חפש רק בנושא זה






ניקוי רעלים והדיאטה הים תיכונית

מהו ניקוי רעלים, מהן מטרותיו וכיצד ניתן ליישמו על פי עקרונות הדיאטה הים תיכונית? האם מתאים לנשים בהיריון ולקשישים והאם ביצועו כרוך בוויתור על פעילות גופנית ועל השתתפות בתחרויות? על כל אלו וגם - המלצות יישומיות לביצוע ה-Detox, במאמרה של ד"ר מירה כהן שטרקמן Ph.D, ראש תחום נטורופתיה במכון וינגייט
  17/03/19

ד"ר מירה כהן שטרקמן Ph.D. ראש תחום לימודי נטורופתיה במכון וינגייטהמושג ניקוי רעלים (Detox) מוכר ברפואה משחר ההיסטוריה כתהליך שמהותו עידוד פעולתן של מערכות ההפרשה של הגוף לפינוי רעלים שהצטברו בגוף כתוצאה מזיהום אוויר, מאכילה מוגזמת, מכניסתם של פתוגנים ו"סתימה" של צנרת מערכת הדם על ידי שומנים וחלבונים מיותרים ועוד. מטרת תהליכי הניקוי היא להגביר את פעילות מערכות הפינוי בגופנו: הכבד, הכליות, בלוטות הלימפה, מערכת הנשימה, העור וכן איזון מחזור הווסת, ופינוי ליחה ונזלת. בתקופה המודרנית המושג התפתח גם לניקוי רעלים מהמחשבה ומהרגש.


ניקוי רעלים בעזרת הדיאטה הים תיכונית (אילוסטרציה)
במאמר הזה אציג את הדיאטה הים תיכונית, כפי שנחקרה ואושרה כדיאטה הטובה ביותר לאיזון הפיזיולוגיה של הגוף, ואראה כיצד ניתן לעשות שימוש במתודולוגיה שלה כדי לנקות רעלים מהגוף וזאת - מבלי לוותר על פעילות גופנית – גם בתחרויות.
הדיאטה הים תיכונית מתאימה לנשים בהיריון, לילדים ולגיל השלישי ופועלת בעדינות לניקוי הרעלים מהגוף בזכות הרכבה התזונתי.
מהי הדיאטה הים תיכונית?
רעיון אימוץ הדיאטה הים תיכונית נולד מהתבוננות בעמי הים התיכון שהאריכו ימים. מדעני המערב חקרו את הצלחתה של הדיאטה הים תיכונית ומצאו שהשילוב התזונתי הים תיכוני מונע מחלות בכלל ובפרט מחלות לב וכלי דם. הדיאטה הים תיכונית מורכבת מירקות ומפירות טריים, מדגנים, מקטניות מחלבון מן החי, לרבות דגים, ביצים, יוגורט וגבינות ומיין.
מכיוון שמזונות אלו זכו ל"פרשנות מודרנית" בגרסאות המכילות אחוזי שומן גבוהים וחומרי שימור, הובהר על ידי החוקרים שמומלץ להסתפק במוצרים המכילים אחוזי שומן נמוכים. כמו כן הותרה כמות קטנה מאוד של ממתקים כמענה לצורכי האדם המערבי.
לצרוך מעט מתוקים העשויים מחומרי גלם איכותיים דוגמת תמרים ודבש (אילוסטרציה)
האם תושבי אגן הים התיכון לא אכלו ממתקים?
בהקשר זה חשוב לזכור שהממתקים המסורתיים באגן הים התיכון עשויים משילובם של מזונות משובחים דוגמת פירות, דגנים, יין ודבש.
מחקרים מצביעים על כך שהדיאטה הים תיכונית יכולה לסייע במניעת דיכאון, יתר לחץ דם, סוכרת, כבד שומני לא אלכוהולי (NAFAD
) ובמצבי בריאות נוספים, אך מצבים פתולוגיים דורשים התאמה אישית של הפרוטוקול התזונתי.
הדיאטה הים תיכונית ופעילות גופנית:
כאמור, התפריט המוצע בדיאטה הים תיכונית כולל את כל אבות המזון מן החי ומן הצומח, וניתן לשלבו בחיי היום יום מבלי לוותר על פעילות גופנית, אירובית או אנאירובית.כמובן שניתן לשלב ניקוי רעלים זה גם בספורט תחרותי - בהתאמה לסוג הספורט ולפרופיל הספורטאי/ת. זאת ועוד, ניתן לבחור במזונות מן הצומח ולהתאים את הדיאטה הים תיכונית גם לצמחונים. חכמי יוון העתיקה דגלו בצמחונות וניזונו מפירות, מירקות, מדגנים, מקטניות, מזיתים ומיין.
כיצד ניתן לשלב את הדיאטה הים תיכונית בתהליכי ניקוי הגוף באביב?
כאשר מדובר בניקוי של הרובד הפיזי, דהיינו עידוד הגוף להפרשת הרעלים שהצטברו, חשוב להקפיד על כמות טובה של מזון "חי" ומלא, קרי מזון בעל איכויות אנרגטיות ואנזימטיות גבוהות, כגון: ירקות עליים, פירות טריים, קטניות מונבטות ודגנים מלאים. עוד מומלץ בשלב הניקוי להימנע ממזונות הנחשבים אלרגניים דוגמת חיטה ומוצריה, תפוזים ובוטנים. מומלץ להשתמש בשמנים איכותיים שהופקו בהליך כבישה קרה (אילוסטרציה)
הכלל החשוב ביותר בתהליכי ניקוי רעלים מהגוף: פחות זה יותר, בכפוף לדגשים הבאים:
1.
מומלץ לצרוך בכל מנה כמה שפחות שילובים של מזונות: ולא יותר מ-3 סוגי ירקות , פרי אחד, סוג אחד של קטניות וסוג אחד של דגן. אופן זה מעמיס פחות על מערכת העיכול ובאופן זה אינה עסוקה בהפרשת מיני אנזימים הנדרשים לעיכול ארוחה מורכבת. שקט זה מאפשר לגוף לפנות את מה שאינו דרוש.
2.
 
חשוב להקפיד על אכילה מאוזנת: עד כדי 2/3 מקיבולת הקיבה וכהמלצת הרמב"ם. יש לזכור שתורת הרמב"ם באכילה ובניהול החיים הייתה התורה  המחנכת העיקרית של היהודים, תושבי אגן הים התיכון, במשך כ-900 שנה ובאופן זה שמרו על בריאותם בעידן של מגפות מדבקות – וזאת עוד בטרם התפתחה האימונולוגיה ובטרם הופצו החיסונים. תורת הרמב"ם טמנה בחובה את תורת הרפואה של היפוקרטס ורופאי יוון ורומא וגם את הרפואה הערבית של איבן סינא - לא פלא שהיהודים חלו פחות משכניהם.
3.
בתהליך הניקוי יש להימנע לחלוטין מסוכר לבן: ולצרוך מתוק מעט ככל שניתן (לדוגמה דבש, תמרים וכו'). בשלב הניקוי אמליץ לא רק להימנע לחלוטין מהוספת סוכרים אלא גם להסתפק במעט סוכרים המגיעים מן הצומח: מירקות, מפירות, מדגנים ומקטניות.
4.
לצרוך כמה שפחות שומן: מאיכות טובה בלבד.
 
ולסיום, הנה עוד כמה כללים חשובים שכדאי לאמץ בהליך ניקוי רעלים לפי הדיאטה הים תיכונית: 
1. מזון מלא בלבד
 
לאכול רק מזון מלא, עתיר סיבים תזונתיים, מושרה ומונבט לשם להפקת חלבון באיכות טובה.
2. מים:
להקפיד על שתיית מים מטוהרים.
3. שומן איכותי: 
לצרוך שומנים איכותיים שהופקו בכבישה קרה בלבד.

ליווי התהליך בעזרת צמחי מרפא בהתאם למטרות. בתמונה: עלי גדילן (אילוסטרציה)
כמובן שבנטורופתיה התפריט האישי בדיאטה ים תיכונית יהיה מלווה בצמחי מרפא ייעודיים  לפי הפרופיל האישי של האדם. דהיינו, אם המטרה היא הפחתת שומנים בדם נוסיף צמחי מרפא המעודדים זאת. כמו כן נוסיף צמחים המעודדים את פעילות הכבד. לדוגמה: זרעי גדילן, עלי קרנס תרבותי ועוד.
האם מומלץ לבצע תהליך ניקוי באמצעות אימוץ הדיאטה הים תיכונית?התשובה היא בהחלט כן - אבל לא בכל המקרים. מומלץ להתאים את התפריט הים תיכוני למצב בריאותו האישי של האדם בזמן נתון, לנתוניו הפיזיולוגיים, לאורח חייו ולפעילות הגופנית שהוא מבצע לרבות מטרותיו הספורטיביות. בסייגים אלו הדיאטה הזאת מומלצת לכל אדם וניתן לאמצה גם כדרך חיים.

ד"ר מירה כהן שטרקמן Ph.D – בעלת תואר שלישי מאוניברסיטת בר אילן. מתמחה בטיפול בצמחי מרפא מערביים, בתזונה טבעית ומנחת קבוצות בתחומי הרפואה הטבעית וההתפתחות האישית. ראש תחום לימודי הנטורופתיה במכון וינגייט.
האתר של מירה:
www.argaman-ntr.co.il
היכנסו לפורום נטורופתיה בניהולה של מירה כהן שטרקמן.
ללימודי נטורופתיה במכון וינגייט, הקליקו על הקישור למילוי טופס לפגישת ייעוץ אישית.
לעיון נוסף: https://academic.oup.com/ajcn/article-abstract/61/6/1402S/4651234?redirectedFrom=PDF
  



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
שי קקון (הפועל שדות ים) ומאור בן הרוש (הפועל נהריה) אלופי ישראל בסירת לייזר אולימפית

מדליית כסף ושיא ישראל למארק מיליאר (איל"ן חיפה) ב-200 מ' מ.א בתוצאה 2:33:83 דקות באליפות העולם בשחייה פראלימפית בלונדון

נבחרת הבייסבול של ישראל הפסידה 7:6 לנבחרת איטליה ותתמודד על מדליית הארד באליפות אירופה

מדליית ארד לעמי דדאון (איל"ן חיפה) ב-200 מ' חתירה בתוצאה 2:59:55 דקות באליפות העולם בשחייה פראלימפית בלונדון

שיא ישראל, מדליית כסף וקריטריון לטוקיו לעמי דדאון ב-150 מ' מ.א בתוצאה 2:31:17 דקות באליפות העולם בשחייה פראלימפית

שיא עולם, מדליית זהב וקריטריון לטוקיו למארק מליאר ב-400 מ' חופשי בתוצאה 4:33:64 ד' באליפות העולם לשחייה פראלימפית

נבחרת ישראל בכדורמים נשים עד גיל 17 סיימה במקום ה-10 באליפות אירופה

גולשת הגלים, ענת לליאור, קבעה את הקריטריון האולימפי לאולימפיאדת טוקיו 2020, בה ישתתף לראשונה ענף גלישת הגלים