חפש רק בנושא זה






חום יולי-אוגוסט: שתייה, הזעה וצינון מוקדם

מחקרים שנערכו באחרונה, בדקו את ההשפעות של שתיית מים בטמפרטורות שונות, על ספורטאים במזג-אוויר חם. בנוסף, נבדקה מידת ההשפעה של צינון מוקדם של הגוף, בטרם פעילות. השאלה החשובה מכולן עדיין פתוחה: האם נכון לבצע פעילות ספורטיבית במזג-אוויר חם במיוחד?
  05/08/02


במזג האוויר של ימינו, מעניין לקרוא שני מחקרים על חום ופעילות גופנית. הראשון מתייחס לשתייה.
כולנו יודעים שבמזג אוויר חם חשוב לשתות, ולשתות הרבה. בקנדה ערכו ניסוי שמטרתו לענות על השאלה: מה היא הטמפרטורה הרצויה לשתייה הזו? שבעה ספורטאים מאומנים נדרשו להפעיל אופניים ארגומטריים: 4 פעמים למשך שעתיים בכל פעם, ב- 51% מצריכת החמצן המרבית שלהם, בטמפרטורה של 26 מעלות צלזיוס ו- 40% לחות; בפעם החמישית הועלתה הטמפרטורה ל- 31 מעלות צלזיוס. חלק שתו מים (אחרי מעט יותר ממחצית זמן המאמץ): טמפרטורת המים הייתה 0.5 מעלות צלזיוס, או 19 מעלות צלזיוס, או 38 מעלות צלזיוס.

התוצאה הראשונה: ספורטאי שלא שתה מים, ירד בביצועיו במידה ניכרת בשעה השנייה. המסקנות באשר לטמפרטורה היו פחות ברורות: ככל שהשתייה היתה קרה יותר, היא קררה יותר את הגוף מבפנים; אך ככל שהיא היתה חמה יותר, היא הגבירה את ההזעה, ועל-ידי כך את הצינון החיצון. נראה שמשקה בטמפרטורה של 19 מעלות נתן את השילוב הטוב ביותר: כדאי לשתות משקה קריר, אך לא קר מדי.

החוקרים הקנדים מתכוונים להמשיך במחקר, בעומסים גבוהים יותר (אולי גם בטמפרטורות יותר רלוונטיות למזרח התיכון?)

המחקר השני נערך בארצות-הברית. הפעם נתנו לשמונה רצים מנוסים (5 גברים, 3 נשים) לרוץ על מסילה, בטמפרטורה של 31.6 מעלות צלזיוס, 60% לחות: 5 דקות חימום ב- 10 קמ"ש, לאחר מכן 13 קמ"ש, כשהשיפוע מוגדל ב- 2% בכל דקה, עד שהרץ מגיע לאפיסת כוחות. הניסוי נערך פעמיים תוך שבוע אחד.

לפני הריצה, צונן חלק מהרצים במשך שעה באמבט קריר: ראשיתו בטמפרטורה של 29 מעלות, כשהטמפרטורה יורדת במעלה אחת מדי 10 דקות עד ל- 24-23 מעלות צלזיוס. 3 דקות אחרי שנוגבו – התחילו לרוץ.

הרצים אשר עברו את תהליך הצינון, הציגו ביצועים טובים יותר (הם עברו מרחק רב יותר). טמפרטורת הגוף שלהם היתה נמוכה יותר, וקצב הלב - לפחות ב- 10 הדקות הראשונות - נמוך יותר. הם הזיעו פחות, וההסבר של החוקרים הוא שבשל הצינון המוקדם, הם לא נזקקו להזעה באותה מידה, ולכן גם קצב הלב היה נמוך יותר.

ובכן, הרי לכם רעיון: לפני מאמצי סבולת (כגון ריצה ממושכת) בטמפרטורת הקיץ שלנו, צינון במקום חימום עשוי להועיל!

אך גם כאן: לפני שנוכל להציג זאת כהמלצה מהימנה, יש עוד צורך לחקור: האם, עד כמה (זמן וטמפרטורה), כיצד (מקלחת? אמבט? חדר קירור?) – וכמובן, עד כמה ראוי בכלל לקיים פעילות תחרותית במזג אוויר חם.



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
אביב של בריאות וחג פסח שמח ממכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

אתכם גם בימי הקורונה: אל תחמיצו את סדרת ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג שזכו להיתר מיוחד

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט