חפש רק בנושא זה






יסודות האימון: תקופות ההכשרה הראשונות בחיי ספורטאי

בחלקו הראשון של המאמר הוצגו קווים מנחים לתוכנית עבודה רב-שנתית עם ילדים, מגיל צעיר ועד לבגרות. המאמר הנוכחי עוסק ביתר הרחבה בשתי תקופות האימון המרכזיות הראשונות בחיי שחקני הכדור הצעירים: "הכשרה ראשונית" ו"בנייה אתלטית". חלק שני ואחרון
  15/08/05

במאמר הקודם בסדרה הוצגו קווים מנחים לתוכנית עבודה רב-שנתית עם ילדים מגיל צעיר ועד לבגרות. המאמר הנוכחי יתמקד בשתי תקופות האימון המרכזיות הראשונות בחיי הספורטאי - "הכשרה ראשונית" (גילאי 10-6) ו"בנייה אתלטית" (גילאי 14-11), יפרט עקרונות עבודה עם ילדים ויציע יסודות לתוכניות עבודה מתאימות.

הכשרה ראשונית

תקופת האימון הראשונה בטיפוח הספורטאים הצעירים לקראת עתידם מכונה "הכשרה ראשונית", ועקרונות האימון שלה מותאמים לילדים ולילדות בטווח הגילאים שבין 6 ל- 10. בשלב זה אינטנסיביות האימונים נמוכה; ככלל, ילדים אינם מסוגלים להתמודד עם הצרכים הפיזיים והפסיכולוגים של אימונים עצימים ותחרויות עצימות מאורגנות.

בשלב ההכשרה הראשונית תתמקד תשומת הלב בבניית תוכנית אימונים להכשרה אתלטית-תנועתית כללית, בהתאם לצרכי הגיל של הספורטאי. התוכנית לא תכלול התמקצעות ואימונים ספציפיים. הפעילות בגילאים אלה זהה לבנים ולבנות, ומומלץ לקיימה במשותף.

עקרונות אימון

1. עידוד התפתחות רב-תחומית במיומנויות יסוד של תנועה בתחומים שונים ולפי צרכי הגיל: ריצה, ריצה מהירה, צורות התקדמות מגוונות, סוגי קפיצה שונים, זריקה, תפיסה, שיווי-משקל, גלגולים, תנועה קצבית… כמו כן, רצוי שהילדים יעסקו במגוון רחב של פעולות לפיתוח הגמישות והקואורדינציה ולשמירה עליהן, כגון רכיבה על אופניים, שחייה וגלגיליות.

2. שילוב לימוד עם הנאה: על חלוקת הזמן בין מיומנויות למשחקים להיות שווה באופן עקרוני. כמו כן, אפשר להטמיע מיומנויות באמצעות משחקים. בנוסף חשוב לפתח משמעת עצמית, ולאפשר לילדים להתקדם במיומנויות גם באופן עצמאי.

3. טיפוח אווירה וסביבה ידידותיות לילדים בעת האימון; יש לאפשר לילדים מספר מתאים של ניסיונות וחזרות, ולוודא שהציוד והמתקן מתאימים לרמתם (רשת מונמכת לכדורעף,כדור מוקטן לכדור-יד, מספר שחקנים על המגרש וכד'). חשוב להקפיד שחוקי המשחק יהיו פשוטים וברורים.

4. הנאה היא המניע לעבודה בגילאים אלה, ולכן חשוב להתאים את המשימות ליכולת הספורטאים, כדי שיחוו הצלחות באימונים. כמו כן, יש להימנע מהמתנות או הפסקות ממושכות מפעילות במהלך האימון, ולעודד יצירתיות ויוזמות עצמאיות.

בהקשר זה יש לציין כי משחקי אסטרטגיה, קבלת החלטות ושימוש בראייה פריפרית בדרגות התחלתיות חשובים מאוד להתפתחות היצירתיות. משחקי הרחוב, שלהם חשיבות רבה ברכישת מיומנויות של אסטרטגיה, תכנון, קבלת החלטות, יצירתיות ויוזמה, הולכים ונעלמים כליל. הילדים נוטים כיום להעדיף את משחקי המחשב ומכשירי ההיי-טק, וחשוב לפיכך להקנות להם את המיומנויות האבודות באימונים. לכן יש לשלב באימונים משחקים פשוטים כגון 3 מקלות, מחניים, עמודו, שוטרים וגנבים, מחבואים וכד'.

5. פיתוח ערכים כגון משמעת, היגיינה, אורח חיים בריא - ספורטיבי, אתיקה, שמירה על כללים וכדומה.

תוכנית עבודה

תוכנית העבודה הכללית שתוצג בהמשך מיועדת לילדים בטווח הגילאים שבין 6 ל - 10. ילדים בגילאים אלה בארץ כבר נמצאים, לעתים קרובות, במסגרות ספורט שמכנות עצמן "בתי-ספר" (לכדורסל, לכדורגל וכיו"ב).לו היו מוסדות אלה מאמנים את הילדים בהתאם לעקרונות שפורטו לעיל, אזי לא היו נוצרות בעיות. אולם מטרתם העיקרית של רבים מבתי-הספר הללו, לצד רווח כלכלי,היא לגייס את הילדים לענף הספורט הספציפי מוקדם ככל האפשר.

תוכנית העבודה שלהלן משלבת בתוכה תכנים, שעולים בחשיבותם על התמחות. המודל הרצוי לטיפוח ספורטאים בגילאים הצעירים הוא הקמת רשת חוגים ברשות המקומית, שמטרתם הכנה כללית לספורט בכלל ולמשחקי כדור בפרט. רצוי שהמחלקה לספורט, בסיוע מורים לחינוך גופני, תפעיל את הרשת כהמשך ליום הלימודים. הכשרתם של מורים לחינוך גופני, בתוספת ההתאמות הנחוצות לאימון, תאפשר להם לעבוד עם ילדים טוב ממאמן מוסמך (מובן שבמצב האידיאלי יהיה מורה לחינוך גופני בעל תעודת מאמן).

"הכשרה ראשונית", תקופת האימונים הראשונה, נחלקת לשתי תקופות משנה, ובהתאם - לשתי תוכניות אימון; האחת מיועדת לגילאי 8-6, והשנייה לגילאי 10-8. להלן יפורטו שתי התוכניות.

גילאי 8-6 

מספר אימונים

בשבוע

משך האימונים

היבטים ביכולת גופנית

היבטים ביכולת טכנית

היבטים ביכולת טקטית

2

60-45 דקות

גמישות;

הפעלה כללית; קואורדינציה פשוטה;

שיווי משקל;

תנועה לפי קצב

מיומנויות יסוד: ריצה, קפיצה, טיפוס, זריקה ותפיסה של כדורים, משיכה, גלגולים, רכיבה על אופניים, גלגיליות, שחייה, התעמלות קרקע בסיסית.

התקדמות בדרכים שונות: צעדי רדיפה, תנועה לאחור, זחילה, דילוגים וכדומה.

שליטה בסיסית בכדור:

התקדמות בצורות שונות באמצעות איברי גוף שונים

משחקי אסטרטגיה:

תופסת, מחבואים, מירוצי מכשולים מגוונים, משחקי כדור פשוטים

גילאי 10-8

מס' אימונים

בשבוע

משך האימונים

היבטים ביכולת גופנית

היבטים ביכולת טכנית

היבטים ביכולת טקטית

3

60 דקות

הרחבת תחומי הקואורדינציה;

מהירות תגובה;

גמישות;

סבולת כללית (תוצאה של פעילות שוטפת);

שימור מרכיבים משלב קודם.

הרחבת הדרישות

במיומנויות שנלמדו ותורגלו בשלב קודם ותוספת מיומנויות מתחומים חדשים:

עבודה עם מכשיר חיצוני - מחבט (טניס, טנ"ש, בדמינטון)

פעולות טכניות מגוונות עם כדור מכל ענפי הכדור, ללא התמקדות רבה בענף הספציפי (מסירה, כדרור, תפיסה, קליעה, זריקה, הדיפה, כדרור ברגל וכד').

חשוב מאוד לשמור על מגוון עיסוקים ספורטיביים: שחייה, התעמלות קרקע ומכשירים, רכיבה על אופניים, גלגיליות.

 

המשך פעילות והרחבת הדרישות במשחקים:

תופסת, מחבואים, סימני דרך, שוטרים וגנבים, כל משחקי הכדור עם חוקים מותאמים ומשחקי כדור בקבוצות קטנות בתנאים מקלים, לשיפור יכולת קבלת החלטות וראייה פריפרית.

בנוסף למפורט בתוכנית, אפשר להרחיב את מסגרת הפעילות ולהוסיף על חוג האימון תחרויות משותפות עם קבוצות אחרות ברשות המקומית, וכן ימי ספורט מיוחדים שישקפו את כל המרכיבים שתוארו לעיל ויכללו פעילויות ריצה, קפיצה, זריקה, רכיבה על אופניים, בעיטה, קליעה, מיומנות התעמלות והפנינג משחקי כדור.

בנייה אתלטית

עקרונות האימון של תקופה זו מיועדים לילדים ולילדות בטווח הגילאים שבין 11 ל - 14.בתקופת אימונים זו יעלו תדירות ועומס האימונים בהדרגה. הספורטאים הצעירים מצויים בתהליכי גדילה, שעשויים להתרחש במהירות או באיטיות והם פגיעים מאוד; כתוצאה מתהליכים אלה, התקופה מתאפיינת בירידות ביכולת הקואורדינטיבית מעת לעת.

עקרונות אימון

1. חשיפת הילדים לראשונה למיומנויות היסוד של ענף הספורט הספציפי ולמגוון תרגילים מאותו ענף. במקביל לכך, חשוב להמשיך בפעילויות מגוונות מענפי ספורט נוספים, כדי להרחיב את הבסיס הספורטיבי של הילד.

2. תרגול הדרגתי של מיומנויות מענף הספורט ופיתוח טקטיקה אישית שבה ישלב השחקן את המיומנויות שרכש.

3. התאמת המיומנויות שרכש הספורטאי בגיל צעיר יותר למצב הנוכחי, שבו גופו משתנה וגדל, ועד שיטמעו ויהפכו אוטומטיות; יש להפוך אותן בהדרגה למורכבות יותר.

4. חשוב לתת לכל השחקנים אפשרות לשחק, ולא לקבוע לשחקנים תפקיד ספציפי במגרש בגיל זה; על כולם להתנסות במגוון תפקידים.

5. טיפוח יכולת גופנית-אתלטית: יש לשים דגש על תרגילים כלליים לפיתוח כוח, שכן היסודות לעבודת כוח בעתיד מונחים בגיל זה. על הילדים ללמוד את טכניקות העבודה ללא העמסה - בהתנגדות הגוף, או בשימוש באביזרים קלים כגון משקוליות וכדורי כוח. עיקר העבודה נעשית בגפיים ובגב. בנוסף, חשוב להמשיך ולפתח בהדרגה את הסבולת האירובית, שתאפשר התמודדות נוחה יותר עם דרישות האימון והתחרות בשלבים מאוחרים יותר.

6. חשיפת השחקנים לאימונים אנאירוביים באופן מתון, כדי שבעתיד יתמודדו טוב יותר עם עומסים אנאירוביים, שמאפיינים משחקי כדור. האימונים יותאמו ליכולת הילדים ולדרישות ענף הספורט.

7. בניית הביטחון העצמי ויכולת ההתמודדות, הגברת הריכוז ופיתוח כשרים מנטליים בסיסיים, שיסייעו בהתמודדות השחקנים באימונים ובתחרויות.

8. מטרת המשחק בתקופת גיל זו - יישום טכניקה וטקטיקה אישית במצבי משחק. בני גילאים אלה אוהבים להתחרות, אך חשוב שלא להגדיר את הניצחון כמטרה עליונה. כתוצאה מעבודה יסודית ושיטתית על המרכיבים הקודמים והדגשתם כמטרה ראשית באימונים ובמשחקים, קרוב לוודאי שגם הניצחונות יגיעו.

תוכנית עבודה

בדומה לתקופת ההכשרה הראשונית, נהוג כיום, באופן שגוי, להקדים גם בתקופת הבנייה האתלטית את תהליכי האימון בענף הספציפי; ליגת 7-7 בכדורגל וליגת הקט-סל בכדורסל הן דוגמאות לדרך האימון הנהוגה בגילאים אלה. ההתמחות המוקדמת גורמת למאמנים להתמקד בענף הספורט הספציפי, תוך הזנחת הצרכים האחרים של הילדים: אתלטיות, רב-גוניות, יכולת גופנית כללית ועוד. גילם של הילדים בתקופת הבנייה האתלטית אופטימלי ללימוד, תרגול ויישום המיומנויות הבסיסיות של ענף הכדור הספציפי. עם זאת, נודעת חשיבות עצומה להמשך העבודה במרכיבי ההעשרה האחרים.

חשוב להדגיש פעם נוספת כי בתקופה זו חלים שינויים גופניים משמעותיים, שמשפיעים על הקואורדינציה. השינויים מבליטים את ההבדלים בין בנים לבנות, ולכן יש להפריד את האימונים ביניהם.

להלן תוכניות העבודה לגילאי 12-11 ולגילאי 14-13 .

גילאי 12-11

בגיל זה מתחילה התפתחותן הביולוגית המואצת של רוב הבנות, לעומת הבנים, שהתפתחותם מאוחרת יותר. למרות שהניצחון אינו מטרת העל של המשחק בגילאים אלה, הם מתאימים בהחלט לתחרויות נגד קבוצות אחרות, אם כי במינון נמוך (משחק או טורניר אחת ל - 3 או 4 שבועות) ובמסגרת מקומית בלבד (מסגרת עירונית מתאימה). חשוב שכל הילדים ישתתפו בחלקים נכבדים מהמשחק, ושהפעילות תגרום להנאה.

מס' אימונים

בשבוע

משך האימונים

היבטים ביכולת גופנית

היבטים ביכולת טכנית

היבטים ביכולת טקטית

4-3 אימונים

75-60 דקות

שימור המרכיבים שבשלב הקודם הושם עליהם דגש והתאמתם לשינויים גופניים;

הוספת מרכיבים:

- זריזות כללית וייחודית;

-מהירות: כללית, מתואמת לענף.

 

 

שימור המרכיבים שבשלב הקודם הושם עליהם דגש והתאמתם לשינויים גופניים.

תוספת מיומנויות טכניות ממגוון ענפי ספורט.

תוספת משמעותית של מיומנויות טכניות מענף הספורטהרלוונטי; ככל שהילד יוכל ללמוד יותר מיומנויות בצורה טובה, כך יהיה לו קל יותר בעתיד.

 

 

העברת הלמידה הטכנית לבסיס של טקטיקה אישית, שבה מיישם השחקן את המיומנויות במצבים שונים(קבוצות קטנות, משחק)

תוך שימוש בתהליכי קבלת החלטות פשוטים, שהופכים בהדרגה מורכבים יותר, בהתאם לרמת השחקנים.

גילאי 14-13

בשלב זה מתחילים הבנים את תהליכי צמיחתם הביולוגית המואצת. כתוצאה מהשינויים הגופניים, חלה ירידה ביכולתם הקואורדינטיבית. לפיכך, אחת המשימות החשובות בתקופה זו היא לשמר את היכולות הטכניות שנרכשו בשלבים המוקדמים, ולהתאימן לשינויים המתרחשים בגוף.

תקופה זו היא האחרונה בשלב ההכשרה הבסיסית של הספורטאי; אחריה מתחיל שלבההתמחות.

מס' אימונים

בשבוע

משך האימונים

היבטים ביכולת גופנית

היבטים ביכולת טכנית

היבטים ביכולת טקטית

5-4 אימונים

90-75 דקות

המשך עבודה על מרכיבי יכולת גופנית משלבים קודמים תוך התאמתם לשינויים הפיזיים החלים אצל הילדים.

לקראת סיום התקופה אפשר להתחיל באופן זהיר בהכנה גופנית ליתר מרכיבי הכושר הגופני.

כוח: מעט כוח מתפרץ, בניית בסיס כוח כללי מול התנגדות הגוף ומכשירי יד חיצוניים קלים לקראת השלבים הבאים:
הרגלי עבודה,
יציבה נכונה,
טכניקה נכונה.

בנוסף למפורט בשלבים הקודמים, חשוב להניח בסיס טכני לעבודת כוח (סקווטים, הנפות, מכרעים עם התנגדות וכו') ללא העמסה חיצונית, או בהעמסה קטנה.

 

כניסה הדרגתית לדפוס של משחקים סדירים (פחות או יותר). המטרה במשחקים - יישום המיומנויות הטכניות והטקטיות-האישיות שנלמדו עד כה.

 

לתקופות האימון הראשונות בחיי הספורטאים הצעירים נודעת חשיבות רבה, שכן השפעתן על תפקוד הספורטאים ורמתם בעתיד משמעותית ביותר. תכנון לטווח ארוך יוביל להתפתחות טובה יותר של שחקני הכדור הישראלים, ויאפשר להם להגיע לרמתם של עמיתיהם במדינות אירופה.

* יורם כהן הוא מנהל היחידה לטיפוח ספורטאים צעירים מצטיינים



תגובות הוסף תגובה
1.הייתי שמח שתתקשר אלי ,רציתי להתייעץ עמיך לגבי בנייהונתן אור03/01/06
נקבע מועד חדש: טקס הפתיחה של המשחקים האולימפיים בטוקיו יתקיים ב-23.7.21. בהצלחה!

אתכם גם בימי קורונה: אל תחמיצו את סדרת ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים

נלחמים על הכושר: נבחרת השחייה הפראלימפית מתאמנת בבריכה הלאומית במכון וינגייט

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג המגיעים למכון

שחקן הבדמינטון האולימפי, מישה זילברמן יתאמן בתקופה הקרובה במכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט