ק"ג) בגרנד פרי טשקטנט, אוזבקיסטן

מדליית ארד וקריטריון לטוקיו 2020 בגמר הקרב רב ללינוי אשרם באליפות העולם בבאקו. קריטריון לטוקיו גם לניקול זליקמן (מכבי ת"א)

מדליית כסף בתרגיל האלות ומדליית כסף בתרגיל הסרט, ללינוי אשרם (הפועל ראשל"צ) באליפות העולם בבאקו

מדליית כסף קבוצתית לנבחרת ישראל בהתעמלות אומנותית באליפות העולם בבאקו

מדליית ארד ללינוי אשרם בתרגיל הכדור באליפות העולם בבאקו

לינוי אשרם (הפועל ראשל"צ), סגנית אלופת העולם בתרגיל החישוק באליפות העולם בהתעמלות אומנותית המתקיימת בבאקו

אליפות ישראל בטיפוס הובלה: נמרוד מרכוס אלוף ישראל לבוגרים. יובל שמלא סיים במקום השני, אלכס חזנוב במקום השלישי. בנשים - נועה שירן אלופת ישראל