חפש רק בנושא זה






אופניים: רכיבה, סביבה ובריאות

רכיבה על אופניים מציעה שילוב של בריאות והנאה - ובשנים האחרונות הרכיבה היא גם אמירה אופנתית. הרכיבה תורמת לבריאות הכוללת, לכושר הגופני וגם למצב הרוח. פורסם לראשונה במגזין "דינמי", גיליון מס' 9, פברואר 2005
  10/06/05
אייבי גילת

הצמיד הצהוב שעליו חקוקות המלים Live Strong נהפך מזמן לפריט אופנתי נחשק. התופעה הגיעה לשיא בבחירות האחרונות לנשיאות ארה"ב, כאשר המועמד הדמוקרטי לנשיאות, ג'ון קרי, הופיע כשהוא עומד את הצמיד. כזכור, הצמיד הפלסטי הצהוב החל כיוזמה של רוכב האופניים האגדי לאנס ארמסטרונג, ומטרתו המקורית היתה גיוס כספים למלחמה במחלת הסרטן - אותה מחלה שממנה חזר ארמסטרונג בדרך נס - למופע ספורטיבי בלתי ייאמן. פיסת הפלסטיק שהחלה כתרומה, נהפכה לאמירה חברתית - כמו ענף הרכיבה בכלל.  

 

זכייתו של ארמסטרונג בפעם השישית ברציפות במרוץ האופניים הקשה והיוקרתי מכולם, הטור דה פראנס, והתעניינותה המוגברת של המדיה בספורט הרכיבה - העניקו לתרבות הרכיבה תאוצה חסרת תקדים.

 

וכך היה גם אצלנו בישראל. הכיסוי הטלוויזיוני הרצוף, ואפילו אהדתו המופגנת של מדליסט הזהב גל פרידמן לענף האופניים - הביאו לפריחה עצומה בתחום, עוד ועוד חנויות אופניים מקצועיות נפתחו והטפטוף היה לשיטפון.
מושך את ההמונים, לאנס ארמסטרונג. צילום: רויטרס
אז מה יש בהם בענף הזה, שלפתע מושך אליו כל-כך הרבה אנשים? רכיבה על אופניים מאפשרת תרגול גופני קבוע, ומקושרת  ישירות עם בריאות ותחזוקת הגוף. בעיני רבים, רכיבה על אופניים מסמלת בריאות.

 

להלן מבחר יתרונות חברתיים ובריאותיים שניתן לייחס לרכיבה:

 

1. הרכיבה כפעילות גופנית אירובית: רכיבה על אופניים היא פעילות גופנית אירובית. הרכיבה מערבת בעיקר את המערכת הקרדיו-וסקולארית. במהלך הרכיבה עובדות קבוצות שרירים גדולות ורבות, וכאשר הרכיבה מקיימת את שלושת התנאים הבאים (רכיבה בדופק מטרה -  80%-60% מהדופק המרבי, מעל 4 פעמים בשבוע, ולפחות חצי שעה בכל פעם) - הרי שרכיבה על אופניים כפעילות אירובית מורידה את רמת הכולסטרול הרע וריכוז שומני הדם.

 

2. הרכיבה מונעת נזקים  במערכת התנועה: תנועת הריצה שקיבלה חיזוק רציני בתחילת שנות ה- 70 גרמה להרבה נזקים ופציעות ספורטיביות בגפיים התחתונות. מאחר שפעולת הרכיבה על האופניים נעשית כשמשקל  הגוף של הרוכב על האופניים והעומס קטן יחסית -  הרי שהנזק למפרקים בטווח הארוך הוא מינימלי. רכיבה על אופניים מתאימה אפוא לבעלי  ספקטרום רחב של משקלים. רצים רבים שסבלו מבעיות במערכת התנועה, או רצים עם בעיות אורטופדיות, עשו הסבה מקצועית ועברו לאופניים.

 

3. הרכיבה חסרת גיל: מאחר שהעומס אינו גדול באופן קיצוני, ניתן להתמיד ברכיבה כפעילות גופנית אירובית בגילאים  מתקדמים - לכיוון הזקנה. לא חייבים לרכוב בחוץ, ניתן גם להשתמש באופניים ביתיות נייחות.צילום: רויטרס 

4. פעילות גופנית נטו: העלייה בפופולריות של אופני ההרים יצרה מצב שבו אנשים יכולים להגיע למקומות ולשטחים לא סלולים. וכך הרוכבים נמצאים בחיק הטבע, נושמים אוויר נקי, רחוק ממרכזי הערים והכבישים הסואנים.

 

5. רכיבה על אופניים שורפת שומנים ועוזרת בתהליך ההרזיה: רכיבה על אופניים כספורט אירובי עושה נפלאות מול המחלה הנפוצה ביותר בעולם המערבי - ההשמנה. תרבות העולם המערבי היא תרבות שפע, האנשים אוכלים הרבה מדי ומבצעים מעט מדי פעילות גופנית. מהדיווש הראשון, שורפת הרכיבה שומנים ומסייעת בשמירה על משקל גוף תקין.

 

6. רכיבה משפיעה על מצב הרוח: מחקרים רבים הקושרים את ההשפעה שיש לפעילות גופנית (במיוחד פעילות אירובית) על מצב הרוח. ואם אכן "נפש בריאה בגוף בריא" - הרי שהרכיבה מורידה את רמות המתח, הדיכאון, הכעס והעייפות.

 

ניתן לומר שהרכיבה מעבירה אותנו ממצב תודעתי אחד למצב שונה לגמרי. מדובר בתרבות פנאי חדשה, בשילוב נדיר של אופנה, הנאה ובריאות. ובמלה אחת - אושר.



אייבי גילת - תואר שני במכללה לחינוך גופני ולספורט ע"ש זינמן במכון וינגייט;
רוכב אופניים ותיק, בין יוזמי מירוץ 'חוצה ישראל'

 

 



תגובות הוסף תגובה
1.חיים יפיםשמעון תחיה25/10/05
2.אי אפשר בליעופר27/03/06
יום פתוח ללימודי נטורופתיה עם ראשת המסלול, ד"ר מירה כהן שטרקמן, יתקיים ביום שישי, ה-17 ביולי, בשעה 9:30

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, ביום רביעי, ה-7.7.20 ועד להודעה חדשה, הופסקה פעילותו של מועדון הספורט, לרבות פעילות חדר הכושר, הבריכות, החוגים ומגרשי הטניס

חודש ביצוען של בדיקות הארגומטריה במרכז לרפואת ספורט ולמחקר

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן