חפש רק בנושא זה






להיות מחוברים לפעימות הלב

איך להתמודד עם רגשות לא נעימים כגון לחץ, כעס, אכזבה ותסכול מבלי להילחם בהם? האם התחושות הללו באמת פוגעות בביצוע שלנו או שהחרדה מפניהן היא הבעיה האמיתית? איריס עצמון, פסיכותרפיסטית, מרצה בביה"ס למאמנים, מכון וינגייט, מציעה לספורטאים ולשאר האדם דרך להתבוננות ברגשות לא נעימים
  14/06/18

איריס עצמון, פסיכותרפיסטית, מרצה בביה"ס למאמנים, מכון וינגייטבטח כבר יצא לכם לשמוע ספורטאי המתלונן על הלחץ שהוא חווה לפני תחרויות ויתכן שאף חוויתם זאת בעצמכם. כאשר ספורטאים או מטופלים פונים אלי ומתלוננים על לחץ שהם חווים בסיטואציות שונות אני מנסה תחילה להבין מה הן ההשפעות שיש ללחץ. מניסיוני למדתי שלמרות שבמקרים מסוימים ההשפעות יכולות להיות ירידה ברמת הביצועים, במקרים אחרים ההשפעות הן פשוט הרגשה לא נעימה שחולפת מעצמה לאחר זמן מה.

ברבות השנים למדתי שהאדם יכול להיות מוטרד מאוד מרגשות לא נעימים, בין אם הם לחץ, תסכול, או אכזבה גם כאשר הם לא גורמים לו לתפקד פחות טוב ולעיתים אפילו כאשר הם מגבירים את רמת הביצועים שלו.

איך מתמודדים עם תחושות קשות?
אני מודה שבתחילת דרכי התמקדתי יותר בלשנות את ההרגשה של הפרט על ידי שימוש בכלים ודרכים שונות. לדוגמה, שימוש בדמיון מודרך, ביופידבק, הרפיה ועוד להפחתת לחץ, תחושה של צער ועוד. כאשר המיקוד היה על שינוי הרגש הלא נעים. בלא מעט מקרים ראיתי שעצם המאמץ לשנות את הרגש הלא נעים יוצר בדיוק את ההפך. הרגש מתעצם ככל שהאדם ממוקד בו יותר ומנסה להילחם בו.

מתוך כך הבנתי שהציפייה לא לחוות רגשות לא נעימים, מעצימה את תחושת המצוקה של האדם ולא הרגשות עצמם. כלומר, הרצון להימנע כליל מרגשות קשים הוא מוטעה. רגשות לא נעימים כגון לחץ, כעס, אכזבה ועוד הם חלק מהקיום האנושי. לא ניתן לחוות רק רגשות חיוביים כל הזמן.
הדבר דומה לברז מים, אם מכבים את השיבר המרכזי לא יצאו מים בכלל, לא חמים ולא קרים. אך כאשר פותחים אותו יצאו מים חמים כמו גם קרים. כלומר, המחיר של לא לחוות רגשות לא נעימים הוא לא לחוות רגשות בכלל.



תפקידם של הרגשות הלא נעימים
לרגשות השליליים יש תפקיד חשוב, הם מקור מידע יקר ערך מכיוון שהם מנסים לספר לנו שמשהו מתרחש אצלנו. המידע הזה מאפשר לנו לבצע התאמות בחיים או במילים אחרות לבצע התאמות לנסיבות המשתנות. באופן פרדוקסלי, כאשר אנחנו מפסיקים לשפוט את ההרגשה הלא נעימה אלא לקבל אותה כפי שהיא, רק אז אנחנו מסוגלים לשנות ולחולל שינוי.

לדוגמה: כאשר חווים לחץ לפני תחרות, במקום להיות מוטרדים מכך - לקבל את זה שהלחץ נובע מכך שהתחרות חשובה לנו ומכיוון שהתכוננו לקראתה זמן רב. מומלץ להתבונן בהרגשה ולקבל אותה כפי שהיא, לא לנסות להילחם בה - כאשר לא מייחסים להרגשה חשיבות יותר ממה שהיא, היא מתפוגגת מעצמה.

השיטה להתמודדות עם רגשות עפ"י ד"ר סוזן דייויס, פסיכולוגית מהווארד
הדרך לעשות זאת היא לחלק את עצמנו לשניים:

1. "האני המרגיש" - שתפקידו לחוות את הרגשות בצורה הכי אותנטית שניתן
2. "האני המתבונן מהצד" - יחידת בקרה שבוחנת את הרגשות ממקום ניטראלי וענייני. להיות מודעים למחשבות, רגשות ותחושות גופניות מבלי לשפוט אותן.

מרדף אחרי חיים ללא כל לחץ, כעס, אכזבה וכדומה רק מגדיל אותם.
הרצון להתמקד בחיובי לא אומר להתכחש לשלילי ולבטל את הרגשות האחרים (מה שלא אפשרי בלאו הכי). זה רק אומר שעלנו לנסות להגביר את ההשפעה של החיובי שכן קיים בחיינו באופן קבוע לצד השלילי או לנסות להוציא דבש מהעוקץ. אבל שזה יהיה אפשרי, עלינו לראות תחילה שקיים עוקץ, להתייחס אליו ולנסות להבין אותו. כך נוכל לגבש חיים מלאים, אותנטיים המחוברים לפעימות הלב שלנו.

איריס עצמון - M.A. פסיכולוגיה חינוכית יישומית, בעלת ניסיון רב בייעוץ ובליווי ספורטאים מקצוענים וקבוצות, ייעוץ מנטלי והתמחות בפסיכולוגיית ספורט. אשת ברזל, מרתוניסטית וספורטאית בנשמה. לדף הפייסבוק הקליקו כאן  דוא"ל: irisat412@gmail.com
טלפון: 054-4599397.  



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
נקבע מועד חדש: טקס הפתיחה של המשחקים האולימפיים בטוקיו יתקיים ב-23.7.21. בהצלחה!

אתכם גם בימי קורונה: אל תחמיצו את סדרת ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים

נלחמים על הכושר: נבחרת השחייה הפראלימפית מתאמנת בבריכה הלאומית במכון וינגייט

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג המגיעים למכון

שחקן הבדמינטון האולימפי, מישה זילברמן יתאמן בתקופה הקרובה במכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט