חפש רק בנושא זה






בין המצוי לרצוי – תתאמנו!

לאיזה קבוצה אתם שייכים? לעושים עכשיו או לאלה שמחכים עד לרגע המושלם? הרגע שיש לכם מספיק זמן פנוי, אנרגיה,כסף, להצליח... מה המשמעות של "אין לי מספיק?" ואיך יוצאים ממעגל ההימנעות מעשייה ומתחילים להתמקד ב"יש" - מאת איריס עצמון, פסיכולוגית ספורט, ספורטאית ומרצה בביה"ס למאמנים, מכון וינגייט
  22/01/18

איריס עצמון, פסיכולוגית ספורטאחד הדברים שאני שומעת הרבה מאנשים שפונים אלי לעזרה, זה את המילה "אין" - אין לי מספיק זמן, כסף, כוח, יכולת ועוד. השאלה המתבקשת היא מה זה מספיק? המילה "מספיק" מתייחסת למשהו מופשט שמייצג את הפער בין המצוי לרצוי. כי במציאות לכולנו יש אותו זמן, רק שיש כאלו שמספיקים לעשות הרבה דברים בזמן הזה בעוד אחרים מביעים חוסר שביעות רצון ממה שהם מספיקים לעשות. כנ"ל לגבי כסף, כוח, יכולות ועוד.

כל זה רלבנטי גם לספורט. פעמים רבות אנשים מרגישים שאין להם מספיק זמן להתאמן או שהם לא במשקל האידיאלי או בכושר שהיו רוצים וכדומה. למרות ש"מספיק" הוא מושג מופשט שקיים אך ורק בהגדרה הסובייקטיבית של האדם, קיימת נטייה להתייחס אל זה כאל משהו עובדתי. ה"אין מספיק" מייצג מגבלה. הבעיה שעלולה להיווצר כאשר שמים את הפוקוס על המגבלה, היא שזה משפיע על ההתנהגות ועלול ליצור מצב שנתקעים עם ה"אין" במקום לעבוד עם ה"יש".

לדוגמה, לא יוצאים לאימון אם זה לא לפרק זמן שחושבים שהוא אידיאלי או מוותרים על השתתפות באירוע ספורטיבי אם מרגישים שהתוצאות יהיו נמוכות יותר ממה שבמצב אידיאלי ניתן היה להשיג וכדומה.
במקום לנסות להוציא את המקסימום מהמצב הקיים ולהציב מטרות ריאליות, מוותרים על עשייה או דוחים אותה לזמן בלתי מוגדר. מצב כזה עלול לגרום לחוסר עשייה ולתסכול. כי מי שמחכה למצב האידיאלי, לרוב מחכה. ומי שלא, עושה!

הנה כמה טיפים שיעזרו לכם להתגבר על הפער הזה:
• זכרו שהמצב אף פעם לא אידיאלי, תמיד משהו יכול להיות יותר טוב, יותר גדול, יותר נוח, וכדומה.
• אם תחכו שהדברים יהיו מושלמים, ניתן לשער שתמשיכו לחכות... החיים מורכבים ולרוב הציפייה לשלמות היא לא מציאותית וקיימת רק בראש שלנו.
• זו בחירה שלכם במה להתמקד ולאיפה לכוון את האנרגיות שלכם. החוסר לא מבטל את מה שיש, כמו שהיש אינו מבטל את מה שחסר. כוונו את המיקוד שלכם למה שיש לכם.
• התייחסו אל הקיים כנקודת המוצא והציבו מטרות רלוונטיות בהתאם. אל תמדדו את מה שיש לפי מה שהיה יכול להיות, כי זה מדד שקיים רק בראש והוא עלול לגרום לחוסר עשייה ולתסכול.
• ברכו על היש והתרכזו בו, נסו להוציא ממנו את המיטב והמרב.
• פרגנו לעצמכם. מדדו את עצמכם ביחס למה שהצלחתם להשיג בהתאם לתנאים.

איריס עצמון - M.A. פסיכולוגיה חינוכית יישומית, בעלת ניסיון רב בייעוץ ובליווי ספורטאים מקצוענים וקבוצות, ייעוץ מנטלי והתמחות בפסיכולוגיית ספורט. אשת ברזל, מרתוניסטית וספורטאית בנשמה. לדף הפייסבוק הקליקו כאן  דוא"ל: irisat412@gmail.com
טלפון: 054-4599397.



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
אביב של בריאות וחג פסח שמח ממכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

אתכם גם בימי הקורונה: אל תחמיצו את סדרת ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג שזכו להיתר מיוחד

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט