חפש רק בנושא זה






על מנטול וביצועים ספורטיביים בתנאי חום

קיומם של אימוני חוץ בימי הקיץ החמים מלווים, מטבע הדברים, בקושי להוריד את טמפרטורת הגוף - קושי הגורם להגברת העייפות ולפגיעה בביצועים. לאחרונה נחקר השימוש באפקט המנטול כדרך לצינונו של הגוף בזמן מאמץ. על מגבלות האפקט ועל הדרכים ליישמו באימונים בימות הקיץ, במאמרו של בן אל ברקוביץ, M.Sc. RD תזונאי ספורט במרכז לרפואת ספורט ומחקר, מכון וינגייט
  19/06/19

הקיץ מתקרב, והימים מתחילים להתארך ולהתחמם. לרוב, בזמן מאמץ גופני בעומס חום המשלב לחות רבה וטמפרטורה גבוהה, הגוף מתקשה להתקרר ולהרחיק ממנו את החום שנוצר, כך שתחושת העייפות גוברת והביצועים הספורטיביים נפגעים. בהתאם לכך, סביר להניח שאם אתם עוסקים בפעילות גופנית בחוץ, אתם ודאי מרגישים שצריך להתחיל לקבוע את זמני האימון לשעות בהן הטמפרטורה בחוץ נוחה יחסית - בשעות הבוקר המוקדמות או בשעות הערב - החלטה העשויה להשפיע על סדר היום כולו.
בעומס חום תחושת העייפות גוברת והביצועים הספורטיביים נפגעים (צילום אילוסטרציה)

בשנים האחרונות נחקרות מספר אסטרטגיות העשויות לסייע בהתמודדות עם מאמץ גופני באקלים חם, לרבות; מריחת תכשירים שונים, התזת נוזלים על פני העור וצריכת נוזלים ומשקאות העשויים לתרום להורדת טמפרטורת הגוף. אחת הדרכים המעניינות להורדת טמפרטורת הגוף אשר לגביה אף מצטברות לאחרונה ראיות מחקריות, היא השימוש באפקט המרענן של מנטול (1).

לא מעט נכתב בעבר על הקשר שבין חלל הפה למוח המתווך באמצעות תעלות החישה המצויות בחלל הפה (בדומה לשימוש במי מלפפונים חמוצים
). תעלות אלו הן למעשה קולטנים הנמצאים בחלל הפה והמסוגלים לחוש בשינויים חיצוניים המתרחשים בחלל הפה, דוגמת ירידת הטמפרטורה.
מכירים את התחושה המרעננת של טעם המנטה? תחושה זו מתקבלת באמצעות הפעלת אותם קולטני קור בחלל הפה הנקראים TRPM8, המאותתים למוח על ירידת הטמפרטורה. כך למעשה, נוכחות של מנטול בחלל הפה גורמת לשפעול הקולטנים, ובתגובה תתפשט בחלל הפה אותה התחושה הקרירה והמוכרת לאחר כל שימוש במנטול, אפילו לאחר שתיית מים בטמפרטורת החדר.


אפקט המנטול כאסטרטגיה לצינון הגוף (צילום אילוסטרציה)

אסטרטגיה זו נבחנה לראשונה במחקר קליני שנערך על-ידי מאנדל וג'ונס, 2011 (2), בקרב רוכבים ובמהלכו נבחנה השפעתה של שטיפת פה ב-25 מ"ל תמיסת מנטול בריכוז של 0.01% בכל 10 דקות בזמן רכיבה בתנאי חום (34 מעלות ו-27 אחוזי לחות). התוצאות הדגימו שיפור של 9% במשך הפעילות עד התשה: 63 דקות בקבוצת המנטול לעומת 58 דקות בלבד לאלו שלא קיבלו תמיסת מנטול לשטיפת הפה. תוצאה מעודדת נוספת הייתה שיפור יכולת הוצאת האוויר בקבוצת המנטול, עובדה המעידה, ככל הנראה, על התייעלותו של תהליך הנשימה כתוצאה מהשימוש במנטול. תוצאה דומה הודגמה גם בשנת 2016 בקרב 11 רצים מאומנים, ששיפרו ביצועיהם במהלך ריצות 3 ק"מ ו-5 ק"מ (3). לאור כל אלו ועוד, הרי שהוספת המנטול מסתמנת כאסטרטגיה טובה לשיפור ביצועים במאמצי סיבולת בתנאי חום.

מחקרים נוספים הצליחו להדגים תוצאות דומות, לפיהן שתיית משקאות בטעם מנטה הצליחה להביא לביצועים טובים יותר בהשוואה לביצועים לאחר צריכת משקאות בכמות ובטמפרטורה דומות, אך ללא מנטול. במחקר מ-2014 הושוו תוצאות רכיבתם  של 10 רוכבים מיומנים לאחר רכיבה של 20 ק"מ בתנאי חום (30 מעלות צלזיוס ו-78% לחות), לאחר צריכת משקאות בטמפרטורה של 23 מעלות, 3 מעלות, או "ברד" בטמפרטורה של 1- מעלות צלזיוס עם מנטול או בלעדיו. כצפוי, נמצא שככל שטמפרטורת המשקה נמוכה יותר, כך צריכתו הטיבה עם הרוכבים. בנוסף, הסתבר שתוספת המנטול תרמה אף היא לשיפור ההישג. לפיכך, רוכבים שקיבלו ברד בטעם מנטה השיגו את התוצאות הטובות ביותר (4).


צרכו יותר נוזלים במהלך האימון, רצוי בטעם מנטה (צילום אילוסטרציה)

לסיכום, בארצנו החמה, נראה כי תהיה זו תהיה החלטה נבונה לצרוך יותר נוזלים במהלך האימון גם אם אינכם ספורטאים מקצוענים ומטרתכם אינה לשפר תוצאה. כדי להגדיל  את צריכת הנוזלים, מומלץ לצרוך נוזלים בטעם, על פי ההעדפה האישית, ובטמפרטורה קרירה ונעימה. אם במקרה מנטה הוא הטעם המועדף עליכם, הרי שייתכן שהרווח שלכם יהיה כפול.


רשימת מקורות:
1. Stevens CJ, Best R. Menthol: A Fresh Ergogenic Aid for Athletic Performance. Sports Med. 2017 Jun; 47(6):1035-1042.
2. Mündel T, Jones DA. The effects of swilling an L(-)-menthol solution during exercise in the heat. Eur J Appl Physiol. 2010 May; 109(1):59-65.
3. Stevens CJ, et al. Running performance and thermal sensation in the heat are improved with menthol mouth rinse but not ice slurry ingestion. Scand J Med Sci Sports. 2016 Oct; 26(10):1209-16.
4. Riera F, et al. Physical and perceptual cooling with beverages to increase cycle performance in a tropical climate. PLoS One. 2014 Aug 1; 9(8):e103718



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
הושק מסלול WinTech של מכון וינגייט ליזמים ולחברות הזנק לשיתופי פעולה בתחום הספורט ההישגי בשיתוף רשות החדשנות, חיל הרפואה, הוועד האולימפי בישראל, הוועד הפראלימפי ומשרד התרבות והספורט

יום פתוח לקורסים ולמסלולי הלימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן, יתקיים ביום שישי ה-6.3.20 בשעה 9:30. הירשמו עכשיו

הכנס השנתי של מכון וינגייט לפיטנס לתנועה יתקיים ב-3.4.20. מספר המקומות מוגבל

צפוניים? מוזמנים להפנינג הפתיחה של שלוחת ביה"ס החדשה ב-20.3.20, בקניון עזריאלי קריית אתא. ההרשמה באתר

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט