חפש רק בנושא זה






חוק הספורט, המורים לחינוך גופני ומה שביניהם

תיקון מספר 4 לחוק הספורט, שאושר בכנסת בנובמבר 2002, פטר את המורים לחינוך גופני מהצורך להיות גם בעלי תעודת הסמכה לאימון או להדרכה, כפי שנדרש מהם קודם. התיקון אף מתיר למכללות לחינוך גופני להעניק לבוגריהן תעודת הסמכה כזו. אלא שגם התיקון הזה מעורר תהיות ומותיר שאלות בלתי פתורות
  15/08/05
מאמרים נוספים בתחום
כוח שריר – לא רק המסה קובעת
הערכה כמותית של אימון סבולת ועומסים תחרותיים
שעוני דופק – אפשר לסמוך עליהם?
על אימון, מאמנים ומתאמנים
מאמרים נוספים בתחום
מתים לנצח – מחשבות על מוות משפרות ביצועים
The Rollover and Jacknife
שחקן, אתלט ומה שביניהם
תנו לשריר לגדול בשקט
מוטיבציה פנימית: המנוע בהכשרת מאמנים
תרגיל ה-Boomerang: פירוק לאלמנטים פשוטים
התכנון המודרני במשחקי הכדור לאן?
אימוני HIT: תגובות עצביות שריריות ותכנון אימונים שבועי
מדריך לתקופת הפגרה במשחקי הכדור – עשה ואל תעשה
אימון קואורדינציה מודרני במשחקי כדור ובאומנויות לחימה
פיתוח יכולות גופניות בכדורגל – שגיאות נפוצות
תורת האימון החדשה – תכנון מול מקריות
בין מדע ושטח באימון במשחקי הכדור
הכשרת מאמנים – הליבה של הצלחה וכישלון בספורט
הורי ספורטאים – מהפרעה לתרומה
חידושים בניתוח המידע והמדידה בכדורגל
עכשיו באים? DOMS, כאבי שרירים מאוחרים
מודאגים מהיקף המותניים? מה עדיף משקולות או ריצה
מה הכי קשה – שחייה, ריצה או רכיבה?
תרגילים עם רצועות אימון וריוסלינג
פילאטיס הוליסטי
מה באמת נדרש משחקני כדורגל?
שחקני כדורגל רצים לא רק אחרי הכסף
אפליקציות לניטור פעילות גופנית – עכשיו יותר מדויק
תרגילים לחיזוק כללי עם רצועות Variosling
אימון התשתית הגופנית לביצוע Euro Step
מתי שחקני כדורגל נפצעים יותר?
זהירות קיר לפניך!
לעלות בסולם הכושר
על הקצה – תגובת הלב במהירות של 320 קמ"ש
היהפוך אצן למרתוניסט?
התמחות בענף ספורט בגיל צעיר מגדילה את הסיכון לפציעות
עולים מדרגה! אימון Outdoor פונקציונלי
אורח חיים בריא: טיפים לניהול זמן
כוח המוח – מדוע אנו מתעייפים במהלך פעילות גופנית ממושכת?
חרם: לא ספורטיבי, אבל קיים גם בספורט
המתכון הבטוח "לשרפת" שחקני כדור צעירים
מסי, רונאלדו, אינייסטה וקסיאס – מצא את ההבדלים
אימון יתר - אבחנה וטיפול
המלצות לאימון פונקציונלי בענפי הכדור
המלצות לחימום פונקציונלי
תבעט או תבעטי?
טניס בזווית פונקציונלית – חלק ב'
אימון בהפרעות קשב וריכוז
היבטים של משחק הטניס בזווית פונקציונלית
רציתי לדעת...
פיתוח יכולות גופניות לשחקני כדור – איפה שגינו?
ילדים וספורט – שאלות מהשטח
חלון הזדמנוית בתהליך ההכשרה של הספורטאי הצעיר
טכניקה לנטרול הרגשות והמחשבות שמרחיקים אותנו מהמטרה
תחרותיות בריאה
ירידה לצורך עלייה
הצבת מטרות – כך תגשימו את החלום שלכם
מה עדיף? אימון משקולות חופשיות או אימון מכשירים?
הצלחה כהזדמנות למינוף המוטיבציה
רטובות ולא מזיעה
אחרי המרוץ: ניתוח התוצאות עם הפנים קדימה
תפקיד המאמן כשהלחץ עולה במהלך תחרות
מכורים לספנינג?
מצננים את ההתלהבות: טיפול באמבט קור לכאבי שרירים
אימון מנטאלי ככלי להצלחה בספורט תחרותי
נאמנות ומחויבות להצלחה
שביתה? תתחילו לעבוד! וכנראה גם להיפצע
בעיות בחימום
נופלים מהרגליים
"דופק שרפת שומנים" – עובדות ומיתוסים
כוחה של קבוצה
יחסי הגומלין בספורט בין היחיד ובין הקבוצה
מרמים את המוח
"מבחן הדיבור" – ממצאים חדשים
הפיזיולוגיה של משחק הטניס
שינוי לטובה
הפרופיל הפיזיולוגי בכדורגל
פציעה בגוף – מחיר נפשי
פציעה והחלמה – היבטים פסיכולוגיים
אפקט הסטרופ וחכמת הכישלון
ילדים שמתמקדים בסוג ספורט אחד, עלולים להיפצע יותר
ביטחון עצמי או מסוגלות עצמית?
אימון משקולות במהלך ההיריון – מומלץ ואף בטוח!
חיזוק שרירי הליבה עם רצועות sling exercise training
קטנות על מתיחות...
ביצוע מתיחות לפני ריצה עלול לפגום בביצועי סבולת
עלייה דרמטית במספר פציעות הריצה אצל ילדים ומתבגרים
אספקטים מנטאליים בריצת המרתון
איזהו החכם? הלומד מכל אדם
יאללה, בלאגן – חשיבות הסגנון הכאוטי בספורט
מתי די? מניעת פציעות בריצה
לתת לגוף לעבוד
ספורט בילדות משול לעבודה בבגרות
בחוץ או בפנים? מסילה נעה OUT, ריצה בחוץ IN
כאבי שרירים – כמה זה כואב?
כיצד ניתן להעלות את מספר הילדים שנהנים מספורט?
הבינוניים תמיד נמצאים "במיטבם"
חוויית ההצלחה של ספורטאי
העתיד כבר כאן – GPS ומד תאוצה בשירות הכדורגל
חיזוק או עונש?
סוד הצלחתה של קבוצה
איך תתכוננו למרוץ הבא שלכם?
סוויטש בגישה לאימוני הכושר
מה מניע בנות להתמיד בספורט?
מה השתנה ברכיבת אופניים – אימוני ואטים
כרוניקה של הפרעה באימון – מה עושים?
עשה היסטוריה – אצן לבן מתחת ל־10 שניות ב־100 מטר
לקלוע למטרה: הצבת מטרות לפני תחרות
ספורט ככלי להתמודדות עם סמכות
כדורגל משחקים 90 דקות
הפיזיולוגיה של הכדורגל – המסלול האירובי
כדורגל מזווית אחרת
הצבת מטרות לפני תחרות
בית-ספר לחיים
צוחק מי שצוחק אחרון: חשיבות ההומור בספורט
שגיאות נפוצות באימון של רצי מרתון
מסע חזרה אל הגוף: גילה ברנט סוגרת מעגל במכון וינגייט
סודם של האצנים
יותר מהר, יותר גבוה
סוד ההצלחה של שושלת הרצים האתיופים
בלי כדור: שיעורי בית לחופש הגדול
פסיכולוגיית ספורט לנשים: 10 הדיברות באימון
שליטה בשני כדורים
כדורסל: מיומנות השליטה בכדור
נגמרו התירוצים: פעילות גופנית אינה מסוכנת למפרקים
חימום מובנה עשוי למנוע 50% מהפציעות החמורות בספורט
אימון סבולת ייחודי לכדורגל
הקשר בין שיפור הכוח בנשים מבוגרות ובין הסיכון ליפול
לרוץ מהר, לרוץ מהר
זה טוב ללב שלכם – פרוטוקול
עקרונות בסיסיים באימון התנגדות בחדר כושר
טריאתלון קיסריה – הכינו את עצמכם
הטניסאי המעופף – עולמם התובעני של שחקני הטניס המקצוענים
מולי אפשטיין – הבחירה שלכם
פורום המומחים – החיים על פי מולי אפשטיין
קו פתוח – אתם שואלים המומחים עונים
תכנית אימונים של 8 שבועות מסייעת לסובלים מדלקת פרקים
הדובדבן שבקצפת הבוץ – מחנה חנוכה לאופניים
חבטת פתיחה – שחר פאר מודל 2008
אימון שבועי בטריאתלון – מחזור הזוטא
תוכנית חודשית לרצים בגילאי 15 – 18
תוכנית שנתית לרצים בגילאי 18-15
תוכנית רב-שנתית לרצים צעירים
שיטת זולאץ' לאימון ריצה יעיל יותר
פעילות גופנית עממית: גם בריאות, גם הנאה
כאבי גדילה
צעד אחד קדימה
הכדור שגורם כאבי ראש לשוערים
שיפוט מהיר - הפיזיולוגיה של האנשים עם המשרוקית
בכושר משחק: על הפרופיל הפיזיולוגי של שחקני הכדורגל
מדעי הכדורגל: מה קורה בשעה וחצי של משחק
בדרך אל הכושר, בדרך של המקצוענים
פעילות גופנית בחורף: טיפים ממולי
לא צד בעניין: על הכאבים בצד במהלך ריצה
סבולת: מלחמת ההתשה של השרירים
על הקרח - במהירות הרוח
הספורט הלבן: גולשים, מחליקים ועפים באוויר
אופניים: רכיבה, סביבה ובריאות
הטור השביעי
מטרות ואמצעים באימון המעשי
פצצת אנרגיה
הפיזיולוגיה שמאחורי הטור דה-פראנס
פרקים בתורת האימון: האימון הבסיסי
קפיצת מספרת: השלב הראשון
ריו גדולה עלינו: רשמים מתחרות אקסטרים
פיתוח הכושר הגופני הבריאותי: האימון המשולב
הכל אגדות: מיתוסים בנושא אימוני כוח ופעילות גופנית
נעליים קונים מהר? לא מומלץ
אופנה דו-גלגלית
הכן גופך לחורף: ההכנה הנכונה לעונת הסקי
על מהימנות השקילה התת-מימית
עם היד על הדופק
תחרות התעמלות בביה"ס: מודל לארגון
בריאות בעירבון מוגבל
הכושר וכושר השיפוט של שופטי היורו
עומס מצטבר: מתי זה יותר מדי?
הגדרת עוצמת האימון: שיטות שונות - מטרה אחת
ויסות משקל קצר-טווח: סיכונים ופתרונות
ויסות משקל קצר-טווח
העלות האנרגטית במעבר בין הליכה לריצה
מקשיבים לגוף - מתאמנים חכם
על הצדדים השונים של דירוג הנבחרות בג'ודו
אימון כוח מתקדם: שיטות עיקריות
אימון כוח בגיל השלישי
מינון באימוני כוח: עוצמה, מספר חזרות, הפוגות וסגנון
על הקשר שבין ריצת 5,000 מטר ואימון כוח
בין שרירים לעצבים: הצד הפיזיקלי של הכוח
השאיפה לפיצוי יתר: היבטים מעשיים באימון
פיצוי יתר: הציר המרכזי של תורת האימון
ישיבה ויציבה בספינינג: הטעויות הנפוצות והדרך הנכונה
קינזיולוגיה וניתוח תנועתי בחדר הכושר
יסודות האימון: תקופות ההכשרה הראשונות בחיי ספורטאי
תכנון ארוך טווח: עקרונות עבודה עם ספורטאים צעירים
הסתיימה עוד שנה עמוסה של שחייה; מיקי חליקה מסכם
אימוני גמישות: כיצד מבחינים בגבול שבין היעיל למזיק
התמודדות עם כישלון: המאמן כדמות מפתח
סודה לשתייה בשירות המלחמה בחומצת החלב
אימון בחדר כושר: פיתוח הכוח המתפרץ
עבודה בחדר כושר: עקרונות, קצב וביצוע בפועל
אנרגיה באימון כוח: כמה מוציאים באמת
על ההשקעה, הגנטיקה, התזונה – ועל המאמן הישראלי
הפילוסופיה והפרקטיקה של השפיץ של הנעל
האם שחקני הכדור הישראלים אכן נחותים פיזית?
הידע הספורטיבי, המדע - והבנת הנקרא
אימון כוח בספורט התחרותי: עקרונות ומעשה
מהות הסבולת: האימון ויכולת השיפור
סבולת: הגדרות, מרכיבים ושיטות אימון
חידושים בפיתוח הכוח: תורת השלבים
הכנה בלתי-אמצעית: מחזור הביניים בדרך לשיא היכולת
המרכז לטיפוח מחוננים: מטרות, אורח חיים, דילמות וערכים
נשים וגברים: ההבדלים בכוח השרירים ובתגובתם לאימון
הדופק: הגורמים הקובעים אותו ומגבלותיו ככלי אימוני
מהירות בספורט: מאיצים באמצעות אימוני כוח
בטיחות המתקנים: מי נושא באחריות במקרה של פציעה?
פציעות ספורט: שאלת אחריות המורים, המאמנים והמדריכים
גבול היכולת: המסלול, הנעליים, הסמים, הגנטיקה
יכולתו של האדם: היכן עובר הגבול האחרון
חינוך צעירים לכדורגל - השיטה הצרפתית
פריודיזציה: בניית תקופות לשיפור היכולת הגופנית
מחזורי האימון: יסודות תכנון הפעילות הגופנית
מבחני סבולת בסיסיים: עשה זאת בעצמך
"המשקל הנכון": שאלת מיליון הקילוגרמים
על מרכיבי הכושר הגופני: מושגי יסוד
העולם (הספורטיבי) אינו שייך עוד רק לצעירים
על הכישרון בספורט: מיון, מדדים ומבחנים
עקרונות אימון כוח: כוח מתפרץ, כוח מרבי וסבולת
מין לפני ספורט: השאלה העתיקה בעולם
תקני כושר לספורטאיות: 70% עד 85% מהגברים
על נשים, אירובי ורקמת שרירי הזרוע
אימון ספורטאים: סיווג אימוני סבולת על פי המטרה
חום יולי-אוגוסט: שתייה, הזעה וצינון מוקדם
יתרון ביתי בכדורגל: עכשיו גם המחקר מוכיח
חוברת עבודה לחופש: גם לספורטאים מקצוענים
גבהים: בין אמצעי אימון טבעיים למלאכותיים
אימוני גבהים: על ההכנה הבלתי אמצעית
אימון גבהים: להגביר את העומס, להתחשב בסכנות
גבהים: אימון בתנאי לחץ חמצן מופחת
אימונים בגובה רב: פרק חובה לספורטאי הצמרת
המבנה המומלץ של יחידת אימון
מלכי הכביש רוכבים כל הדרך לפריז
כחום היום: ספורט תחרותי במזג אוויר חם
אימוני כוח למתבגרים: המיתוס והמציאות
חדרי כושר: כיצד להתאמן - וגם לשמור על הבריאות
מאמרים נוספים בתחום

המורה לחינוך גופני כעבריין פלילי

חוק הספורט התשמ"ח 1988 סבל - וסובל עדיין - מליקויים מהותיים, שמעמידים לעתים את הציבור בישראל במצב בלתי אפשרי ללא הצדקה של ממש. במאמר זה נבקש להצביע דווקא על תיקון של אחד הליקויים הללו - תיקון מס' 4, התשס"ג 2002.

תיקון זה מיועד בעיקרו למורים לחינוך גופני, שעד התקנתו היו (מדעת או שלא מדעת) בגדר עבריינים פלילייםבכל יום מימות השבוע, בעת עבודתם הרגילה והיום-יומית עם תלמידיהם. זאת, מכיוון שסעיף 15 לחוק הספורט קובע כי: "העובר על הוראה מהוראות חוק זה או תקנות שלפיו, דינו – קנס כאמור בסעיף 61 (א)(2) לחוק העונשין, התשל"ז - 1977", ובכך נהפכה כל הפרה של חוק הספורט והתקנות שהותקנו על-פיו לעבירה פלילית לכל דבר.

במאמר הנוכחי נרחיב גם בסעיף נוסף בתיקון לחוק, שלכאורה בא לפתור דילמה שקשורה במכללות שמכשירות מורים לחינוך גופני ובמעמד תעודת ההסמכה לאימון של מכללות אלו בחוק הספורט. נראה להלן כי התיקון מציב בפני השר הממונה דילמות לא פשוטות כלל, ואף מותיר רבים מציבור העוסקים באימון ובהדרכת ספורט בלא מענה ענייני.

חוק הספורט (תיקון מס' 4), התשס"ג - 2002 *

תיקון סעיף 1:

"1. בחוק הספורט, התשמ"ח 1988- להלן - החוק העיקרי), בסעיף 1 -

(1) במקום ההגדרה "תעודת הסמכה" יבוא:

"תעודת הסמכה" - תעודה המסמיכה אדם לעסוק כמאמן או כמדריך ספורט, שניתנה מאת אחד מאלה:

1. בית ספר בישראל שהכיר בו השר לעניין זה;

2. בית ספר מחוץ לישראל, ובלבד שוועדה כאמור בסעיף 4 הכירה בתעודה;

3. מוסד מוכר המכשיר עובדי הוראה לחינוך גופני, ובלבד שהשר הכיר במוסד לעניין זה ושהתעודה ניתנה לבוגר המוסד בתנאים שקבע השר, הכל בשים לב, בין השאר, לתכנית הלימודים של המוסד להכשרת עובדי הוראה כאמור ולהתמחויות המתקיימות בו;";

(2) בסופו יבוא:

"מוסד מוכר" - מוסד מוכר כשמשמעותו בחוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח 21958-, או מוסד שקיבל היתר לפי החוק האמור".

תיקון סעיף 16:

2. סעיף 16 לחוק העיקרי יסומן "(א)" ואחריו יבוא:

"(ב) הוראות סעיפים 2, 3 ו- 8 - לא יחולו על מורה לחינוך גופני במוסד חינוך כהגדרתו בחוק לימוד חובה, התש"ט 31949-, בעת מילוי תפקידו עם תלמידי המוסד במסגרת פעילות ספורט הנערכת במוסד החינוך או מטעמו או במסגרת פעילות ספורט הנערכת בפיקוח משרד החינוך ולפי הנחיותיו".

* התקבל בכנסת ביום ז' בכסלו התשס"ג (12 בנובמבר 2002); הצעת החוק ודברי הסבר פורסמו בהצעות חוק 3176, מיום ו' באב התשס"ב (15 ביולי 2002), עמ' 904.

1ס"ח התשמ"ח, עמ' 122; התשס"א, עמ' 178.

2ס"ח התשי"ח, עמ' 191.

3ס"ח התש"ט, עמ' 287.


סעיפים 2, 3 ו- 8 לחוק הספורט

סעיפים 2, 3 ו - 8 לחוק הספורט הם כדלהלן:

"2. חיוב בתעודת הסמכה: א. השר רשאי לקבוע בצו כי בענף ספורט מסוים, כולו או חלקו, לא יוכל אדם לעסוק כמאמן או כמדריך ספורט, אלא אם כן יש בידו תעודת הסמכה לאותו ענף. ב. מי שערב תחילתו של צו לפי סעיף קטן (א) עסק כמאמן או כמדריך ספורט או במועדון ספורט, בענף שהצו חל עליו, יהא רשאי להמשיך בעיסוקו, ללא תעודת הסמכה, במשך תקופה שלא תעלה על שנתיים מיום תחולתו של הצו.

3. הודעה על העדר תעודת הסמכה: מי שעוסק, בין בשכר ובין שלא בשכר, כמאמן או כמדריך ספורט במסגרת פעילות ספורט מאורגנת או פעילות ספורט במכון ספורט או במועדון ספורט, בענף ספורט שלא ניתן לגביו כאמור בסעיף 2, ואין בידו תעודת הסמכה, יודיע על כך מראש למי שמבקש להעסיקו או לקבל ממנו שירות.

8. בטיחות: השר רשאי לקבוע הוראות בדבר נהלי בטיחות לפעילות בענפי הספורט השונים, וכן לקבוע, בהסכמת שר הבריאות, הוראות לעניין כוח אדם רפואי וציוד עזרה ראשונה שיימצאו במקומות בהם מתנהלת פעילות ספורט מאורגנת; הוראות כאמור יכול שיהיו כלליות ויכול שיהיו מיוחדות לענף ספורט מסוים, כולו או מקצתו".

שיעור ספורט. המורה עבריין?המלכוד של המורים לחינוך גופני

בחוק הספורט בולט הכשל בניסוח ההוראה הגורפת, כפי שנאמר בסעיף 2: "2. חיוב בתעודת הסמכה: (א) השר רשאי לקבוע בצו כי בענף ספורט מסוים, כולו או חלקו, לא יוכל אדם לעסוק כמאמן או כמדריך ספורט, אלא אם כן יש בידו תעודת הסמכה לאותו ענף".

הוראה זו, שהיתה חסרת כל משמעות מעשית עד לפרסום תקנות הספורט (חיוב בתעודת הסמכה) התשנ"ז - 1977, הפכה לאיסור גורף וכולל עם פרסומן. שכן, עם פרסום התקנות אפילו הדרכה (בניגוד ל'אימון') בפעילות לא תחרותית היתה חייבת בתעודת הסמכה בענפי ספורט רבים***.

כבר כאן הוכנסו המורים לחינוך גופני למלכוד: כל מורה לחינוך גופני המלמד אחד מהענפים המחייבים תעודת הסמכה (גם בפעילות לא תחרותית) אכן חייב בתעודת הסמכה. נזכיר כי תעודת הסמכה היתה אך ורק תעודה שניתנה על-ידי מוסד שהוכר לצורך זה על-ידי השר, והמכללות להכשרת מורים, לרבות אלו המכשירות מורים לחינוך גופני, לא היו 'מוסד מוכר' לצורך זאת(למעשה, בית-הספר למאמנים ולמדריכים במכון וינגייט הוא המוסד היחיד בישראל שהוכר על-ידי שר הספורט כמוסד הרשאי להנפיק תעודות מאמן ותעודות מדריך לפי חוק הספורט, בכל הענפים).

פירוש הדבר שמורים לחינוך גופני, המרביצים בתלמידיהם את תורת ההתעמלות לסוגיה, את תורת הכושר הגופני וכיוצא באלה, מצאו עצמם עבריינים לכל דבר ועניין. לא רק שהכשרתם כמורים לחינוך גופני היתה חסרת כל תוקף לעניין חוק הספורט, אלא אף עצם ההוראה על-פי מערכי השיעור של משרד החינוך היתה משום עבירה על החוק.

אמנם ענפי ספורט רבים זכו כאמור לפטור מתעודת הסמכה בעת ביצוע פעילות לא תחרותית (ובכך הכשירו את הוראת הענפים הללו במסגרת שיעורי החינוך הגופני מבלי שהדבר יהיה כרוך בעבירה). אלא שכאן נתקלנו בקושי נוסף במסגרת הקשיים שחוק הספורט הציב בפנינו, וזאת בהתייחס לשאלה מהי 'פעילות תחרותית'. שכן, במסגרת פעילויות הספורט בבתי-הספר נהוג בהחלט לערוך תחרויות, בין אם תחרויות פנימיות (לדוגמה - אליפות כיתות ו' בקט-רגל) ובין אם תחרויות בין בתי-הספר. כלומר, נמצא שגם 'פעילויות תחרותיות' אלו אסורות על מי שאיננו בעל תעודת הסמכה לפי חוק הספורט.

תיקון מס' 4: פתרון חלקי

עיוות זה תוקן בעיקרו בתיקון מספר 4 לחוק הספורט, שאושר בכנסת בחודש נובמבר 2002. בתחילה נעשה אמנם ניסיון לתת פטור גורף לכל פעילות הספורט הנעשית במסגרת מערכת החינוך מכל חוק הספורט, אך ניסיון זה לא צלח, ובתיקון מספר 4 אושר לשנות את סעיף 16 לחוק לנוסח 'מרוכך' ולהוסיף בו את סעיף קטן (ב) שקבע כדלהלן:

"הוראות סעיפים 2, 3 ו- 8 לא יחולו על מורה לחינוך גופני במוסד חינוך כהגדרתו בחוק לימוד חובה, התש"ט - 1949, בעת מילוי תפקידו עם תלמידי המוסד במסגרת פעילות ספורט הנערכת במוסד החינוך או מטעמו או במסגרת פעילות ספורט הנערכת בפיקוח משרד החינוך ולפי הנחיותיו".

כך נמצאה מערכת החינוך פטורה אך ורק מהוראות 2, 3 ו- 8 לחוק הספורט. יש להדגיש כי בעצם התיקון האמור הביע המחוקק את דעתו שחוק הספורט חל גם חל בתוך מערכת החינוך הן בעבר והן בעתיד; כך, עד לתיקון מספר 4 חל חוק הספורט על כל הוראותיו, והחל מתיקון מספר 4 ימשיך ויחול החוק גם בתוך מערכת החינוך - פרט לאותם עניינים שבהם נקבע אחרת (סעיף 2, 3 ו- 8) כאמור לעיל.

עוד נבקש להאיר כי הפטור מתחולת חוק הספורט ניתן "במסגרת פעילות ספורט הנערכת בפיקוח משרד החינוך ולפי הנחיותיו". כלומר, חריגה מהנחיות משרד החינוך עשויה לבטל את הפטור ולהחיל על פעילות הספורט את הוראות חוק הספורט. נמחיש זאת בדוגמה: מורה לחינוך גופני המלמד התעמלות ועושה זאת על-פי הנחיות משרד החינוך איננו נזקק לתעודת הסמכה לצורך ביצוע השיעור. ואולם אם בזמן השיעור הוא לא יעמוד ליד סוס הקפיצות בעת תרגול קפיצות של תלמידיו - בניגוד להנחיות משרד החינוך - הוא עשוי למצוא עצמו כמי שהיה חייב בתעודת הסמכה שאיננה ברשותו...

הכרה בהכשרת המורים לחינוך גופני

תיקון נוסף שהוכנס בחוק הספורט במסגרת תיקון מס' 4 נגע לתעודות שקיבלו המורים לחינוך גופני מהמוסדות שהכשירו אותם. בעיקרן, תעודות אלה אינן מוכרות כ'תעודת הסמכה' לפי חוק הספורט, שכן כאמור, המוסד היחיד בישראל שהוכר על-ידי השר כמורשה להנפיק תעודות הסמכה בכל הענפים הוא בית-הספר למאמנים ולמדריכים במכון וינגייט. וכך מורה לחינוך גופני, שהוכשר ללמד תלמידים את רזי הקט-רגל ואשר עשה זאת בשיעוריו, מצא עצמו כמי שאיננו רשאי לעשות כן אם ההדרכה נעשתה - באותו מגרש ממש ועם אותם ילדים - לאחר שעות הלימודים ובמסגרת חוג קט-רגל הכרוך ב'תחרות' בין קבוצות קט-רגל.

הדילמה שהתעוררה היתה כזו: אם אמנם המוסדות להכשרת מורים לחינוך גופני טובים דיים להכשיר מורים לחינוך גופני, מדוע אינם כשירים להכשיר מאמנים או מדריכים בספורט?

את המענה לסוגיה זו ביקש תיקון מס' 4 לתת. בהצעת החוק הוצע לתקן את הסעיף המגדיר מהי 'תעודת הסמכה', ואכן הנוסח דלהלן (במסגרת תיקון מס' 4) אושר במליאת הכנסת והתקבל לחוק הספורט:

"תעודה המסמיכה אדם לעסוק כמאמן או כמדריך ספורט, שניתנה מאת אחד מאלה:

(1)...

(2)...

(3) מוסד מוכר המכשיר עובדי הוראה לחינוך גופני, ובלבד שהשר הכיר במוסד לעניין זה ושהתעודה ניתנה לבוגר המוסד בתנאים שקבע השר, הכל בשים לב, בין השאר, לתכנית הלימודים של המוסד להכשרת עובדי הוראה כאמור ולהתמחויות המתקיימות בו".

דילמות בעקבות התיקון לחוק הספורט

הנה כי כן נסללה הדרך לכך שתעודות שיינתנו על-ידי מכללות המכשירות מורים לחינוך גופני יוכרו כ'תעודת הסמכה' לפי חוק הספורט. עם זאת, בעניין זה נבקש להעלות כמה דילמות:

* רטרואקטיביות. ככלל, אין זה סביר שהכרת השר, שתינתן הודות לתיקון מספר 4 לחוק הספורט, תוכל להינתן בדיעבד. מכאן שכל בוגרי המכללות לחינוך גופני שהוסמכו על-ידן לפני הכרת השר, ימשיכו לאחוז בידיהם בתעודה שאיננה תעודת הסמכה לפי חוק הספורט, ולפיכך הם ימשיכו להיות מנועים מביצוע 'אימון' או 'הדרכה' של אותם ענפי ספורט המוגדרים בתקנות הספורט (חיוב בתעודת הסמכה). אמנם, הודות לתיקון האחרון בחוק הספורט (לעניין פטור מערכת החינוך מהדרישה לתעודת הסמכה) יוכלו מורים אלה ללמד חינוך גופני בבתי-הספר, אולם עדיין לא יוכלו לעסוק בהדרכה או באימון ספורט מחוץ למסגרת מערכת החינוך.

לציבור גדול מאוד של מורים לחינוך גופני שכבר קיבלו תעודות הוראה, תיקון מספר 4 אינו נותן פתרון אף לא כזית.

* 'הדרכה' לעומת 'אימון'. לכולנו ברור שקיים הבדל בין 'מדריך' ל'מאמן'. גם חוק הספורט, על-אף שלא הגדיר שני מקצועות אלה, מכיר בכך שמדובר במקצועות נפרדים. נשאלת השאלה: האם ההכרה שיכיר השר במכללות להכשרת מורים לחינוך גופני והתנאים שיציב בפניהן יאפשרו גם מתן תעודות 'מאמן', או שהשר יגביל מכללות אלו למתן תעודות 'מדריך' בלבד ויותיר את הכשרת המאמנים בידי המוסדות העוסקים כיום בהכשרת מאמנים בספורט (כאמור, בעיקר מכון וינגייט)?

* הכרה 'ענפית' לעומת הכרה 'כללית'. האם יכיר השר במכללות לצורך ענף ספורט מסוים או מספר מצומצם של ענפים, או שמא תינתן ההכרה באופן גורף לכלל ענפי הספורט? האם מכללה להכשרת מורים לחנ"ג תוכל להוציא תחת ידיה 'תעודת הסמכה' בקט-רגל אך לא בגלישת מצוקים, או שמא יתיר השר להנפיק תעודות בכל הענפים בתנאים אלו או אחרים?

* התמודדות עם התעודה החדשה. כיצד יתמודדו האיגודים וההתאחדויות עם התעודה החדשה שצפויה להינתן בקרוב על-ידי המכללות הללו? האם יכירו בה כתעודה המתאימה לכל הליגות, או שמא היא תוכר כתעודה ברמת תעודת המדריך בלבד?

את המענה לשאלות הללו נוכל לגלות אם נמתין מעט לפרסומן של 'הַכּרות' משרד הספורט במכללות להכשרת מורים לחינוך גופני בעניין מתן תעודת הסמכה לפי חוק הספורט, ולתנאים שיהיו נקובים באותן 'הכרות'. בינתיים נוכל להשקיט את לבם של המורים לחינוך גופני בכל הנוגע לפעילות הספורט הנעשית במסגרת בית-הספר, אולם לא נוכל לבוא בבשורות משמחות לאלו שהוכשרו בעבר ומעוניינים להדריך ילדים ונוער בחוגים תחרותיים המתקיימים בשעות הפנאי.

הוראה, אימון והדרכה ללא מעבר על החוק

חוק הספורט מעורר קשיים יום-יומיים; בתי-המשפט בישראל נדרשו פעמים מעטות מאוד לפרש את חוק הספורט ולתת בידינו, הן ציבור העוסקים בספורט והן המשפטנים, כלים והנחיות כיצד לפתור את הדילמות הקשות שמציב חוק הספורט. לדילמות אלו יש, לעתים קרובות, השלכות מעשיות.

כאמור, סעיף 2 (א) בחוק הספורט, התשמ"ח - 1988 קובע כי: "השר רשאי לקבוע בצו כי בענף ספורט מסוים, כולו או חלקו, לא יוכל אדם לעסוק כמאמן או כמדריך ספורט, אלא אם כן יש בידו תעודת הסמכה לאותו ענף". כמו כן, סעיף 2 (א) בתקנות הספורט (חיוב בתעודת הסמכה) התשנ"ז- 1977 קובע כי בענפי האקרובטיקה וההתעמלות הספורטיבית (בנוסף לענפים אחרים), "...לא יוכל אדם לעסוק כמאמן או כמדריך ספורט, אלא אם כן יש בידו תעודת הסמכה לאותו ענף".

החוקים/תקנות הנ"ל מעלים כמה שאלות:

1. האם כל המאמנים באימון מסוים חייבים להיות בעלי תעודת הסמכה? במילים אחרות, האם 'אנשי הדרכה' לא מוסמכים יכולים לעסוק באימון תחת פיקוחו/הדרכתו/הנחיותיו של מאמן/מדריך ראשי מוסמך?

2. במהלך קורסי המאמנים והמדריכים החניכים נדרשים לעבור תקופה של הצמדה (סטאז') - התנסות מעשית בהדרכה באחד ממרכזי הספורט הרלוונטי. כיצד אמור מרכז הספורט לאפשר לחניכים אלו לבצע את ההצמדה ולהדריך בפועל, תוך התנסות בשמירה בעת ביצוע התרגילים, ולא לעבור על הסעיף הנדון בחוק הספורט?

לעניות דעתנו המשפטית, האיסור הקבוע בחוק הספורט מופנה אל האדם העוסק בהדרכה או באימון, ואיננו מופנה אל הפעילות (שאחרת היה נכתב האיסור בלשון: "אין לקיים אימון אלא תחת פיקוח בעל תעודת הסמכה"). פירושו של דבר: אדם העוסק באימון או בהדרכה בענף שתקנות הספורט (חיוב בתעודת הסמכה) חל עליו חייב בתעודת הסמכה. נוכח לשון החוק חיובו בתעודה שכזו חל בה במידה אם הוא מאמן או מדריך בצוותא עם אחרים או אפילו תחת פיקוח אחרים. ייתכן שתשובתנו זו איננה ישימה, או אפילו סותרת את מהלך ההכשרה הראוי והנכון של מאמנים ומדריכים, ואולם כך קובע חוק הספורט בנוסחו הגורף והכוללני.

עו"ד ניר גלעד (גליננסקי) - שותף במשרד 'קינן, תיק, גלעד - משרד עורכי דין'. המשרד מתמחה בין היתר בדיני הספורט.

 

*** האיסור חל על הענפים דלהלן: איגרוף, אייקידו, אקרובטיקה, ג'ודו, גופנאות (פיתוח גוף), ג'יאוג'יטסו, גלישת מצוקים, גלשני רוח, דאייה, הגנה עצמית, הוקי, הוקי קרח, החלקה אמנותית, החלקה אמנותית על הקרח, היאבקות, הרמת משקולות, התעמלות אמנותית, התעמלות ספורטיבית (מכשירים), התעמלות לסוגיה, חתירה, טאי-צ'י, טאקוונדו, טיפוס אלפיני, טריאתלון, כדורמים, כושר גופני (ובריאות), מחול אירובי (התעמלות אירובית), ניווט תחרותי, סיוף, סירות נהר, סקי מים, סקי שלג, סקי שלג (לימוד), צניחה חופשית, קיאקים, קליעה למטרה (לרבות חץ וקשת), קפיצות למים, קראטה, קרב מגע וכל אמנויות הלחימה לסוגיהן, רכיבה על סוסים, רכיבה על סוסים (לימוד), שחייה, שחייה (לימוד), שחייה צורנית ושיט.

הענפים שבהם הדרכה של פעילות לא תחרותית נמצאה פטורה מתעודת הסמכה היו: אתלטיקה קלה, בדמינטון, גלשני גלים, טניס, טניס שולחן, כדור בסיס, כדורגל, כדור-יד, כדורסל (לרבות קט-סל), כדורעף, סקווש, קט-רגל, ראגבי ורכיבה על אופניים.



תגובות הוסף תגובה
1.זו הכתבה הארוכה ביותר שקראתיקורל07/07/08
2.תעודת הסמכהליאור24/08/08
3.מאמר מוסמךדני16/05/10
משתלם להשתלם

מבדק הזהב
הדרך לבריאות טובה הנשמרת לאורך זמן