חפש רק בנושא זה






קפאין ופעילות גופנית: שורף השומן התגלה גם כמפחית כאב

כמעט כולנו צורכים קפאין: בקפה, בתה, בקולה ואפילו בשוקולד. מי שעוסק בפעילות גופנית מכיר את הריטואל - ספל קפה שחור לפני הפעילות להגברת שריפת השומן. מחקר חדש מגלה עכשיו שהקפאין מסייע גם בהפחתת כאב
  11/10/03

אתם יכולים לקרוא לו 3,7-dihydro-1,3,7-trimethyl-1H-purine-2,6,-dione או 1,3,7-trimethylxanthine- אבל בסופו של דבר אנו מדברים על קפאין, הסם הפופולרי ביותר בעולם. אנו צורכים קפאין בקפה, בתה, במשקאות קולה, במשקאות קלים, בשוקולד ובמספר תרופות. מקור הקפאין הוא בפולי הקפה, בעלי התה, באגוזי הקולה ובתרמילי הקקאו. קפאין טהור הוא נטול ריח ובעל טעם מריר.

רבות נכתב, נאמר וסופר על הקפאין והקשרו לפעילות גופנית, ולכן רבים כל-כך נוטים להכתירו "כשורף השומן" היעיל והזמין ביותר. כולנו מכירים את הריטואל הקבוע של שתיית כוס קפה שחור בטרם היציאה להליכה, לריצה או לרכיבה היומית. על תפקידו בניוד חומצות השומן מתאי השומן והעלאת ריכוזן של החומצות השומניות החופשיות בזרם הדם נכתב כבר במאמר קודם באתר זה. ספורטאים רבים נוטים לצרוך קפאין לפני ביצוע של פעילויות גופניות מגוונות. חלקם עושים זאת על מנת ליהנות מתרומתו המעוררת (ספורטאים במקצועות אנאירוביים בעיקר) וחלקם צורכים אותו במטרה לשפר את ביצועיהם האירוביים. קפאין הוא אחד מתוספי התזונה הנחקרים ביותר בעולם והעדויות המחקריות מצביעות על כך שבמינון מתון הוא אינו גורם לתופעות לוואי.

הטיעונים הפופולריים לשימוש בקפאין בהקשר לפעילות גופנית:

* משפר ביצועים גופניים
* מעלה את הרמה האנרגטית
* מעכב תחושת עייפות
* משפר את יעילות שריפת השומן
* דוחה את השימוש בגליקוגן כמקור אנרגיה
* מעודד את איבוד השומן מהגוף

העובדות המדעיות באשר להשפעתו של הקפאין:

* פועל כמעורר של מערכת העצבים המרכזית
* מעלה את ריכוזי ההורמון אפינפרין בדם
* מגביר את העירנות
* מעכב תחושת עייפות
* דוחה במידת מה את השימוש בגליקוגן
* אינו מעודד את איבוד השומן מהגוף

במחקר שנערך באחרונה, נמצאה השפעה נוספת של הקפאין על הפעילות הגופנית.המחקר, שנערך במחלקה למדעי החיים של אוניברסיטת ג'ורג'יה שבארה"ב, עסק בקשר שבין צריכת קפאין לפני פעילות גופנית לבין תחושת כאב. תוצאות המחקר התפרסמו בחודש אוגוסט האחרון בעיתון המדעי של החברה האמריקאית למדעי הכאב The Journal of Pain.

המחקר, שנערך על 16 סטודנטים בריאים שאינם מרבים לשתות קפה, בחן את הקשר שבין צריכת קפאין במינון גבוה לפני פעילות גופנית אירובית לבין תחושת הכאב שמקורה בשרירי הרגליים. המחקר התנהל בשיטה כפולת-סמיות, כך שלא הנבדקים ולא החוקרים ידעו מהו הטיפול שקיבל כל נבדק בטרם התייצב לביצוע המאמץ הגופני.

כל אחד מהנבדקים התבקש להגיע פעמיים למעבדות המחקר ולבצע מאמץ גופני מתון על גבי אופניים במשך 30 דקות. העומס שנבחר היה 60% מצריכת החמצן המרבית של כל אחד מהנבדקים. על-פי סדר שנקבע מראש, קיבל כל אחד מהנבדקים שעה לפני המבחן קפאין במינון של 10 מ"ג לכל ק"ג משקל גוף או כדור פלסבו ("אינבו"). במהלך הרכיבה נמדדו ערכי הדופק, ערכי צריכת החמצן, קצב העבודה והתחושה הסובייקטיבית של הנבדקים באשר לכאבי השרירים שלהם.

תוצאות המחקר הראו ירידה משמעותית בתחושת הכאב של הנבדקים לאחר צריכת הקפאין.לאור ממצאי מחקרים קודמים, שבהם נמצאה השפעה חיובית של קפאין על יכולת הביצוע של מאמצים אירוביים, סבורים החוקרים שאחת הסיבות לשיפור ביכולת הביצוע קשורה להשפעתו משככת הכאבים של הקפאין.

קפאין וספורטאים

קפאין נכלל עדיין בקטגוריית החומרים הממריצים ברשימת החומרים האסורים לשימוש על פי חוקי הוועד האולימפי הבינלאומי.ספורטאי אשר בדגימת השתן שלו נמצא ריכוז קפאין העולה על 12 מיקרו גרם למיליליטר שתן נחשב כמי שנטל חומר ממריץ. בהחלטה שהתקבלה באחרונה על-ידי הסוכנות העליונה למניעת סימום (WADA) הוחלט להשמיט את הקפאין מרשימת החומרים האסורים כך שהחל מהאחד בינואר 2004 לא ייחשב הקפאין כחומר אסור בשימוש לספורטאים בענפי הספורט האולימפיים.



תגובות הוסף תגובה
1.האם בדיאטה נטולת קפאין אין לשתות קקאו ולאכול שוקולד? (לת)עמוס דינור23/10/05
2.שאלה חשובה מאד בנושא קפאיןיצחק דוגה20/05/06
3.נטול קפאיואני22/07/10
הכנס הלאומי למדעי האימון התחרותי: מכירת הכרטיסים וההרשמה לסדנאות בעיצומה

אליפות אירופה בבריכות קצרות: אנסטסיה גורבנקו סיימה במקום ה-7 בגמר משחה ה-400 מ' מ.א בתוצאה 4:37:92 ד'

מקום 8 ליעקב טומרקין בגמר ה-200 מ' גב בתוצאה 1:53:00 דקות באליפות אירופה בבריכות קצרות

במרוץ לטוקיו: גילי כהן, גפן פרימו, שירה ראשוני, גילי שריר, תמנע נלסון לוי, ענבל שמש ורז הרשקו תשתתפנה בטורניר המסטארס בסין שייפתח ב-12.12.19

שיא ישראל לרביעיית השליחים: מירון חירותי, מרקוס שלזינגר, תומר פרנקל וגל גרומי כהן ב-50*4 חופשי בתוצאה 1:26:90 דקות באליפות אירופה בבריכות קצרות בגלאזגו

רץ המרתון איימרו עלמיה, קבע את הקריטריון האולימפי לטוקיו 2020 כשסיים את מרתון ולנסיה בתוצאה 2:11:02 שעות