חפש רק בנושא זה






ילדים חורגים (במשקל)

הצפייה האינסופית בטלוויזיה, הרביצה מול המחשב, עומס התנועה בכבישים והתרבות המודרנית בכלל – משאירים את הילדים בבית ללא תנועה, עם ערמות ג'אנק-פוד וחטיפים עתירי מלח ושומן. אז מה הפלא שתופעות ההשמנה הכרוניות מתחילות כבר בגיל צעיר? הפתרון: שינוי כולל של אורח החיים המשפחתי
  15/08/05
מאמרים נוספים בתחום
השפעת תיסוף אומגה 3 על השריר
מאכלי החג - יתרונות תזונתיים
השפעת קעקועים על יכולת קירור הגוף
קפה על הבוקר – גם בימים שלפני תחרות
מאמרים נוספים בתחום
אסטרטגיית הפחתת פחמימות לפני אימון
חוסר ברזל בקרב ספורטאים
שתיית מיץ סלק לפני פ"ג משפרת את ביצועי המוח
חלופה אנרגטית לספורטאי סבולת? משקה קטונים
תזונה בהתאמה אישית לספורטאי עילית
קפה או כדורי קפאין?
חלבון מי גבינה מתוסף והתאוששות
פופאי צדק! תרד עושה אותך חזק יותר
מה לאכול? טיפים לחזרה לשגרה לילדים ולהוריהם
התוסף החדש לשיפור ביצועי סבולת
קפאין ופעילות גופנית
כמה לשתות במהלך היום ובזמן אימון
תזונה נכונה לספורטאים מתבגרים
אמת בפרסום? תוספי התזונה שלכם
פחמימות או שומנים? שאלה כבדת משקל
התאוששות חמוץ מתוק
הצד האחר של משקאות האנרגיה – נדודי שינה ועצבנות
מסמיק מגאווה – סגולותיו של מיץ סלק
משקאות אנרגיה ממריצים יעילים?
אכילת בשר אדום מצמצמת את נזקי ההזדקנות?
העמסת פחמימות למרתון
דיאטה על פי סוג דם – אין ביסוס מדעי!
האם אכלת היום ארוחת בוקר?
קריאטין – לספורטאים ולאוכלוסיות נוספות
חוסר ברזל בקרב ספורטאיות הישג
מתכונים חלביים קלילים בקלוריות
הפחתת משקל בענפי קרב – הבעייתיות והפתרון
יום העצמאות – טיפים להתנהלות שפויה בארוחת מנגל
מתכונים לפסח כשר, טעים ודל בקלוריות
ויטמין D – התוסף החסר?
קפה? תה? אולי קקאו?
מיתוסים לגבי ירידה במשקל: אמת או מיתוס?
הפיזיולוגיה של הצום
תזונה – יותר מספירת קלוריות
תוספי תזונה – מורה נבוכים
ביחד או לחוד? צריכת חלבון לאחר מאמץ
על פורים ומגדנות
משמינים בחורף? טיפים איך לא!
חזרה לעניינים
המלצות לאכילה בתקופת החגים
תזונה: הכי טוב לשאול
מיץ סלק – הנשק הסודי של רוכבי הטור דה-פראנס
התאמות תזונה דינמיות לחולי סוכרת מטיפוס 1 העוסקים בספורט
לחיים! בירה נטולת אלכוהול וספורט
תזונה נכונה לאימוני טריאתלון ולתחרויות
סרטן – צמחוני או לא?
הישורת האחרונה – המלצות תזונה למרתון ת"א 2011
הנחיות תזונה לספורטאים בגיל ההתבגרות
קריאטין מונוהידראט וביצועים גופניים
סופגניות או לא להיות?!
שימוש בסודה לשתייה עשוי לשפר ביצועים?
תזונה לטריאתלטים
תזונאית בשטח
תוספי תזונה וביצועי סבולת
מחקר חדש: מינון גבוה של קפאין משפר יכולות גופניות!
סחוט טרי
מיץ דובדבנים לאחר ריצת מרתון
חלב – משקה הספורט המומלץ לספורטאיות כוח
נטורופתיה: בוטנים – לא רק לקופים
אוזני המן מהמטבח הבריא של לימודי הנטורופתיה
נטורופתיה: משקאות מוגזים עם סוכר "מתדלקים" סרטן בלבלב
אבולוציה: ההוצאה הקלורית בתקופת האבן
תזונה: קריאה ביקורתית של תוויות
עוגת חרובים עסיסית לט"ו בשבט
שימוש מוגזם בתוספי חלבון
נטורופתיה: הרזייה באמצעות אבחון בקשתית העין
רפואה טבעית: מזון מחמם לימי החורף
סופגניות לבריאות!
700 קק"ל של שיכרון חושים או חנוכה-קל
ארוחת עשר: לא על הלחם לבדו
מה שאנו אוכלים
דגני בוקר וחלב – תוסף התזונה החדש
השרירים כואבים? שתו כוס קפה
מה נשתנה? בפסח הזה עושים סדר בהררי הקלוריות
ט"ו בשבט חג הפירות היבשים, האגוזים והשקדים
תזונה במחשבה תחילה
צמחונות מאוזנת
על כוס קפה, שומנים ומשקאות
קריאטין ומאמץ גופני – נייר עמדה של החברה הבינלאומית לתזונת ספורט
מינון נמוך של קפאין תורם לירידה בדופק במאמץ תת-מרבי
מים: שתו הרבה, אבל לא יותר מדי
משקאות אנרגיה – עוזרים, מזיקים או מיותרים?
תוספי תזונה למבוגרים: שאלות ותשובות
האם חל פיחות בערך התיסוף?
חלבון וביצועי סבולת – מה אומר על כך המדע?
רפואה מתוקה - האם דבש יעיל יותר מאנטיביוטיקה?
רב פעלים: המגנזיום
תזונה וכאבי שרירים
הכולסטרול ואנחנו: המדריך השלם
מעכלים את זה: מאמץ גופני ומערכת העיכול
שמן זית: כל הסגולות
צום יום כיפור. ההיבט הבריאותי
קקאו: טעים, בריא ואפילו ממכר
מי באמת צריך חטיף
בלוטת התריס ותפקידה בהשמנה: שאלות ותשובות
שריפת שומן: לא רק חיטוב
שמנים מאז ולתמיד
מאזן הקלוריות בגוף: כמה מכניסים, איך מוציאים
אוכלים, שותים ונושמים כדורגל
תוספי חלבון לספורטאים: בונים - או בונים מגדלים?
הפרדוקס החמצוני
קפאין: הממריץ הריחני
מי מפחד מפחמימות?
הדלק של הפעילות הגופנית
שבועות של מסורת ותזונה בריאה
משקאות הספורט: מה שותים ולמה זה טוב
4 כוסות ודי; טיפים למניעת חמרמורת
תזונה נכונה: לגוון ולא להתנוון
דיאטה עתירת חלבונים ותרומתה לירידה במשקל
אכילה לפני פעילות - הדלק של הגוף
מכסחי השומן: התוספים והטכניקות בשירות ההרזיה
קריאטין – תוסף התזונה החוקי האפקטיבי ביותר
הסכנה הטמונה בשתיית יתר
המלחמה נגד ההשמנה: מניעה, איזון ותוספים
שתייה נבונה: בין מים, מיץ ומשקאות איזוטוניים
אופניים: הם רוכבים ונוטלים (תוספים)
אוכלים על גלגלים
עקרונות הדיאטה הנכונה: תזונה, פעילות ומודעות למכשולים
התמודדות עם יתר לחץ דם: המלצות תזונתיות
רגישות למלח: משבץ מוחי ועד מחלות לב וכליות
מלח הבישול, לחץ הדם - ומה שביניהם
לקראת הטריאתלון: פסטה ושתייה מרובה
פעילות גופנית וצמחונות: אנרגיה חלופית
מקדם מסת גוף: למי בעצם מיועד המדד?
לנשנש על הבוקר ולהישאר בחיים (ורזים)
פרוביוטיקה – חיידקים "טובים" בשירות הבריאות
השומן שבגופנו: איך נדע כמה אנחנו צריכים
כדורגל ותזונה: ארוחות, תוספים ומה שביניהם
מחקרים מוכיחים: ויטמין C מסייע במניעת מחלות
חומצה פולית מפחיתה הסיכון לשבץ מוחי
על חשיבות התזונה והספורט בגיל ההתבגרות
שוחים דרך הבטן: עקרונות תזונתיים לשחיינים
גליקוגן - ה"חמצן" של הכדורגלנים במונדיאל
"הערך התוסף" של העוסקים בספורט
תוספי תזונה – לא למקצוענים בלבד
מאמרים נוספים בתחום

"ילד סינתטי כבוי מול מסך שדולק
מסתכל אל הרחוב איך הוא ריק
כבר שכחנו איך לשחק"

כך, בשירו "סוף העולם", מתאר אביב גפן כיצד הפך מגרש המשחקים רוחש הפעילויות של פעם, למגרש בגודל של כמה עשרות אינצ'ים שבו מתנהלים משחקיהם הווירטואליים של ילדי שנות האלפיים.

מלות השיר ממחישות אולי באופן הבולט ביותר את התמורות שחלו בהרגלי הפעילות הגופנית של הילדים של פעם, לעומת הרגלי הפעילות של הילדים כיום.רבים מביניכם בוודאי זוכרים את ימי החופש הגדול של פעם. מעט מכוניות בכבישים, המוני ילדים משחקים משחקי רחוב תוססים, וראשיהן של האימהות משתרבבים מן המרפסות תוך זעקת הקריאה המפורסמת: "תעלה הביתה, כבר מאוחר ועוד לא אכלת ארוחת ערב". ואילו היום, את מקומן של קריאות התחינה "לעלות הביתה" החליפה הבקשה: "אולי תצאו כבר מן הבית?".כך, בדוגמה קטנה אבל מאוד משמעותית, ניתן לאפיין את מה שהתרחש במרוצת העשורים האחרונים והוביל לעובדה המדאיגה – הילדים של היום הרבה יותר שמנים והרבה פחות פעילים מהילדים של פעם.

מה אומרים המספרים?

הנתונים היבשים מדברים על כך שבשנת 2000, 15% מהילדים בגילאי 6-19 בארה"ב (8 מיליון ילדים!) הוגדרו כבעלי משקל עודף – פי שלושה בהשוואה לנתונים שפורסמו בשנת 1980. יותר מ- 10% מהילדים בגילאי שנתיים עד חמש הוגדרו כשמנים, לעומת 7% בשנת 1994. 15% נוספים מהילדים ומהמתבגרים הצעירים הוכרזו כבעלי סיכון להפוך לשמנים.נתון נוסף שמעורר דאגה, הוא העובדה כי 70% מהילדים השמנים יהפכו בעתיד למבוגרים שמנים. נתוני ההשמנה בארה"ב מדברים על כך ש- 61% מתושביה הבוגרים מוגדרים כבעלי משקל עודף או כשמנים.במטרה לנסות ולהסביר מדוע התווספו קילוגרמים רבים כל-כך לילדים ולמתבגרים הצעירים, חשוב להבין מהם הרגלי התזונה ומהם הרגלי הפעילות הגופנית של הצעירים כיום. מתברר כי 84% מהילדים אוכלים כמות שומן גבוהה בהרבה מהמומלץ לצעירים בגילם. בממוצע צורכים הצעירים 34% מהקלוריות שלהם בשומן, לעומת ההמלצה לצרוך פחות מ- 30% מסך הקלוריות בשומן. 51% מהילדים אוכלים פחות ממנת פרי אחת ביום בעוד ההמלצה עומדת על צריכה של 5 יחידות פרי ביום.

אם נצרף את העובדה שהילדים של היום פחות פעילים מהילדים של פעם, נבין מדוע מגפת ההשמנה, המחלה מספר אחת של העולם המערבי, אינה כבר נחלתם של המבוגרים בלבד.פעילים פחות, אוכלים יותר

כידוע, השמנה מקורה במאזן קלורי חיובי. כלומר, אם כמות הקלוריות היומית הנצרכת תעלה על כמות הקלוריות היומית שיוצאת, יתבטא הדבר בעודף קלורי ובהשמנה. המאזן הקלורי תלוי איפה במקורות ההכנסה (מזון) ובאפיקי ההוצאה (חילוף חומרים ופעילות גופנית). אם נבחן את רכיביה של המשוואה הפשוטה הזו, לא נתקשה לגלות שהילדים כיום צוברים יותר קלוריות ומוציאים פחות מידי בהשוואה לילדים של לפני עשורים בודדים.

אין ספק שתעשיית המזון המהיר ועתיר השומן (המבורגרים, פיצות) חשפה את הילדים למגוון עצום של פיתויים טעימים ומשמינים. "שטיפות המוח" שעוברים הילדים באמצעות הפרסום המסיבי של חברות המזון באמצעי המדיה השונים, וזמינותו הגבוהה של המזון המהיר (רשתות הפרושות בכל מקום, הזמנות באמצעות שליחים), תרמו לכך שהילדים צוברים כיום עודפי קלוריות עצומים. לא מכבר הוגשה בארה"ב תביעת ענק מצדן של שתי נערות כנגד רשת המבורגרים, בטענה שהרשת גרמה להן להשמנה קיצונית. באנגליה הושמעה באחרונה ביקורת קשה נגד חברה לייצור שוקולד, לאחר שזו עודדה זכייה בציוד ספורט למי שיצבור כמות של אריזות ריקות ששווי תכולתן המתוקה מסתכם בעשרות אלפי קלוריות.

במקביל לעלייה בצריכה הקלורית, מתברר שהילדים כיום פעילים הרבה פחות מהילדים של לפני כמה עשורים. אם בעבר הפעילות המשחקית התמקדה במשחקי-רחוב "מבזבזי" אנרגיה, הרי שכיום הילדים עסוקים במשחקי מחשב או ברביצה פסיבית מול מסך הטלוויזיה.לא די בכך שמשחקי המחשב והצפייה בטלוויזיה אינם גורמים להוצאה קלורית, הרי שבמרבית המקרים דואגים הילדים ללוות את הפעילות המשחקית בצריכת חטיפים משמינים ועתירי מלח ו/או סוכר לבן.

ילד אמריקאי מבצע כיום בממוצע פחות מ- 15 דקות של פעילות גופנית עצימה ביום, ורק 43 דקות של פעילות גופנית קלה-מתונה. משך הזמן השבועי המוקדש לצפייה בטלוויזיה עומד כיום בעידן הרב-ערוצי על 17 שעות, וזאת בנוסף לשעות המוקדשות למשחקי המחשב ולמשחקי וידיאו.נמצא שככל שהילד צופה שעות רבות יותר בטלוויזיה, כך גדלה שכיחות ההשמנה.

נזק בריאותי

לאור הנתונים המדאיגים, חשוב להבין את המשמעות הבריאותית של הירידה ברמת הפעילות הגופנית מחד, ושל ההשמנה מאידך. על פי רשויות הבריאות, נמצא כי אי-עיסוק בפעילות גופנית קשור בהתפתחותן של 17 מחלות כרוניות שונות, ביניהן השמנה, דום נשימה בשינה, אסתמה ועוד.נמצא כי ב- 60% מהילדים השמנים בגילאי 5-10 הופיע לפחות גורם סיכון אחד של מחלת לב! ילדים לא פעילים, בהשוואה לילדים פעילים גופנית, שוקלים יותר, הם בעלי ערכי לחץ דם גבוהים יותר ובדמם ריכוז נמוך יותר של הכולסטרול "הטוב" – HDL(רכיב המגן על הלב ועל כלי הדם).נמצא כי ל- 10% מהמתבגרים בגילאי 12-19 יש ערכי כולסטרול גבוהים מ- 200 מ"ג / דציליטר. בסיכום, ממדי ההשמנה בילדים עלו ב- 36% במרוצת עשרים השנים האחרונות.

האם ידעת ש...?

* באחרונה חלה עלייה מדאיגה בשכיחות של סוכרת מטיפוס 2 אצל ילדים ומתבגרים שמנים.
* לילדים שמנים רבים יש ערכי כולסטרול וערכי לחץ דם גבוהים שמהווים גורמי סיכון למחלות לב וכלי הדם.
* אחת הבעיות החמורות של ילדים שמנים היא דום נשימה בשינה. במקרים מסוימים בעיה זו גורמת לחוסר ריכוז ולקשיים בלמידה.
* ילדים שמנים סובלים משכיחות גבוהה של בעיות אורתופדיות, מחלות כבד ואסתמה.
* למתבגרים שמנים סיכוי של 70% להפוך למבוגרים בעלי עודף משקל או למבוגרים שמנים.

מה ניתן לעשות?

הפתרון הטוב ביותר להתמודדות עם הנתונים המדאיגים הוא שינוי אורח החיים של המשפחה כולה. יש לתת את הדעת לצריכת מזון בריא, ובמקביל יש לעודד את העיסוק בפעילות גופנית. חשוב לעודד את הילד להשתתף בחוגי ספורט, ובנוסף יש גם ליצור הזדמנויות רבות להגברת ההוצאה הקלורית היומית באמצעות העיסוק בפעילות גופנית.דרך מצוינת לצבירת נפח שבועי של פעילות גופנית היא להעדיף את הרכיבה על אופניים, או את ההליכה הרגלית לבית-הספר, על חשבון ההסעה של ההורים.בנוסף, מומלץ ליצור פעילויות משפחתיות משותפות המערבות בתוכן פעילות גופנית, לדוגמה: צעדה משותפת, טיול אופניים, משחקי נופש בחיק הטבע ועוד.חשוב לאכול ארוחות משותפות סביב השולחן ולא מול הטלוויזיה. שימו דגש על אכילה איטית ועל הנאה מן המזון. אל תשתמשו במזון כעונש או כפרס. ילדים אינם אמורים להימצא בדיאטת רזון, אלא אם כן הדבר הומלץ מסיבות בריאותיות על-ידי רופא המשפחה. הילדים זקוקים למזון לשם התפתחות, לסיפוק הצרכים האנרגטיים ולצורך תהליכי הגדילה. ערבו את הילדים בתכנון התפריט השבועי ובקניות של המצרכים השונים. בדרך זו ניתן להקנות להם מידע רב ולשתף אותם בהליך קבלת ההחלטות. הקפידו על אחזקת חטיפים בריאותיים בהישג יד. חטיפים כאלה יכולים להיות פירות וירקות טריים, גבינות רזות, יוגורט, גלידת יוגורט, קרטיב ממיצי פרי ועוגיות דלות שומן.ולסיום, התמקדו בשינויים קטנים והדרגתיים בהרגלי התזונה ובהרגלי הפעילות הגופנית של הילדים. בדרך זו ניתן יהיה לאמץ את השינויים ביתר קלות ולהפכם לדפוס קבוע שילווה את הילד גם במהלך שנותיו כבוגר.



תגובות הוסף תגובה
1.מאמרים באנגליתהילה שושן11/05/06
2.מומלץ לכל הורה בחום.ענת מדר03/06/06
משתלם להשתלם

מבדק הזהב
הדרך לבריאות טובה הנשמרת לאורך זמן