חפש רק בנושא זה






יסודות האימון: תקופות ההכשרה הראשונות בחיי ספורטאי

בחלקו הראשון של המאמר הוצגו קווים מנחים לתוכנית עבודה רב-שנתית עם ילדים, מגיל צעיר ועד לבגרות. המאמר הנוכחי עוסק ביתר הרחבה בשתי תקופות האימון המרכזיות הראשונות בחיי שחקני הכדור הצעירים: "הכשרה ראשונית" ו"בנייה אתלטית". חלק שני ואחרון
  15/08/05
מאמרים נוספים בתחום
כוח שריר – לא רק המסה קובעת
הערכה כמותית של אימון סבולת ועומסים תחרותיים
שעוני דופק – אפשר לסמוך עליהם?
על אימון, מאמנים ומתאמנים
מאמרים נוספים בתחום
מתים לנצח – מחשבות על מוות משפרות ביצועים
The Rollover and Jacknife
שחקן, אתלט ומה שביניהם
תנו לשריר לגדול בשקט
מוטיבציה פנימית: המנוע בהכשרת מאמנים
תרגיל ה-Boomerang: פירוק לאלמנטים פשוטים
התכנון המודרני במשחקי הכדור לאן?
אימוני HIT: תגובות עצביות שריריות ותכנון אימונים שבועי
מדריך לתקופת הפגרה במשחקי הכדור – עשה ואל תעשה
אימון קואורדינציה מודרני במשחקי כדור ובאומנויות לחימה
פיתוח יכולות גופניות בכדורגל – שגיאות נפוצות
תורת האימון החדשה – תכנון מול מקריות
בין מדע ושטח באימון במשחקי הכדור
הכשרת מאמנים – הליבה של הצלחה וכישלון בספורט
הורי ספורטאים – מהפרעה לתרומה
חידושים בניתוח המידע והמדידה בכדורגל
עכשיו באים? DOMS, כאבי שרירים מאוחרים
מודאגים מהיקף המותניים? מה עדיף משקולות או ריצה
מה הכי קשה – שחייה, ריצה או רכיבה?
תרגילים עם רצועות אימון וריוסלינג
פילאטיס הוליסטי
מה באמת נדרש משחקני כדורגל?
שחקני כדורגל רצים לא רק אחרי הכסף
אפליקציות לניטור פעילות גופנית – עכשיו יותר מדויק
תרגילים לחיזוק כללי עם רצועות Variosling
אימון התשתית הגופנית לביצוע Euro Step
מתי שחקני כדורגל נפצעים יותר?
זהירות קיר לפניך!
לעלות בסולם הכושר
על הקצה – תגובת הלב במהירות של 320 קמ"ש
היהפוך אצן למרתוניסט?
התמחות בענף ספורט בגיל צעיר מגדילה את הסיכון לפציעות
עולים מדרגה! אימון Outdoor פונקציונלי
אורח חיים בריא: טיפים לניהול זמן
כוח המוח – מדוע אנו מתעייפים במהלך פעילות גופנית ממושכת?
חרם: לא ספורטיבי, אבל קיים גם בספורט
המתכון הבטוח "לשרפת" שחקני כדור צעירים
מסי, רונאלדו, אינייסטה וקסיאס – מצא את ההבדלים
אימון יתר - אבחנה וטיפול
המלצות לאימון פונקציונלי בענפי הכדור
המלצות לחימום פונקציונלי
תבעט או תבעטי?
טניס בזווית פונקציונלית – חלק ב'
אימון בהפרעות קשב וריכוז
היבטים של משחק הטניס בזווית פונקציונלית
רציתי לדעת...
פיתוח יכולות גופניות לשחקני כדור – איפה שגינו?
ילדים וספורט – שאלות מהשטח
חלון הזדמנוית בתהליך ההכשרה של הספורטאי הצעיר
טכניקה לנטרול הרגשות והמחשבות שמרחיקים אותנו מהמטרה
תחרותיות בריאה
ירידה לצורך עלייה
הצבת מטרות – כך תגשימו את החלום שלכם
מה עדיף? אימון משקולות חופשיות או אימון מכשירים?
הצלחה כהזדמנות למינוף המוטיבציה
רטובות ולא מזיעה
אחרי המרוץ: ניתוח התוצאות עם הפנים קדימה
תפקיד המאמן כשהלחץ עולה במהלך תחרות
מכורים לספנינג?
מצננים את ההתלהבות: טיפול באמבט קור לכאבי שרירים
אימון מנטאלי ככלי להצלחה בספורט תחרותי
נאמנות ומחויבות להצלחה
שביתה? תתחילו לעבוד! וכנראה גם להיפצע
בעיות בחימום
נופלים מהרגליים
"דופק שרפת שומנים" – עובדות ומיתוסים
כוחה של קבוצה
יחסי הגומלין בספורט בין היחיד ובין הקבוצה
מרמים את המוח
"מבחן הדיבור" – ממצאים חדשים
הפיזיולוגיה של משחק הטניס
שינוי לטובה
הפרופיל הפיזיולוגי בכדורגל
פציעה בגוף – מחיר נפשי
פציעה והחלמה – היבטים פסיכולוגיים
אפקט הסטרופ וחכמת הכישלון
ילדים שמתמקדים בסוג ספורט אחד, עלולים להיפצע יותר
ביטחון עצמי או מסוגלות עצמית?
אימון משקולות במהלך ההיריון – מומלץ ואף בטוח!
חיזוק שרירי הליבה עם רצועות sling exercise training
קטנות על מתיחות...
ביצוע מתיחות לפני ריצה עלול לפגום בביצועי סבולת
עלייה דרמטית במספר פציעות הריצה אצל ילדים ומתבגרים
אספקטים מנטאליים בריצת המרתון
איזהו החכם? הלומד מכל אדם
יאללה, בלאגן – חשיבות הסגנון הכאוטי בספורט
מתי די? מניעת פציעות בריצה
לתת לגוף לעבוד
ספורט בילדות משול לעבודה בבגרות
בחוץ או בפנים? מסילה נעה OUT, ריצה בחוץ IN
כאבי שרירים – כמה זה כואב?
כיצד ניתן להעלות את מספר הילדים שנהנים מספורט?
הבינוניים תמיד נמצאים "במיטבם"
חוויית ההצלחה של ספורטאי
העתיד כבר כאן – GPS ומד תאוצה בשירות הכדורגל
חיזוק או עונש?
סוד הצלחתה של קבוצה
איך תתכוננו למרוץ הבא שלכם?
סוויטש בגישה לאימוני הכושר
מה מניע בנות להתמיד בספורט?
מה השתנה ברכיבת אופניים – אימוני ואטים
כרוניקה של הפרעה באימון – מה עושים?
עשה היסטוריה – אצן לבן מתחת ל־10 שניות ב־100 מטר
לקלוע למטרה: הצבת מטרות לפני תחרות
ספורט ככלי להתמודדות עם סמכות
כדורגל משחקים 90 דקות
הפיזיולוגיה של הכדורגל – המסלול האירובי
כדורגל מזווית אחרת
הצבת מטרות לפני תחרות
בית-ספר לחיים
צוחק מי שצוחק אחרון: חשיבות ההומור בספורט
שגיאות נפוצות באימון של רצי מרתון
מסע חזרה אל הגוף: גילה ברנט סוגרת מעגל במכון וינגייט
סודם של האצנים
יותר מהר, יותר גבוה
סוד ההצלחה של שושלת הרצים האתיופים
בלי כדור: שיעורי בית לחופש הגדול
פסיכולוגיית ספורט לנשים: 10 הדיברות באימון
שליטה בשני כדורים
כדורסל: מיומנות השליטה בכדור
נגמרו התירוצים: פעילות גופנית אינה מסוכנת למפרקים
חימום מובנה עשוי למנוע 50% מהפציעות החמורות בספורט
אימון סבולת ייחודי לכדורגל
הקשר בין שיפור הכוח בנשים מבוגרות ובין הסיכון ליפול
לרוץ מהר, לרוץ מהר
זה טוב ללב שלכם – פרוטוקול
עקרונות בסיסיים באימון התנגדות בחדר כושר
טריאתלון קיסריה – הכינו את עצמכם
הטניסאי המעופף – עולמם התובעני של שחקני הטניס המקצוענים
מולי אפשטיין – הבחירה שלכם
פורום המומחים – החיים על פי מולי אפשטיין
קו פתוח – אתם שואלים המומחים עונים
תכנית אימונים של 8 שבועות מסייעת לסובלים מדלקת פרקים
הדובדבן שבקצפת הבוץ – מחנה חנוכה לאופניים
חבטת פתיחה – שחר פאר מודל 2008
אימון שבועי בטריאתלון – מחזור הזוטא
תוכנית חודשית לרצים בגילאי 15 – 18
תוכנית שנתית לרצים בגילאי 18-15
תוכנית רב-שנתית לרצים צעירים
שיטת זולאץ' לאימון ריצה יעיל יותר
פעילות גופנית עממית: גם בריאות, גם הנאה
כאבי גדילה
צעד אחד קדימה
הכדור שגורם כאבי ראש לשוערים
שיפוט מהיר - הפיזיולוגיה של האנשים עם המשרוקית
בכושר משחק: על הפרופיל הפיזיולוגי של שחקני הכדורגל
מדעי הכדורגל: מה קורה בשעה וחצי של משחק
בדרך אל הכושר, בדרך של המקצוענים
פעילות גופנית בחורף: טיפים ממולי
לא צד בעניין: על הכאבים בצד במהלך ריצה
סבולת: מלחמת ההתשה של השרירים
על הקרח - במהירות הרוח
הספורט הלבן: גולשים, מחליקים ועפים באוויר
אופניים: רכיבה, סביבה ובריאות
הטור השביעי
מטרות ואמצעים באימון המעשי
פצצת אנרגיה
הפיזיולוגיה שמאחורי הטור דה-פראנס
פרקים בתורת האימון: האימון הבסיסי
קפיצת מספרת: השלב הראשון
ריו גדולה עלינו: רשמים מתחרות אקסטרים
פיתוח הכושר הגופני הבריאותי: האימון המשולב
הכל אגדות: מיתוסים בנושא אימוני כוח ופעילות גופנית
נעליים קונים מהר? לא מומלץ
אופנה דו-גלגלית
הכן גופך לחורף: ההכנה הנכונה לעונת הסקי
על מהימנות השקילה התת-מימית
עם היד על הדופק
תחרות התעמלות בביה"ס: מודל לארגון
בריאות בעירבון מוגבל
הכושר וכושר השיפוט של שופטי היורו
עומס מצטבר: מתי זה יותר מדי?
הגדרת עוצמת האימון: שיטות שונות - מטרה אחת
ויסות משקל קצר-טווח: סיכונים ופתרונות
ויסות משקל קצר-טווח
העלות האנרגטית במעבר בין הליכה לריצה
מקשיבים לגוף - מתאמנים חכם
על הצדדים השונים של דירוג הנבחרות בג'ודו
אימון כוח מתקדם: שיטות עיקריות
אימון כוח בגיל השלישי
מינון באימוני כוח: עוצמה, מספר חזרות, הפוגות וסגנון
על הקשר שבין ריצת 5,000 מטר ואימון כוח
בין שרירים לעצבים: הצד הפיזיקלי של הכוח
השאיפה לפיצוי יתר: היבטים מעשיים באימון
פיצוי יתר: הציר המרכזי של תורת האימון
ישיבה ויציבה בספינינג: הטעויות הנפוצות והדרך הנכונה
קינזיולוגיה וניתוח תנועתי בחדר הכושר
תכנון ארוך טווח: עקרונות עבודה עם ספורטאים צעירים
הסתיימה עוד שנה עמוסה של שחייה; מיקי חליקה מסכם
אימוני גמישות: כיצד מבחינים בגבול שבין היעיל למזיק
התמודדות עם כישלון: המאמן כדמות מפתח
סודה לשתייה בשירות המלחמה בחומצת החלב
אימון בחדר כושר: פיתוח הכוח המתפרץ
עבודה בחדר כושר: עקרונות, קצב וביצוע בפועל
חוק הספורט, המורים לחינוך גופני ומה שביניהם
אנרגיה באימון כוח: כמה מוציאים באמת
על ההשקעה, הגנטיקה, התזונה – ועל המאמן הישראלי
הפילוסופיה והפרקטיקה של השפיץ של הנעל
האם שחקני הכדור הישראלים אכן נחותים פיזית?
הידע הספורטיבי, המדע - והבנת הנקרא
אימון כוח בספורט התחרותי: עקרונות ומעשה
מהות הסבולת: האימון ויכולת השיפור
סבולת: הגדרות, מרכיבים ושיטות אימון
חידושים בפיתוח הכוח: תורת השלבים
הכנה בלתי-אמצעית: מחזור הביניים בדרך לשיא היכולת
המרכז לטיפוח מחוננים: מטרות, אורח חיים, דילמות וערכים
נשים וגברים: ההבדלים בכוח השרירים ובתגובתם לאימון
הדופק: הגורמים הקובעים אותו ומגבלותיו ככלי אימוני
מהירות בספורט: מאיצים באמצעות אימוני כוח
בטיחות המתקנים: מי נושא באחריות במקרה של פציעה?
פציעות ספורט: שאלת אחריות המורים, המאמנים והמדריכים
גבול היכולת: המסלול, הנעליים, הסמים, הגנטיקה
יכולתו של האדם: היכן עובר הגבול האחרון
חינוך צעירים לכדורגל - השיטה הצרפתית
פריודיזציה: בניית תקופות לשיפור היכולת הגופנית
מחזורי האימון: יסודות תכנון הפעילות הגופנית
מבחני סבולת בסיסיים: עשה זאת בעצמך
"המשקל הנכון": שאלת מיליון הקילוגרמים
על מרכיבי הכושר הגופני: מושגי יסוד
העולם (הספורטיבי) אינו שייך עוד רק לצעירים
על הכישרון בספורט: מיון, מדדים ומבחנים
עקרונות אימון כוח: כוח מתפרץ, כוח מרבי וסבולת
מין לפני ספורט: השאלה העתיקה בעולם
תקני כושר לספורטאיות: 70% עד 85% מהגברים
על נשים, אירובי ורקמת שרירי הזרוע
אימון ספורטאים: סיווג אימוני סבולת על פי המטרה
חום יולי-אוגוסט: שתייה, הזעה וצינון מוקדם
יתרון ביתי בכדורגל: עכשיו גם המחקר מוכיח
חוברת עבודה לחופש: גם לספורטאים מקצוענים
גבהים: בין אמצעי אימון טבעיים למלאכותיים
אימוני גבהים: על ההכנה הבלתי אמצעית
אימון גבהים: להגביר את העומס, להתחשב בסכנות
גבהים: אימון בתנאי לחץ חמצן מופחת
אימונים בגובה רב: פרק חובה לספורטאי הצמרת
המבנה המומלץ של יחידת אימון
מלכי הכביש רוכבים כל הדרך לפריז
כחום היום: ספורט תחרותי במזג אוויר חם
אימוני כוח למתבגרים: המיתוס והמציאות
חדרי כושר: כיצד להתאמן - וגם לשמור על הבריאות
מאמרים נוספים בתחום

במאמר הקודם בסדרה הוצגו קווים מנחים לתוכנית עבודה רב-שנתית עם ילדים מגיל צעיר ועד לבגרות. המאמר הנוכחי יתמקד בשתי תקופות האימון המרכזיות הראשונות בחיי הספורטאי - "הכשרה ראשונית" (גילאי 10-6) ו"בנייה אתלטית" (גילאי 14-11), יפרט עקרונות עבודה עם ילדים ויציע יסודות לתוכניות עבודה מתאימות.

הכשרה ראשונית

תקופת האימון הראשונה בטיפוח הספורטאים הצעירים לקראת עתידם מכונה "הכשרה ראשונית", ועקרונות האימון שלה מותאמים לילדים ולילדות בטווח הגילאים שבין 6 ל- 10. בשלב זה אינטנסיביות האימונים נמוכה; ככלל, ילדים אינם מסוגלים להתמודד עם הצרכים הפיזיים והפסיכולוגים של אימונים עצימים ותחרויות עצימות מאורגנות.

בשלב ההכשרה הראשונית תתמקד תשומת הלב בבניית תוכנית אימונים להכשרה אתלטית-תנועתית כללית, בהתאם לצרכי הגיל של הספורטאי. התוכנית לא תכלול התמקצעות ואימונים ספציפיים. הפעילות בגילאים אלה זהה לבנים ולבנות, ומומלץ לקיימה במשותף.

עקרונות אימון

1. עידוד התפתחות רב-תחומית במיומנויות יסוד של תנועה בתחומים שונים ולפי צרכי הגיל: ריצה, ריצה מהירה, צורות התקדמות מגוונות, סוגי קפיצה שונים, זריקה, תפיסה, שיווי-משקל, גלגולים, תנועה קצבית… כמו כן, רצוי שהילדים יעסקו במגוון רחב של פעולות לפיתוח הגמישות והקואורדינציה ולשמירה עליהן, כגון רכיבה על אופניים, שחייה וגלגיליות.

2. שילוב לימוד עם הנאה: על חלוקת הזמן בין מיומנויות למשחקים להיות שווה באופן עקרוני. כמו כן, אפשר להטמיע מיומנויות באמצעות משחקים. בנוסף חשוב לפתח משמעת עצמית, ולאפשר לילדים להתקדם במיומנויות גם באופן עצמאי.

3. טיפוח אווירה וסביבה ידידותיות לילדים בעת האימון; יש לאפשר לילדים מספר מתאים של ניסיונות וחזרות, ולוודא שהציוד והמתקן מתאימים לרמתם (רשת מונמכת לכדורעף,כדור מוקטן לכדור-יד, מספר שחקנים על המגרש וכד'). חשוב להקפיד שחוקי המשחק יהיו פשוטים וברורים.

4. הנאה היא המניע לעבודה בגילאים אלה, ולכן חשוב להתאים את המשימות ליכולת הספורטאים, כדי שיחוו הצלחות באימונים. כמו כן, יש להימנע מהמתנות או הפסקות ממושכות מפעילות במהלך האימון, ולעודד יצירתיות ויוזמות עצמאיות.

בהקשר זה יש לציין כי משחקי אסטרטגיה, קבלת החלטות ושימוש בראייה פריפרית בדרגות התחלתיות חשובים מאוד להתפתחות היצירתיות. משחקי הרחוב, שלהם חשיבות רבה ברכישת מיומנויות של אסטרטגיה, תכנון, קבלת החלטות, יצירתיות ויוזמה, הולכים ונעלמים כליל. הילדים נוטים כיום להעדיף את משחקי המחשב ומכשירי ההיי-טק, וחשוב לפיכך להקנות להם את המיומנויות האבודות באימונים. לכן יש לשלב באימונים משחקים פשוטים כגון 3 מקלות, מחניים, עמודו, שוטרים וגנבים, מחבואים וכד'.

5. פיתוח ערכים כגון משמעת, היגיינה, אורח חיים בריא - ספורטיבי, אתיקה, שמירה על כללים וכדומה.

תוכנית עבודה

תוכנית העבודה הכללית שתוצג בהמשך מיועדת לילדים בטווח הגילאים שבין 6 ל - 10. ילדים בגילאים אלה בארץ כבר נמצאים, לעתים קרובות, במסגרות ספורט שמכנות עצמן "בתי-ספר" (לכדורסל, לכדורגל וכיו"ב).לו היו מוסדות אלה מאמנים את הילדים בהתאם לעקרונות שפורטו לעיל, אזי לא היו נוצרות בעיות. אולם מטרתם העיקרית של רבים מבתי-הספר הללו, לצד רווח כלכלי,היא לגייס את הילדים לענף הספורט הספציפי מוקדם ככל האפשר.

תוכנית העבודה שלהלן משלבת בתוכה תכנים, שעולים בחשיבותם על התמחות. המודל הרצוי לטיפוח ספורטאים בגילאים הצעירים הוא הקמת רשת חוגים ברשות המקומית, שמטרתם הכנה כללית לספורט בכלל ולמשחקי כדור בפרט. רצוי שהמחלקה לספורט, בסיוע מורים לחינוך גופני, תפעיל את הרשת כהמשך ליום הלימודים. הכשרתם של מורים לחינוך גופני, בתוספת ההתאמות הנחוצות לאימון, תאפשר להם לעבוד עם ילדים טוב ממאמן מוסמך (מובן שבמצב האידיאלי יהיה מורה לחינוך גופני בעל תעודת מאמן).

"הכשרה ראשונית", תקופת האימונים הראשונה, נחלקת לשתי תקופות משנה, ובהתאם - לשתי תוכניות אימון; האחת מיועדת לגילאי 8-6, והשנייה לגילאי 10-8. להלן יפורטו שתי התוכניות.

גילאי 8-6 

מספר אימונים

בשבוע

משך האימונים

היבטים ביכולת גופנית

היבטים ביכולת טכנית

היבטים ביכולת טקטית

2

60-45 דקות

גמישות;

הפעלה כללית; קואורדינציה פשוטה;

שיווי משקל;

תנועה לפי קצב

מיומנויות יסוד: ריצה, קפיצה, טיפוס, זריקה ותפיסה של כדורים, משיכה, גלגולים, רכיבה על אופניים, גלגיליות, שחייה, התעמלות קרקע בסיסית.

התקדמות בדרכים שונות: צעדי רדיפה, תנועה לאחור, זחילה, דילוגים וכדומה.

שליטה בסיסית בכדור:

התקדמות בצורות שונות באמצעות איברי גוף שונים

משחקי אסטרטגיה:

תופסת, מחבואים, מירוצי מכשולים מגוונים, משחקי כדור פשוטים

גילאי 10-8

מס' אימונים

בשבוע

משך האימונים

היבטים ביכולת גופנית

היבטים ביכולת טכנית

היבטים ביכולת טקטית

3

60 דקות

הרחבת תחומי הקואורדינציה;

מהירות תגובה;

גמישות;

סבולת כללית (תוצאה של פעילות שוטפת);

שימור מרכיבים משלב קודם.

הרחבת הדרישות

במיומנויות שנלמדו ותורגלו בשלב קודם ותוספת מיומנויות מתחומים חדשים:

עבודה עם מכשיר חיצוני - מחבט (טניס, טנ"ש, בדמינטון)

פעולות טכניות מגוונות עם כדור מכל ענפי הכדור, ללא התמקדות רבה בענף הספציפי (מסירה, כדרור, תפיסה, קליעה, זריקה, הדיפה, כדרור ברגל וכד').

חשוב מאוד לשמור על מגוון עיסוקים ספורטיביים: שחייה, התעמלות קרקע ומכשירים, רכיבה על אופניים, גלגיליות.

 

המשך פעילות והרחבת הדרישות במשחקים:

תופסת, מחבואים, סימני דרך, שוטרים וגנבים, כל משחקי הכדור עם חוקים מותאמים ומשחקי כדור בקבוצות קטנות בתנאים מקלים, לשיפור יכולת קבלת החלטות וראייה פריפרית.

בנוסף למפורט בתוכנית, אפשר להרחיב את מסגרת הפעילות ולהוסיף על חוג האימון תחרויות משותפות עם קבוצות אחרות ברשות המקומית, וכן ימי ספורט מיוחדים שישקפו את כל המרכיבים שתוארו לעיל ויכללו פעילויות ריצה, קפיצה, זריקה, רכיבה על אופניים, בעיטה, קליעה, מיומנות התעמלות והפנינג משחקי כדור.

בנייה אתלטית

עקרונות האימון של תקופה זו מיועדים לילדים ולילדות בטווח הגילאים שבין 11 ל - 14.בתקופת אימונים זו יעלו תדירות ועומס האימונים בהדרגה. הספורטאים הצעירים מצויים בתהליכי גדילה, שעשויים להתרחש במהירות או באיטיות והם פגיעים מאוד; כתוצאה מתהליכים אלה, התקופה מתאפיינת בירידות ביכולת הקואורדינטיבית מעת לעת.

עקרונות אימון

1. חשיפת הילדים לראשונה למיומנויות היסוד של ענף הספורט הספציפי ולמגוון תרגילים מאותו ענף. במקביל לכך, חשוב להמשיך בפעילויות מגוונות מענפי ספורט נוספים, כדי להרחיב את הבסיס הספורטיבי של הילד.

2. תרגול הדרגתי של מיומנויות מענף הספורט ופיתוח טקטיקה אישית שבה ישלב השחקן את המיומנויות שרכש.

3. התאמת המיומנויות שרכש הספורטאי בגיל צעיר יותר למצב הנוכחי, שבו גופו משתנה וגדל, ועד שיטמעו ויהפכו אוטומטיות; יש להפוך אותן בהדרגה למורכבות יותר.

4. חשוב לתת לכל השחקנים אפשרות לשחק, ולא לקבוע לשחקנים תפקיד ספציפי במגרש בגיל זה; על כולם להתנסות במגוון תפקידים.

5. טיפוח יכולת גופנית-אתלטית: יש לשים דגש על תרגילים כלליים לפיתוח כוח, שכן היסודות לעבודת כוח בעתיד מונחים בגיל זה. על הילדים ללמוד את טכניקות העבודה ללא העמסה - בהתנגדות הגוף, או בשימוש באביזרים קלים כגון משקוליות וכדורי כוח. עיקר העבודה נעשית בגפיים ובגב. בנוסף, חשוב להמשיך ולפתח בהדרגה את הסבולת האירובית, שתאפשר התמודדות נוחה יותר עם דרישות האימון והתחרות בשלבים מאוחרים יותר.

6. חשיפת השחקנים לאימונים אנאירוביים באופן מתון, כדי שבעתיד יתמודדו טוב יותר עם עומסים אנאירוביים, שמאפיינים משחקי כדור. האימונים יותאמו ליכולת הילדים ולדרישות ענף הספורט.

7. בניית הביטחון העצמי ויכולת ההתמודדות, הגברת הריכוז ופיתוח כשרים מנטליים בסיסיים, שיסייעו בהתמודדות השחקנים באימונים ובתחרויות.

8. מטרת המשחק בתקופת גיל זו - יישום טכניקה וטקטיקה אישית במצבי משחק. בני גילאים אלה אוהבים להתחרות, אך חשוב שלא להגדיר את הניצחון כמטרה עליונה. כתוצאה מעבודה יסודית ושיטתית על המרכיבים הקודמים והדגשתם כמטרה ראשית באימונים ובמשחקים, קרוב לוודאי שגם הניצחונות יגיעו.

תוכנית עבודה

בדומה לתקופת ההכשרה הראשונית, נהוג כיום, באופן שגוי, להקדים גם בתקופת הבנייה האתלטית את תהליכי האימון בענף הספציפי; ליגת 7-7 בכדורגל וליגת הקט-סל בכדורסל הן דוגמאות לדרך האימון הנהוגה בגילאים אלה. ההתמחות המוקדמת גורמת למאמנים להתמקד בענף הספורט הספציפי, תוך הזנחת הצרכים האחרים של הילדים: אתלטיות, רב-גוניות, יכולת גופנית כללית ועוד. גילם של הילדים בתקופת הבנייה האתלטית אופטימלי ללימוד, תרגול ויישום המיומנויות הבסיסיות של ענף הכדור הספציפי. עם זאת, נודעת חשיבות עצומה להמשך העבודה במרכיבי ההעשרה האחרים.

חשוב להדגיש פעם נוספת כי בתקופה זו חלים שינויים גופניים משמעותיים, שמשפיעים על הקואורדינציה. השינויים מבליטים את ההבדלים בין בנים לבנות, ולכן יש להפריד את האימונים ביניהם.

להלן תוכניות העבודה לגילאי 12-11 ולגילאי 14-13 .

גילאי 12-11

בגיל זה מתחילה התפתחותן הביולוגית המואצת של רוב הבנות, לעומת הבנים, שהתפתחותם מאוחרת יותר. למרות שהניצחון אינו מטרת העל של המשחק בגילאים אלה, הם מתאימים בהחלט לתחרויות נגד קבוצות אחרות, אם כי במינון נמוך (משחק או טורניר אחת ל - 3 או 4 שבועות) ובמסגרת מקומית בלבד (מסגרת עירונית מתאימה). חשוב שכל הילדים ישתתפו בחלקים נכבדים מהמשחק, ושהפעילות תגרום להנאה.

מס' אימונים

בשבוע

משך האימונים

היבטים ביכולת גופנית

היבטים ביכולת טכנית

היבטים ביכולת טקטית

4-3 אימונים

75-60 דקות

שימור המרכיבים שבשלב הקודם הושם עליהם דגש והתאמתם לשינויים גופניים;

הוספת מרכיבים:

- זריזות כללית וייחודית;

-מהירות: כללית, מתואמת לענף.

 

 

שימור המרכיבים שבשלב הקודם הושם עליהם דגש והתאמתם לשינויים גופניים.

תוספת מיומנויות טכניות ממגוון ענפי ספורט.

תוספת משמעותית של מיומנויות טכניות מענף הספורטהרלוונטי; ככל שהילד יוכל ללמוד יותר מיומנויות בצורה טובה, כך יהיה לו קל יותר בעתיד.

 

 

העברת הלמידה הטכנית לבסיס של טקטיקה אישית, שבה מיישם השחקן את המיומנויות במצבים שונים(קבוצות קטנות, משחק)

תוך שימוש בתהליכי קבלת החלטות פשוטים, שהופכים בהדרגה מורכבים יותר, בהתאם לרמת השחקנים.

גילאי 14-13

בשלב זה מתחילים הבנים את תהליכי צמיחתם הביולוגית המואצת. כתוצאה מהשינויים הגופניים, חלה ירידה ביכולתם הקואורדינטיבית. לפיכך, אחת המשימות החשובות בתקופה זו היא לשמר את היכולות הטכניות שנרכשו בשלבים המוקדמים, ולהתאימן לשינויים המתרחשים בגוף.

תקופה זו היא האחרונה בשלב ההכשרה הבסיסית של הספורטאי; אחריה מתחיל שלבההתמחות.

מס' אימונים

בשבוע

משך האימונים

היבטים ביכולת גופנית

היבטים ביכולת טכנית

היבטים ביכולת טקטית

5-4 אימונים

90-75 דקות

המשך עבודה על מרכיבי יכולת גופנית משלבים קודמים תוך התאמתם לשינויים הפיזיים החלים אצל הילדים.

לקראת סיום התקופה אפשר להתחיל באופן זהיר בהכנה גופנית ליתר מרכיבי הכושר הגופני.

כוח: מעט כוח מתפרץ, בניית בסיס כוח כללי מול התנגדות הגוף ומכשירי יד חיצוניים קלים לקראת השלבים הבאים:
הרגלי עבודה,
יציבה נכונה,
טכניקה נכונה.

בנוסף למפורט בשלבים הקודמים, חשוב להניח בסיס טכני לעבודת כוח (סקווטים, הנפות, מכרעים עם התנגדות וכו') ללא העמסה חיצונית, או בהעמסה קטנה.

 

כניסה הדרגתית לדפוס של משחקים סדירים (פחות או יותר). המטרה במשחקים - יישום המיומנויות הטכניות והטקטיות-האישיות שנלמדו עד כה.

 

לתקופות האימון הראשונות בחיי הספורטאים הצעירים נודעת חשיבות רבה, שכן השפעתן על תפקוד הספורטאים ורמתם בעתיד משמעותית ביותר. תכנון לטווח ארוך יוביל להתפתחות טובה יותר של שחקני הכדור הישראלים, ויאפשר להם להגיע לרמתם של עמיתיהם במדינות אירופה.

* יורם כהן הוא מנהל היחידה לטיפוח ספורטאים צעירים מצטיינים



תגובות הוסף תגובה
1.הייתי שמח שתתקשר אלי ,רציתי להתייעץ עמיך לגבי בנייהונתן אור03/01/06
משתלם להשתלם

מבדק הזהב
הדרך לבריאות טובה הנשמרת לאורך זמן