חפש רק בנושא זה






טיפים לצום קל

מי יכול לצום ומי צריך להתייעץ עם רופא לפני כן? מדוע הצום אינו דרך מומלצת להוריד במשקל או באחוזי שומן? וטיפים לתפריט מומלץ לפני הצום ואחריו כדי לעבור אותו בצורה הטובה ביותר – מאת איילת וינשטיין, דיאטנית הסגלים האולימפיים והפראלימפיים, ראש מדור תזונה במרכז לרפואת ספורט ומחקר, מכון וינגייט
  25/09/17

איילת וינשטיין, תזונאית קלינית וספורטצום יום כיפור נמשך 25 שעות, ומבחינה פיזיולוגית כל אדם בריא יכול לעבור לצום זמן כזה בלי חשש. הצום אינו אמצעי לירידה במשקל, במיוחד לא ירידה באחוזי שומן, בשל התגובה הטבעית של התייעלות מטבולית לחסך האנרגטי במהלך הצום ובנוסף הצום מלווה בשתי ארוחות גדולות, לפני הצום ואחריו.

היוצאים מן הכלל...
אם אתם שייכים לאחת מקבוצות אלו, ואתם שוקלים לצום, מומלץ לקבל ייעוץ מקצועי ולבצע התאמות בהתאם:
• נשים הרות ונשים מניקות
• חולי סוכרת מסוג 1 (שתלויים באינסולין)
• חולי כיב קיבה (אולקוס)
• קשישים
• חולים במצב החריף של המחלה ועוד...


הטיפים שיעזרו לכם לעבור את הצום בשלום
נוזלים:
הגיעו לצום במצב מיום מיטבי. כדי לעשות זאת, שתו לרוויה 24 שעות לפני הצום: מומלץ לשתות בכל שעה ½ כוס עד כוס מים (הנחיות אלו מומלץ ליישם כל השנה...!), בסמוך לכניסה לצום שתו 2 כוסות מים והימנעו משתייה מרובה בבת אחת, שתייה כזו תגרום לעידוד הפרשה מוגברת של נוזלים.

ארוחה מפסקת:
כ-30 דקות לפני תחילת הצום, רצוי לאכול לאט עד תחושה של שובע ולהימנע מאכילה עודפת, שתגרום לכבדות.
מומלץ שהארוחה תהיה מורכבת מכל אבות המזון (פחמימות מלאות, חלבונים ושומנים) שילוב זה משפר את תחושת השובע לאורך זמן. לכן הקפידו שהארוחה תכיל מקורות מגוונים.
מקור לחלבונים כגון: בשר, עוף, דגים, ביצים, קטניות,
פחמימות מלאות כגון: אורז מלא, עדשים, אפונה, קינואה, שיבולת שועל
מקור לשמנים כגון: שמן זית, אבוקדו טחינה, אגוזים שקדים.
רצוי שהארוחה תהה דלה בתבלינים שעלולים לעורר צמא ואי נוחות במערכת העיכול לאחר הארוחה. להפחית ככל הניתן מזונות ושתייה מתוקים, שעלולים לגרום להגברת תחושת הצום כשעה לאחר אכילתם.

הארוחה בצאת הצום:
שלב ראשון
- השלמת נוזלים עם מעט פחמימות ו/או מלחים - כגון שתיית תה עם סוכר/דבש או אכילת מרק זך.
כ-30 דקות מסיום הצום - ארוחת קלה המורכבת מכל אבות המזון - חלבון: רצוי עוף או דג, פחמימה: אורז, פסטה, לחם, בטטה ועוד...
ביממה שלאחר הצום, שתייה מרובה, אולם קצובה. להימנע משתייה של נפח גדול בבת אחת שעלול לגרום לתחושה של אי נוחות במעי.

צום קל וגמר חתימה טובה!

איילת וינשטיין, דיאטנית ספורט קלינית RD. MSc., דיאטנית הסגלים האולימפיים והפרלימפיים, ראש מדור תזונה, המרכז לרפואת ספורט ומחקר, מכון וינגייט.



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
יום פתוח ללימודי נטורופתיה עם ראשת המסלול, ד"ר מירה כהן שטרקמן, יתקיים ביום שישי, ה-14.8.20, בשעה 10:00

חודש ביצוען של בדיקות הארגומטריה במרכז לרפואת ספורט ולמחקר

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן