חפש רק בנושא זה






טיפים להתמודדות עם פציעה

הרגע הזה שכל ספורטאי חושש ממנו ומייחל להתחמק ממנו, הרגע של הפציעה... מה הוא מעורר אצלנו מבחינה רגשית? מה ניתן ללמוד על עצמנו בתקופה זו? ואיך לנצל את כוחות הגוף, הנפש והשכל להחלמה - מאת איריס עצמון, פסיכולוגית ספורט, ספורטאית ומרצה בביה"ס למאמנים, מכון וינגייט
  19/12/17

איריס עצמון, פסיכולוגית ספורטהרגע הזה שאתה מבין שאתה מושבת מהפעילות הספורטיבית עקב פציעה. הרגע בו כל התכניות שתכננת וכל ההכנות שעשית לתחרות או לאתגר הבא נפסקות עד להודעה חדשה... הרגע הזה שאתה מבין שהשגרה שלך משתנה, שהחברים שלך ימשיכו בלעדיך כי אתה מושבת עד להודעה חדשה....

לאחרונה בהרצאה על ההיבטים הפסיכולוגים של פציעות ספורט בבית ספר למאמנים, מכון וינגייט, קם אחד הסטודנטים ואמר לי "אני מצטער אבל אני לא מסוגל לשמוע אותך מדברת על הנושא כי אני כל כך מפחד מפציעה". תגובתו הקיצונית ממחישה עד כמה נושא זה טעון רגשית. מעבר למגבלה הפיזית שנגרמת עקב הפציעה יש לפציעה הרבה השלכות פסיכולוגיות. למעשה היא מהווה אובדן ממשי - האובדן יכול להיות מוחשי במקרה של ספורטאי מקצוען שעוסק בספורט לפרנסתו או לא מוחשי כאשר מדובר בספורטאי חובבן. בשני המקרים קיים מרכיב של אובדן "האני הספורטיבי" של הפרט, שהוא חלק משמעותי מהזהות האישית. הספורטאי לא יודע האם יחזור להיות כמו שהיה וכמה זמן זה ייקח. הספורטאי הפצוע מאבד את השגרה המוכרת והידועה של עיסוק כמעט יומיומי בספורט. לפעמים נוספים לכך גם התרחקות וניתוק מחוג החברים שממשיכים בעיסוק בספורט. במקרים מסוימים ייתכן גם אובדן של חלום, היעד שאליו חלם הספורטאי להגיע.

השלבים של עיבוד הפציעה בהיבט הרגשי דומים לתהליך של עיבוד אבל:
הכחשה
-"זה לא קורה לי"
כעס -"למה דווקא לי?"
מיקוח - "אני אעשה הכול, רק תן לי לחזור"
דיכאון - תחושה של חוסר טעם, חוסר תקווה
ולבסוף השלמה והתמודדות.

כרוניקה של פציעה - מניסיון אישי
במהלך השנים בהם אני מתאמנת ומתחרה חוויתי גם אני את מנת חלקי בפציעות. חלקן כתוצאה משחיקה ואחרות מחבלות עקב תאונות. הפציעה הקשה ביותר שחוויתי נגרמה עקב נפילה מאופניים במהלך אימון, השאירה אותי עם דימום בראש, נקב בריאה, 3 צלעות שבורות ושבר בעצם הבריח.
לאחר שהשתחררתי מבית החולים (הייתי מאושפזת מספר ימים) גיליתי לדאבוני שלא היה לי ביטוח. היות ואני עצמאית הבנתי שעלי לחזור לשגרת עבודה ללא דיחוי, על מנת לשמור על הלקוחות שלי ועל הכנסה. המצב הזה גרם לי לאזור כוחות ולחזור לעבוד למרות הקושי והכאב. על אף הקושי נאלצתי לתפקד ולהעמיד פנים שאני בסדר, במיוחד כאשר נאלצתי להרצות מול קהל סטודנטים או לקבל מטופלים.
הסתבר שמה שהתחיל כהצגה כלפי חוץ השפיע גם על ההרגשה הפנימית שלי שהלכה והשתפרה, כמו שנאמר: "Fake it until you make it".



בדיעבד זה גרם לי לא לשקוע, לשמור על אופטימיות ולחזור לעצמי במהירות מפתיעה. את החלל שנוצר עקב אי העיסוק בספורט, מילאתי בשגרת תרגיליי הפיזיותרפיה ועל ידי פעילות גופנית חילופית שהורשתי לעשות. כמו כן, נעזרתי בחבריי שתמכו בי. התמיכה שלהם הפיחה בי רוח חיים והקלה על הניתוק החברתי מהחברים שהמשיכו באימונים. החוויה הזו היוותה הוכחה נוספת למה שידעתי זה מכבר: שלמצב הנפשי יש השפעה מרחיקת לכת על המצב הפיזי. היא חיזקה אצלי את התובנה כי אופטימיות, אמונה ושמירה על מצב רוח חיובי הם גורמים מאיצי החלמה.

ההיבטים הפסיכולוגיים של הפציעה ושל החזרה לפעילות לאחר ההחלמה
כאמור פציעות ספורט הן אחד הנושאים הכואבים לספורטאים והן חלק מהחיים של כל ספורטאי. לרוב הכוונה לפגיעה גופנית, אולם כמעט לכל הפציעות יש היבטים פסיכולוגיים.

סיבות פסיכולוגיות שעלולות להוביל לפציעה:
• פציעה יכולה להיגרם כתוצאה מלחץ להגיע לתוצאה מסוימת ועקב כך לגרום לספורטאי באופן בלתי מודע להיפצע זמן מה לפני התחרות ועל ידי כך להוריד ממנו את הלחץ הסביבתי להגיע לתוצאה.
• לחץ גורם לטונוס שרירים גבוה ולפיכך לתנועות להיות יותר נוקשות וכתוצאה מכך עלול להוביל לפציעה.
• מצב נפשי קשה יכול להוביל לכך שהספורטאי ישקיע זמן רב באימונים ובאינטנסיביות גבוהה יתר על המידה כדי להימנע מכאב נפשי, לפעמים תוך כדי התעלמות מכאבים שמרמזים על בעיה פיזית כלשהי.

התמודדות עם החזרה לפעילות:
החזרה מפציעה היא תהליך שלא פעם מלווה בהרבה חששות. לרוב הספורטאי מאבד את תחושת הביטחון שלו עקב הפציעה. ההרגשה היא שהגוף בגד בי ונוצר חשש לחזור לפעילות באותה עוצמה.
זה עשוי להתבטא בכך שכדורסלן יימנע מפעולות חדירה עקב חשש ממגע שיוביל לפציעה או שאצן שישנה את טכניקת הריצה שלו.
במקרים רבים הגוף מחלים, אבל הראש עדיין נשאר עם הטראומה - קיים חשש להפעיל את האזור שנפגע גם לאחר שהחלים. בנוסף, הספורטאי לא חוזר לאותה נקודה בה הפסיק ועם זאת קיימת ציפייה של הסביבה ולחץ פנימי להגיע לאותם הישגים כמקודם בעוד שהחזרה צריכה להיות הדרגתית.

טיפים להתמודדות עם פציעה:
1. הקדישו את הזמן שהתפנה מהאימונים לעיסוק בתרגילי הפיזיותרפיה ולחיזוקים שמטרתם לחזק את האזור הפגוע ולתקן את הליקויים בגוף שגרמו לפציעה.
2.  בדקו עם הרופא או הפיזיותרפיסט לא רק מה אסור לכם לעשות אלא גם איזו פעילות ספורטיבית מותרת לכם. במידת האפשר שמרו על פעילות ספורטיבית כלשהי, זה עוזר לא רק מבחינה פיזית אלא גם פסיכולוגית ומהווה תחליף לעיסוק הרגיל.
3. נסו ללמוד מהפציעה: למה זה קרה (נסיבות), למה דווקא במקום הספציפי בגוף ולמה בנקודת הזמן הזאת. הלמידה לא בהכרח תאיץ את ההחלמה, אבל היא יכולה להיות שיעור חשוב להמשך הדרך.
4. אל תהססו להיעזר בחברים. אין צורך לעבור את זה לבד. מחקרים מראים שהשהייה בחברה מעודדת תהליכים במוח (אקסיטוצין) שיש להם השפעה מיטיבה על ההחלמה. במיוחד שפציעה היא חלק מחיי כל ספורטאי וכמו שנאמר "חבר הוא חבר לעת צרה"
5. נסו לראות את הפציעה בפרספקטיבה, כמשהו שבסך כל מהלך החיים שלכם יהיה רק פסיק קטן, גם אם עכשיו הוא תופס את כל עולמכם.
6. נסו לפרוס את זמן ההחלמה לחלקים קטנים ולהתרכז כל פעם ביעד הבא. למשל, להצליח לשפר את התנועתיות. להגיע למצב של יכולת ללכת וכו' - זה ייתן לכם תחושה של התקדמות ומטרה במקום התחושה של ייאוש וחוסר תקווה.
7. זכרו כי למצב הרוח שלכם יש השפעה על תהליכי ההחלמה שלכם. עודדו את עצמכם ובחרו להאמין בטוב. זכרו "התוצאות שלנו בעולם הפיזי משקפות את העולם הפנימי שלנו" מחשבות חיוביות מקדמות תוצאות חיוביות.

איריס עצמון - M.A. פסיכולוגיה חינוכית יישומית, בעלת ניסיון רב בייעוץ ובליווי ספורטאים מקצוענים וקבוצות, ייעוץ מנטלי והתמחות בפסיכולוגיית ספורט. אשת ברזל, מרתוניסטית וספורטאית בנשמה. לדף הפייסבוק הקליקו כאן  דוא"ל: irisat412@gmail.com
טלפון: 054-4599397.

תמונה: באדיבות איריס עצמון



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
נקבע מועד חדש: טקס הפתיחה של המשחקים האולימפיים בטוקיו יתקיים ב-23.7.21. בהצלחה!

אתכם גם בימי קורונה: אל תחמיצו את סדרת ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים

נלחמים על הכושר: נבחרת השחייה הפראלימפית מתאמנת בבריכה הלאומית במכון וינגייט

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג המגיעים למכון

שחקן הבדמינטון האולימפי, מישה זילברמן יתאמן בתקופה הקרובה במכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט