חפש רק בנושא זה






שתיית מיץ סלק לפני פ"ג משפרת את ביצועי המוח

ידעתם שעיסוק קבוע בפעילות גופנית הוא בעל השפעה מיטיבה על המוח, במיוחד בגילאים המבוגרים? מחקר חדש מצא כי ניתן יהיה לחזק את ההשפעות האלה, פשוט על ידי שתיית מיץ סלק טרם הפעילות הגופנית – מאת מולי אפשטיין, פיזיולוג מאמץ, מנהל מקצועי בקורסים להכשרת מאמנים, מכון וינגייט
  30/04/17

מולי אפשטיין  מנהל פורום "פיזיולוגיה וספורט"

החוקרים גילו כי אנשים מבוגרים שצרכו מיץ סלק לפני שעסקו בפעילות גופנית מתונה עד עצימה, הראו קישוריות גדולה יותר באזורי המוח הקשורים לתפקוד המוטורי, בהשוואה למבוגרים שלא שתו מיץ סלק לפני האימון. קבוצת החוקרים מהמחלקה למדעי הבריאות והפעילות הגופנית שבאוניברסיטת Wake Forest University שבצפון קרוליינה, טוענת שהגדלת הקישוריות במוח בקרב המבוגרים שצרכו מיץ סלק לפני הפעילות הגופנית, דומה לרמת הקישוריות שמפגינים אנשים צעירים. תוצאות המחקר הייחודי התפרסמו לאחרונה במגזין Journals of Gerontology: Series A.

התועלות של הסלק מיוחסות לתכולת הניטראט (חנקה) הגבוהה שלו
סלק הוא צמח דו-שנתי ממשפחת הסלקיים בעל מיץ בצבע בורדו חזק. החומר שאחראי על צבעו הדומיננטי של הסלק נקרא Betanin. בגוף האדם אין אנזים שיודע לפרק את המולקולה הזו ולכן חלקו של המיץ, שאינו מתפרק, בגוף יופרש דרך השתן ודרך הצואה ויצבע אותם בצבע אדום. ה- Betanin שמופק ממיץ הסלק, משמש בתעשייה כצבע מאכל טבעי שסימונו E162. בשנים האחרונות צבר הסלק פופולריות רבה בשל פוטנציאל התועלות הבריאותיות שבו, ביניהן הפחתה בערכי לחץ הדם ושיפור בביצועים גופניים.
התועלות שלעיל מיוחסות לתכולת הניטראט (חנקה) הגבוהה שבסלק. כאשר צורכים את הסלק, הניטראטים הופכים לתחמוצת החנקן, תרכובת שתורמת להפחתה בלחץ הדם ולעלייה בזרימת הדם למוח. כיצד מתרחש התהליך? כאשר שותים את מיץ הסלק, החנקה שבו הופכת באמצעות בקטריה שנמצאת בפה ליון החנקית (Nitrite). היון נבלע והופך בגוף לתחמוצת החנקן (חנקן חמצני – NO), חומר המהווה מרחיב כלי דם חזק במיוחד. תחמוצת החנקן מרחיבה את כלי הדם בדומה לפתיחה של ברז מים, ומאפשרת לדם לזרום ולהגיע להיכן שהוא צריך.

מחקרים הוכיחו כי פעילות גופנית לבדה יכולה להועיל למוח, אולם במחקר הנוכחי ביקשה קבוצת החוקרים לבדוק האם שתיית מיץ סלק עשויה להגביר את היתרונות המוחיים של הפעילות הגופנית.

מיץ סלק והקורטקס הסומטומוטורי של המוח
במחקר השתתפו 26 נבדקים בני 55 ומעלה שסובלים מיתר לחץ דם. אף לא אחד מן הנבדקים עסק בפעילות גופנית סדירה, והם צרכו עד שתי תרופות להורדת לחץ הדם.
כל הנבדקים התבקשו לבצע תכנית פעילות גופנית בעצימות מתונה-עצימה למשך 50 דקות על גבי מסילה נעה. הפעילות הגופנית התבצעה 3 פעמים בשבוע במשך 6 שבועות. שעה אחת לפני כל אימון צרכו מחצית מן הנבדקים תוסף מיץ סלק שהכיל 560 מ"ג של ניטראט, בעוד שהמחצית השנייה של הנבדקים צרכה תוסף פלסבו שהכיל כמות מעטה מאוד של ניטראט.
בתום 6 שבועות המחקר מדדו החוקרים את תפקוד מוחם של הנבדקים באמצעות שימוש במכשיר MRI. החוקרים גילו שהנבדקים שצרכו את מיץ הסלק לפני תחילתה של הפעילות הגופנית, הפגינו מבנה חזק יותר של קליפת המוח הסומטומוטורית, אזור במוח המסייע לשלוט בתנועות הגוף, בהשוואה למשתתפים שצרכו את הפלסבו.
יתרה מכך, הנבדקים שצרכו את מיץ הסלק, הראו קישוריות גבוהה יותר בין הקורטקס הסומטומוטורי לבין הקורטקס האינסולרי, אזור במוח שקשור לבקרה מוטורית, לתפקוד קוגנטיבי, לרגשות ולחוויות בין אישיות, למודעות לסביבה ולוויסות הומאוסטטי של הגוף. רמת קישוריות כזו נצפית בדרך כלל במוחם של אנשים צעירים, ציינו החוקרים.
החוקרים הסבירו שהקורטקס הסומטומוטורי מקבל ומעבד את האותות שמגיעים אליו ממערכת השרירים, ולכן פעילות גופנית מחזקת את התהליך הזה.
החוקרים משערים שמיץ הסלק מחזק עוד יותר את הקורטקס הסומטומוטורי וזאת באמצעות תכולת החנקות שבו; ההמרה של החנקות לתחמוצת החנקן מגבירה את אספקת החמצן למוח.
"תחמוצת החנקן זו מולקולה עוצמתית במיוחד. המולקולה נעה לאזורים היפוקסיים בגוף (אזורים בעלי ריכוז נמוך של חמצן) או למקומות שצריך חמצן, ואנו יודעים שהמוח הוא "ספק חמצן" משמעותי בגופנו", הסביר ד"ר Rejeski, חוקר בקבוצת המחקר.
בעוד שנדרש מחקר נוסף כדי לשכפל את התוצאות ולחזור עליהן, החוקרים מאמינים שהמחקר שלהם מצביע על כך שמה שאנו אוכלים בשלב מאוחר יותר בחיים עשוי לשחק תפקיד חשוב בבריאות המוח וביכולת התנועה שלנו.
"ידענו כי מספר מחקרים הראו שלפעילות גופנית יש השפעות חיוביות על המוח. אבל מה שהראינו במחקר קצר זה שבוצע על מבוגרים בעלי יתר לחץ דם, הוא שבהשוואה לפעילות גופנית לבדה, תוספת של מיץ סלק לפעילות הגופנית הביאה לרמת קישוריות במוח הדומה מאוד למה שאתה רואה באנשים צעירים", סיכם ד"ר Rejeski.

מקור:
Beet Root Juice: An Ergogenic Aid for Exercise and the Aging Brain
Meredith Petrie W. Jack Rejeski Swati Basu Paul J. Laurienti Anthony P. Marsh James L. Norris Daniel B. Kim-Shapiro Jonathan H. Burdette
J Gerontol A Biol Sci Med Sci glw219, 2016


לקריאה נוספת על השפעת מיץ סלק על ביצועים גופניים:
מסמיק מגאווה – סגולותיו של מיץ סלק
מיץ סלק – הנשק הסודי של רוכבי הטור דה-פראנס
סחוט טרי

מולי אפשטייןפיזיולוג מאמץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר במכון וינגייט ומנהל קורסי פרימיום בבית הספר למאמנים, מכון וינגייט. חבר הסוכנות הלאומית למניעת סימום בספורט, אתלט עבר, מאמן אתלטיקה ופרשן אתלטיקה של ערוץ הספורט. קורס מאמנים לפיתוח יכולות גופניות במשחקי כדור ומנהלו המקצועי של הקורס להכשרת עתודת המאמנים הלאומיים. מנהל הפורום: "פיזיולוגיה וספורט". 

 



תגובות הוסף תגובה
1.אשמח להתייחסות גם לצד הגסטרולוגי של מיץ הסלקבועז03/05/17
נבחרת הנשים של ישראל בכדורמים הובסה ע"י נבחרת ספרד 18-2. זהו הפסדה השלישי ברציפות של הנבחרת באליפות אירופה המתקיימת בבודפשט

נבחרת הבייסבול האולימפית של ישראל הגיעה למבדקי המעטפת הרפואית במכון וינגייט

נבחרת הנשים בכדורמים של ישראל פתחה את אליפות אירופה בהפסד 22:3 לנבחרת הולנד, אלופת אירופה. מרים בוקצ'נקו כבשה צמד

מקום חמישי ללונה צ'מטאי סלפטר בריצת 10 ק"מ בתוצאה 31:04 דקות במרתון ולנסיה

מדליית כסף לנועה סזולוס במקצה המשולב בסקי אלפיני בתוצאה 1:34:69 דקות, במשחקי החורף האולימפיים לנוער בלוזאן

מדליית ארד היסטורית לנועה סזולוס בסקי אלפיני במקצה ה-Super G ספרינט במשחקי החורף האולימפיים לנוער בלוזאן

יום פתוח לקורסים ולמסלולי הלימוד בביה"ס למדריכים ולמאמנים של מכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט, יתקיים ביום שישי, ה-24.1.2020

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט

אליפות ישראל בשחייה פראלימפית תתקיים ב-24.1.20 בבריכה הלאומית במכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט