חפש רק בנושא זה






המלחמה נגד ההשמנה: מניעה, איזון ותוספים

נשים וגברים בעולם המודרני, חשופים לאויב בריאותי אוניברסלי – אויב ההשמנה. ישנן בעיות אופייניות לגברים, אחרות פוקדות יותר נשים, ואצל כולם – כולל ילדים ומתבגרים – המפתח לבריאות הוא תזונה נכונה ומאוזנת. להלן מדריך
  08/01/03


תופעת ההשמנה נהפכה לאחת התופעות הבעייתיות ביותר בעולם המערבי, עד כדי שיש המכנים אותה "מגיפה". השמנה מהווה גורם סיכון למחלות רבות, כגון סוכרת מסוג 2, יתר לחץ דם, מחלות לב ועורקים ועוד.

המשאבים המופנים לטיפול בהשמנה צריכים להתרכז בטיפול המניעתי, ולהתחיל כבר בגיל הגן ובית-הספר היסודי, במטרה לחשוף את הילדים לתזונה נכונה, מזינה ובריאה.

מאמר זה יסקור בקצרה את הבעיה הנפוצה ביותר המאפיינת את הגברים - מחלות לב וכלי דם, וגורמי הסיכון התזונתיים - שהם כולסטרול והומוציסטאין; ואת הבעיה הנפוצה המאפיינת את המין הנשי - האוסטאופורוזיס.

BMI- Body Mass Index

נוסחה: BMI= משקל / 2 גובה .

נורמה: 25-20
השמנה מדרגה 1:  25-30
השמנה מדרגה 2: 30-35

תוצאה בעלת ערך גבוה, גם היא מסמנת סיכון מוגבר ללקות במחלות הקשורות להשמנה, כגון סוכרת, יתר לחץ דם, מחלת לב ועורקים.

ערך זה אינו מדויק כאשר מדובר בספורטאים, בשל מסת שריר גדולה משקל רב.

טרשת עורקים מתהווה כאשר שומנים שונים,כולסטרול לסוגיו וחלקי מולקולות אחרות, נצמדים לדופן הפנימית של כלי הדם וגורמים בשלב ראשון להיצרות. התגובה הראשונית של הגוף תהיה עלייה בלחץ. טרשת חמורה עלולה לגרום לחסימה מוחלטת של כלי הדם והתוצאה עלולה להיות קטלנית.

כולסטרול - HDL (הכולסטרול "הטוב") ו- LDL (הכולסטרול "הרע") .

LDL גורם להיצרות העורק וטרשת שמביאה לידי עלייה בלחץ דם, בעוד ש- HDL מנקה את העורקים ומסייע בהורדת לחץ דם.

רמות כולסטרול בדם: HDL - בדרך כלל בין 40 ל 60. פעילות גופנית אירובית תביא לעלייה ברמת HDL .LDL- עד 100. סה"כ כולסטרול בדם צריך להיות עד 200 (כולל מספר שומנים נוספים שלא הוזכרו לעיל).

בדיאטות שנועדות לאנשים עם בעיית כולסטרול, כיום לא מורידים מקורות כולסטרול לחלוטין.

הגוף מייצר כולסטרול לבדו, מאחר שחומר זה חיוני וחשוב, ועל כן חשוב האיזון בין מקור חיצוני לייצור אנדוגני.

ניתן לחלק את גורמי הסיכון למחלות לב לגורמים שאינם ניתנים לשינוי (גיל, מין, תורשה) ולגורמים שניתנים לשינוי (עישון, יתר לחץ דם, כמות שומנים גבוהה, עודף משקל, סוכרת, העדר פעילות גופנית, כמויות גבוהות של הומוציסטאין).

הומוציסטאין

זו חומצת אמינו (אחת מאבני בנייה של חלבון). ההומוציסטאין יהפוך למתיונין בתהליך אינזימתי הדורש נוכחות של ויטמני B  . הצטברות ההומוציסטאין תגרוםלטרשת עורקים. במצב נורמלי, חומר זה מתפרק לחומצת אמינו אחרת, ומתפזר בדם. חלבון בצריכה עודפת גורם לעודף משקל ולעומס על כליות. עודף הומוציסטאין נוצר כתוצאה מצריכת חלבונים עודפת.

מאזן סידן  צריכת סידן יומית מומלצת לגילאי 19-50 היא 1000 מ"ג, מתוכם כ- 30% נספגים. כ- 300 מ"ג סידן נכנסים לדם, ויש איבוד של כ- 150 מ"ג ביום בכליות. רמת הסידן בדם נשארת קבועה. במידה ואין מספיק סידן ממקור חיצוני, הגוף יספק סידן לדם על חשבון העצם (99% סידן מרוכזים בעצם). לכן, בבדיקת דם לא נראה חוסר סידן אלא יש לעשות בדיקת צפיפות העצם (אולטרה סאונד).

שינויים במסת העצם עם הגיל:

עד גיל 25 ישנה עלייה במסת העצם (לגוף יש יכולת לצבור עצם ולחזק אותה). מגיל 25 ועד גיל 50 מצב הסידן כמעט שלא משתנה (כאשר האדם בריא); מגיל 50 ואילך מתחילה ירידה במסת העצם בגברים ונשים, ואצל הנשים הירידה תלולה יותר; כמו כן, נשים מגיעות למסת עצםשיא נמוכה יותר מאשר גברים. הן מתחילות את הירידה הפיסיולוגית מנקודה נמוכה יותר. בנוסף, הן חשופות לתקופות של דלדול עצם (הריון, הנקה) ובמהלך החיים חשופות יותר לדיאטות הרזייה, שברוב המקרים אינן מאוזנות וכן מגיעות למצב של עצמות מתפרקות ושברים. שברים נפוצים הם חוליות עמוד השדרה, פרק כף היד ואגן הירכיים.

לאורך כל החיים, גם נשים וגם גברים לא מגיעים לכמות סידן יומית מומלצת. כמות הסידן המומלצת ביום לפי גיל:

גיל (שנים)

סידן (מ"ג)

0.5-0

210

1-0.5

270

3-1

500

8-4

800

18-9

1300

50-19

1000

+51

1200

מזונות עשירים בסידן הם בעיקר מוצרי חלב, אך גם ירקות ירוקים, פירות, טחינה, טופו ועוד.

בנטילת תוספים יש לקחת בחשבון:

המומלץ ביותר הוא סידן ציטראט;
נטילה מפוצלת במשך היום עדיפה מאשר לקיחה בבת אחת;
נטילה עם ארוחה;
תשומת לב לכמות הסידן בכדור;
נטילת תוסף ממושכת בכמות גבוהה יכולה להפחית את ספיגת הברזל והמינרלים.

סכנה מעודף סידן היא עומס על כליות, אך זה קורה רק בלקיחת כמויות מאוד גדולות מעל הנדרש.

אנטיאוקסידנטים:

קבוצת חומרים (ויטמינים C ,E ,סלניום) .אוכלוסיית יעד: אנשים מבוגרים, אנשים שמעשנים ואנשים שעוסקים בפעילות גופנית, חולי סרטן.קבוצת אנטיאוקסידנטיםמונעת היווצרות רדיקלים חופשיים, מסרטנים ועושים נזק למערכת הדם.

קו אנזים 10Q: התפקידים: נוגד חמצון, מסייע בהורדת לחץ דם, מסייע בשיפור זרימת דם, משפר אספקת חמצן לשריר הלב, בריאות חניכיים. אוכלוסיית היעד היא מבוגרים, מעשנים, עוסקים בפעילות גופנית, חולי סרטן. מומלץ לא לעבור 90 מ"ג ביום.

לסיכום:

נטילת תוספים תזונתיים אינה תחליף ראוי לאכילה נכונה ומסודרת. התוספים מטרתם להשלים חסרים קטנים או גדולים בוויטמינים ומינרלים.במידה שקיימת בעיה ספציפית, כמו לדוגמה חוסר בברזל שניתן לבדוק בבדיקת דם, ההמלצה היא על נטילת תוסף ברזל בנפרד. נטילת תוספים תזונתיים צריכה להיות מבוקרת ומתואמת באופן אישי.

לקהל הרחב אפשר להמליץ על: מולטי ויטמין (מכיל מינרלים וויטמינים בכמויות קטנות) ואנטיאוקסידנטים.



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
יום פתוח ללימודי נטורופתיה עם ראשת המסלול, ד"ר מירה כהן שטרקמן, יתקיים ביום שישי, ה-14.8.20, בשעה 10:00

חודש ביצוען של בדיקות הארגומטריה במרכז לרפואת ספורט ולמחקר

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן