חפש רק בנושא זה






בגדי לחץ מפיגי חום – יעיל או מסוכן?

מחקר שפורסם לאחרונה, בדק את ההבטחות של יצרניות בגדי הלחץ מפיגי החום לבקרת טמפרטורת הגוף בזמן מאמץ בתנאי אקלים חמים. התוצאות אינן מעודדות, במיוחד לאוכלוסיית בני השישים פלוס העוסקים בספורט עצים – מאת מולי אפשטיין, פיזיולוג מאמץ, מנהל מקצועי בקורסים להכשרת מאמנים, מכון וינגייט
  06/02/17

מולי אפשטיין  מנהל פורום "פיזיולוגיה וספורט"

ביצוע מאמץ גופני בסביבה חמה גורם להתעייפות מוקדמת, תולדה של שלל גורמים פיזיולוגיים כאשר עלייה בטמפרטורת הגוף הוא המשמעותי מביניהם. יתרה מכך, היכולת לשמור על טמפרטורת הגוף בתנאי אקלים חמים יורדת עם הגיל, וזו הסיבה שאנשים מעל גיל 60 הם האוכלוסייה בעלת פוטנציאל ההיפגעות הגדול ביותר בעת גלי חום.
 
איך מתמודדים עם עליית טפרטורת הגוף בזמן מאמץ?
ישנן שתי אסטרטגיות יעילות ומוכחות שמונעות בעיות בריאותיות ושנלחמות נגד הירידה ברמת הביצוע בתנאי אקלים חמים: אקלום לחום והחזרת נוזלים.
בשנים האחרונות נחקרו אסטרטגיות נוספות שמטרתן להפחית או לעכב את העלייה בטמפרטורת הגרעין ובכך לשפר את ביצועי הספורטאים. אסטרטגיות אלה כוללות שימוש באמבט מי קרח, שימוש במשקאות ברד, הנחה של שקיות מלאות בקרח על הגוף ושימוש בבגדי/שרוולי לחץ.

יצרניות בגדי הלחץ מפיגי החום מבטיחות למשתמשים תועלות של בקרת טמפרטורה וטוענות שמקורו של פיזור החום הוא בשיפור יעילות ההזעה. עם זאת עד כה אין מחקרים מדעיים שתומכים בטענות אלה, במיוחד בכל האמור לגבי שרוולי הלחץ לפלג הגוף העליון, שם מתרחשת מרבית ההזעה. מחקר שפורסם לאחרונה במגזין Journal of Aging and Physical Activity, בדק את תוקף השימוש בבגדי לחץ שנועדו לפזר חום כאמצעי להפחתת טמפרטורת הגוף בזמן מאמץ, בתנאי סביבה שונים באוכלוסיית מתאמנים בריאה. "ביצענו 4 מחקרים וכולם פורסמו במגזינים בינלאומיים בעלי השפעה: 3 מהם על נבדקים מאומנים צעירים ואחד על נבדקים מאומנים ופעילים בגיל ממוצע של 66 שנה. משתתפי המחקר נבדקו בתנאי טמפרטורה נורמליים של 23-20 מעלות, בסביבה חמימה של 25 מעלות צלזיוס ובתנאי חום קשים של 40 מעלות", תיאר החוקר הראשי.

בקרב מאומנים צעירים הביגוד להפגת חום נמצא יעיל רק במהלך ההתאוששות הפסיבית
המחקרים הראו ששימוש בשרוולי לחץ מפיגי חום לא תרם לוויסות החום בעת מאמץ בנבדקים צעירים מאומנים בתנאי טמפרטורה סביבתית של 20 מעלות צלזיוס. עם זאת, שימוש באמצעים אלה במהלך ההתאוששות הפסיבית עשוי לעזור בהורדת טמפרטורת הגוף.
בתנאי טמפרטורה סביבתית גבוהה (40 מעלות צלזיוס), בקרב הנבדקים הצעירים והמאומנים, בגדי הלחץ כשלו מלבצע את המצופה מהם, הן במדדים הקרדיו-וסקולריים והן בוויסות טמפרטורת הגוף ובהקלה על תחושת העקה (סטרס) בעת ביצוע מאמץ גופני מתון. עוד נמצא שבמהלך ההתאוששות האקטיבית שלאחר המאמץ, עלתה העקה הקרדיו-וסקולרית, מה שגרם לעלייה בצריכת החמצן ולהגברת הייצור של הפחמן הדו-חמצני.

הסכנות למתאמנים מבוגרים בשימוש בביגוד להפגת חום
במקרה של אוכלוסיית רוכבי האופניים המאומנים (12 רוכבים בגיל ממוצע 2±66), שרוולי הלחץ מן הסוג הזה גרמו לעלייה בטמפרטורת הגוף. הרוכבים התבקשו לרכוב לסירוגין במשך שעה בעצימות של 50% מן ההספק המרבי שלהם (Peak Power Output) ולאחר מכן להתאושש באופן פסיבי במשך 10 דקות. הרכיבה בוצעה בטמפרטורה של 25 מעלות צלזיוס ובלחות יחסית של 66%. הנבדקים רכבו פעם אחת עם שרוולים מסחריים (UBCG – Upper Body Compression Garment) ופעם אחת עם בגדים רגילים. השימוש בשרוולי הלחץ הגביר את עומס החום בזמן המאמץ - כפי שהתבטא בעלייה המובהקת בטמפרטורת הגרעין, בטמפרטורת העור ובעלייה בתחושת החום הסובייקטיבית, כפי שדיווחו עליה הנבדקים. זו הסיבה שצוות החוקרים ממליץ לאוכלוסייה זו להימנע משימוש בשרוולי לחץ מפיגי חום, משום ששימוש באמצעים אלה עלול לגרום להיפרתרמיה (עלייה בטמפרטורת הגוף מעל לערכים התקינים).

כאשר בחנו החוקרים את השפעתם של שרוולי הלחץ מפיגי החום בתנאי מאמץ עצימים (מקבצי ריצה בעצימות גבוהה עד להגעה לתשישות), הם מצאו שהללו לא רק שלא שיפרו את הביצוע, הם אף תרמו לירידה ביכולת. בנוסף, שימוש בבגדים מסוג זה נמצא כבעל פוטנציאל להעלאת הדופק לאחר ביצוע המאמץ העצים. "רוכבי אופניים חובבים צריכים להיות מודעים לתופעות הלוואי שבשימוש בבגדים אלה", סיכם החוקר.
לקריאה נוספת באשר ליעילותם של שרוולי לחץ במאמץ ובהתאוששות הקליקו כאן

מקור: 
Increased Thermoregulatory Strain When Wearing an Upper Body Compression Garment During Moderate Exercise in Trained Older Adults. Iker Leoz-Abaurrea, Mikel Izquierdo, Miriam Gonzalez-Izal, Roberto Aguado-Jiménez, Journal of Aging and Physical Activity. Volume 25 Issue 1, January 2017, pp. 134-139.

מולי אפשטיין – פיזיולוג מאמץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר במכון וינגייט ומנהל קורסי פרימיום בבית הספר למאמנים, מכון וינגייט. חבר הסוכנות הלאומית למניעת סימום בספורט, אתלט עבר, מאמן אתלטיקה ופרשן אתלטיקה של ערוץ הספורט. קורס מאמנים לפיתוח יכולות גופניות במשחקי כדור ומנהלו המקצועי של הקורס להכשרת עתודת המאמנים הלאומיים. מנהל הפורום: "פיזיולוגיה וספורט". 
 



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
שי קקון (הפועל שדות ים) ומאור בן הרוש (הפועל נהריה) אלופי ישראל בסירת לייזר אולימפית

מדליית כסף ושיא ישראל למארק מיליאר (איל"ן חיפה) ב-200 מ' מ.א בתוצאה 2:33:83 דקות באליפות העולם בשחייה פראלימפית בלונדון

נבחרת הבייסבול של ישראל הפסידה 7:6 לנבחרת איטליה ותתמודד על מדליית הארד באליפות אירופה

מדליית ארד לעמי דדאון (איל"ן חיפה) ב-200 מ' חתירה בתוצאה 2:59:55 דקות באליפות העולם בשחייה פראלימפית בלונדון

שיא ישראל, מדליית כסף וקריטריון לטוקיו לעמי דדאון ב-150 מ' מ.א בתוצאה 2:31:17 דקות באליפות העולם בשחייה פראלימפית

שיא עולם, מדליית זהב וקריטריון לטוקיו למארק מליאר ב-400 מ' חופשי בתוצאה 4:33:64 ד' באליפות העולם לשחייה פראלימפית

נבחרת ישראל בכדורמים נשים עד גיל 17 סיימה במקום ה-10 באליפות אירופה

גולשת הגלים, ענת לליאור, קבעה את הקריטריון האולימפי לאולימפיאדת טוקיו 2020, בה ישתתף לראשונה ענף גלישת הגלים