חפש רק בנושא זה






רוצים להפגין ביצועי כוח טובים יותר? תתחילו לקלל

מכירים את הסיטואציה שהודף כדור ברזל צועד עצבני אל מעגל ההדיפה תוך הטחת קללות וטפיחות עצמיות חזקות? מסתבר שיש הצדקה מדעית לריטואל הזה. מחקר חדש הראה שהטחת קללות בקול רם יכולה להגדיל באופן משמעותי את הכוח הפיזי – מאת מולי אפשטיין, פיזיולוג מאמץ, מנהל מקצועי בקורסים להכשרת מאמנים, מכון וינגייט
  16/05/17

מולי אפשטיין  מנהל פורום "פיזיולוגיה וספורט"

לצד נשימה ותשלום למס ההכנסה, קללות הן חלק אוניברסלי של ההוויה האנושית. בין אם אינך מקלל כלל ובין אם זה חלק משגרת יומך, מילות "הברכה" המגוונות מקיפות אותנו מכל עבר, החל מצחקוקים של ילדים וכלה באנשים מבוגרים שזועמים אחד על השני תוך המטרת קללות רועמות. דפוס התנהגות זה תועד בכל תרבות על פני כדור הארץ, גם אם אנו לא תמיד נחשפים אליו באופן ישיר.
אף על פי שעבור מרבית האנשים הקללה היא לא יותר מאשר הצגה משעשעת, מסתבר שיש לה חשיבות רפואית רבה במגוון מצבים.

לדוגמה, קללות מוגזמות הן לעתים תוצאה של פגיעה מוחית טראומטית או חלק מדפוס התנהגותי של קשישים דכאוניים. קללות קשורות אף למצבי דמנציה ולדלקת של המוח. התסמונת המפורסמת מכול, שם שימוש בקללות ובאמירת דברים אסורים הוא חלק נפוץ ומוכר, היא ההפרעה הנוירו-פסיכיאטרית הידועה בשם טוראט - Tourette Syndrome.
מסיבות אלה ואחרות חוקרים רבים התעניינו בקללות ובהשפעותיהן הפיזיולוגיות האפשריות. לדוגמה, מחקר שהתפרסם בשנת 2009 מצא שקללות הגדילו את היכולת של הנבדקים לסבול כאב.
מחקר נוסף משנת 2011 מצא שקללות עשויות להגדיל את יכולתם של האנשים לסבול תחושת קור.
נשאלת השאלת מדוע אנו מגיבים כך? מהו המנגנון שבאמצעותו אנו מסוגלים להתמודד טוב יותר עם כאב ועם תחושת הקור? התיאוריה המקובלת היא שבעת שאנו מקללים או מפעילים את תגובת "הברח או הילחם" (Fight or Flight), שמצידה מקטינה את תחושת הכאב.

 קללות גורמות לך להיות חזק יותר
במחקר הנוכחי ניסו החוקרים לבדוק כיצד משפיעות הקללות על מרכיב הכוח בעת מאמץ גופני. צוות המחקר בראשות הפסיכולוג ד"ר Richard Stephens בנה מחקר דו-שלבי: בחלקו הראשון של המחקר השתתפו 29 נבדקים (גיל ממוצע 21 שנה) שביצעו מאמץ קצר אולם עצים מאוד על גבי אופניים נייחים. לכל משתתף היו שני ניסיונות – באחד מן השניים, התבקשו הנבדקים לחזור במהלך הרכיבה על קללה מסוימת בקול רם ואילו בשני הם התבקשו לחזור על מילה נייטרלית.
בחלקו השני של המחקר השתתפו 52 נבדקים (גיל ממוצע 19.1 שנה) שביצעו מבדק לחיצה איזומטרי באמצעות דינמומטר יד. כל משתתף ביצע את המבדק 6 פעמים – 3 פעמים בעודו מקלל ו-3 פעמים תוך אמירת מילה נייטרלית.
לאחר ניתוח הנתונים ניכר אפקט ברור: הקללה סייעה לנבדקים לייצר אחיזה טובה יותר ולהפגין ביצועי כוח משופרים בהשוואה לניסיונות הנייטרליים.
בהתייחסות ספציפית יותר, הקללות במהלך הרכיבה על גבי האופניים תרמו לתוספת של 24 וואט בהספק העל (Peak Power) וזאת מבלי להגדיל את תחושת המאמץ הסובייקטיבית של הנבדקים. במבדק הכוח האיזומטרי, הקללות תרמו לתוספת של 2.1 ק"ג בממוצע לכוח הלחיצה של הנבדקים.

כיצד עשויות הקללות לשפר את רמת הכוח?
תוצאות המחקר החדשני הוצגו לאחרונה בכנס השנתי של האגודה הבריטית לפסיכולוגיה בברייטון, אנגליה. למרות שהממצאים נראים מפתיעים קמעא, הם מחזקים ממצאי מחקרים קודמים שנעשו על ידי אותה קבוצת חוקרים.
"אנו יודעים ממחקרים קודמים שקללות עוזרות לאנשים לסבול יותר כאב. הסבר אפשרי לכך הוא שקללות מגרות את מערכת העצבים הסימפטטית של הגוף – זו המערכת שגורמת ללבך להלום בקצב מוגבר כאשר אתה נמצא בסכנה", הסביר החוקר.
גירוי של מערכת העצבים הסימפטטית יהיה כנראה גם בעל השפעה של הגדלת הכוח, סבורים החוקרים. יחד עם זאת, אם מערכת העצבים הסימפטטית היא זו שעומדת מאחורי ההסבר להגדלת הכוח, אזי היו החוקרים מצפים לראות גם שינויים בשונות קצב הלב (HRV), במוליכות של העור ובערכי לחץ הדם. אולם בניגוד לציפיות, לא נראו שינויים במדדים אלה במהלך המחקר הנוכחי.
תהייה זו משאירה את צוות המחקר עם שאלות נוספות שאולי תימצאנה להן תשובות במחקר הבא. "נראה שכוחן של הקללות והשפעתן על מדדי סבילות לכאב ועל מדדי הכוח דורשת עדיין בירור נוסף", אמר ד"ר סטפן. "כנראה שטרם הבנו עדיין במלואה את כוחה של הקללה".

מולי אפשטיין – פיזיולוג מאמץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר במכון וינגייט ומנהל קורסי פרימיום בבית הספר למאמנים, מכון וינגייט. חבר הסוכנות הלאומית למניעת סימום בספורט, אתלט עבר, מאמן אתלטיקה ופרשן אתלטיקה של ערוץ הספורט. קורס מאמנים לפיתוח יכולות גופניות במשחקי כדור ומנהלו המקצועי של הקורס להכשרת עתודת המאמנים הלאומיים. מנהל הפורום: "פיזיולוגיה וספורט". 



תגובות הוסף תגובה
1.שיפור כוח מתפרץאלישע שלו19/05/17
אביב של בריאות וחג פסח שמח ממכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

אתכם גם בימי הקורונה: אל תחמיצו את סדרת ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג שזכו להיתר מיוחד

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט