חפש רק בנושא זה






שימוש בגישת ה-LMA להתמודדות עם לחץ בקרב מורים לחנ"ג

טכניקות לוויסות עצמי לשיפור ביצוע שהיו נחלת ספורטאים הישגיים בלבד, מצויות היום בשימוש אוכלוסיות נוספות המצויות בתנאי לחץ יומיומיים. מחקר חדש בחן את יעילות גישת ה-LMA, אשר פותחה ע"י פרופ' בוריס בלומינשטיין וד"ר איריס אורבך מהמרכז לרפואת ספורט ולמחקר, מכון וינגייט, על אוכלוסיית מורים לחינוך גופני
  08/08/17
מאמרים נוספים בנושא
סקס לפני תחרות כן או לא? תלוי את מי שואלים
אתלטיקה במיטבה בקטאר
אדוני השופט
מדריך ערוץ הספורט למשחקי החורף סוצ'י 2014 – חלק ג'
מאמרים נוספים בנושא
מדריך ערוץ הספורט למשחקי החורף סוצ'י 2014 – חלק ב'
מדריך ערוץ הספורט למשחקי החורף סוצ'י 2014
יכול להיות שזה נגמר – שיחות עם אריק
חופשת סקי עם ילדים: חוויה קסומה או סדנה לניהול משברים?
תפיסת קירוס נכונה ובטיחותית
כללי בטיחות במרכזי ספורט ונופש
גזענות בספורט הישראלי
משחק מקדים בכפר האולימפי
אסרטיביות לא מה שחשבתם
ביקור ב-AJAX המתחדשת
משחקים על בטוח: ניהול בטיחות באירועי ספורט
טניס: הספורטאים הביוניים
מתחממים – לקראת אליפות העולם באתלטיקה
יעפת (ג'ט לג): איך לנחות על הרגליים?
מן הארכיון: יוסף מרימוביץ' ז"ל 2011-1924
משחק מנצח! מוטורי קוגניטיבי ומה שביניהם
הצבת גבולות מעצימה את חוויית חופש הפעולה
על צמתים, מעגלי תנועה וקבלת החלטות
בלט אווירי
ריצת מרתון בפחות משעתיים, האם זה אפשרי?
התעוררות ב-800 מ': דיוויד רודישה נסיך אפריקה
נתון לפרשנות
מנידוי לשותפות מלאה: ערביי ישראל בכדורגל הישראלי
לנטרל את הפחד מכישלון
המונדיאל של דרום אמריקה
מונדיאל 2010 – אל תמהרו להספיד ולבקר
מן הארכיון: כך נולד השיט התחרותי בישראל
"להיות על המפה"
10 שערוריות הספורט הגדולות ביותר
בחזרה לעתיד
הבאנו שלום עליכם
התנועה האולימפית מועמדת לאוסקר
פיני גרשון כמשל
המקום של פדרר בפנתיאון הספורט
היופי שבספורט – אמנות?
מלפפוני אתלטיקה – עוד מספיחי פרשיית סמניה ורמזי
עד כמה מהר ניתן לרוץ 100 מטר?
סמניה לא לבד
בולט מול גיי – הכי טעון, הכי מותח והכי מהיר
ורטהיים: פעילות חברתית במקום ענישה
צ'י גונג – נזקי התרגול הלקוי
מרתון סדום 2007 ("וולוו צ'לנג") – סיום העונה באופני הרים
כדורגל נשים – טיפול נפלא בכדור
הסנדלר רץ יחף – מיומנו של רוכב אופניים
רגע לפני הזינוק: טור דה-פראנס, מהדורת 2007
עמוק בגנטיקה היהודית
הכסף של גאידמק הורס את הספורט
דוד בן-גוריון: על הראש ועל העמידה על הראש
"התשוקה לחיים", מאת פרופ' קיי רדפילד ג'יימיסון. המלצה
בין מצרים, תורכיה, תל אביב ורחובות: דרכו של אמנון חרל"פ
תחת קורת גג במוסקבה - אליפות העולם בא"ק
הכשרת צעירים לספורט הישגי: תנאים מוקדמים
"הממשל בישראל ממקם את הספורט במקום נמוך מאוד"
בדיקה במבחן: על תקנות חוק הספורט בנושא הבדיקה התקופתית לספורטאים
השמיים היו הגבול
על הכישרון בספורט: מיון, מדדים ומבחנים
מייקל ווייט – אצן ישראלי מבטיח, הלך לעולמו בן 22 בלבד
הבדלים בין אוספי ספורט ואוספים כלליים
האם האינטרנט יהרוג את ספריות הספורט?
ספורט ללא עבר
ספורט (לא) ידידותי לסביבה
ספורט נשים: העדפה מתקנת
חוק זה לא ספורט
אריה ונשר על דוכן המנצחים
אלימות בכדורגל: במלחמה כמו במלחמה
קודם כל המסורת - רק אחר-כך היכולת
הספורט בראי הפלילים: על הימורים, הטיית משחקים - והחוק
הוועד האולימפי הישראלי: הקואליציה בין מכבי והפועל
מרד המכבים והשפעתו על תרבות הספורט היהודית
זרים במגרש: שלטון האינטרסים הכלכליים על הספורט בישראל
אחד עשר חללי מינכן, 31 שנים אחרי. לזכרם
"אולימפיה": הספורט והקולנוע בשירות הנאצים
דוד לויתן: 100 שנים של ציונות וספורט
נבחרת הכדורסל: יובל 50 להופעה ההיסטורית במוסקבה
הכתם על מצח הוועד האולימפי הבינלאומי
מרק ספיץ – סיפורו של אלוף (יהודי)
ספורט כשר: הרב עוזיאל והמכביות הראשונות
פולה רדקליף: הלוזרית שנהפכה לשיאנית עולם
אחרי חמישים שנה: הישראלים האולימפיים
שמשון פועלי ציון: אגודת הספורט הנעלמה
ההיסטוריה הלועזית של הספורטאים העבריים
הבכורה האולימפית שהסתיימה בוועדת החקירה הראשונה
שואת הספורטאים היהודים: מרוסיה ועד צרפת
הספורט היהודי בגרמניה הנאצית: שואה בשלבים
טיפים לעוסק המתחיל
בגובה הכידון של אלעד פלטין
בגובה הכידון של אלעד פלטין – חלק שני
בגובה הכידון של אלעד פלטין – חלק שלישי ואחרון
אני שואל אתם עונים
מעורב ירושלמי: מבחר שאלות מהפורום
מה הקשר בין סליחות וכדורגל?
שותים ובועטים
לעלות גבוה – המסע של שחר פאר אל עונת 2009
הכי טוב לשאול
מחנה האימונים של שחר פאר בדרום אפריקה – חלק ב'
יש לי שאלה
מאמרים נוספים בנושא

מאת ד"ר איריס אורבך ופרופ' בוריס בלומינשטיין, המחלקה למדעי ההתנהגות, המרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט

רז, מורה לחינוך גופני בן 32, עם ניסיון עבודה של 7 שנים עם ילדים בבית ספר יסודי, החל להתלונן על עייפות, כאבי ראש, בעיות בשינה, חוסר סבלנות וריכוז במהלך יום העבודה. רז דיווח על קושי להשלים את שיעורי החינוך הגופני שהוא מעביר, עד סופם ועל חוסר חשק להגיע לעבודה. בשיחות שלנו עם רז, אשר בעבר היה ספורטאי תחרותי, הצענו לו לתרגל מיומנויות מנטאליות על פי גישת ה-LMA באופן דומה לעבודה שלנו עם ספורטאים תחרותיים. לאחר מספר שבועות, רז דיווח במהלך המפגשים על שיפור בתחושה, בתפיסה וביכולת להתמודד עם הלחצים המופעלים עליו במהלך יום העבודה כמורה לחינוך גופני. בסוף התהליך לאחר מספר חודשים, הרגשתו הכללית של רז השתפרה ותחושת הלחץ והחרדה ירדו באופן משמעותי.
מקרה זה הוביל למחקר הנוכחי.

לחץ מהווה חלק בלתי נפרד מהחיי היומיום שלנו ואחת המיומנויות החשובות הדרושות לנו לשם ביצוע אופטימלי היא היכולת לווסת את תחושות הלחץ בהתאם לצרכים האישיים של כל אחד. ישנם מקרים בהם ללחץ יש השפעה חיובית על האדם, אך במקרים רבים ניאלץ ללמוד כיצד לווסת את הלחץ באופן המתאים למצב שאנחנו נמצאים בו ולרמת הביצוע הנדרשת.

טכניקות מנטאליות רבות פותחו לשם התמודדות עם מצבי לחץ באמצעות לימוד ושיפור יכולות לוויסות עצמי, כאשר אחת מהטכניקות היא אימון משוב ביולוגי. אימון זה הוכח כאפקטיבי בספורט תחרותי וכן במסגרות נוספות, כגון צבא, מוסיקה וחינוך.

מהי גישת ה-LMA?
המגבלה העיקרית של אימון משוב ביולוגי מצויה בחוסר היכולת והידע ל"תרגם" את התגובה הנלמדת במעבדה לשטח. לשם כך בשנת 2012 פותחה גישת ה-LMA (Learning-Modification-Application Approach) ע"י פרופ' בוריס בלומינשטיין וד"ר איריס אורבך. במחקרים רבים ובניסיון מעשי, הושגו תוצאות חיוביות על איכות ביצוע בקרב ספורטאי עלית בענפי ספורט שונים.

גישת ה-LMA הינה תכנית התערבות פסיכולוגית הבנויה משלושה שלבים: למידה-התאמה-יישום. משלב לשלב בתהליך האימוני הספורטאי לומד טכניקות מנטאליות ומשפר מיומנויות מנטאליות המותאמות לענף הספורט ולעצמו כספורטאי. תהליך האימון מלווה במשוב ביולוגי על מנת שהלקוח והפסיכולוג יוכלו לעקוב אחר ההתקדמות ולהבין את מה שיש לשפר ולחדד בדרך להשגת המטרה. האימון המנטאלי על פי גישת ה-LMA מבוסס על תמיכה במשוב ביולוגי, נותן פתרונת מיידיים, מדויקים, יעילים וניתנים ליישום מיידי.
בתחילת התהליך הספורטאי מתאמן על המיומנויות בתנאי מעבדה ועם הזמן הוא לומד ליישם אותן במצבים מחוץ למעבדה ובמצבי הלחץ האמיתיים לשמם העבודה נעשית.

לשם מטרה זו פותח סולם דרגות לחצים אליו נחשף הספורטאי באופן הדרגתי עד לרמת הלחץ הנדרשת מחוץ למעבדה, בשטח,ולהכין את הספורטאי ליישום המיומנויות המנטאליות בזמן לחץ ותחרות. לשם זה, הספורטאי לומד את המיומנויות המנטאליות בתחילה בתנאי מעבדה, בשלב מאוחר יותר תחת דרגות לחץ מאתגרות ולבסוף תחת דרגת לחץ גבוהה. למשל, בתחילת התהליך, בדרגות לחץ 2-1 בשלב הלמידה של גישת ה-LMA, מתאמן הספורטאי על הטכניקות המנטאליות תחת מוטיבציה חיובית/שלילית. בסוף התהליך, במהלך השלב השלישי של גישת ה-LMA (יישום) הספורטאי מתאמן תחת דרגות לחץ גבוהות ((7-5) הכוללות אימון וביצוע תחת רעש אמיתי של תחרות, דרישות מסוימות וכו'. יש לציין שבנוסף, גישת ה-LMA מבוססת ומותאמת לעקרונות של תורת האימון, אשר מובילה בסופו של דבר לשיפור ביכולות ביצוע. גישת ה-LMA הוכחה כגישה מצליחה בקרב ספורטאים תחרותיים בענפי ספורט שונים.

יעילות השיטה בקרב מורים לחינוך גופני – מחקר
במחקר הנוכחי אשר בוצע בשיתוף פעולה עם מכללת גבעת וושינגטון, נבדקה היעילות של גישת ה-LMA בהתמודדות של מורים לחינוך גופני עם תחושות הלחץ והחרדה. ישנה חשיבות גבוהה ליכולת המורה להתמודדות עם לחצים עקב המגע הישיר של המורה לחינוך גופני עם אוכלוסייה צעירה והשפעתו על תפיסת הילד את חוויית הספורט.

במחקר השתתפו 57 מורים לחינוך גופני, ממוצע הגיל 9.02±40.5, עם ניסיון עבודה בהוראת חינוך גופני בין 20-5 שנים. המשתתפים חולקו לשלוש קבוצות אשר התאמנו במשך 21 שבועות על מיומנויות שונות. קבוצה אחת התאמנה על משחקי מחשב לשם רגיעה והרפייה באמצעות משוב ביולוגי (n=22), קבוצה שנייה התאמנה על מיומנות של רגיעה והרפייה באמצעות משוב ביולוגי על פי גישת ה-LMA (n=20), וקבוצה שלישית היוותה קבוצת ביקורת (n=15). בתחילת המחקר ובסופו נמדדה רמת החרדה המצבית, תכונתית, ותחרותית בקרב אוכלוסיית המחקר.

תוצאות המחקר הראו שאומנם משחקי המחשב לשם רגיעה וההרפיה באמצעות משוב ביולוגי הובילו להשפעה חיובית על תחושות של לחץ וחרדה, אך כאשר משתמשים בתכנית התערבות הכוללת אימון משוב ביולוגי על פי כללי ה-LMA ההשפעה הינה חזקה יותר באופן משמעותי. השיפור ברמות הלחץ והחרדה נמדד על ידי שאלוני חרדה ואיכות ביצוע במשוב ביולוגי (מוליכות חשמלית של העור = GSR) שהוא מדד אובייקטיבי ורגיש לוויסות עצמי.

ההשפעה החזקה ביותר בקרב המורים לחינוך גופני הייתה על תחושת חרדה מצבית וחרדה לפני מצבים תחרותיים. כלומר, מורים אשר חווים תחושות של לחץ וחרדה במהלך יום העבודה שלהם ובמהלך מצבים תחרותיים, כגון תחרויות, מבחנים, צפייה בשיעורים – יוכלו להפיק תועלת מאימון מנטאלי על פי גישת ה-LMA.

אימון מנטאלי על פי גישת ה-LMA מוצע לספורטאים ולקהל הרחב לתיאום פגישה הקליקו כאן



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
20.10.17 יום פתוח ללימודים במכון וינגייט

משתלם להשתלם

מבדק הזהב
הדרך לבריאות טובה הנשמרת לאורך זמן