חפש רק בנושא זה






הדיכאון שאחרי תחרות מטרה

בבוקר שאחרי הרגע המכונן והמרגש צריך לקום ולהמשיך את החיים בלי העיסוק האינטנסיבי באימונים ובתחרות. איך מתמודדים עם ירידת המתח ותחושת הריקנות? הטיפים ליום שאחרי - מאת איריס עצמון, פסיכולוגית ספורט, ספורטאית ומרצה בביה"ס למאמנים, מכון וינגייט
  14/12/17

איריס עצמון, פסיכולוגית ספורטכמעט כל ספורטאי התנסה בחוויה של "היום שאחרי". הכוונה היא ליום שאחרי חציית קו הסיום של אתגר ספורטיבי כלשהו, בין אם זה טריאתלון, מרתון, איש ברזל או מרוץ אחר.
חציית קו הסיום של מרוץ היא לרוב רגע שמלווה בהרבה תחושות ורגשות: הקלה, תשישות, אושר, אכזבה ועוד. עוצמת הרגשות שונה מאדם לאדם ותלויה במבנה האישיות הייחודית של הפרט כמו גם בנסיבות הספציפיות. אבל לרוב זהו רגע שנחקק בזיכרון ולא פעם זהו רגע שיא.
רגעי שיא בפעילות גופנית מוגדרים כפעולות הנחקקות בזיכרון (Flow) כאשר מתקיים איזון בין מיומנות הפרט ובין דרישות המשימה. התרוממות הרוח לאחר ובמהלך פעילות גופנית נקראת במונחים המקצועיים אופוריית הפעיל או אופוריית האצן (Exerciser's high/Runner's high).
בנוסף להתרגשות הגדולה שמלווה את חציית קו הסיום, רגע זה מהווה סיום לתקופה ארוכה של אימונים אינטנסיביים וממוקדים לקראת היום הזה. במהלך תקופת ההכנה קיים גם עיסוק רב בתחרות מבחינה נפשית. זה כולל: מחשבות, חששות וציפיות. ואז ברגע חציית קו הסיום הכול מסתיים.

הבוקר שאחרי
בבוקר שאחרי הרגע המכונן והמרגש צריך לקום ולהמשיך את החיים בלי העיסוק האינטנסיבי באימונים ובתחרות, ללא המחשבות והציפיות לקראת האירוע. לפיכך לא פעם נוצר חלל, מלווה בתחושת ריקנות. בנוסף, לאחר שהאופוריה שוקעת וכמות ה"סמים" הטבעיים בגוף נעלמת (אנדורפינים) הפרט חווה מעין נפילה במצב רוח. ההרגשה יכולה להיות דומה לדיכאון. תחושה של ריקנות, חוסר מוטיבציה ואי רצון להמשיך בפעילות גופנית. לכן ספורטאים רבים חווים ירידה במצב הרוח ביום שאחרי.
אופי הרגשות ועוצמתם שונים מספורטאי אחד למשנהו, אבל מרבית הספורטאים, במיוחד אלו שהשתתפו בתחרות אתגרית שדרשה חודשים ארוכים של הכנה גופנית ומנטלית כגון: מרתון, אולטרה מרתון, איש ברזל וכדומה, יחוו לצד ההקלה גם נפילה רוחנית. יש שמגיבים לכך על ידי איבוד מוטיבציה והפסקת אימונים לחלוטין בעוד שאחרים ממהרים לחפש את האתגר הבא כדי למלא את החלל.



במהלך השנים בהן אני מתאמנת ומתחרה, יצא לי לא פעם לחוות את "תסמונת היום שאחרי". באופן המשמעותי ביותר התנסיתי בה לאחר שסיימתי את תחרות הישראמן (איש ברזל) ב-2014. במהלך התחרות חוויתי עוצמות רגשיות ביחד עם תחושות פיזיות כמעט בלתי נתפסות. עם חציית קו הסיום הגיעו לקיצם שישה חודשים של אימונים והכנות ביחד עם ציפיות ועיסוק נפשי רב בתחרות. המעבר מאורח חיים אינטנסיבי של אימונים והקפדה על ניצול מרבי של הזמן שלי ביחד עם העיסוק המנטאלי והחברתי באימונים ובתחרות לשגרת חיים רגילה, היה חד מאוד.
מה שעזר לי להתמודד עם היום שאחרי הייתה ההבנה שלירידה יש תפקיד חשוב בחיים. לאחר הגעה לפסגה כל כך גבוהה יש צורך לרדת על מנת להגיע לאיזון פנימי וכדי לחזור ולהעריך שוב את הדברים הקטנים. כמו שנאמר "ירידה לצורך עלייה".

ככלל, אינני נוהגת למהר ולהירשם לאתגר הבא לאחר שהשלמתי אתגר שהצריך הרבה הכנה ואימונים. התקופה שלאחר הסיום היא תקופה של חוסר איזון פנימי. אני מאמינה שהחלטות על המשך הדרך צריכות להתקבל כאשר הגוף והנפש חוזרים לאיזון. בנוסף, חשוב לתת לעצמנו זמן להבין כיצד יצאנו מהחוויה מבחינה גופנית. כי לפעמים מרגישים טוב על קו הסיום אבל ההרגשה הזו מבוססת על כמות הסמים הטבעיים שמציפים את הגוף וההתרגשות ברגעים אלו. הכאבים והסימנים יכולים להגיע בימים ובשבועות שלאחר מכן. מניסיוני למדתי שכאשר לא נתתי לעצמי את מרחב ההתבוננות הזה, שילמתי על כך.

טיפים להתמודדות עם היום שאחרי:
• אתם לא לבד! זכרו שזה מצב טבעי ושרוב הספורטאים חווים אותו במידה זו או אחרת.
• היכנסו למסגרת אימונים חדשה, מותאמת ליום שאחרי (התאוששות).
• חשבו על יעדים חדשים (אין צורך ישר להתחייב אליהם) גם אם הם לטווח זמן רחוק. זה נותן כיוון ותחושת מטרה.
• אם אין לכם מוטיבציה לחזור להתאמן, אל תילחמו בעצמכם. אפשרו לעצמכם מרחב התאוששות, אבל מראש הגבילו אותו בזמן סביר ואז חזרו לאימונים בהדרגתיות.
• שתפו את האנשים שעברו את אותה חוויה גם בתחושות הקשות כי לרוב הם מרגישים דברים דומים. כמו שנאמר "צרת רבים חצי נחמה".
• זכרו שהירידה היא חלק מהחיים. יש לה תפקיד חשוב: להחזיר אותנו לאיזון כדי שנוכל לטפס שוב. אי אפשר להישאר בפסגה כל הזמן.

איריס עצמון - M.A. פסיכולוגיה חינוכית יישומית, בעלת ניסיון רב בייעוץ ובליווי ספורטאים מקצוענים וקבוצות, ייעוץ מנטלי והתמחות בפסיכולוגיית ספורט. אשת ברזל, מרתוניסטית וספורטאית בנשמה. לדף הפייסבוק הקליקו כאן  דוא"ל: irisat412@gmail.com
טלפון: 054-4599397.



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
נקבע מועד חדש: טקס הפתיחה של המשחקים האולימפיים בטוקיו יתקיים ב-23.7.21. בהצלחה!

אתכם גם בימי קורונה: אל תחמיצו את סדרת ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים

נלחמים על הכושר: נבחרת השחייה הפראלימפית מתאמנת בבריכה הלאומית במכון וינגייט

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג המגיעים למכון

שחקן הבדמינטון האולימפי, מישה זילברמן יתאמן בתקופה הקרובה במכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט