חפש רק בנושא זה






כדורגל ותזונה: ארוחות, תוספים ומה שביניהם

הכדורגלן המקצועני נדרש כיום לתפקד ביעילות תחת לחץ, ולהציג רמת הישגיות מקסימלית. מרכיב חיוני ומרכזי בהכשרתו כמקצוען, הוא התזונה הנכונה: כמה ארוחות לאכול ביום, הרכב הארוחות והעיתוי שלהן. בנוסף, מומלצת הדרכה מקצועית באשר לשימוש בתוספי תזונה
  08/08/02


בשנים האחרונות נדרשים שחקני הכדורגל להפגין יכולות גופניות גבוהות הרבה יותר מאלה שהיינו מורגלים לראות בעידן שבו התבסס המשחק על רכיבים טכניים-טקטיים, ופחות על רכיבי כושר גופני. כיום, בעקבות ריבוי המפעלים והטורנירים הבינלאומיים, נדרש שחקן הכדורגל לשמור על כשירות גופנית גבוהה במשך תקופה ארוכה מאוד. כשירות זו מתבטאת בשימור יכולות גופניות (מהירות, כוח, רכיבי סבולת) מחד, והקטנת הסיכון לפציעות כתוצאה "משימוש יתר" (שחיקה גופנית ונפשית) מאידך.

על מנת לעמוד בעומסים ובדרישות הגבוהות של העונה המתישה על השחקן לפעול בסביבה מקצועית-מדעית שתעזור לו להפיק מגופו את המיטב. אחד הענפים החשובים במדעי האימון הוא תזונה ייחודית, שמותאמת לענף הספורט. בנוסף לתזונה שמתבססת על ארוחות מזינות ומתוזמנות, מומלץ להשתמש בתוספי מזון שמהווים השלמה של רכיבי תזונה אותם מתקשה השחקן לקבל בתזונה רגילה.

תוספי המזון כוללים את הקבוצות הבאות: ויטמינים, מינרלים, חלבון וחומצות אמיניות, צמחי-מרפא, חטיפי אנרגיה, משקאות ספורט וחומרים משפרי יכולת עבודה (חומרים ארגוגנים).

חשוב להבין כי גם תזונה עשירה ומגוונת לא יכולה לספק לשחקן הכדורגל את כל הרכיבים שנחוצים לו על מנת לעמוד בדרישות האימון הגבוהות. חשוב להבהיר כי תהליכי ההרס והבלאי (פועל יוצא של האימון והמשחק), ותהליכי הבנייה שמתלווים להם, מתרחשים אצל הספורטאי בקצב ובעוצמה גדולים הרבה יותר מאשר אצל האדם הלא-פעיל. על מנת להבטיח שתהליכי האימון יהיו יעילים, חשוב מאוד לספק לגוף את הדלק בעל האוקטן הגבוה ביותר.

נקודה חשובה נוספת היא עניין העיתוי שבמתן תוספי התזונה השונים. מאחר ששחקן הכדורגל נדרש לסדר יום ולאורח חיים ספורטיבי שסובב סביב ציר האימון, קיימת חשיבות רבה לאספקת רכיבי התזונה בהקשר של האימון עצמו (לפני האימון ו/או לאחריו). מעדויות שהצטברו בספרות המדעית, מיוחסת כיום חשיבות רבה לעניין העיתוי. לדוגמה, לאחר האימון מתרחש "רעב" גדול מאוד של השריר לחומרי אנרגיה ולרכיבי תזונה, וזאת על מנת להתחיל בתהליכי השיקום והבנייה. אם לא נספק לגוף בטווח קצר יחסית (כשעה עד שעתיים) את כמות החלבון והפחמימות הנדרשת, נפספס את "חלון ההזדמנויות" שנפתח בפנינו והתאוששותו של השחקן תהיה לקויה. משמעות הדבר היא התאוששות חלקית והתייצבות לאימון הבא במצב נחות, יחסית למצב שאליו היינו מגיעים - אם היינו נוהגים נכון.

לסיכום, תיסוף תזונתי, בשילוב אימון מתאים, עשוי לשפר במידה רבה את יכולותיו של השחקן ואת אופן תפקודו תחת הלחץ הנדרש מספורטאי ברמה הישגית גבוהה. מומלץ שכל שחקן הפועל במסגרת הישגית, יבצע בתחילתה של עונת האימונים בדיקות דם על מנת לשלול חוסר ברכיבי תזונה חיוניים. מומלץ כי השחקנים יקבלו ייעוץ תזונתי מקצועי שכולל הדרכה לגבי מספר הארוחות ביום, הרכב הארוחות ועיתוי אכילתן ביחס לאימון, והמלצות באשר לשימוש בתוספי תזונה בשלבים השונים של העונה.



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
יום פתוח ללימודי נטורופתיה עם ראשת המסלול, ד"ר מירה כהן שטרקמן, יתקיים ביום שישי, ה-14.8.20, בשעה 10:00

חודש ביצוען של בדיקות הארגומטריה במרכז לרפואת ספורט ולמחקר

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן