חפש רק בנושא זה






פעילות גופנית ובריאות הלב וכלי הדם: שאלות ותשובות

עד כמה משפרת פעילות גופנית את מצב הלב? מתי מתחילים? באיזו עוצמה? האם ומתי חייבים להתייעץ עם רופא? מולי אפשטיין שואל ועונה
  16/05/05

כמה פעמים התחבטתם בשאלה איזה סוג פעילות גופנית הוא הטוב ביותר עבורכם? כמה פעמים שאלתם את עצמכם מהי עוצמת הפעילות המומלצת ביותר? האם אפשר להתחיל לעסוק בפעילות גופנית בכל גיל?

במאמר זה תוכלו למצוא תשובות לכמה מהשאלות השכיחות ביותר בנושא פעילות גופנית ובריאות הלב וכלי הדם. הנתונים בכתבה נלקחו מתוך אתר האינטרנט של החברה האמריקאית לבריאות הלב.

ש: אם אני עוסק בפעילות גופנית האם אוכל למנוע מחלות לב?

ת: חוסר עיסוק בפעילות גופנית, במשולב עם עישון סיגריות, יתר לחץ דם ורמות גבוהות של כולסטרול בדם - הוא אחד מגורמי הסיכון להתקף לב. אם תעסוק בפעילות גופנית, אין ערובה לכך שלא תלקה במחלת לב - אולם אם תמנע את גורמי הסיכון תוכל להפחית במידה ניכרת את הסיכוי לחלות.

ש: לא עסקתי בפעילות גופנית במשך שנים. האם עלי להיבדק על ידי רופא בטרם אתחיל לפעול?

ת: אנשים מבוגרים או אנשים בגיל הביניים שלא עסקו בפעילות גופנית סדירה במשך זמן רב ונמצאים ברמת סיכון לפתח מחלת לב (או כאלה שכבר אובחנה אצלם מחלה) חייבים להיבדק על-ידי רופא בטרם יחלו לעסוק בפעילות גופנית. גם מי שעוסק בפעילות גופנית סדירה ומתונה, ומעוניין להגביר את עוצמת התרגול היומי - חייב להיבדק. מרבית האנשים הבריאים, בכל גיל שהוא, יכולים ככל הנראה לעסוק בבטחה בפעילות גופנית מתונה (הליכה קלה, עבודה בגינה) מבלי להתייעץ תחילה ברופא.

ש: כמה פעילות גופנית עלי לעשות?

ת: אם אינך עוסק כלל בפעילות גופנית, הרי שלעשות משהו תמיד יהיה עדיף על פני לא לעשות כלום. מחקרים רפואיים הראו שאנשים בעלי כשירות גופנית נמוכה נוטים למות בגיל צעיר יותר בהשוואה לאנשים בעלי כשירות גופנית בינונית. אם ברצונך לשפר את רמת כושרך הגופני, עליך להתאמן כמעט מידי יום במשך 60-30 דקות בעצימות של 60%-80% מיכולתך המרבית.

ש: האם פעילות גופנית היא עניין בטוח?

ת: התועלות הבריאותיות הפוטנציאליות של העיסוק בפעילות גופנית גדולות לעין ערוך ממידת הסיכון. קיימת סכנה כלשהי, אם כי קטנה ביותר, למוות כתוצאה מהתקף לב במהלך פעילות גופנית עצימה. התייעץ תחילה עם רופאך האישי אם אתה חש דאגה מסוימת.אנשים שלא עסקו כלל בפעילות גופנית, או אנשים מבוגרים, בעלי עודף משקל או כאלה הסובלים ממחלה ידועה חייבים לפנות תחילה לבירור רפואי.

ש: האם עלי לבצע פעילות גופנית בעצימות גבוהה?

ת: על מנת להשיג תועלות בריאותיות - התשובה היא לא. עיסוק בפעילות גופנית קבועה ומתונה יקטין באופן ניכר את גורמי הסיכון שלך למחלות. אם ברצונך לשפר באופן משמעותי את כושרך האירובי, עליך לבצע אימונים יומיומיים במשך עשרות דקות ובטווחי דופק של 70%-85% מהדופק המרבי.

ש: האם הפעילות הגופנית מנטרלת את ההשפעות המזיקות של גורמי הסיכון האחרים?

ת: מחקרים רפואיים הראו כי עיסוק בפעילות גופנית ושמירה על כשירות פיזית טובה, מפחיתה את הסיכון לפתח מחלות לב אפילו אם האדם סובל מגורמי סיכון, כמו לחץ דם גבוה ורמות גבוהות של שומנים בדם. על מנת להקטין את הסבירות לפתח מחלות לב חשוב להימצא בכושר גופני טוב ולהשפיע על גורמי הסיכון הניתנים לשליטה: הפסקת עישון, יתר לחץ דם, עודף משקל ורמות גבוהות של שומנים בדם.

ש: האם נשים נהנות מיתרונותיה של הפעילות הגופנית בדומה לגברים?

ת: מרבית המחקרים מראים שכן. חלק מן המחקרים מראים שנשים נהנות אפילו יותר מיתרונותיה הבריאותיים של הפעילות הגופנית. ממצאים מוקדמים מראים שנשים מפחיתות את הסיכון לתמותה ממחלות לב בשיעור גבוה יותר מזה של הגברים, בתנאי כמובן שהן עוסקות בפעילות גופנית סדירה.

נשים שאינן מתאמנות מכפילות את הסיכון למוות כתוצאה ממחלת לב בהשוואה לנשים שמתאמנות. באופן דומה, נשים מעשנות מכפילות את הסיכון למוות כתוצאה ממחלת לב בהשוואה לנשים שאינן מעשנות. תוחלת החיים של נשים גבוהה יותר מזו של הגבר אולם איכות חייהן אינה בהכרח טובה יותר. נשים מבוגרות שאינן עוסקות בפעילות גופנית מתפקדות ברמה נמוכה יותר מזו של נשים מבוגרות שעוסקות בפעילות גופנית באופן קבוע.

ש: אני אדם מבוגר.האם זה מאוחר עבורי להתחיל לעסוק בפעילות גופנית?האם אני זקוק להנחיות מיוחדות?

ת: יותר ויותר אנשים מבוגרים מוכיחים מידי יום שהם אינם מבוגרים מידי על מנת לעסוק בפעילות גופנית.למען האמת, ככל שאתה מתבגר כך אתה זקוק יותר לפעילות גופנית.אולם, עליך לנקוט בכמה כללי זהירות: * אם יש לך היסטוריה משפחתית של מחלות לב עליך להיוועץ תחילה ברופאך האישי * אל תנסה לעשות יותר מדי ויותר מהר * התאמן בעצימות המתאימה לך * בחר בפעילויות מהנות, המתאימות לצרכיך הגופניים ושניתן לבצע אותן במהלך כל השנה * התאמן בנעליים מתאימות ובבגדים מתאימים * התאמן על גבי משטחים נוחים ובטוחים המוארים בצורה טובה * הקדש זמן רב להכנה לתרגול הגופני (פרק החימום) ולפרק הסיום שלו (הרפיה ושחרור) * אל תסמוך על חוש הצמא שלך.הקפד לשתות על פי לוח זמנים שאתה מכתיב.

ש: כהורה, כיצד עלי להבטיח שילדיי יימצאו בכשירות הגופנית המתאימה?

ת: עליך להוות דוגמה אישית בכך שתבצע פעילות גופנית סדירה ותקפיד על כללי תזונה נאותים. הגבל את הפעילויות הפסיביות כמו צפייה בטלוויזיה, משחקי מחשב וצפייה בסרטים ללא יותר משעתיים ביום. תכנן פעילויות וחופשות משפחתיות המשלבות פעילות גופנית.נסה לזהות איזה סוג ספורט מתאים לילדיך ונסה לעודד אותם להצטרף למסגרת אימון מאורגנת. אם דרכי הגישה לבית-הספר בטוחות, עודד את הילדים ללכת ברגל או לרכוב על אופניים. השתמש במדרגות במקום במעלית. אם הילדים משתעממים, הצע להם לעסוק בפעילות גופנית משחקית כמו תופסת, משחקי כדור וכו'.



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
מדליית כסף קבוצתית לנבחרת ישראל בהתעמלות אומנותית באליפות העולם בבאקו. לינוי אשרם וניקול זליקמן העפילו לגמר הקרב רב היוקרתי בדרך להשגת הקריטריון לטוקיו 2020

נבחרת הבייסבול של ישראל ניצחה את נבחרת ספרד 0:3 בטורניר הקדם אולימפי בסופו רק נבחרת אחת תזכה בכרטיס לטוקיו 2020

לינוי אשרם (הפועל ראשל"צ), סגנית אלופת העולם בתרגיל החישוק באליפות העולם בהתעמלות אומנותית המתקיימת בבאקו

מדליית ארד ללינוי אשרם בתרגיל הכדור באליפות העולם בבאקו

אליפות ישראל בטיפוס הובלה: נמרוד מרכוס אלוף ישראל לבוגרים. יובל שמלא סיים במקום השני, אלכס חזנוב במקום השלישי. בנשים - נועה שירן אלופת ישראל

מדליית כסף לארטיום דולגופיאט בתרגיל הקרקע ב"גביע האתגר" בפריז