חפש רק בנושא זה






שבועות של מסורת ושל תזונה בריאה

חג שבועות הוא החג הגדול של חובבי מוצרי החלב. למנהג זה יתרונות תזונתיים רבים: החל בתכולת הסידן הגבוהה וכלה בתוספת הברוכה של הוויטמינים והמינרלים שמקורם במוצרי החלב, בדגנים המלאים ובשפע הפירות והירקות. אך האם ובאיזה אופן תורמים מאכלי החג לעוסקים בפעילות גופנית? וגם - מתכון קל להכנת לבנה טעים ודל קלוריות שיעשיר את שולחן החג שלכם
  02/06/19

לחג השבועות שמות רבים המסמלים את הקשר של החג להיסטוריה היהודית, למסורת ולשייכות לאדמה. על-פי המסורת, במעמד מתן תורה קיבלו בני ישראל את חוקי השחיטה הכשרה ומשום שלא הספיקו לשחוט את הבהמות, צרכו מוצרי חלב כתחליף למזון עשיר בחלבונים. 
זאת ועוד, במקורות נאמר: "וחג שבועות תעשה לך ביכורי קציר חיטים" (שמות ל"ד כ"ב). ומכאן שהחג מסמל גם את הקשר בין המזון להוויה של האדם ומנחה את האדם לעקרונות חיים בריאים.

 

חג השבועות: שילוב של מסורת ותזונה בריאה (צילום אילוסטרציה)


מאכלי החג כוללים מגוון מאכלים המורכבים מדגנים,פירות וירקות ומוצרי חלב ולכל אחד מהם תרומה חשובה לתזונה בריאה ומאוזנת:

 
1. דגנים מלאים:

עשירים בפחמימות ובסיבים תזונתיים, חשובים לתחושת השובע ותורמים רבות לשיפור תנועתיות המעי ולבריאות מעי העיכול.
הדגן המלא מכיל מינרלים דוגמת אבץ ומגנזיום וויטמינים שונים לרבות ויטמין E, וויטמיני B החיוניים לבריאות ולהתאוששות מיטבית לאחר פעילות גופנית.


מומלץ לשלב במאכלי החג דגנים מלאים (צילום אילוסטרציה)


2.  פירות וירקות:
עשירים בנוזלים, בסיבים תזונתיים ובמגוון ויטמינים ומינרלים, החיוניים בתפריט יומי מאוזן.

3. חלב ומוצריו: מקור עשיר לחלבונים, לרבות חלבוני מי הגבינה המכילים חומצות אמינו כגון גלוטמין ולאוצין החיוניות להתאוששות השרירים אחרי אימון וחלבוני הקזאין המתאפיינים בספיגה איטית ומכאן מקור תחושת השובע המוכרת לאחר אכילת חלב ומוצריו. כמו כן, מוצרי החלב ובמיוחד אלו המועשרים,
הם מקור עשיר לוויטמינים כגון ויטמין D ולמינרלים כשהעיקרי שבהם הוא הסידן.


הזדמנות  להעשרת התזונה בוויטמינים ובמינרלים חיוניים דוגמת סידן (צילום אילוסטרציה)

אספקת סידן חיונית לשמירה על בניית העצם ולתפקוד שריר אופטימלי. יש צורך באספקת סידן יומית על-פי הכמות המומלצת בכל גיל. לאדם בוגר, הכמות המומלצת היא כ־1,200 מ"ג סידן ביממה. במקרה שיש אי סבילות ללקטוז (סוכר החלב) רצוי לשלב מוצרי חלב דלי לקטוז, שכן חשוב  לזכור שלרוב, תחליפי הסויה דלים מאוד בחלבונים.


לסיכום, מזונותיו ומנהגיו של חג השבועות מסמלים איזון, מגוון תזונתי ובריאות.
מומלץ לצרוך דגנים מלאים ומוצרי חלב ללא תוספת סוכר (או ממתיקים מלאכותיים), פירות ושפע של ירקות במהלך כל ימות השנה ולא רק בחג השבועות. בברכת חג שמח, טעים ובריא.

 
מוצרי החלב עשירים בסידן ומקנים תחושת שובע (צילום אילוסטרציה)

להלן מתכון קל וטעים להכנת לבנה מיוגורט דל שומן:

לבנה

החומרים:
מיכל של 1.5 ליטר יוגורט ביו 1.5% שומן
½ כפית מלח לבישול

אופן ההכנה:
מניחים נייר לשימוש רב פעמי על גבי מסננת המונחת בתוך כלי.
שופכים את היוגורט על גבי הנייר, מפזרים את המלח ומניחים במקרר למשך הלילה. נוזלי היוגורט מטפטפים לכלי – ועל גבי הנייר מתקבל גבן טרי.
לגיוון ניתן להוסיף עירית, שום, תבלינים, שומשום או אגוזים.

איילת וינשטיין, דיאטנית ספורט קלינית, ראש מדור תזונה במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין, במכון וינגייט ומרכזת תחום התזונה של הספורטאים האולימפיים והפראלימפיים. מנהלת פורום הספורט של עמותת עתיד – עמותת הדיאטנים בישראל, יו"ר תת ועדת התמחות בספורט של משרד הבריאות ומרצה בחוג לתזונה, המכללה האקדמית, תל חי.



תגובות הוסף תגובה
1.מי המחבר/ת ?רמי רז03/06/08
2.כותבת הכתבה היא איילת וינשטיין (לת)איילת10/06/08
צפוניים? הכירו את השלוחה החדשה של מכון וינגייט בקריית אתא - ההרשמה ללימודים בעיצומה

בקרוב בערוץ 24: תוכנית עם מיטב מומחי מכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט, לכושר גופני ולאורח חיים בריא בהנחיית ענת גיסין ובהשתתפות ספורטאים אולימפיים וידוענים

מפעלי הקיץ 2020 יתקיימו השנה במתכונת ייחודית המשלבת למידה מקוונת והשתלמות מעשית במכון וינגייט. ההרשמה בעיצומה!

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן

חודש ביצוען של בדיקות הארגומטריה במרכז לרפואת ספורט ולמחקר