חפש רק בנושא זה






עניין של פרספקטיבה

האם גם אתם אף פעם לא מרוצים מההישגים שלכם? כיצד האופן בו אנחנו מודדים את ההישגים שלנו משפיע על ההרגשה והביצועים שלנו? ומה ניתן לעשות כדי לקבל קצת פרספקטיבה - מאת איריס עצמון, פסיכולוגית ספורט, ספורטאית ומרצה בביה"ס למאמנים, מכון וינגייט
  06/02/18

איריס עצמון, פסיכולוגית ספורטלפעמים פרספקטיבה בחיים היא הכול... אחד התרגילים המחשבתיים שאני אוהבת להציג לסטודנטים שלי, הוא לצייר קו על הלוח ולשאול: כיצד ניתן להקטין את הקו מבלי לגעת בו? אחת התשובות המקובלות היא לצייר לידו קו ארוך יותר. כי ביחס לקו הארוך, הקו הראשון ייראה יותר קצר. האורך של הקו עומד אך ורק ביחס לעצמו, אולם ברוב המקרים אנחנו שופטים אותו ביחס לקו השני.

כיצד האופן שאנחנו מודדים את ההישגים שלנו משפיע על ההרגשה והביצועים שלנו?
בספורט ובחיים בכלל, הישג גדול שאליו הגענו ייראה לנו קטן יותר ביחס להישג יותר גדול, בעוד שהדבר לא משנה כלל ועיקר את גודל ההישג שלנו. זה מעלה את השאלה: כיצד אנחנו מודדים את ההישגים שלנו? ביחס לאחרים? ביחס למטרות שלנו? וכיצד זה משפיע על ההרגשה שלנו? לדוגמה כיצד זה משפיע על שביעות הרצון והמוטיבציה שלנו, וכתוצאה מכך על המעשים שלנו?
דוגמה טובה לכך היא ספורטאי שאני מלווה זה זמן מה, אצן מוכשר וחרוץ שמשקיע הרבה זמן באימונים ואף מגיע לתוצאות מרשימות ביותר. למרות זאת, הוא תמיד חסר שביעות רצון מההישגים שלו ומרבה להתלונן על כך שהוא לא טוב. דומה שחוסר שביעות הרצון העצמית שלו הוא אחד המאפיינים הדומיננטיים שלו. לשאלתי מדוע הוא אינו מרוצה מהישגיו על אף העובדה שהוא משפר ללא הרף את תוצאותיו ומגיע להישגים ביחס לעצמו וביחס לאחרים הוא ענה: אני תמיד משווה עצמי לאחרים שיותר טובים ממני, והיות שתמיד יש טובים ממני, אני לא מרוצה. במקום להרגיש סיפוק על הישגיו, דבר שהיה מעלה את תחושת המסוגלות שלו ותורם למוטיבציה שלו, הוא בוחר להתייחס רק לספורטאים יותר מהירים ממנו ולהתעלם מרבים אחרים שהם פחות טובים. הבחירה הזו גורמת לו להיות מתוסכל ואף להתאמן יתר על המידה ובמקרים רבים להגיע לאימונים כשהוא עייף ותשוש.

לראות את הדברים ממרחק של זמן
לאחרונה נתקלתי בתגובה חכמה של אחת הסטודנטיות שלי. היא אמרה שכדי להקטין את הקו, כל שעלינו לעשות הוא פשוט להתרחק, עד שהקו ייראה לנו יותר קטן. תחשבו על זה...
גם בחיים, לפעמים קורים לנו דברים שנראים לנו מאוד גדולים, קשים ומפחידים - כי כל עוד אנחנו קרובים לתמונה היא ממלאת את כל שדה הראייה שלנו. אך אם נתרחק מעט, הקו או האירוע יקטנו וייכנסו עוד דברים לשדה הראייה שלנו. אומנם הקו או האירוע לא באמת ישתנו, אבל לשדה הראייה שלנו ייכנסו עוד פרטים והקו לא יהווה את חזות הכול.
לדוגמה, כאשר הפסדנו ליריב או לא הגענו לתוצאה הרצויה במרוץ או במקרה אחר נכשלנו במבחן או לא הצלחנו לבצע פרויקט בדרך שרצינו, ומרגישים תחושה של כישלון צורב שגורמת לייאוש וחוסר מוטיבציה - במרחק מה מן האירוע יתאפשר לשפוט אותו בצורה יותר מאוזנת. אז במקום להרגיש תחושה של כישלון וחוסר אונים נוכל ללמוד מהמקרה ולצמוח. למשל, להבין שהכישלון הוא תוצאה של השקעה לא מספקת באימונים או עבודה לא נכונה או שלמרות ההפסד לקבוצה השנייה שיחקנו היטב. להבין שהכישלון הספציפי הוא חלק מהדרך, שיהיו עוד משחקים, תחרויות, וכיוצ"ב וכך ניתן ללמוד ולהתקדם הלאה.

לישון על זה לילה
דרך נוספת להתמודד עם אירוע שאנו לא יודעים איך להתמודד אתו היא להניח לו ו"לישון עליו לילה" ולעסוק בו רק בבוקר. מניסיוני למדתי שזו אסטרטגיה יעילה ביותר. לרוב הדברים בבוקר נראים קצת אחרת, כי המרחק מעניק פרספקטיבה יותר טובה.

ראיית הדברים בפרספקטיבה הנכונה לא תשנה אותם אלא את ההתייחסות כלפיהם. בשינוי הזה גלומה האפשרות ללמוד ולצמוח מהאירוע במקום להתערער ממנו. כמו שנאמר "כשאתה משנה את הצורה שבה אתה מסתכל על דברים, הדברים שאתה מסתכל עליהם משתנים." אז בואו נזכור שהכול עניין של פרספקטיבה...

איריס עצמון - M.A. פסיכולוגיה חינוכית יישומית, בעלת ניסיון רב בייעוץ ובליווי ספורטאים מקצוענים וקבוצות, ייעוץ מנטלי והתמחות בפסיכולוגיית ספורט. אשת ברזל, מרתוניסטית וספורטאית בנשמה. לדף הפייסבוק הקליקו כאן  דוא"ל: irisat412@gmail.com
טלפון: 054-4599397. 



תגובות הוסף תגובה
1.יפה מאוד! (לת)אודי13/02/18
אביב של בריאות וחג פסח שמח ממכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

אתכם גם בימי הקורונה: אל תחמיצו את סדרת ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג שזכו להיתר מיוחד

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט