חפש רק בנושא זה






שיגעון הפוקימון יכניס אותך לכושר?

עד כמה היישומים של מציאות רבודה משפיעים על הגברת הפעילות הגופנית במושגים של כמות צעדים יומית? ממצאי מחקר חדש שעקב אחר 1,182 נבדקים שיצאו מהמסך לצוד פוקימונים – מאת מולי אפשטיין, פיזיולוג מאמץ, מנהל מקצועי בקורסים להכשרת מאמנים, מכון וינגייט
  27/12/16

מולי אפשטיין  מנהל פורום "פיזיולוגיה וספורט"

פוקימון גו (Pokémon Go) הוא יישומון סלולרי שכבש בסערה את השנה החולפת. קצב ההורדות היומי של המשחק עמד על 5-4 מיליון ואילו היקף ההכנסות היומי נאמד בכ-1.6 מיליון דולר. יש הטוענים שמשחקי המציאות הרבודה מעודדים עיסוק נרחב בפעילות גופנית בכך שהם גורמים לאנשים לצאת מן הבית ולנוע במרחב הציבורי. מחקר שהתפרסם לאחרונה תומך אומנם בטענה זו, אולם מתברר שההשפעה הברוכה אינה מאריכת ימים.
החוקרים גילו שהמשחק פוקימון גו משפר את הפעילות הגופנית של צעירים על ידי הגדלת מספר הצעדים שהם מבצעים ביממה. יחד עם זאת, ההשפעה החיובית עשויה לדעוך בתוך 6 שבועות מרגע הורדת המשחק.
קבוצת החוקרים מהמחלקה לאפידימיולוגיה ולמדעי התנהגות חברתית שב-T.H. Chan School of Public Health בבוסטון פרסמה את ממצאיה במגזין BMJ.

פוקימון גו הוא משחק חינמי מבוסס טכנולוגיית מציאות רבודה שיוצרת חיבור בין העולם האמתי ובין חוויית תפיסת פוקימונים שנשתלים בסביבה. באמצעות שימוש בטכנולוגיית ה-GPS שמותקנת בטלפונים החכמים מאפשר המשחק למקם וללכוד יותר מ-100 מינים של יצורים וירטואליים במגוון מיקומים אמיתיים כמו בפארק המקומי או בתחנת רכבת.
הפוקימון גו משך ביקורת רבה מאז שהושק בחודש יולי האחרון, מחקרים טענו שהמשחק עלול לגרום לתאונות קשות משום שהן הנהגים והן הולכי הרגל מוסחים מהנעשה סביבם ובכך חושפים עצמם לפגיעה. מחקרים אחדים אף דיווחו שהמצוד אחר היצורים הווירטואליים גרם לאנשים ללכת על מצוקים ולסכן את חייהם.
המצדדים במשחק, טוענים שהוא מעודד ביצוע פעילות גופנית מאחר שהוא מערב הליכה וריצה. מצד שני, טענות מסוג זה מבוססות בעיקרן על 'עדויות אנקדוטליות', כפי שטענו החוקרים במחקר הנוכחי.

פוקימון גו הגדיל את מספר הצעדים בשבוע הראשון לשימוש
בניסיון לאסוף עדויות יותר מהימנות באשר לסוגיה האם פוקימון גו אכן מעודד ביצוע פעילות גופנית, גייס צוות המחקר 1,182 בוגרים אמריקאיים בגילאי 35-18 במטרה לבצע סקר מקוון.
כל משתתפי המחקר היו בעלי טלפונים חכמים מסוג אייפון 6 שמצוידים במד-תאוצה (אקסלרומטר) שמודד באופן אוטומטי את מספר הצעדים שביצע בעל המכשיר. 560 משתתפי קבוצת המחקר הורידו את המשחק פוקימון גו מחנות האפליקציות והתקינו אותו על גבי המכשיר. שאר הנבדקים, 622 במספר, היוו את קבוצת הביקורת.
הנבדקים נתבקשו למלא דוח צעדים יומי בחודשיים שקדמו להורדת המשחק ו-6 שבועות לאחר הורדתו.
סך הנבדקים בקבוצת המחקר (560 נבדקים המהווים 47.4% מסך המדגם) השיגו 'רמת מתאמן' בדרגה 5 ומעלה במשחק, ערך המשתווה לצעידה במשך שעתיים ביום.
החוקרים מצאו שהשימוש במשחק Pokémon Go הגדיל את כמות הצעדים היומית ב-955 צעדים בשבוע הראשון להורדה של המשחק.
צוות המחקר חישב שאם אורכו הממוצע של צעד הוא 0.8 מטר וקצב ההליכה הוא 4 קילומטרים בשעה, הרי שמידת השינוי בשבוע הראשון שקולה לתוספת של 11 דקות הליכה ביום. תוספת יומית זו מהווה במצטבר כמחצית מכמות הפעילות הגופנית המומלצת לשבוע שלם – 150 דקות – על פי ההגדרה של ארגון הבריאות העולמי.
עם זאת, לאחר שבוע ראשון של משחק ב- Pokémon Goהחוקרים מצאו ירידה הדרגתית במספר הצעדים היומי ואילו לאחר 6 שבועות צנח מספר הצעדים לרמה שקדמה להורדת המשחק לטלפון הנייד.
ממצאים אלה נותרו בעינם לאחר שהחוקרים לקחו בחשבון את גיל המשתתפים, את מינם, גזעם, משקלם ואת יכולתם להסתובב באזור מגוריהם.

ההשפעה הבריאותית של המשחק פוקימון גו עשויה להיות מתונה
לדברי החוקרים המשחק פוקימון גו יכול להציע שיפור מסוים במידת הפעילות הגופנית אך סביר להניח שהשיפור לא יימשך זמן רב: "התוצאות שלנו מעידות כי ההשפעה הבריאותית של פוקימון גו עשויה להיות מתונה. אפילו שתוספת קטנה לפעילות הגופנית עשויה להיות חשובה ובעלת השלכות בריאותיות, העלייה בכמות הצעדים היומית כתוצאה משימוש במשחק פוקימון גו, כמו בהרבה התערבויות גופניות אחרות, אינה נשמרת לאורך זמן".
ובכל זאת, המחברים טוענים שתוצאות המחקר אינן חלות בהכרח על כל מי שמשחק בפוקימון גו ויתכן שהמשחק הפופולרי עשוי להועיל לאנשים מסוימים.
"למרות שהקשר בין פוקימון גו לבין השינוי במספר הצעדים היומי לא האריך ימים במחקר זה, אנשים מסוימים עשויים לבצע יותר פעילות גופנית באמצעות המשחק הזה", ציינו החוקרים.
"כמו כן, ההשפעה של פוקימון גו על מידת הפעילות הגופנית עשויה להיות שונה בילדים שלא נכללו בקבוצת המחקר הנוכחי. יתרונות אפשריים אחרים עשויים להתקיים כגון לכידות חברתית מוגברת ומצב רוח משופר", סיכמו החוקרים.

למקור הקליקו כאן

איור 1. מספר הצעדים ביום בשבועות שקדמו להתקנת המשחק ובשבועות לאחר ההתקנה

 


איור 2. קצב הדעיכה במספר הצעדים היומי בשבועות שלאחר ההתקנה של המשחק בהשוואה לתקופה שקדמה להתקנה

מולי אפשטייןפיזיולוג מאמץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר במכון וינגייט ומנהל קורסי פרימיום בבית הספר למאמנים, מכון וינגייט. חבר הסוכנות הלאומית למניעת סימום בספורט, אתלט עבר, מאמן אתלטיקה ופרשן אתלטיקה של ערוץ הספורט. קורס מאמנים לפיתוח יכולות גופניות במשחקי כדור ומנהלו המקצועי של הקורס להכשרת עתודת המאמנים הלאומיים. מנהל הפורום: "פיזיולוגיה וספורט". 



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
אליפות העולם בהתעמלות אומנותית בבאקו יצאה לדרך: בהצלחה ללינוי אשרם, ניקול זליקמן, יוליאנה טלגינה וניקול וורנקוב

אליפות ישראל בטיפוס הובלה: נמרוד מרכוס אלוף ישראל לבוגרים. יובל שמלא סיים במקום השני, אלכס חזנוב במקום השלישי. בנשים - נועה שירן אלופת ישראל

מדליית כסף לארטיום דולגופיאט בתרגיל הקרקע ב"גביע האתגר" בפריז

שי קקון (הפועל שדות ים) ומאור בן הרוש (הפועל נהריה) אלופי ישראל בסירת לייזר אולימפית

מדליית כסף ושיא ישראל למארק מיליאר (איל"ן חיפה) ב-200 מ' מ.א בתוצאה 2:33:83 דקות באליפות העולם בשחייה פראלימפית בלונדון

נבחרת הבייסבול של ישראל הפסידה 7:6 לנבחרת איטליה ותתמודד על מדליית הארד באליפות אירופה

מדליית ארד לעמי דדאון (איל"ן חיפה) ב-200 מ' חתירה בתוצאה 2:59:55 דקות באליפות העולם בשחייה פראלימפית בלונדון

שיא ישראל, מדליית כסף וקריטריון לטוקיו לעמי דדאון ב-150 מ' מ.א בתוצאה 2:31:17 דקות באליפות העולם בשחייה פראלימפית

שיא עולם, מדליית זהב וקריטריון לטוקיו למארק מליאר ב-400 מ' חופשי בתוצאה 4:33:64 ד' באליפות העולם לשחייה פראלימפית

נבחרת ישראל בכדורמים נשים עד גיל 17 סיימה במקום ה-10 באליפות אירופה

גולשת הגלים, ענת לליאור, קבעה את הקריטריון האולימפי לאולימפיאדת טוקיו 2020, בה ישתתף לראשונה ענף גלישת הגלים