חפש רק בנושא זה






תזונת ספורט ובריאות הפה

מדוע ספורטאים נמצאים בסיכון גבוה לבעיות שקשורות לבריאות הפה? מהן ההשלכות של בעיות בריאות הפה על הספורטאי ומהם כללי הזהב על מנת להפחית את הסיכון לבעיות בחלל הפה – מאת בן אל ברקוביץ', תזונאי ספורט במרכז לרפואת ספורט מחקר, מכון וינגייט
  16/08/18

תזונת ספורטאים חיונית לשם התאוששות מיטבית ושיפור הביצועים. עם זאת, תזונת ספורט כוללת לא פעם גם המלצה לצריכה קבועה של מזונות המכילים פחמימות עמילניות וסוכרים, העלולים לפגוע בבריאות השיניים והפה ולהתבטא בכאב, בפגיעה במראה ובביטחון העצמי של הספורטאי/ת. כאשר והבעיה מתמשכת היא עלולה אף להפוך לנטל כלכלי על הספורטאי. כבר מאז אולימפיאדת מקסיקו ב-1968 נאספים נתונים רבים בנוגע לבריאות פה ירודה ממנה סובלים ספורטאי הישג (1), ומוצעים פתרונות כיצד ניתן לשלב תזונה שתסייע לשיפור הביצועים יחד עם הרגלים תזונתיים והתנהגותיים לשמירת בריאות הפה.
כידוע, העיסוק בספורט מגדיל את הסיכון להתייבשות, ולכן ספורטאים נמצאים לעיתים במצבי התייבשות לפרקי זמן ממושכים. מלבד העובדה שמצב זה עלול לפגוע ביעילות תפקוד מערכת החיסון, יוצא שכמות הרוק בפה הספורטאי נמוכה יותר מכמות הרוק אצל אדם שאינו עוסק בספורט, למשך פרקי זמן ארוכים. כמות הרוק הנמוכה מפחיתה את האפקט המגן ותפקידו החיסוני של הרוק, ובשילוב עם שאיפת אוויר דרך הפה גדל הסיכון לזיהומים ותחלואות בחלל הפה.

במחקר שפורסם במאי האחרון (2018), חשפו גאלגר ועמיתיו נתונים עדכניים בנוגע לבריאות הפה של ספורטאי הישג (2). בקרב הספורטאים שנבדקו 77% סובלים מדימומי חניכיים, 49.1% אובחנו כסובלים מעששת ו- 41.4% סובלים מאיבוד רקמת שן. כשליש מהספורטאים דיווחו על השלכות ספורטיביות שליליות כתוצאה מבעיות הקשורות בבריאות הפה, כגון כאבים, פגיעה ביכולת ההשתתפות בתחרויות ואימונים, קושי באכילה ואפילו קושי לחייך.

כללי הזהב על מנת להפחית את הסיכון לבעיות בחלל הפה (3):
1. להימנע מצריכת תוספים שאינם מסייעים לאימון, לתחרות או להתאוששות. לדוגמה, לצורך התאוששות מומלץ להעדיף מים ומזונות המכילים פחמימות ומלחים על פני משקאות ספורט עתירי סוכר.
2. רצוי להשתמש במשחת שיניים בעלת ריכוז גבוה של פלואוריד לשמירת בריאות השן. כאשר השימוש במשקאות חומציים או עתירי סוכר נחוץ על בסיס קבוע, יש להקפיד על שמירה על אמייל השן באמצעות צחצוח שיניים פעמיים ביום במשחה בעלת ריכוז פלואוריד גבוה(לפחותppm 2,800). כשזה אינו זמין, יש להעדיף משחה בעלת ריכוז גבוה ככל הניתן (כ-ppm1,350). להגברת האפקט המגן מומלץ לאחר צחצוח השיניים לירוק את המשחה לכיור ללא שטיפה הפה במים. בנוסף, מומלץ לשלב על בסיס יומי שטיפת פה בתמיסה המכילה פלואוריד.
3. מניעת זיהומים בפה. צריכת סוכרים גבוהה בשילוב עם עומס האימונים, מהווה לעיתים אתגר ממשי עבור מערכת החיסון. על מנת להפחית את הסיכון לזיהומים, מומלץ לספורטאים לקבל הדרכה אישית וספציפית מאיש מקצוע לגבי צחצוח שיניים נכון ומתאים, כולל  שימוש בעזרים ייעודיים כגון חוט דנטלי, מי פה וכד'.
4. בקרה תקופתית אצל רופא שיניים. על מנת לאתר בזמן מחלות וזיהומים בפה, יש להקפיד על ביקור תדיר אצל רופא השיניים לצורך סקירה, הערכה והדרכה. התדירות המומלצת היא לפחות פעמיים בשנה ובמיוחד לפני תחילת עונת האימונים.
5. שתיית מים. כשהספורטאי צורך משקאות ו/או מזונות בעלי פוטנציאל לפגוע בבריאות הפה, מומלץ להשתמש בבקבוק מים נוסף ולשטוף את הפה בעזרת שתיית מים מיד לאחר השימוש בתוסף.

מקורות:
1. Needleman I, et al. Oral health and elite sport performance.Br J Sports Med 2015
2. Gallagher J, Ashley P, Petrie A, Needleman I. Oral health and performance impacts in elite and professional athletes. Community Dent Oral Epidemiol. 2018
3. Needleman I, Ashley P, Fairbrother T, Fine P, Gallagher J, Kings D, Maughan RJ, Melin AK, Naylor M. Nutrition and oral health in sport: time for action. Br J Sports Med 2018



תגובות הוסף תגובה
1.בעיית שיניים אלישע שלו28/08/18
2.נשימת-אף בפה סגור תמנע הרבה צרות ! (לת)לילי25/09/19
מדליית זהב לאורי ששון (100+ק"ג) בגרנד פרי ת"א

מדליית זהב לפיטר פלצ'יק (100 ק"ג) בגרנד פרי ת"א

מדליית ארד לטל פליקר (66 ק"ג) בגרנד פרי ת"א. ברוך שמאילוב (66 ק"ג) סיים חמישי

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט