חפש רק בנושא זה






מאטה בחברה טובה: לשיפור הבריאות והביצועים

שתיית מיצוי עלי הצמח עתיר הקפאין מדרום אמריקה, אותו נהוג לשתות עם חברים, מבטיחה לא רק אספקה של ויטמינים ומינרלים רבים, אלא אף עשויה להיות בעלת השפעה אנטי דלקתית חיובית, ולהוביל לשיפור אפשרי במטבוליזם של שומן ובקצב חמצון חומצות השומן בזמן פעילות גופנית, כמו גם לעלייה ברמות השובע. האומנם נמצא תוסף הפלא לשיפור ביצועי ספורטאים? סקירתו של בן אל ברקוביץ, M.Sc. RD תזונאי ספורט במרכז לרפואת ספורט ולמחקר, מכון וינגייט
  08/12/19

מאטה הוא משקה עתיר קפאין העשוי מחליטת עלים של צמח ה"ירבה מאטה" (ידוע גם כג'רבה מאטה). הירבה מאטה הוא צמח ירוק עד, פרחיו בעלי גוון לבן-ירקרק ופירותיו נראים כחרצנים אדומים. עלי הצמח מכילים ויטמינים רבים מקבוצת B, ויטמין A וויטמין C, כמו גם מינרלים רבים, לרבות אשלגן, מגנזיום ומנגן. זאת ועוד, עליו מכילים תרכובות פעילות רבות, נוגדי חמצון ופיטו-כימיקלים. את חליטת עלי המאטה נהוג לשתות בצוותא. מקורו של המאטה הוא בדרום אמריקה, וכיום נפוץ במיוחד בברזיל וארגנטינה, אך נמצא גם בפרגוואי ובאורוגוואי.


עלים מיובשים וגרוסים של צמח הירבה מאטה להכנת משקה בריאות רב עוצמה.

התועלות הבריאותיות המיוחסות לצריכת מיצוי המאטה
 
למאטה מיוחסות תכונות חיוביות רבות, הפועלות בשני מישורים מרכזיים: כנוגד דלקת וכמסייע במטבוליזם של שומן (1).
דלקת היא מצב טבעי המתרחש בגוף באופן קבוע כחלק מתהליך הריפוי התקין של רקמות הגוף. הבעיה מתחילה כאשר עולה עומס השגרה והאימונים, מצבי הסטרס מתמשכים, והתאוששות הגוף לקויה בשל מחסור תזונתי או חוסר בשעות שינה, כך שהדלקת עלולה להפוך למצב כרוני מתמשך. במחקרים שבוצעו בעבר נמצאו חלק מרכיבי מיצוי העלים של המאטה כבעלי יכולת נוגדת דלקת העשויים על כן לסייע בהפחתת הנזק הדלקתי לרקמה (1).
השפעותיו החיוביות של המאטה שנחקרו בהקשר של מטבוליזם של שומן הן רבות, וביניהן הפחתת הצטברות שומן ברקמות, עלייה בחמצון חומצות שומן בזמן פעילות, ואף השפעה חיובית על רמות השובע.


משקה בעל השפעה אנטי דלקתית, שיפור המטבוליזם של חומצות שומן ועלייה ברמות השובע.
מאטה ופעילות גופנית

מחקר שהתפרסם ב-2017 בחן את השפעות מיצוי המאטה על 12 נשים בזמן רכיבה על אופניים (2). הנשים קיבלו תוסף המכיל 2 גרם מיצוי ירבה מאטה או תוסף פלאסבו (דמה), כשעתיים לפני רכיבה של חצי שעה על אופני כושר. בסוף המבדק לא נמצאה השפעה מובהקת על חמצון השומן במהלך ביצוע הרכיבה, אולם, קבוצת הנשים שקיבלה תיסוף של תמצית המאטה דיווחה על תחושת רעב נמוכה יותר, שיפור בריכוז ועלייה בתחושת החיוניות הכללית.
מחקר נוסף שהתפרסם בשנה האחרונה בחן השפעתו של מיצוי מאטה על ביצועיהם של רוכבים מקצועיים (3). 11 רוכבים וטריאלתים נטלו 5 גרם מיצוי מאטה או לחילופין, פלסבו, למשך 5 ימים ולבסוף נבחנו במהלך רכיבה בת חצי שעה. בקבוצת הניסוי נמדדה עלייה בקצב חמצון חומצות השומן בפעילות מתונה (30%-50% מצריכת החמצן המרבית), ואף נרשמו תוצאות מובהקות המעידות על יכולות ביצוע גבוהות וכן על שיפור ההספק המרבי.


שתיית מאטה אינה תחליף לתפריט מאוזן ומגוון והיצמדות לתוכנית האימונים.

לסיכום, על אף הממצאים המחקריים החיוביים והמעודדים העולים מהמחקרים  יש לזכור שתוסף אחד, מוצלח כל שיהיה, אינו מהווה חלופה לתפריט מאוזן ומגוון. כדי לשפר את הביצועים, יש לצרוך כמות נאותה של פחמימות, חלבונים, שומנים ונוזלים. כמו כן חשוב להיצמד לתוכנית אימונים מתאימה. ומה באשר למאטה? נכון להיום קיימים מספר מחקרים קטנים ונקודתיים העוסקים בתרומתו, כך שככל הנראה, עדיין מוקדם לתלות בצריכת המאטה את התקווה למדליה. אך אם אתם אוהבים את הטעם או, לכל הפחות, נהנים מחוויית השתייה המשותפת – לכו על זה!

רשימת מקורות:
1. Bracesco N, et al. Recent advances on Ilex paraguariensis research: minireview. J Ethnopharmacol. 2011;136(3):-84378
2. Alkhatib A, Atcheson R. Yerba Maté (Ilex paraguariensis) Metabolic, Satiety, and Mood State Effects at Rest and during Prolonged Exercise. Nutrients.  2017;9(8)
3. Areta JL, et al. Metabolic and Performance Effects of Yerba Mate on Well-trained Cyclists. Med Sci Sports Exerc. 2018;50(4):817-826



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
אביב של בריאות וחג פסח שמח ממכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

אתכם גם בימי הקורונה: אל תחמיצו את סדרת ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג שזכו להיתר מיוחד

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט