חפש רק בנושא זה






המרכז לטיפוח מחוננים: מטרות, אורח חיים, דילמות וערכים

המרכז לטיפוח מחוננים בספורט, שפועל במכון וינגייט מזה 13 שנים, שם לו למטרה לאפשר לספורטאים מחוננים לממש את הפוטנציאל הספורטיבי שלהם בתנאי אימון אופטימליים. על הדרך שבה נבחרים החניכים, על סדר היום במרכז, על הקשיים האופייניים וגם על הערכים
  26/02/03

המרכז לטיפוח מחוננים בספורט (הפנימייה), שפועל במכון וינגייט מזה 13 שנים, שם לו למטרה לאפשר לספורטאים צעירים ומחוננים לממש את הפוטנציאל הספורטיבי שלהם, בתנאי אימון אופטימליים. במקביל, מקפיד המרכז על ההישגים הלימודיים של חניכיו ועל התבגרותם הבריאה - פיזית ומנטלית. המסגרת שהפנימייה מספקת מאפשרת לילדים לעמוד בהצלחה בכל היעדים. מטרתו השנייה של המרכז היא  להאדיר את שמה של מדינת ישראל באמצעות הישגים ספורטיביים איכותיים בתחרויות בינלאומיות חשובות.

כיום פעילים במרכז 53 ספורטאים (40 נערים ו- 13 נערות) בטווח הגילאים שבין 12 ל- 19, ביניהם 33 שהצטרפו למרכז באחרונה. החניכים משתייכים לארבעה ענפי ספורט: 15 שחיינים, 12 טניסאים, 12 שחקני כדורעף ו- 12 ג'ודאים. מרבית הספורטאים לומדים בכיתות ט' (14 ספורטאים) ו- י' (19 ספורטאים), והמרכז מנצל את היתרון שבהטרוגניות הגילית (כיתה ז' עד י"ג) כדי להעניק העשרה חינוכית ולערוך הפעלות חברתיות לחניכים.

צוות המרכז לטיפוח מחוננים בספורט מורכב מהדר בן דרור- מנהלת המרכז, טליה כהן- מנהלנית, אבוקה אלוני- אם הבית, לירן וינקור- רכז חברתי, וכן למעלה מ- 10 מאמנים מקצועיים. המאמנים הראשיים בארבעת הענפים הם גם המאמנים הלאומיים של ישראל.

מאמן העל בענף הטניס הוא עודד יעקב, ולצידו מאמנים עדי חן (מאמן ראשי) ויגאל קושמר (מאמן הדור הצעיר). מאמן הג'ודו הראשי הוא הג'ודוקא הידוע יונה מלניק (דאן 6), ולצדו מאמן איתי שריפטמן. מאמן השחייה הראשי הוא לאוניד קאופמן, ולצדו המאמנים חנן גלעד והדר בן-דרור. יעקב הרשקו הוא המאמן הראשי של שחקני הכדורעף, ועוזרו הוא תומר רושינסקי. האחראים בתחום הכושר הם ד"ר אלכס בילקביץ וזאבי הרשקוביץ. אנשי מקצוע נוספים נוטלים חלק בטיפול בספורטאים הצעירים ובהכוונתם, ביניהם רופאי ספורט, מעסים, רופאים מומחים, פיזיותרפיסטים, פסיכולוגים, יועצים, תזונאים, פיזיולוג ואנשי מחקר.

חשוב לציין כי כל ניצחון והישג של המרכז לטיפוח מחוננים הם פרי שיתוף הפעולה בין המרכז למחלקות המכון השונות. בלי שיתוף הפעולה הזה לא יכול היה המרכז להתקיים.


איתור הספורטאים ומיונם

המרכז לטיפוח מחוננים משקיע מאמצים רבים באיתור וטיפוח כשרונות ספורט חדשים. להלן שלבי תהליך האיתור והמיון.

1. איתור ספורטאים כישרוניים (בתחרויות, בעקבות המלצות, פניות אישיות וכיו"ב);
2. מעקב התקדמות לאורך חודשים ושנים, איסוף מידע וחוות דעת;
3. קיום אימונים מרוכזים;
4. עריכת מחנות אימון בתנאי פנימייה;
5. פגישה עם הורי הספורטאי/ת. הסכמתם של ההורים לכניסת ילדם לפנימייה חשובה (לעתים קרובות ההורים מאפשרים לילדם להצטרף לפנימייה לאחר שהם נוכחים לדעת כי התנאים בה מצויינים ויכולים להוביל את ילדם להישגים בכל התחומים);
6. מעבר מבדקים רפואיים;
7. עמידה בדרישות בית- הספר;
8. מפגש אישי עם מנהלת המרכז ומעבר אבחון של פסיכולוג המרכז. בפגישה נבדקת נכונותו של הילד להצטרף לפנימייה. הפסיכולוג מעורב בתהליך כדי לבחון את התאמת הילד/ה למסגרת, וכן לצורך טיפול שוטף;
9. קביעת שכר לימוד (בהתאם לקריטריונים של משרד החינוך) ורישום.


סדר היום במרכז לטיפוח מחוננים

סדר היום של המרכז מתוכנן בקפידה. בימים ב', ד' ו- ו' נערך אימון בוקר, והיציאה לבית-הספר מתעכבת עד לשעה 9:00. הילדים מקבלים שיעורי עזר ממורים מבית-הספר ומסטודנטים, כדי לפצות על הפסד לימודים  בגלל אימונים ותחרויות. להלן סדר היום הבסיסי:

• 6:30: השכמה, ארוחת בוקר;
• 7:20: נסיעה לבית- הספר, לימודים;
• 14:00- 15:00: ארוחת צהריים, טיפולים ומנוחה;
• 15:30: אימון כושר;
• 16:30- 19:00: אימון ספציפי;
• 19:30: ארוחת ערב;
• 20:00: פעילויות;
• 22:30: כיבוי אורות.


קשיים ודילמות

אופיו הייחודי של אורח החיים במרכז ושל חניכיו אינו נעדר קשיים. להלן הנפוצים שבהם.

1. צפיפות לוח הזמנים;
2. פציעה שמלווה בכאב אמיתי או פינוק - לעתים קשה להבחין ביניהם. כך או כך, המרכז מחוייב לטפל בכל מקרה בצורה מיטבית;
3. איתור בעיות אופייניות - תפקיד הצוות המטפל לזהות בעיות רפואיות או אחרות שחוזרות על עצמן, ולהבין מאין הן נובעות.

ערכים מנחים

הצוות והחניכים מחוייבים לסדרה של ערכים משותפים, בוני אופי, שנבחרו מתוך האמונה כי "אופי יוביל להישגים".

1. מורשת המרכז. המטרה היא להנחיל בחניכים ובצוות את הרגשת הגאווה שאופיינית ליחידה מובחרת. במרכז מנסים להנחיל לאומיות, הזדהות, רוח המרכז, נאמנות.
2. יושרה. המרכז מאמין בהגינות, אמינות, משמעת עצמית ואחריות אישית כוללת.
3. הקרבה, שמשמעותה השקעה, דבקות במשימה והתמודדות עם כאב ופחד. 
4. לתת כתף. המרכז מבקש להדגיש חברות, כבוד, נתינה, התנדבות וחניכה.
5. הישגיות. מושם דגש על טיפוח שאיפה לניצחון, רצון להשתפר וללמוד, נחישות, שיפור האיכות ויצר התחרותיות.
 

* הדר בן-דרור היא מנהלת המרכז לטיפוח מחוננים בספורט במכון וינגייט



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
יום פתוח ללימודי נטורופתיה עם ראשת המסלול, ד"ר מירה כהן שטרקמן, יתקיים ביום שישי, ה-17 ביולי, בשעה 9:30

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, ביום רביעי, ה-7.7.20 ועד להודעה חדשה, הופסקה פעילותו של מועדון הספורט, לרבות פעילות חדר הכושר, הבריכות, החוגים ומגרשי הטניס

חודש ביצוען של בדיקות הארגומטריה במרכז לרפואת ספורט ולמחקר

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן