חפש רק בנושא זה






מבחני סבולת בסיסיים: עשה זאת בעצמך

נכון שאפשר להיבדק במאמץ על-ידי רופא או פיסיולוג מוסמך, אבל זה לא תמיד זמין ולא בהכרח נוח; להלן מתכונים פשוטים לבדיקות סבולת עצמיות
  03/10/02


כיצד אדע מה רמת הסבולת שלי?

הדרך הטובה והבטוחה ביותר לקבלת מידע לגבי רמת הסבולת האישית, היא להיבדק על-ידי מומחה. בדיקה יסודית תכלול בדיקה רפואית (כדי לדעת האם הנבדק אינו סובל מנקודת תורפה כלשהי, שעלולה לסכן את בריאותו), ולאחר מכן בדיקה במאמץ בכמה שלבים (עומס הולך וגובר), כשהנבדק מחובר למכשיר ניטור, הבודק את פעילות הלב שלו ותגובתו למאמצים המופעלים.

אולם אפשר גם לקבל מושג, מעט פחות מדויק, אבל מספיק לצרכים מידיים, באמצעות "מבדקי-שדה" (הקרויים כך, מפני שהם אינם מתבצעים במעבדה, אלא בתנאי שטח). אנו נציג כאן שניים, פשוטים למדי:

הראשון, הקל יותר, מתבסס על הליכה מהירה למרחק 1600 מטר. עליך למצוא שטח מישורי וקל להליכה (ללא הפרעות של אחרים ו/או תחבורה), ולמדוד בו מרחק של 1600 מטר. מסלול באצטדיון, לעתים כזה שמקיף מגרש כדורגל, הוא לרוב באורך כולל של 400 מטר; המשמעות – לצורך המבחן עליך להקיפו ארבע פעמים. דרך אחרת היא לאתר דרך שבה יכול רכבך לנסוע, ובעזרת מד המרחק לאתר מרחק של 1600 מטרים. יש למדוד את זמן ההליכה ואת קצב הלב בסופה. אם אין ברשותך מד-קצב-לב, יש לספור את הפעימות במשך 15 שניות בסוף ההליכה (לא בעמידה, אלא בזמן שממשיכים ללכת; כשעומדים, קצב הלב יורד מיד!).

המבחן השני, למי שנמצא ברמת כושר גבוהה יותר, מתבסס על ריצה במשך 12 דקות. מודדים את המרחק שמצליחים לעבור בזמן זה, ומודדים את קצב הלב בסופה. אם לא ניתן להתמיד בריצה, אפשר לעבור להליכה, ולשוב ולרוץ לאחר התאוששות – מה שקובע הוא המרחק הכולל שעברת במשך 12 דקות, בריצה בלבד, בשילוב של הליכה וריצה או אפילו בהליכה בלבד (אבל אז אולי מוטב להשתמש במבחן הקודם!). מובן שצריך למצוא מראש דרך למדידת המרחק שעברת במבחן הזה!

נחמד לדעת מה היא רמתך יחסית לאוכלוסייה הכללית, אבל חשוב מזה – הוא הבריאות והכושר שלך:

* חשוב להתאים את תכנית האימונים שלך האישית לרמתך הנוכחית
  (לא פחות מדי, כדי שתשתפר/י, ולא יותר מדי, כדי שלא תינזק/י);

* חשוב לבדוק מעת לעת את רמתך, ולהשוות לבדיקות הקודמות, כדי לדעת מה היא רמת ההתקדמות שלך. אם היא טובה, זה טוב להרגשה; אם היא איטית, כדאי לבדוק מדוע.


תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
אביב של בריאות וחג פסח שמח ממכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

אתכם גם בימי הקורונה: אל תחמיצו את סדרת ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג שזכו להיתר מיוחד

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט