חפש רק בנושא זה






דיאטה בריאה

10 עשרה קווים מנחים שאולי אתם כבר מכירים, אבל האם אתם מתרגלים אותם? האם הטמעתם אותם לחייכם? כי דיאטה היא לא רק תזונה... כולנו יודעים היטב שאדם יכול לאכול מאוד בריא ועדיין להיות מאוד חולה. מאת: ד"ר מירה כהן שטרקמן Ph.D. ראש תחום לימודי נטורופתיה במכון וינגייט
  08/01/18

ד"ר  מירה כהן שטרקמן, ראש תחום לימודי נטורופתיההמונח "דיאטה" סימל במשך אלפי שנים את הגישה הוליסטית בריפוי ובמניעת מחלות. הדיאטטיקה כללה לא רק תזונה נכונה אלא גם דיור נאות, לבוש, עבודה ופרנסה, תרבות פנאי, פעילות גופנית, ניהול מחשבה ועוד גורמים המשפיעים על הבריאות. היו כאלה שהעדיפו בריאות על עושר. כדוגמה, בן סירא שר שיר הלל לבריאות באומרו: "טוב מסכן וחי בעצמו מעשיר ונגע בבשרו (בן סירא ל, יד-טז), דהיינו עדיף להיות עני ובריא מאשר עשיר וחולה.

איך איבדנו את הצפון בתזונה
לפני כ-150 שנה, עם התפתחות המדע והטכנולוגיה, הרפואה זנחה את הטיפול באורח החיים ובחינוך התזונתי והחלה להתמקצע באבחון מעבדתי וטכנולוגי, טיפול תרופתי וכירורגי. במקביל התפתחו כמה מקצועות שהתמקצעו ברווחת האדם. במהלך השנים נוצרה הצפה בכמות המידע שמגיע, בחלקו מבוסס ראיה, בחלקו מעוגן בניסיון קליני ובחלקו מבוסס שמועה. לצד ההתמקצעות בטיפול באדם התפתחה תעשיית המזון שמנגישה לפינו כמעט כל דבר. רכיבי מזון נקראים בשמות מוזרים המסומנים באותיות כמו E, וגם גידולים חקלאיים כבר אינם תלויי עונה. צבע הירקות והפירות אינו קבוע וגודל הפרי והירק גדל משנה לשנה. המזון מגיע היום בשקיות והארוחות הפכו ל"עסקיות", "מהירות" ו-"אכול כפי יכולתך".
בכל ההמולה הזאת האדם מאבד את יכולת ההקשבה הפנימית, את ההבנה מה נכון ומה אינו נכון והוא תלוי במידע חיצוני, באינטרסים כלכליים המנהלים את מחשבותיו, תשוקותיו וטעמו ולמעשה אינו יודע מהי הדיאטה הבריאה עבורו, דהיינו מה מתאים לו לאכול ואיך מתאים לו לחיות כדי ליהנות מהחיים, להרגיש בריא, להיות יצירתי ומאושר.
המונח "אושר" גם הוא הגיע אל שולחן הניתוחים של המדענים וגם לכך יש "רשימת מכולת" של עשה ואל תעשה. המבוכה גדלה כאשר אדם נופל למחלה. או אז כל בעלי המקצוע המוסמכים מציעים לו את הטיפולים היעילים ביותר - מבוססי ראיה. ובכל זאת האדם נותר במצוקה.

מה יש לנטורופתיה להציע בתחום "דיאטה בריאה"?
הנטרופתיה כמקצוע מייצגת את הגישה ההוליסטית בבריאות האדם, כזאת שחובקת כמה תחומי דעת, בוחנת את הסיטואציה מכמה זוויות פילוסופיות, רואה את האדם על כל רבדיו ומציעה מזור בכמה מישורים. הנטורופתיה אינה מתמקצעת בנקודה אחת בחיי האדם או באבר מאברי גופו. הנטורופתיה גם אינה מאבחנת מחלות ואינה מטפלת במחלות אלא נועדה להגיש לאדם כלים ראויים שיסייעו לו לעלות על דרך המלך של הבריאות. ההתמקצעות הנטורופתית היא בהוליסטיות שלה. רוחב היריעה של הנטורופתיה אינה הופכת את המקצוע לשטחי וחסר אחריות. נטורופת שרכש השכלה רחבה וטובה, יודע היטב מהם גבולות הנטורופתיה, מתי אינה נותנת מענה ומתי יש להציע לאדם/המטופל ייעוץ מקצועי אחר.

בשוליים אציין שעצם העובדה שהנטורופתיה אינה מוכרת בישראל כמקצוע אקדמי, אינה מפחיתה מערכה.
המושג "דיאטה בריאה" קיבלה היום משמעויות מצמצמות, ומייחסים זאת לתזונה בריאה, ערך קלורי נכון, שומנים בריאים, הרכב גוף וכיו"ב. הכול נכון, אבל ההגדרה המצמצמת הזאת מייצרת פספוס גדול. הרי אנחנו יודעים היטב שאדם יכול לאכול מאוד בריא וגם להיות מאוד חולה. אם כך, הדיאטה הבריאה אינה רק בתזונה.
ההנחיות הדיאטטיות שאציע כאן הן הנחיות בתחום התזונה ובתחום אורח חיים בריא.

סיכום תורה מורכבת בעשר הנחיות פשוטות להבנה ומאתגרות ליישום:
1. ללא הגזמה: הגזמה בדברים שנהנים מהם גם היא מזיקה. לדוגמה, הגזמה באכילה גורמת נזקים חמורים מאוד. במסכת שבת (לג, ע"א) נאמר שיותר אנשים מתים מאכילה מאשר מרעב. ההמלצה היא לאכול שליש, לשתות שליש ולהשאיר שליש פנוי. הסיבה במסכת גיטין: כדי שתחזיק מעמד כשתכעס ובטנך לא תתבקע (גיטין ע ע"א).
2. בררנות: תהיו בררניים לגבי כל מה שנכנס למחשבותיכם, ללבכם ולפיכם. אלו מייצרים את המציאות שלכם.
3. פשטות: לחיות פשוט משמעו לחיות בצניעות, לראות את הלוגיקה של החיים, אבל גם להקשיב לאינטואיציה. לאכול מזון שניתן לזהותו, מעדנים מורכבים יכולים להזיק מאוד.
4. איטיות: פתגם בלטינית אומר: Va piano bive sano - לך לאט חייה בריא. האיטיות מאפשרת התבוננות, העמקה, עיכול של חוויות וגם של המזון, הזנה וספיגה של האיכויות הטובות שמגיעות מבחוץ אל תוכנו.
5. התבוננות: הרמב"ם המליץ לאכול באור ולהתבונן במזון טרם אכילתו. הפעולה הזאת מנתבת את האדם לאכול במתינות ומשדרת תחושת שובע. תורות מזרחיות מדריכות לתרגול התבוננות לחיים טובים יותר.
6. אימון: בכל יום להתאמן מחדש על ההרגלים הטובים. האימון מטמיע את ההרגלים האלה והם הופכים להיות חלק מההוויה שלנו.
7. גיוון: חפשו דרכים חדשות אל בית הספר ואל העבודה. נסו פעולה חדשה, מתכון חדש, ספר חדש, נוף חדש. גם כאן - ללא הגזמה.
8. התמדה: גם כשאין רצון או מוטיבציה.
9. מותר להשתעמם: אנחנו לא נמלים ולא דבורים. אפשר לא לעשות מאומה.
10. ידע: אפלטון, שכונה "מלך הפילוסופים", המליץ: דע את עצמך, דע את המגבלות והחולשות שלך ודע כיצד אנשים אחרים רואים אותך. הידע הוא דו כיווני - פנימה והחוצה: רכישת ידע על העצמי ורכישת ידע על העולם הסובב. ההצטיינות האנושית Areta)) נעוצה בפיתוח יכולת המחשבה ולא רק בניתוח לוגי של עובדות.

הטיפול הנטורופתי השלם מסייע לאדם ליישם את ההנחיות האלה באמצעות מגוון כלים המעוררים את המחשבה, האינטואיציה ויכולת הפעולה של האדם לטובת עצמו. מהבחינה הזאת הדיאטה הבריאה אינה תפריט של "זבנג וגמרנו" אלא תהליך של צמיחה. 

ד"ר מירה כהן שטרקמן Ph.D – בוגרת תואר שלישי מאוניברסיטת בר אילן. מתמחה בטיפול בצמחי מרפא מערביים, בתזונה טבעית, מנחת קבוצות בתחומי הרפואה הטבעית וההתפתחות האישית. ראש תחום לימודי נטורופתיה במכון וינגייט.
האתר של מירה: www.argaman-ntr.co.il

היכנסו לפורום נטורופתיה בניהולה של מירה כהן שטרקמן.

ללימודי נטורופתיה במכון וינגייט, הקליקו על הקישור למילוי טופס לפגישת ייעוץ אישית. 



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
7.9.18 יום פתוח למסלולי הלימוד של מכון וינגייט

כנס פיטנס 14.9.18

28.9.18 סדנת Weightlifting



מבדק הזהב
הדרך לבריאות טובה הנשמרת לאורך זמן