חפש רק בנושא זה






שיגעון הפוקימון יכניס אותך לכושר?

עד כמה היישומים של מציאות רבודה משפיעים על הגברת הפעילות הגופנית במושגים של כמות צעדים יומית? ממצאי מחקר חדש שעקב אחר 1,182 נבדקים שיצאו מהמסך לצוד פוקימונים – מאת מולי אפשטיין, פיזיולוג מאמץ, מנהל מקצועי בקורסים להכשרת מאמנים, מכון וינגייט
  27/12/16
מאמרים נוספים בתחום
פעילות גופנית משביחה את הזרע
איזה ספורט תבחרו כדי להאריך ימים?
פעילות גופנית במהלך ההיריון מיטיבה עם הצאצאים
הבחירה שבכפייה - פעילות גופנית במחלקה פסיכיאטרית סגורה
מאמרים נוספים בתחום
יש לך 2 דקות? קדימה צעד!
חוסר בפעילות גופנית קטלני פי 2 בהשוואה להשמנת יתר
פעילים יותר ביום ורצים פחות לשירותים בלילה
הגידול בהשמנה: פחות מדי פעילות גופנית או אכילת יתר?
כדורגל בגיל 70
ריבוי שעות מסך מגדיל את הסיכון ליתר לחץ דם בילדים
לשבת או לקום?
פעילות עצימה: כל דקה נחשבת
הליכה מודעת להולכים ולסביבה
הליכה מפחיתה את הסיכון למחלות לב בדומה לריצה
רוצים לרזות? אז מה עדיף? אימונים אירוביים, כוח או שילוב?
מדליסטים אולימפיים חיים יותר
פעילות גופנית מתונה משפרת את איכות הזרע
סובלים מיתר לחץ דם? אימוני כדורגל עשויים להיות התשובה
פילאטיס מכשירים – נאמן למקור
שמן אבל בריא!
מאמנים לקידום בריאות – הופכים את הבחירה הבריאה לבחירה הקלה
אורח חיים יושבני – כרוניקה מסוכנת
עיסוק בספורט ככלי לשינוי הרגלים מנטאליים
נא לא לשכוח! איך שומרים על הזיכרון בגיל מבוגר?
האבולוציה של ההתמכרות לפעילות גופנית
מים שקטים – שחייה תורמת להפחתת לחץ הדם
Fat and Fit – פעילות גופנית או דיאטה?
פעילות גופנית, טלוויזיה ודיכאון בנשים
פעילות גופנית במקום ציד
החוליה החסרה בדרך לאורח חיים בריא
יותר צעצועים = יותר פעילות גופנית בילדים
פעילות אירובית תורמת להפחתת סיכונים בריאותיים גם ללא ירידה במשקל
צפיפות שריר גדולה יותר מפחיתה את שיעורי האשפוז במבוגרים
Birddog כמודל לתרגילי יציבה
התחדשות גופנית עם בוא האביב
פעילות גופנית מפחיתה את הסבל ממיגרנה
פעילות גופנית מסייעת במניעת שינויים ניווניים במוח
משפחה אקטיבית – טיפים לפעילות גופנית משפחתית
פעילות גופנית קבועה באמצע החיים עשויה לעכב תהליכי הזדקנות
לחזור לג'ינס המיתולגי
צעידה עם פדומטר מסייעת להפחתה במשקל
פעילות גופנית מפחיתה את הסיכון לדמנציה של כלי הדם, אך לא לאלצהיימר
אימון אפקטיבי בחדר הכושר
נפש בריאה בגוף בריא
GYMSTICK: רצועה ומקל אשר עושים את ההבדל
ללמוד דרך הגוף: תנועה לגיל הרך בחגי תשרי
אירובי וגמישות: מחטבים גם את המכשירים
כך תרכוש כישורי ניהול: טפס ברגל על מצוק תלול
גדילה, התפתחות ואימון גופני לילדים ולמתבגרים – המינון הנבון
אל המטרות שלפניכם
פעילות גופנית – מפתח לחיי מין טובים יותר
הכי טוב
למקומות, היכון, צא!
יתרונות אימון הכוח ותרומתו לתפקוד האדם הבוגר
אורח חיים בריא: הולכים ושורפים שומנים
אורח חיים אחר: העיקר הבריאות
נלחמים בפיתויי עידן ההשמנה
פעילות גופנית ואורח חיים נכון: המתכון המנצח
יותר שרירים, פחות שומן
האדם המודרני ומלחמתו בגופו
חילוף מהיר: 7 דרכים להאצת הקצב המטבולי
תרגילי בטן (חלק ב'): הריון ופעילות גופנית
עובדות מהבטן: הריון ופעילות גופנית
גן פועל, שמח ולומד
דיאטה ופעילות גופנית: העיקר ההתמדה
שיאצו. גם לילדים
הדרך הנכונה להזדקן בכושר
כמו דג (קטן) במים
פילאטיס. יותר משיגעון חולף
שריפות (קלוריות) דווקא מומלצות לקיץ
העונה החמה של ספורטאי הכורסה
חוברת עבודה לחופש הגדול
צעידה כאמצעי לטיפול בדיכאון קליני
אימון גופני כחום היום
ילדים שאינם פעילים, עלולים לפתח מחלות לב בעתיד
תורת העיסוי: השיטות, הטכניקות, המטרות. מדריך
על יתרונותיה של הריצה
שיגעון הספינינג: חוויה, אופנה ממכרת וגם כושר גופני
מתכון למניעת סוכרת
ההיבטים הפיזיולוגיים של הפעילות בחדר הכושר
מה קודם למה: אסתמה שבעקבות מאמץ גופני או השמנה?
לו"ז צפוף: הפעילות הגופנית של האנשים העסוקים
זה לא הגיל זה התרגיל
מנהלים אורח חיים בריא
אימוני התנגדות המשולבים באימונים אירוביים, משפרים את מצבם של חולי סוכרת
הצעד הנכון: התשובה לתחלואי העולם המודרני
התעמלות במים: להציף את העולם באנרגיה חדשה!
סקי: גולשים בתבונה
הפחתת הסיכון לשברים בנשים מבוגרות
אימון גופני בהריון: מה מותר, מה אסור, מה כדאי
יוגה ומצב רוח
צעירים באמצע החיים
אימון במנח תלוי באמצעות רצועות אימון
סודות ושקרים: המיתוסים של עולם הפעילות הגופנית
להיכנס לכושר – איך עושים את זה?
סקי: תענוג חורף לבן - וגם מסוכן
ארגון הבריאות העולמי והוועד האולימפי הבינלאומי לוקחים אחריות על בריאות הציבור
פעילות גופנית לחובבים: להיכנס לשגרה בריאה
"נעליים קונים מהר" – ריצה ברגליים יחפות
לוחמי סוף השבוע: הגבול שבין החוויה לסכנה
פעילות גופנית: הדלק של החיים המודרניים
המרוץ לשפיות – הדרך לשפר את בריאותנו הנפשית
פעילות אירובית: כך תעשו זאת נכון ובריא
האתגר הבא של יצרניות נעלי הריצה
דיאטה ופעילות גופנית: הנוסחה המנצחת
תורידו מתח – תמתחו
על השינויים הזמניים והקבועים במשקל הגוף
לא לשמור בבטן – הסכנה שבשומן הבטני
פעילות גופנית ומשקל: פיזיולוגיה ותזונה
פעילות גופנית מגנה עלינו מפני הצטננות
אולי תרדו שם: טבלאות חישוב להפחתה במשקל
לגלוש לגוף חטוב עם Flowin – מדגים איתי האפרתי
יסודות לשיפור הכושר הגופני: סיבות ומטרות
תעשיית הכושר העולמית: משקיעים באיכות חיים
פעילות גופנית ותזונה נכונה נגד סוכרת מסוג 2
חשיבות השינה לקיום אורח חיים בריא
הולכים על זה: הליכה כאורח חיים
פעילות אירובית מתונה שומרת על מסת העצם אצל נשים
"פעילות גופנית משפיעה לחיוב על חיזוק מסת העצם"
מאמרים נוספים בתחום

מולי אפשטיין  מנהל פורום "פיזיולוגיה וספורט"

פוקימון גו (Pokémon Go) הוא יישומון סלולרי שכבש בסערה את השנה החולפת. קצב ההורדות היומי של המשחק עמד על 5-4 מיליון ואילו היקף ההכנסות היומי נאמד בכ-1.6 מיליון דולר. יש הטוענים שמשחקי המציאות הרבודה מעודדים עיסוק נרחב בפעילות גופנית בכך שהם גורמים לאנשים לצאת מן הבית ולנוע במרחב הציבורי. מחקר שהתפרסם לאחרונה תומך אומנם בטענה זו, אולם מתברר שההשפעה הברוכה אינה מאריכת ימים.
החוקרים גילו שהמשחק פוקימון גו משפר את הפעילות הגופנית של צעירים על ידי הגדלת מספר הצעדים שהם מבצעים ביממה. יחד עם זאת, ההשפעה החיובית עשויה לדעוך בתוך 6 שבועות מרגע הורדת המשחק.
קבוצת החוקרים מהמחלקה לאפידימיולוגיה ולמדעי התנהגות חברתית שב-T.H. Chan School of Public Health בבוסטון פרסמה את ממצאיה במגזין BMJ.

פוקימון גו הוא משחק חינמי מבוסס טכנולוגיית מציאות רבודה שיוצרת חיבור בין העולם האמתי ובין חוויית תפיסת פוקימונים שנשתלים בסביבה. באמצעות שימוש בטכנולוגיית ה-GPS שמותקנת בטלפונים החכמים מאפשר המשחק למקם וללכוד יותר מ-100 מינים של יצורים וירטואליים במגוון מיקומים אמיתיים כמו בפארק המקומי או בתחנת רכבת.
הפוקימון גו משך ביקורת רבה מאז שהושק בחודש יולי האחרון, מחקרים טענו שהמשחק עלול לגרום לתאונות קשות משום שהן הנהגים והן הולכי הרגל מוסחים מהנעשה סביבם ובכך חושפים עצמם לפגיעה. מחקרים אחדים אף דיווחו שהמצוד אחר היצורים הווירטואליים גרם לאנשים ללכת על מצוקים ולסכן את חייהם.
המצדדים במשחק, טוענים שהוא מעודד ביצוע פעילות גופנית מאחר שהוא מערב הליכה וריצה. מצד שני, טענות מסוג זה מבוססות בעיקרן על 'עדויות אנקדוטליות', כפי שטענו החוקרים במחקר הנוכחי.

פוקימון גו הגדיל את מספר הצעדים בשבוע הראשון לשימוש
בניסיון לאסוף עדויות יותר מהימנות באשר לסוגיה האם פוקימון גו אכן מעודד ביצוע פעילות גופנית, גייס צוות המחקר 1,182 בוגרים אמריקאיים בגילאי 35-18 במטרה לבצע סקר מקוון.
כל משתתפי המחקר היו בעלי טלפונים חכמים מסוג אייפון 6 שמצוידים במד-תאוצה (אקסלרומטר) שמודד באופן אוטומטי את מספר הצעדים שביצע בעל המכשיר. 560 משתתפי קבוצת המחקר הורידו את המשחק פוקימון גו מחנות האפליקציות והתקינו אותו על גבי המכשיר. שאר הנבדקים, 622 במספר, היוו את קבוצת הביקורת.
הנבדקים נתבקשו למלא דוח צעדים יומי בחודשיים שקדמו להורדת המשחק ו-6 שבועות לאחר הורדתו.
סך הנבדקים בקבוצת המחקר (560 נבדקים המהווים 47.4% מסך המדגם) השיגו 'רמת מתאמן' בדרגה 5 ומעלה במשחק, ערך המשתווה לצעידה במשך שעתיים ביום.
החוקרים מצאו שהשימוש במשחק Pokémon Go הגדיל את כמות הצעדים היומית ב-955 צעדים בשבוע הראשון להורדה של המשחק.
צוות המחקר חישב שאם אורכו הממוצע של צעד הוא 0.8 מטר וקצב ההליכה הוא 4 קילומטרים בשעה, הרי שמידת השינוי בשבוע הראשון שקולה לתוספת של 11 דקות הליכה ביום. תוספת יומית זו מהווה במצטבר כמחצית מכמות הפעילות הגופנית המומלצת לשבוע שלם – 150 דקות – על פי ההגדרה של ארגון הבריאות העולמי.
עם זאת, לאחר שבוע ראשון של משחק ב- Pokémon Goהחוקרים מצאו ירידה הדרגתית במספר הצעדים היומי ואילו לאחר 6 שבועות צנח מספר הצעדים לרמה שקדמה להורדת המשחק לטלפון הנייד.
ממצאים אלה נותרו בעינם לאחר שהחוקרים לקחו בחשבון את גיל המשתתפים, את מינם, גזעם, משקלם ואת יכולתם להסתובב באזור מגוריהם.

ההשפעה הבריאותית של המשחק פוקימון גו עשויה להיות מתונה
לדברי החוקרים המשחק פוקימון גו יכול להציע שיפור מסוים במידת הפעילות הגופנית אך סביר להניח שהשיפור לא יימשך זמן רב: "התוצאות שלנו מעידות כי ההשפעה הבריאותית של פוקימון גו עשויה להיות מתונה. אפילו שתוספת קטנה לפעילות הגופנית עשויה להיות חשובה ובעלת השלכות בריאותיות, העלייה בכמות הצעדים היומית כתוצאה משימוש במשחק פוקימון גו, כמו בהרבה התערבויות גופניות אחרות, אינה נשמרת לאורך זמן".
ובכל זאת, המחברים טוענים שתוצאות המחקר אינן חלות בהכרח על כל מי שמשחק בפוקימון גו ויתכן שהמשחק הפופולרי עשוי להועיל לאנשים מסוימים.
"למרות שהקשר בין פוקימון גו לבין השינוי במספר הצעדים היומי לא האריך ימים במחקר זה, אנשים מסוימים עשויים לבצע יותר פעילות גופנית באמצעות המשחק הזה", ציינו החוקרים.
"כמו כן, ההשפעה של פוקימון גו על מידת הפעילות הגופנית עשויה להיות שונה בילדים שלא נכללו בקבוצת המחקר הנוכחי. יתרונות אפשריים אחרים עשויים להתקיים כגון לכידות חברתית מוגברת ומצב רוח משופר", סיכמו החוקרים.

למקור הקליקו כאן

איור 1. מספר הצעדים ביום בשבועות שקדמו להתקנת המשחק ובשבועות לאחר ההתקנה

 


איור 2. קצב הדעיכה במספר הצעדים היומי בשבועות שלאחר ההתקנה של המשחק בהשוואה לתקופה שקדמה להתקנה

מולי אפשטייןפיזיולוג מאמץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר במכון וינגייט ומנהל קורסי פרימיום בבית הספר למאמנים, מכון וינגייט. חבר הסוכנות הלאומית למניעת סימום בספורט, אתלט עבר, מאמן אתלטיקה ופרשן אתלטיקה של ערוץ הספורט. קורס מאמנים לפיתוח יכולות גופניות במשחקי כדור ומנהלו המקצועי של הקורס להכשרת עתודת המאמנים הלאומיים. מנהל הפורום: "פיזיולוגיה וספורט". 



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
20.10.17 יום פתוח ללימודים במכון וינגייט

משתלם להשתלם

מבדק הזהב
הדרך לבריאות טובה הנשמרת לאורך זמן