חפש רק בנושא זה






אימון גופני ומחלות עונתיות: שאלות ותשובות

מחקר שנערך בשנים האחרונות בקרב רצי מרתון לוס-אנג'לס, תומך בדעה שאימון יתר מגביר תחלואה. עם זאת, אימון סדיר ובעצימות מתונה מוריד את שיעור התחלואה בקרב הספורטאים. שאלות ותשובות בנושאי רפואה ובריאות
  29/04/05

שאלה
ענבר: בני וחברו, בני 12, ומרבים להתאמן באתלטיקה-קלה ובכדורסל. אני מרוצה מתחביבו של בני, אבל לפעמים נראה לי שהוא מתאמן יותר מדי שעות ביחס לגילו. באחרונה אף חלה בשפעת ונאלצתי להתווכח עמו ארוכות כדי שיוותר על אימון. שמעתי גם שאימון יתר מגדיל תחלואה - האם יש בכך מן האמת? ובהקשר זה, האם מותר להתאמן בעת מחלת חום לא גבוה?

תשובה:

לאם ענבר ולספורטאים המתמידים - רבות נכתב בנושא אימון גופני ותחלואה. ואמנם, יש קשר בין אימון, תחלואה ומערכת החיסון ובוצעו מחקרים רבים בנושא.

לדוגמה, מחקר שנערך בשנים האחרונות בקרב רצי מרתון לוס-אנג'לס, תומך בדעה שאימון יתר מגביר תחלואה. עם זאת, אימון סדיר ובעצימות מתונה מוריד את שיעור התחלואה בקרב הספורטאים. בדיקות המעבדה שבוצעו בקרב ספורטאים לאחר שהתאמנו בעצימות גבוהה במשך 90 דקות ויותר, הצביעו על ירידה תלולה ביכולת מערכת החיסון אצל ספורטאים אלו עד 24 שעות לאחר האימון. הסבר כללי מאוד הוא שהמומחים בתחום מאמינים שהיחלשות מערכת החיסון חלה בעקבות העלייה של הורמוני הדחק בעת ובעקבות פעילות גופנית עצימה. תקופה זו מהווה "חלון הזדמנויות" עבור נגיפים שונים בגוף להתמקם בו ולחולל מחלות.

ולחלקה השני של שאלתך; ראשית, לגבי כל מקרה פרטני יש להיוועץ לכל הפחות ברופא הילדים, אם רופא ספורט אינו בנמצא. בדרך-כלל, במקרה של מחלת חום, כאבי שרירים בעקבות שפעת וכדומה - בטוח ביותר להימנע מכל פעילות גופנית עד להיעלמות התלונות. לאחר ההחלמה עדיף תמיד לשוב לשגרת האימון בהדרגה. במקרה של התקררות קלה שמתבטאת בנזלת בלבד ללא חום, ניתן להשתתף באימון מבוקר בעצימות נמוכה.

בהתייחס לשני חלקי שאלתך - כפי הנראה ניתן למנוע, או לכל הפחות להפחית במידה רבה, את מידת הסיכוי לדיכוי של מערכת החיסון באמצעות תזונה מתאימה לפני ואחרי האימון. שימוש במשקאות קרבוהידרטים במהלך אימון ממושך מועיל בכך שמסייע באיזון רמת סוכר גבוהה יחסית ורמת הורמוני דחק נמוכה, ובכך משפר את יכולת תפקוד מערכת החיסון.

תפקוד מערכת החיסון אצל ספורטאי מאומן יעיל יותר מאשר אצל ספורטאי שאינו מאומן גם בעקבות הסתגלות יעילה של המערכה האנדוקרינית (הורמונים) למאמץ. לכן התמדה בפעילות גופנית סדירה "מחזקת" את מערכת החיסון. כמו כן ראוי לשמור על מכסת שעות שינה נאותה לגיל, לשמור על משקל מסת גוף נאות ולהימנע מירידה לא מבוקרת במשקל. לספורטאים שעקר פעילותם בעונת החורף, אך גם לאחרים, מומלץ להתחסן נגד נגיף השפעת בראשית העונה.

שאלה
חיים: בני, בן 9, מתאמן בקבוצת כדורגל בכל יום בשבוע משך כשעה וחצי. האם יש מצב לסיכון העצמות או השרירים במאמץ שכזה? האם להוריד לו את תדירות האימונים?

אילן: כשבני היה בן 11, רצתי יחד איתו 11 ק"מבמסגרת חצי מרתון ת"א.אמנם התוכניתהיתה לרוץ2 ק"מ, אךבני הרגיש נפלא ומעודד מהקהל בצידי הדרךהמשיך עד הסוף. האם נגרם לו נזק? כיוםבני פעיל מאוד. מתאמן מגיל 16 בחדר כושר, כשעה וחצי ביום. מהרמת הנזק - אם בכלל יש - בגיל זה ובמיוחד בנושא הגדילה לגובה?

תשובה:

לחיים: פעילות גופנית אירובית בכלל ואימון מבוקר בפרט, בתדירות שאותה ציינת, רצויים מאוד בגיל זה ואין צורך להוריד את תדירות האימונים. אלא שבגיל הגדילה וההתפתחות ראוי כמובן לבצע פעילות גופנית מבוקרת באופן הדרגתי ובהתאם לכללי בטיחות מקובלים שמוכרים למאמני הנוער.

לאילן: מאמץ חד-פעמי כריצת מרתון, ללא הכנה מוקדמת, כמובן שאינו רצוי ואף עלול להסב נזק. מאידך, יכולת ההתאוששות אצל ילדים עולה על זו של מבוגרים, ונראה כי בדיעבד - במקרה הפרטי שלכם לא נגרם נזק.

לשניכם: חשוב לעודד ולכוון את הילדים לפעילות גופנית אירובית (ריצה, משחקי כדור וכדומה) משולבת עם עבודה מול התנגדות (או כפי שהיא נקראת, אימוני כוח). שילוב שכזה משפר את הכושר הגופני על מרכיביו, כוח וסבולת שריר וצפיפות העצם (בלשון העם - מחזק שרירים ועצמות). קיימים מחקרים רבים המצביעים על התועלת וההשפעות החיוביות של אימוני כוח בקרב ילדים ובני נוער. בעטיים השתנתה לחלוטין הדעה הקדומה כי אימוני כוח עלולים להזיק, וכן ישתנה בקרוב החוק האוסר על ילדים בישראל מתחת לגיל 14 להתאמן בחדר כושר. כמובן שפעילות גופנית נאותה המשולבת בתזונה מספקת בגיל זה רק מועילה, ובוודאי שאינה מפריעה לגדילה לגובה. היום ידוע כי להיבט התזונתי חשיבות רבה בתהליכי בניית העצם ולמאזן קלורי חיובי נודעת חשיבות בבריאות העצם. נקודה שגם חשוב להבהיר לבני נוער שסבורים לעיתים קרובות מדי בטעות כי ירידה לא מבוקרת במשקל מיטיבה עמם.

---------------------------------------------------------------------------------------
ד"ר עמירה קן-דרור - רופאת ספורט ומומחית לרפואת ילדים



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
הכנס הלאומי למדעי האימון התחרותי: מכירת הכרטיסים וההרשמה לסדנאות בעיצומה

אליפות אירופה בבריכות קצרות: אנסטסיה גורבנקו סיימה במקום ה-7 בגמר משחה ה-400 מ' מ.א בתוצאה 4:37:92 ד'

מקום 8 ליעקב טומרקין בגמר ה-200 מ' גב בתוצאה 1:53:00 דקות באליפות אירופה בבריכות קצרות

במרוץ לטוקיו: גילי כהן, גפן פרימו, שירה ראשוני, גילי שריר, תמנע נלסון לוי, ענבל שמש ורז הרשקו תשתתפנה בטורניר המסטארס בסין שייפתח ב-12.12.19

שיא ישראל לרביעיית השליחים: מירון חירותי, מרקוס שלזינגר, תומר פרנקל וגל גרומי כהן ב-50*4 חופשי בתוצאה 1:26:90 דקות באליפות אירופה בבריכות קצרות בגלאזגו

רץ המרתון איימרו עלמיה, קבע את הקריטריון האולימפי לטוקיו 2020 כשסיים את מרתון ולנסיה בתוצאה 2:11:02 שעות