חפש רק בנושא זה






פוסט מורטום לאחר תחרות

ניתוח רמת הביצוע לאחר התחרות הינו כלי חשוב ביותר, היכול להשפיע על רמת המוטיבציה שלנו, הביטחון העצמי והציפיות שלנו מעצמנו לעתיד - איך עושים את זה נכון? מאת ד"ר איריס אורבך, פסיכולוגית ספורט וראש תחום קידום בריאות, מכון וינגייט
  06/12/17

ד"ר איריס אורבךעונת המרוצים, התחרויות והמשחקים נמצאת עכשיו בשיאה. מאות אלפי ספורטאים מתכוננים לקראת תחרויות שונות כדוגמת טריאתלון אילת, מרתון טבריה, תל אביב, ירושלים, מרוצי אופניים, משחקי כדורסל, כדורגל ועוד. הנטייה הטבעית שלנו היא לדאוג להכנה שלנו לפני התחרות ובמהלכה, אולם מעטים מקדישים תשומת לב לפעולות אשר עלינו לנקוט לאחר גמר התחרות מעבר להתאוששות פיזית – וחבל.

צורת הניתוח המומלצת לאחר תחרות, מבוססת על תאוריית הייחוס הסיבתי של ברנרד ויינר (1986) ואשר נחקרה רבות ע"י חוקרים מתחום פסיכולוגיית הספורט. זהו כלי בסיסי ועוצמתי ביותר בניתוח רמות ביצוע על ידי המאמן או הספורטאי. אסביר את הכלי המנטאלי באמצעות מספר דוגמאות.

הצד  של המאמן:
עבדתי בעבר עם מאמן כדורסל נשים, וכאשר חזרנו ממשחק חוץ שניצחנו בו, המאמן שישב לידי, אמר: "איזה מזל שהשחקנית הגבוהה שלהם לא הגיעה היום למשחק". במשפט כל כך פשוט העביר המאמן מסר חזק ביותר. על פי המאמן, הסיבה העיקרית לניצחון של קבוצתו הייתה סיבה חיצונית (השחקנית מהקבוצה השנייה). בהינף יד ביטל המאמן את המאמצים אשר השקיעו השחקניות כגורם משמעותי בניצחון הקבוצה. בעקבות ניתוח זה השחקניות אמנם תרגשנה שמחה על הניצחון, אך שמחה זו תהיה מלווה בתחושה של הכרת תודה על כך ש"השחקנית הגבוהה שלהם לא הגיעה"...כלומר, כאשר ניתוח המשחק מיוחס לסיבות חיצוניות אשר לא ניתנות לשליטה על ידי הספורטאי, הוא מוביל לירידה במוטיבציה ובביטחון העצמי. לעומת זאת אם המאמן היה מכוון את השחקניות שלו לצורת חשיבה שממוקדת בגורמים אשר נמצאים תחת שליטתן, התוצאה הייתה תחושת גאווה, עלייה בביטחון העצמי ובמוטיבציה של השחקניות.

הצד של הספורטאי:
טל, אצנית, התכוננה לקראת מרתון טבריה. היא והמאמן שלה בנו מערכת אימונים ורמת ציפיותמסוימת. למרות זאת, התוצאה שהשיגה טל במרוץ, הייתה נמוכה ביחס לציפיות שהיו לה. לאחר המרוץ, טל יכלה לחשוב לעצמה: "למה בכלל חשבתי שיש לי סיכוי, אני לא מספיק טובה". כאשר מנתחים אמירה זו, ניתן לראות שהסיבה שטל משייכת לרמת הביצוע שלה בריצה אומנם קשורה אליה, אך אינה ניתנת לשליטה ולשינוי. "למרות ההשקעה שלי כנראה שאין לי את היכולת והנטייה להיות אצנית טובה". חשיבה זו תוביל את טל להרגשה שלילית, אולי אפילו לרגשות בושה, לציפיות יחסית נמוכות לגבי מרוצים עתידיים - מכיוון שהיא מאמינה שאין לה את היכולת להשתפר. כתוצאה מכך תהיה לטל מוטיבציה יחסית נמוכה ובהמשך כנראה תחווה גם ירידה ברמת הביצוע.

אפשרות נוספת להתמודד עם תוצאות שלא בהתאם לציפיות: כאשר טל תנתח את רמת הביצוע שלה ותגיע למסקנה שהזמן היחסית איטי אותו היא השיגה במרוץ נובע מסיבות הניתנות לשינוי והן תחת שליטתה, כל התהליך יקבל תפנית של 180 מעלות.
לדוגמה, טל יכולה להגיע למסקנה שהזמן שלה בריצה לא היה כפי שציפתה מפני שהיא הייתה לחוצה לפני המרוץ ולכן לא הצליחה להתרכז בהכנה המנטאלית והפיזית שלה. לכן היא החלה את המרוץ בקצב מהיר מדי ולא רצה על פי התוכנית הטקטית שעבדה עליה במהלך האימונים. כמובן שיכולות להיות סיבות רבות אחרות, אך הדבר שצריך להיות משותף לכולן הינו המסר: סיבות אלו נמצאות תחת שליטתה של טל וניתנות לשינוי על ידי תוכנית פעולה מתאימה.
במקרה המתואר, צריכה טל לעבוד במהלך האימונים על יישום תוכנית הריצה שלה בתנאי לחץ. בנוסף, יכול להיות שטל זקוקה למשך זמן ארוך יותר בכל הנוגע להכנה פיזית. כתוצאה מצורת חשיבה זו טל אומנם לא תרגיש במיטבה לאחר המרוץ (מפני שהתוצאה עדיין אינה משביעת רצון) אך היות שהיא מאמינה שהסיבה ניתנת לשינוי על ידה בעזרת תוכנית פעולה מתאימה, הציפיות לעתיד תהיינה חיוביות והמוטיבציה וההתמדה ישתפרו כתוצאה מכך.

לסיכום: חשוב שהספורטאי והמאמן יבינו את המשמעות של צורת ניתוח על רמת ביצוע. למאמן יש השפעה משמעותית ביותר בכל הנוגע לצורת החשיבה של הספורטאי. על ידי שאלות מכוונות ומשוב ממוקד ביצוע יכול המאמן לכוון לסיבות אשר הספורטאי יכול לשלוט בהן ועל ידי כך לחזק את הקשר בין מאמץ להצלחה. בהתבסס על זה ניתן לבנות תוכנית פעולה אשר תתמקד בדרכים אשר יש לנקוט על מנת להמשיך ולהשתפר וכך להעלות ואו לשמר את הביטחון העצמי של הספורטאי.

איריס אורבך – ד"ר בפסיכולוגיה של הספורט במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, ראש תחום האימון לקידום בריאות בבית-הספר למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן במכון וינגייט. נותנת ייעוצים מנטאליים לספורטאים ולקהל לקוחות פרטי העוסק בספורט בכל הרמות ובכל הגילאים.

למידע על קורס מאמנים לקידום בריאות הקליקו כאן 



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
אביב של בריאות וחג פסח שמח ממכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

אתכם גם בימי הקורונה: אל תחמיצו את סדרת ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג שזכו להיתר מיוחד

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט